hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Både sprek og lat..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Både sprek og lat..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-madeira-

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  15:31:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en Varmblodstraver-vallak på 13 år som brukes som ridehest. Han er ivrig så det holder på tur, og det har hendt at han stikker/forsøker å stikke. Han er ikke vanskelig å be, for å si det sånn.

Nå får han 3 kg høy og 1 1/2 l komplett til morgen, 2 kg høy til middag og 4 kg høy og 1 1/2 l komplett til kvelds.

Lurer på å gå over til soyahavre og vit/mineraler, men vil han da bli enda sprekere på tur? Det er nemmelig bare på tur han er sprek, på banen så er han verdens lateste, og er utrolig slitsomt å ri han på banen. Skulle gjerne fått opp dampen på han på banen. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre her, noen som har noen tips?

-Madeira-

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  16:50:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Sikker på at det er fôret som er problemet da? Sikker på at han ikke synes det er kjedelig på banen? Hesten min er også veldig daff og lat på banen såsant han ikke får noe morsomt å gjøre, da er han veldig positiv og kvikk. På tur er han veldig med og trenger heller ikke spørre så mye før tempoet økes. Hva med å prøve å variere litt med banejobbinga? Kanskje han rett og slett trenger litt banefri? Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  18:01:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
høres ikke ut som om det er foret som er problemet her. slik du skriver høres det ut som om han ikke gidder på banen. som du sier, han er lat, ikke mangel på energi.
ville gjort som ragnhild sier, gi han litt banefri.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 23/02/2006 :  18:57:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
ponnien min er helt lik.. grei på tur, mens på banen går han noe sinnsykt treig..
Han har ikke gått så mye på bane før, så det kan jo ikke være at han er bane LEI? :S

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  19:07:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
min er helt motsatt..ot som vanlig
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  20:08:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener ikke at fôret er et problem, men hvis jeg endrer fôrplanen hans, kan han da muligens bli litt mer "spretten"?

Han er fersk i ridehest-faget, og har bare gått på banen ca to ganger i uka i 5 uker, så vet ikke helt om det er det at han er så lei av banen akkurat..

-Madeira- Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  20:10:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ponnien min er helt lik.. grei på tur, mens på banen går han noe sinnsykt treig..
Han har ikke gått så mye på bane før, så det kan jo ikke være at han er bane LEI? :S

Opprinnelig postet av Katrine & Sandore

kan jo være han syns det er kjedelig. han er treig, samt at han steiler? da høres det iallfall ikke ut som lystbetont banejobbing

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  20:29:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Mulig han blir mer spretten, men jeg tror ikke du finner et mirakelfôr noe a la: "Sprettenhet vises kun i banesammenheng", så kanskje han blir mer spretten, men da også på tur.

Og det kan jo godt hende at han faktisk er lei, tiltross for at han ikke har gått der mye. Det skal ikke mye til før en hest forbinder et sted med noe positivt/negativt. Man veit jo hvor fort en hest skjønner at "her kan jeg løpe" når man rir på tur, som et eksempel.
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  20:36:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trodde nå egentlig heller ikke at jeg skulle finne et fôr av den typen du nevner, Ragnhild E. Skjønner jo at han blir mer spretten ellers også, men jeg lurer bare på hvor ille han blir på tur? Han er egentlig veldig kald i hodet på tur, skvetter aldri, og er meget lydig.. Helt til vi kommer til en bakke el som han har fått løpe opp tidligere. Da tar han ut.

Eneste gangen han er "litt med" på banen, er når han får hoppe litt, men vi kan da ikke hoppe hver dag heller..

lucky june

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  22:00:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror fortsatt at det er viljen det står på, og ikke foret
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  22:31:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror heller ikke at det er fôret, hvor har du det fra?

Jeg lurte bare på om han kanskje kunne få litt mer energi med havre?

lucky june

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  22:47:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lurer på å gå over til soyahavre og vit/mineraler

Kopi av melding:
men hvis jeg endrer fôrplanen hans

Kopi av melding:

ut fra dette ser det for meg ut som om du vil endre fôrtype.

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  23:37:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av -madeira-

Jeg synes nå egentlig ikke det er så rart at vi tror du lurer på om fôret kan ha noe å si når du legger emnet under fôring, og spør om endring av fôr kan få hesten sprekere på banen (blei det en veldig vanskelig setning?).

Det sies at hester blir mer heite av havre, så det er jo ikke værre enn å prøve. Men som jeg skreiv i et tidligere innlegg, så blir det nok ikke slik at den havren slår inn når du jobber på bane og ikke når du rir på tur.
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  23:48:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
enig med de andre her i at han sikkert syns banen er kjedelig og derfor virker latere der.hestene mine og er sånn til tider,men alle blir jo lei tilslutt.du kan jo prøve å gjøre treningen i banen litt gøy med forskjellige nye øvelser eller treningsmetoder(f eks lange tøyler ol),eller at du f eks bare rir 15 min på banen og så tur,sånn at han vet at selv om dere rir i banen så betyr ikke det han må jobbe der hele økten;)
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  18:30:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av -madeira-

Jeg synes nå egentlig ikke det er så rart at vi tror du lurer på om fôret kan ha noe å si når du legger emnet under fôring, og spør om endring av fôr kan få hesten sprekere på banen (blei det en veldig vanskelig setning?).

Det sies at hester blir mer heite av havre, så det er jo ikke værre enn å prøve. Men som jeg skreiv i et tidligere innlegg, så blir det nok ikke slik at den havren slår inn når du jobber på bane og ikke når du rir på tur.

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Jeg la det under fôring fordi det har noe med fôring å gjøre. Men hvor du har det i fra, at jeg noen gang har spurt om endring i fôret kan gjøre han sprekere på banen, det forstår jeg ikke. Hvorfor driver du å legger ord i munnen min?

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  22:44:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Neimen jøssenam da.. Det er absolutt ikke meningen å legge ord i munnen på deg, eller være vanskelig, men jeg tror jeg ikke helt skjønner hva du ønsker å oppnå her.

I det siste innlegget ditt sier du:
Kopi av melding:
Men hvor du har det i fra, at jeg noen gang har spurt om endring i fôret kan gjøre han sprekere på banen, det forstår jeg ikke.

For et par innlegg siden skreiv du dette:
Kopi av melding:
Jeg mener ikke at fôret er et problem, men hvis jeg endrer fôrplanen hans, kan han da muligens bli litt mer "spretten"?

For meg så virker dette litt motsigende. For meg betyr å endre fôrplanen akkurat det å endre fôret. Kanskje ikke det gjør det for deg?

Eller tenker du kun på mengden, altså at han får det samme som han får nå, bare fordelt anderledes?

Og i det første innlegget ditt skriver du:
Kopi av melding:
Lurer på å gå over til soyahavre og vit/mineraler, men vil han da bli enda sprekere på tur?

Også dette vil jeg tolke som en endring i fôrplanen. Det er vel hovedsakelig der jeg har dette med at det kanskje var det du ønsket..

Fint om du kunne forklart litt, for jeg skjønner virkelig ikke hva du mener (mulig det er jeg som er treig, men da får du bare unnskylde meg).

Redigert av - Ragnhild E den 03/03/2006 22:47:39 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.