hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ISLANDSHESTEN
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 ISLANDSHESTEN
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  18:26:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Huh? På hvilket grunnlag kan du si at den løper renest av alle Hrafn? Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  18:28:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neei.. På hvilket grunnlag kan asyl si de løper urent?
Islandshesten har jo tølt, og tølt er en av de mest rene gangartene man kan få ut av en hest.
Etter hva jeg har hørt, ihvertfall..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  18:49:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ja, men du kan jo ikke sammenligne en islandshest tølt med en annen rases skritt, trav eller galopp - det skulle da ikke være så vanskelig å skjønne? Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  19:01:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei, skulle ha skrevet mer saklig, sorry..
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/04/2006 :  20:10:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det har jo ikke noe med saklig/usaklig å gjøre. Å løpe urent er ikke noe som har med rase å gjøre, men med muskelsetting, mykhet osv. Gå til toppen av siden

-Azze-

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  18:35:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:har en isleding på for, men er liksom ikke den som er "frelst"
de blir for små for meg(bare spør hvem du vil, jeg plages!)
det kan gå med en hest som har fin tølt(da skal han ha fin da)
ikke bli sur på meg nå alle dere frelste da.

Opprinnelig postet av Islandsdigger

Morsomt at du sier dette og kaller deg selv for islandsdigger.

(får ikke til og kopiere ordentlig, )

Jepp, men har skiftet navn no da:)
Vises det som Islandsdigger fremdeles?

Det ble ikke så morro når jeg måtte løfte beina noen ganger for og ikke rive ned noe selv med mine egne bein.

Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  17:02:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes det er artig at folk som overhodet ikke har spesielt peiling klager på prisen :-P Ja, islandshest er dyrt, men det er gangartene som koster.

Opprinnelig postet av Formosissima

Ja man betaler for kvaliteten og den er VIRKELIG verdt det

Gjør livet til en fest,ri islandshest

Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 06/06/2006 :  16:26:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det vil jeg si meg helt enig i gitte&starra.

Det sies jo og at islending er den rasen det er vannskligst å ri, pga de 4 eller 5 gangartene en skal klare å holde orden på, og ikke minst få de reine i alle gangartene.
Tror og mange ikke liker denne rasen fordi de gjerne ikke har fått det helt til (eller prøvd en god en, og ikke bare noen som f.eks har blitt brukt som skole/tur hest),
En islending kan bli brukt til så mangt, tur, konkuransse, sprang og finnes flere flinke dressur islendinger.
Str er nå forskjellig, jeg har ei hoppe på ca 1.35, og en annen på 5 år som bare vokser og vokser som nå er oppi 1.45.
Prisen kan variere masse pga eksem, stamtavlen, det kommer bare ann på dine egne krav og ønsker.

Men uansett verdt det =)
Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  18:16:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
jeg har ridd islandshest bare 1 gang, men det var kjempegøy:) var en nyydelig svart bustete sak med masse tempo som jeg red tur med på trysil, i en skog med laange fine jordveier. tøltet gjorde den og selv om jeg ikke visste åssen man skulle gjøre det^^ det gikk fort, men var superbehagelig... har lyst til å ri islandshest igjen, selv om det nok ikke er det jeg ville kjøpt om jeg skulle hatt egen hest akkurat nå.

må også si at islandshestføll er noen av de søteste føllene jeg har sett...<3

...:: ::.. Gå til toppen av siden

kikki&thokki

Skrevet - 12/06/2006 :  01:00:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
islandsponnier har jeg ikke sansen for. De løper urent, er ikke spesielt vakre, og de har et hissig temparemang. Min kone og jeg har bare dårlige erfaringer med denne rasen.Men fint at noen vil bruke den.

Opprinnelig postet av hestønskes

Kikket på siden din og den virket seriøst tvilsom. Tynne hester? og datteren din på islandshest. synes du sa de var så forferdelige jeg?
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  23:22:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmm, har prøvd ordentlige gangarter på de islendingene jeg har prøvd, ivertfall. Synes de blir unødvendig dyre, altfor små (for små gangarter) og synes ikke de er sånn kjempemessig i terrenget heller (kanskje fordi jeg har en kaldblods som går over ALT) . Ang. gangarter, så har de myke, behagelige (de fleste ivertfall), men det er ikke nok til at jeg vil kjøpt en.

Opprinnelig postet av MP & Nehemyah Mulan

Alle isiser har ulike gangarter!
de fleste islandshester er verd prisen!
for små gangarter? - veldig mange islandshester går/løper med lange og luftige steg.

islandshester er jo hester som er avlet opp for å gå i terreng.
tølt og pass, er jo supre i skog, fjell, stier, eller hvor du nå skal!

har faktisk en bok, der står det om hva de fleste rasene <passer til/avlet fram til>
- der står det at is.hesten er fin tur/terrenghest akuratt fordi den har de ekstra gangartene, og setter hovene pent under seg.
og at den er lett på foten

om du har prøvd 1000 ulike is.hester kjenner du forskjell i gangartene på de hestene.
noen har korte steg, noen lange, noen flyr over bakken, mens andre kan være litt 'ustødig' å sitte på..

høres ut som jeg forsvarer islandshesten nå..

..alt til sin smak

Gjør livet til en fest,
ri ISLANDSHEST

---->Herkula & Bleikur 4ever!<----

Never give up on the things that make you smile!
Redigert av - KarenG den 15/06/2006 23:30:20 Gå til toppen av siden

_Frizzie-Jenta_

» VIP

Skrevet - 19/06/2006 :  19:49:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Islandhester er helt greie. men liker dem ikke så altfor mye. men syns det er deilig og få en avveksling på dem på langturer osv.
har vært på rideleier med islandshester i to år og det er utrolig deilig og bare ri dem gjennom skogen osv.
men absolutt ikke det jeg vill satse for det er ikke helt meg!
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  01:11:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
nesten alle tenker på tølten (?) når de skriver her..

altså, isis er like bra i sprang som en annen pånni (har selv hoppet 120 med islandshesten jeg hadde på for i vinter, og 1m med den jeg har nå=))
dressur: sterke fine små pånnISer

gangarter: har jo selvfølgelig noe med islandshesten å gjøre, både 3-gjengere,
4-gjengere og 5-gjengere.

ønsker du deg en fin, sterk pånni i str. 130-145 (ca) som hopper bra, og fin på tur og i dressur, og en som ikke skiller seg så veldig godt ut i stallen med f.eks kaldblods, er jo en stor 3-gjenger ISIS like bra, etter som den kan stå ute hele døgne rundt=) men hvorfor ikke en 5-gjenger i samma sløngen?

Hilsen:

Karen

<3 Herkula <3

<3 Bleikur <3

Never give up on the things that make you smile!
Redigert av - KarenG den 24/06/2006 01:13:31 Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  15:29:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Er det ikke sånn at hvis man rir mye sprang med en 5- eller 4 gjenger kan man ødlegge gangartene?
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 07/07/2006 :  14:28:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg startet sprang på Stormur fram til jeg fyllte 16, og han var aldri i nærheten av å miste gangartene. Men man må jo fortsette å trene ganrtene ved siden av da ;)

Tror Islandshest er litt "elsk eller hat". Husker gamle stalleieren rynka panna når jeg skulle ha en Islandshest oppstallet. Hun hadde inntrykk av og blitt fortalt at de bare var sære, sure og sta. Men...gikk over det når gamleponni hadde vært der et par dager :)
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.