hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Håndhest på tur? noen tips?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Håndhest på tur? noen tips?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  18:50:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har sett hester som aldri har vært uvenner før, eller hatt alvorlige krangler med hverandre sparke beinet av den ene hesten. Da i paddock, men det skjedde. Hva om dette skjer når du har en håndhest på tur? Hva om du eller en annen hest skader seg, eller det oppstår en uventet og uheldig situasjon? Kan det skade andre? La si den ene hesten blir løs? Hester er f.eks. flokkdyr.. Hva gjør hesten du sitter på, og den andre hesten løper hjem?

Jeg har opplevd alt for mange ganger at hester som ikke sparker eller gjør andre "skumle" ting, faktisk gjør det.. Etter min mening er det endel typiske ting man fint klarer seg uten, og som er av en slik art, med en slik sikkerhetsrisiko, at det beste er å være føre var. Eksempler er å leie ut flere hester av gangen, ri med håndhest, ikke holde avstand ved håndtering, gå gjennom andre hesters paddocker på vei ut. Det er så mange andre langt bedre alternativ å løse ting på. Beste måten å unngå ulykker, er nettopp å unngå situasjonene man ser som faretruende. Dessverre kommer noen av situasjoenen frem først når man har opplevd uhellet, og funnet ut at ting visstnok ikke var så greit og inntrent som man trodde.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  20:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ærlig talt... dette var svartmaling. Er du så redd for at alt mulig skal skje når du omgås hester? Bare lurer jeg. Uforutsette ting kan skje uamsett hva man gjør, kjører bil, sykler, lar ungene hoppe på trampoline etc etc. Grunnen til at hun skriver inn her og spør er jo at hun vil ha tips for å kunne ivareta sikkerheten og da synes jeg slett ikke hun er uansvarlig. JA jeg er en av de som leier 3 på en gang, aldri noe tull og skulle det skje noe en gang så kan det likegodt skje om jeg går bare med en. Det kan være en annen løs hest, en eksospotte som smeller, en fugl som flyr opp, eller noe du ikke rår over... du kan ikke rydde omgivelsene for at du skal leie eller ri en hest? Det er kjekt for hestene også å kunne dra flere i lag og de blir som regel lettere skremt om de er alene...
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  20:58:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig!! hestesport er farlig.. men noen sjanser må en ta om vi skal holde hest. Noen her som går inn i boksen og lukker døra etter seg? Det kan skje ulykker på boks, på ryggen, på folden og på kjøreturen opp til stallen.. Livet er ikke 100% sikkert.

Synes ikke det er uansvarlig å gå med håndhest. De fleste med føll må gjøre dette en eller annen gang.

19 hester.. tror jeg står av der.. Kurre er en tøffings har jeg funnet ut!!
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  21:21:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke det,men erfaring gir trygghet i håndtering,trygghet gir sikkerhet.

Stort sett alle de fantastiske jentene som har jobbet hos oss opp gjennom somrene (om noen av dere noengang leser her,hallo alle sammen.Stjerne i boken til dere alle!)har ridd med lange rekker halesurringshester.
Problemer? Veldig sjelden.

Igjen trengs det erfaring fra den som setter sammen rekka,knyter surringene (ikke spørre meg nei...).
man skal kjenne sine hester og deres reaksjonsmønster.Og man er våken selv.
Det er greit at enkelte ting har høyere risiko enn andre,men det får da være grenser.
Livet er også farlig. man kan dø av det.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  21:52:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Man gjør hva man vil..

Noen er rikere på erfaring, og jeg skal ærlig innrømme at endel av ahaopplevelsene mine på ingen måte har kommet smertefritt. Det er både en og to hester som har bøtet med livet, og nestenulykker som har oppstått med både hest og rytter (heldigvis aldri noe alvorlig for rytterens del, når det både gjelder meg og andre ryttere jeg har omgåes). Det gjør noe med at man ikke lengre ønsker å leve etter å være etterpå-klok. Da er ting ofte for sent.. Min erfaring har etterhvert tilsagt at det er mye lurere å være forutsigbar, og unngå teite og mer risikofylte påfunn, istedet for å utfordre dem.

Dette har ingenting med å være redd, pysete og pirkete på ting, men å vise respekt for det man holder på med, og omgås ting deretter. De fleste ulykker skjer nettopp ved uorganisert trening og håndtering av hest, gjerne av folk som ikke vet bedre. Det er ikke de med årevis av erfaring som er mest utsatte, heller de som har noen års erfaring, og fremdeles er på "verdensmester" stadiet.

For de som kjører bil vet f.eks. at erfaringen med hvor viktig refleks er, ikke oppstår før man sitter bak rattet selv, og ser hvor farlig det er at folk ikke bruker refleks. Som sjåfør er man også ram bak rattet, inntil den dagen man innser at våte eller glatte veier kan ta fullstendig overhånd over dine evner til å styre bilen. Neste gang kjører du nok mer forsvarlig.. Heldigvis går det meste bra, og de fleste lærer av nestenulykker. Men hvorfor ikke alltid lære av etterpåklokskap? Jeg er faktisk ikke ute etter å skremme folk, men å dele mine erfaringer med hvor utrolig tankeløst endel av hestehåndteringa faktisk kan være. Ja man kan dø av å gå utenfor døra, men du ønsker vel ikke leve i økt risiko av den grunn.. Det er bare en ulykke som er årsak til at noe virkelig tragisk skjer, og det er bare en ulykke som kunne vært forhindret for at ulykken ikke skulle vært tilstedet. Det beste er om det aldri skjer noe, uannsett om man er forutsigbar eller ei. Men den dagen ulykken faktisk inntreffer, skulle man ikke da ønsket at dette tilfellet, kanskje var et av mange, hvor man faktisk handlet med litt forutsigbarhet?

Trygghet er på mange måter viktig for å drive med hest, men at trygghet gir sikkerhet, er jeg ikke enig i. Sikkerhet kan derimot gi trygghet..

Husker da jeg var 14 år, mestret alle tre gangarter, hadde hoppet masse hinder, hadde den kuleste sommerjobben ved hesteutleia på hytta (dette var en populær jobb, som ikke hvem som helst fikk), kunne galoppere i full galopp barbak uten hodelag og var verdensmester når det gjaldt hest. Jeg hadde bestått manndomsprøven i å utfordre erfaringene mine uten å stryke. Galoppturene, med bukking, sparking, null kontroll og barbakk, endte faktisk aldri i bakken for min del. Var det noe jeg følte trygghet i, var det nettopp hest. Heldigvis vet jeg bedre nå, og blir redd tanken av hvordan jeg holdt på da jeg ikke visste bedre.

OT: Visste dere faktisk at de aller, aller fleste ulykkene til hest, skjer når man skritter på lang tøyle? Kan dere tenke dere hvorfor?

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 12/03/2006 22:06:25 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/03/2006 :  22:00:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Livet er ikke 100% sikkert.
Opprinnelig postet av Lopke

Nei, hele livet er egentlig et sjanse spill. Det kan hende det står en mann med et gevær utnom vinduet å skal skyte inn akkurat NÅ.

Tilbake til tema *gone*

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 12/03/2006 :  22:13:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja man lærer så lenge man lever

Det er jo snakk om å bruke hjernecellene og tenke litt før man gjør noe. Det jeg mener er at man må jo prøve ting før man vet om det går eller ikke! Det er måten det blir gjort på som kan fortelle om det er lurt eller ikke! Og hvordan det presenteres for hesten(e)

Eks. unghest som skal ries inn-farlig farlig- hvordan presenteres sal,hodelag og rytter for å lykkes best mulig

Nei jeg viste ikke at de fleste ulykker skjedde i skritt på lange tøyler! Uoppmerksom hest og rytter (i egen verden?)

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  22:21:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei jeg viste ikke at de fleste ulykker skjedde i skritt på lange tøyler! Uoppmerksom hest og rytter (i egen verden?)

Opprinnelig postet av Molly

Det er vel ganske selvsagt, dersom man faktisk blir klar over at dette er tilfellet. Det er vel nettopp i situasjoner hvor man minst venter det, at ting skjer. Man er i sin egen verden, aner fred og ingen fare, og har ingen forberedelser på gang for å håndtere situasjonen. Utfallet for at ulykken skjer er at skrittet selvfølgelig blir til et stort hopp, en uventet bevegelse, at hesten stikker etc.

Hvor mange av dere har ikke opplevd dette selv? Som regel holder man seg på, men jeg har gått i bakken minst en gang i det jeg i utgangspunktet skrittet på lang tøyle, og ikke tenkte tanken på at skiltet vi hadde passert ørtifjørti ganger før, plutselig en dag skulle være skummelt. Kun til et hopp, men det var ikke mer til for at jeg falt i bakken. Gikk bra da, men det skjer ulykker på denne måten. Faktisk de fleste.. Man føler trygghet i å gjøre ting som vanligvis går så rolig for seg. Faktisk så føler man seg så trygg at man glemmer å være våken selv. Er det sikkerhet?

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 12/03/2006 22:26:59 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  22:42:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå synes jeg det sporer av her... dette har du fortalt før på annen tråd, her er det båndhest og tips ang. det. Det er mange som rir med båndhest og som gjør det bra.
Jeg vet ikke hvorfor du er i en egen verden når du skritter på lange tøyler, jeg rir ikke på annet enn lange tøyler, skvetter hesten roer jeg den ikke med å dra den i munnen men med stemmen.
Hilsen ei som har veldig mye nytte av å ri med 2! båndhester, som har ridd så lenge at "hun er våken i alle gangarter" og som tom. klarer å ta en røyk! samtidig
(ok, unnskyld det siste var både avsporing og flåsete men kom rett fra den debatten hvor jeg så du var aktiv. Jeg har i alle fall gitt tips til Goytil som jeg håper fortsette å prøve)

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  23:10:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
At noen har gode erfaringer med noe som jeg mener er riv ruskende galt uforsvarlig er det ingenting i mot.

Jeg deler erfaringer jeg mener er viktige å ta med seg. Jeg har svært liten erfaring med håndhest, altså liten erfaring med uhell med det også. Men jeg ser på det som å leie to hester fra bakken, som er variant av håndhest, hvor du antagelig til og med har mer kontroll. 2 hester har jeg kun leid innenfor stallområdet, men har opplevd løse hester, en økt risiko for omgivelsen (med løse hester), brannsår i hendene, og bein som har vært meg alt for nære. Blant hester som er verdens snilleste, og som aldri gjør noe dumt. Det er en grunn til at jeg har sluttet..

Får du god kontakt med setet på en hest som allerede har kastet deg en halv meter opp i salen, fordi det dukket opp noe skummelt? Ok.. En slik rytterfølelse med setet og evne til å medgi hesten jeg rir den roen som trenger, samt bære hesten inn i en mer kontrollert bevegelse, eier ikke jeg. Det dreier seg ikke om å slavisk ri med tøyler som det eneste styret som transporterer deg hit og dit. Men en realistisk mulighet for å bruke de hjelperne du har, når hendelsen ikke er til stedet for å kunne bruke alt annet. Jeg rir heller ikke hesten med tøylene, men har de som et funksjonelt hjelpemiddel, i samsvar med vekt, setet, sjenkler, stemme, pisk osv.

Nå avsporer vi med at dersom hesten hopper til fra skritt. Men jeg ser likevel ikke helt hva slags hjelpemidler og metoder man har for å roe ned, hvis man i tillegg har en annen hest på slep. Av og til har jeg iallfall mer enn nok med min egen, om jeg ikke skal ha en til i bånd i tillegg..

Men som sagt.. Man gjør som man vil, men håndhest er for meg en uaktuell risiko det finnes alt for mange andre gode alternativer til å unngå, enn at jeg på død og liv må leve med at dette er en måte man kan håndtere hestene på. Jeg ser heller ingen store fordeler med håndhest heller, og nedprioriterer til å ligge under terskelen blant ting jeg ikke ser som forsvarlig å gjøre.

Så svar på debatten er at man ikke skal ri med håndhest, hverken med grime, hodelag, med bånd rundt halsen, eller turslende etter løs, som en skygge. Det har ingenting med å avspore en debatt, og gripe ting faktisk før der debatten startet, og kanskje fraråde det hele fra bunnen av. Å begrunne ting, og se risikoen i ting er viktig. Om man så velger å gjøre dette likevel, men blir en tanke klokere fordi folk kanskje har delt litt erfaringer, er også en måte å gi råd på. Hva folk velger er ikke min oppgave. Men når folk spørr synes jeg er det hyggelig å dele erfaringer som jeg tror kan komme andre folk til gode. Jeg er for all del ikke ute etter å svartmale folk.. Det var da en fullstendig gal oppfattelse av ting!

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 12/03/2006 23:14:04 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  23:20:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes det er bra å få synspunktene til spoff. det er jo poenget med en debatt, å få fram erfaringer og meninger, uansett om det er positivt eller negativt. utrolig kjedelig med en tråd der alle kan skrive under på første innlegg.
man må kunne få skrive hva man mener og syns uten at det skal kalles svartmaling?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  00:06:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
hva skal jeg si da, senest forrige søndag smalt hesten min brodd kledde sko rett i nesa på naboen sin hest..

men jeg har ca 2 timer sent på kvelden til og mosjonere mine to hester.. jeg har mann som jobber og to små barn.. skal jeg heller la den stå der og surre i sitt eget fett enn og ta den med og risikere at moren hans smeller til han???

min tantes hest fikk sparket av seg benet, av en annen hest i en annen lufte gård?? skal man bare la dem stå inne da?? som kurre sier.. man kan jo bare slippe.. og litt bank tåler de da..

selvfølgelig skal man jo tenke på at ting kan gå galt, og jeg skulle da jaggu ønske meg noen til og hjelpe meg med trening av hester.. men den luksusen finns ikke her. ikke en levende sjel... og jeg har begrenset mulighet selv.. "ja men hvorfor har du da to hester??" nei fordi jeg synes det blir vel trist for en hest og stå her mutters alene...

skal man ikke ri på tur med andre hester heller da? det kan jo skje ting da også? i dag red jeg en vennines hingst og hun red en hoppe.. tenk om han plutselig hadde gått amok og begynt og humpe på henne...

nå var spørsmålet mitt gode tips til håndhest.. ikke hvor farlig det var eller noe sånt.. dette er en risk jeg tar... men takk spoff.. det er jo hyggelig av deg og tenke på min sikkerhet...

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  08:29:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: Sånn som du skriver her, så virker det som om vi ikke kan røre hestene lenger.
En ulykke kan skje når du minst kan tenke deg det. Kan jo ikke gå å tenke sånn hele tiden, for da kan vi jo heller holde sengen døgne rundt.
Skal vi gå å være redd alt?

Sikkerhet kommer alltid først, men jeg er også i den situasjonen mann, unge, jobb å en hest for mye, men vil heller ha tre hester enn en som bare står å henger der alene. Hester er flokk dyr...
Da er min løsning å ta den ene som leie hest. Min datter rir shettisen når jeg går ved siden av, da tar jeg ikke med noen av di andre hestene da kommer sikkerheten først.
Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  13:13:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Jeg er både den som leier tre og tre hester inn fra beitet, tilogmed fire har jeg leid. Og paddocken vår er rett ved stallen og om kvelden da leier jeg en og slipper de andre løs, og dette går alltid fint. Selvfølgelig må man kjenne hestene om man skal gjøre dettte,. Men når hetsen du skal leie i tilegg er føll burde dette gå kjempe fint, når vi rir langt inn i fjellet hender det vi slipper den ene hesten løs som vi leier, og han traver og spretter rundt i lyngen etter oss, så lenge det er flertall av hestene eller samme antall så stikker de ikke av. (hivs ikke de er skikkelig fandenivolske) Jeg har helt siden jeg ble stalljente leid en hest etter den vi har ridd ned fra beite, da med grime, i tilfelle det skjer noe syns jeg dette er tryggest, og når det er mulighet har jeg leie hesten ved siden av (bak skulder) til den hesten jeg rir, jeg syns det er kjempe bra trening, da lærer de seg å gå pent ved siden av hverandre også, og man kan trimme flere hester samtidig. og de bygger jo også muskler selvom vi ikke sitter oppå, hvorfor longerer vi, og løshopper, tømmekjører osv?! Jeg syns også det er bra for hestene sånn som f.eks. med å ha boks døren åpen, det har jeg nesten heletiden for jeg syns det er bra for hesten å vite hvor grensen er uten at den må være lukket å låst, og går den ut rygger jeg den pent tilbake. Dette når jeg skal opp osv også. Men selvøflgelig er det ikke alle hester man kan gjøre dette med, jeg er heldig og har forholdsvis snille hester som er rolige, men det er vra trening :)
sooove ja takk Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  13:41:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hos oss går hestene inn selv. Åpner for beitet og følger eieren inni stallen og finner boksen sin. Enkelt og greit. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.