hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kald rundball og kolikk??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kald rundball og kolikk??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  17:54:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Lurer på om dette kan ha noen sammenheng? Hesten til venninna mi fikk nettopp kolikk og hun sier det er på grunn av at hun ga hesten kald rundball. Ble litt skeptisk og så lurte jeg på om dette kunne stemme? For meg virker det egentlig ganske ulogisk. Daytona har fått rundball ute hele vinteren hittil uten så mye som et tegn på kolikk. Hva tror dere??
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o

Bustetrollet

Skrevet - 10/03/2006 :  18:36:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikker på at rundballen ikke hadde ligget ute å myglet som var årsaken?

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  19:08:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvis hesten har en sart fordøyelse kan den få kolikk ved å spise så mye frosset rundball at magen og tarmene blir nedkjølt og dermed ikke virker som de skal. Når peristaltikken dempes eller stoppes opp samler det seg mat som blir stående, og hesten får helt eller delvis forstoppelse med magesmerter som symptom.

Heldigvis er det et fåtall hester som har såpass sart fordøyelse (eller evt. spiser så kald mat i slike mengder), men noen er det hvert år allikevel.

Frøkna mi fikk slik kolikk da hun var åring. Hun spiste mye og fort fordi det var så godt, og ble for kald i magen... Heldigvis gikk det fort over. Hun har tålt rundball fint etterpå, men jeg ser etter at hun får nok å drikke (lunkent vann) og kun høy på natt. Og siden hun har sart fordøyelse sjekker jeg hele vinteren boksen hver morgen for å se etter at hun har gjort fra seg i normal mengde og konsistens.

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  20:12:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar!
Så jeg trenger ikke å begynne å "varme" rundballen før Daytona får noe av den da? (Hun har et godt fordøyelsessystem).

Hesten til venninna mi skal også ha et godt fordøyelsessystem så jeg skjønner ikke hvorfor den fikk kolikk. Tviler på at Rundballen er myglet da det er ganske kaldt i været her for tiden. *Andrea er lei av å fryse*

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 10/03/2006 :  21:11:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min har ikke særlig godt fordøyelsessystem,men hun har aldri hatt symptomer til kolikk enda hun får kald rundball : / Hun får heller ikke løs mage osv. Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  21:18:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
En hest på stallen fikk kolikk av at siloballene var litt kalde/frosne på toppen....
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 10/03/2006 :  22:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen hester er veldig følsomme. Vi har en hest på stallen som får kolikk veldig lett, og det første dyrlegen spør om er -har hesten fått silo? -kan den ha vært kald? Så når det er frost ute får den hesten kun høy. Men ingen av de andre hestene reagerer. Akkurat som oss mennesker. Jeg har visse ting som jeg elsker å spise, men jeg kan stille klokken etter det, for ti minutter etter blir jeg dårlig i magen og må på do. Men jeg spiser det uansett da =)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  22:54:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har visse ting som jeg elsker å spise, men jeg kan stille klokken etter det, for ti minutter etter blir jeg dårlig i magen og må på do. Men jeg spiser det uansett da =)

Opprinnelig postet av TORHILD

Samme her.. Surkål spesielt med masse sjokolade etterpå.. og cafe mokka. Bad Idea!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/03/2006 :  01:05:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Andrea & Daytona (og evt. flere som har problem med rundball)..

..Hvorfor ikke heller fore høysilage?
Bekymringer og problemer som kolikk og feks. løs mage pga. for høy Ph reduseres også.
Jeg bruker dette selv og har gjort det en god stund nå og kan trygt anbefale høysilage fremfor rundball (ensilage).

Fordeler med høysilage kontra rundball:
Høysilage er en mellomting mellom surfór og høy.
Både i Sverige og Danmark har denne fórtypen blitt ganske kjent og mye brukt.
Mens vi i Norge fortsatt ligger litt etter, selv om noen produsenter har begynt å snuse litt på en slik produksjon.

Gresset pakkes i store firkantede plastballer. (Man får også kjøpt 25 kg.s forpakninger).
Høysilage gir ikke støv og mugg, og er to store argumenter for å bruke høysilage.

Risikoen for botulisme avtar jo høyere tørrstoffprosent det er i foret.
Ved 45% er den sterkt redusert, og ved 60% er den i det store og hele borte.
Høysilage ligger på omkring 50-70% tørrstoff (ts).
Næringsinnholdet er jevnt over høyere enn høy da gresset som blir brukt til høysilage spres kun en gang før det pakkes i ballene.
Mer av næringen fra gresset bevares.

I Sverige er det flere travtrenere som har gått over til å fóre med høysilage da det ofte er vanskelig å få tak i høy av ønsket kvalitet. Proteininnholdet i høysilagen er med på å gjøre fóret godt egnet for hester i hard trening, og man behøver heller ikke supplere med så mye kraftfór.

Høysilage bør kjøpes av en produsent som kan gi deg ensartet fór gjennom sesongen og som har erfaring i produsering av hestefór.
Høysilage lages ikke ved at man skal prøve å redde en avling ødelagt høy, og den hygieniske kvaliteten er alltid viktig.

(Kilde:Grovforsenteret, Norges Landbrukshøyskole og Oslo og Akershus Fjordhestlag.)

Anbefales!

Redigert av - xxxx den 11/03/2006 08:00:22 Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  19:24:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Ponnisene her får kald rundball og har fått det i hele vinter. Ikkeno problem der.
Men er vel forskjellig fra hest til hest.

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 12/03/2006 19:26:42 Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 12/03/2006 :  21:24:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er vel gjerne frosset rundball som er det farligste. hverfall som jeg har forstått... man skal jo heller ikke gi frosne gulerøtter av samme grunn:ikke bra med frost i hestemager.
rundballene jeg har hatt i vinter har ikke frosset så mye,men når det skjer prøver jeg å unngå å gi av det frosne og heller grave litt lenger inn der det ikke er frosset.
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  08:22:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Har lest at frosne gulerøtter er giftige jeg. :O
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  08:50:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Giftige blir de vel ikke,bare riktig guflete når de tiner.
Slappe,rare...

Mine får noen oppvarmede nå i beinkulda om kvelden.Nammenam med lunken gulrot i kveldsmaten.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 13/03/2006 :  09:20:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også hør at frossene gulrøtter er giftige.

Vi forer med rundballe på 2 beiter nå om vinteren. Og har aldri hatt noe problem med at den er for kald, men hvis den ikke blir spist opp fort nok, kan den bli dårlig(vi har min 5 hester på en rundball), Og når det blir varmt i været slutter vi med rundball, for da råtner den. Vi har en gang hatt problem med rundball, og det var en dårlig en, og den var glovarm. Var redd for at den skulle selvantenne...(ble oppdaget veldig fort at den var dårlig og den ble fjernet(to hester som fikk antydning til kolikk)
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 13/03/2006 :  09:20:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også hør at frossene gulrøtter er giftige.

Vi forer med rundballe på 2 beiter nå om vinteren. Og har aldri hatt noe problem med at den er for kald, men hvis den ikke blir spist opp fort nok, kan den bli dårlig(vi har min 5 hester på en rundball), Og når det blir varmt i været slutter vi med rundball, for da råtner den. Vi har en gang hatt problem med rundball, og det var en dårlig en, og den var glovarm. Var redd for at den skulle selvantenne...(ble oppdaget veldig fort at den var dårlig og den ble fjernet(to hester som fikk antydning til kolikk)
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 13/03/2006 :  09:55:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
det som er "giftig" med frosne gulerøtter er vel at det blir frost i mage og tarmsystemet på hesten. noe som kan forårsake alvorlig kolikk. tror det ligger en tråd om frosne gulerøtter her et sted. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.