hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - foring av føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 foring av føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lykkeluna

Norway

Skrevet - 09/03/2006 :  11:26:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
lurer på hvor gammelt føllet er når det må tileggsfores med kraftfor å rundball/høy??, hvor gammelt er føllet når det slutter å die hoppa?
hvor mye kraftfor skal jeg gi føllet? fjording

hanne

HelleG

Skrevet - 09/03/2006 :  13:23:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
De fleste føll får tenner ganske tidlig, men tygge evnen er det jo så som så med. De vil prøve å spise høystrå ganske tildig, men det er jo ikke så lett da...men du ser selv når du forer om føllet vil gå i krybba og i høyhaugen og spise når det er klar for det. Nå er jo pelletsen blir mindre så det er lettere for føll/unghester å tygge, så du vil nok fort se at de vil prøve seg på maten tidlig. Min erfaring er at når de nærmer seg 4-6 mnd da vil de prøve seg på kraftforet. Høyet har de allerede spist litt av, men trenger ikke egen haug før ved 6 mnd alderen. Klarer føllet å spise kraftfor kan du begynne å gi litt i egen bøtte så du kan kontrollere at det spiser skikkelig og får den roen det trenger for å spise. Mor sier ikke neitakk til mer hun, så hun må gjerne dyttes unna.

Jeg begynte med 2 dl oppdrett ved ca. 5-6 mnd og så har jeg sakte økt til en liter to ganger daglig fra føllenen mine var 7-8 mnd. Fra mine har vært ca. 8 mnd har de fått egen boks om natten og egen mat. 2 kg høy i ca. 2 mnd og nå spiser han 3 kg. Det samme har jeg gjort med storebroren. Om dagen går han forsatt med mor og dier litt. Det får han gjøre til sommeren hvor de da drar på hvert sitt beite og så er det slutt på tilværelsen sammen med mor. Mine føll har gått med mor til de var åringer og blitt skilt ved beite sesongen. Mor sier nok i fra når det er nok med å "henge i puppen".

Du finner nok ut av det ved å følge litt med på mor og føll. Lykke til.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  12:39:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Min lille Tora begynte å spise av mammas høy allerede da hun var et par dager gammel, jeg begynte å gi henne 1-2 dl oppdrett når hun var 3-4 mnd, og ved avvenning (6mnd) fikk hun 1 l oppdrett pr dag, og økte så til 1,5 l etter en mnd tid. Ved avvenning fikk hun 6 kg høy pr dag (dvs fri tilgang, da hun aldri klarte å spise opp). Mamma Holter var ganske så bestemt over hva som var hennes mat, så hun begynte å jage bort Tora fra matfatet allerede da Tora var 2-3 mnd gammel, så jeg begynte å gi Tora "egen" mat ganske tidlig.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  17:24:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Dei føla eg har hatt har begynt å spise kraftfor ganske tidleg. Før dei er 1 mnd gamle. Dette fordi eg som regel har hatt hestane på beite frå før følet er født eventuelt rett etterpå. Dermed får mamman kraftfor på beite. Da spiser føla også av dette ganske så raskt. Høy/rundball/surfor osv spiser dei også ganske så raskt.Begynner å smake på det i løpet av eit par levedager. Samme med grønt gress.

Eg har avvent mine føl ved 5-6 mnd alder. Da har dei som regel fått 1 liter oppdrett morgon og kvelds og fri tilgang på rundball og ca 2 kg høy.

Redigert av - Lucinda: den 10/03/2006 17:26:49 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.