hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skrittemaskin
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 skrittemaskin
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  11:11:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til dere med skrittemaskin på stallen, hvordan fungerer det? Har dere noe bilde å legge inn? Fortell litt om positivt og negativt, hvordan hestene reagerer på maskinen osv. Aldri sett en slik jeg som bor her på vestlandet.

LisaFi

Skrevet - 23/03/2006 :  11:23:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Skrittemaskin er fine greier, hestene lærer seg det fort, det viktigste er å følge med dem til de har lært å snu når maskina snur.

supert å la hesten skritte dagen etter litt tøff trening, for eksempel.

Jeg synes personlig at det er bedre at hesten skritter i maskina enn at jeg skritter den ut på tur, for i maskina slipper den å ha utstyr på, og har mer "fri", hvis du skjønner hva jeg mener.

Når flere hester går der samtidig tror jeg se synes det er ganske sosialt, kan vel bli litt kjedelig å gå alene?
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  13:16:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Syntes ikke noe om skrittemaskiner, blir for "mekanisk" og upersonlig, latskap spør du meg. Enten kan hesten få stå på beite å bevege seg fritt, eller så kan man leie/ri den en skrittetur.

Det er skrittemaskiner på vestlandet også, lurer på om Sola eller Sandnes har.

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  13:55:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Tror nok skrittemaskiner er en god idé i store staller der ikke hver hest har en eier eller passer. Ser ikke helt problemet med det.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Cikki

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  14:26:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med deg lino:) Gå til toppen av siden

Lisa__Moen

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  16:55:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisa__Moen  Svar med kopi av melding
Synes skrittemaskin fungerer veldig fint i sammenheng med lett trening, dagen etter løp osv.. Men fungerer jo best på store staller som faktisk ikke har tid til å leie ol hver eneste hest dagen etter trening. Veit om flere travstaller som har dette og det er enkelt og fungerer veldig bra. Virker som hestene også ikke har noe imot det, de går jo ikke i flere timer akkurat heller og har jo som regel selskap.

MEN har vært borti folk som bytter ut denne maskinen med den vanlige treninga fordi det er mye enklere! Det er veldig feil og hesten greier jo ikke å bygge alle de musklene de skal og kommer til å bli ganske lei etterhvert.

R.I.P Roberto Bada</3

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  21:33:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva skjer om hesten plutselig blir redd da? En løs hund, en moped uten lydpotte, en "morderisk" plastikk-pose i luften.... Kan hestene skade seg? Kan hestene skade hverandre?
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 23/03/2006 :  22:46:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Topphingsten Rigel Jo ødela jo faktisk det ene bakbeinet sitt i en slik da...

Det går fint an for hester å få til å skade seg i en slik, ja, så det er en fordel å bruke litt tid på tilvenning, og å ha åpne rom mellom der det går hester, slik at en lettere unngår at hester skader hverandre om en skulle krype under ei grind.

Men skade seg gjør de jo overalt ellers også, da....
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  09:47:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Tenker også mye på skader når jeg ser slik. Siden det er deler som beveger seg ser jeg for meg at hvis hesten skulle sete seg fast blir den klemt osv. Dessuten stoler jeg ikke på mekaniske ting, masse som kan bli ødelagt og klikke. Så en skrittemaskin krever hele tiden tilsyn av mennesker som raskt kan reagere hvis noe skulle gå galt. At det er greit på store travstaller hvor eier/steller har titalls hester å mosjonere ol, og at det brukes i tillegg til mye fri utegang og trening hver dag er jeg med på, men som Lizi sier blir det feil når skrittemaskiner brukes av late eiere som ikke gidder å leie hesten sin på tur selv.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  10:26:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt greit så lenge man ikke bytter ut ridningen med skrittemaskin men bruker det som oppvarming/ nedskritting.
Er ikke superfan av disse maskinene da jeg har opplevd en del småulykker med slike.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 24/03/2006 :  11:17:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Her går alle hestene på hovedstallen i skrittemaskin 15-20 minutter hver morgen for å løse opp litt etter ei lang natt på boksen. Jeg synes det er veldig ok, da de har ellers veldig begrensa utegang, det er også alltid folk som følger med dem.

Trening er det jo ikke, men det ser ut som hestene setter pris på å få komme ut og titte litt og strekke på beina på mårran.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 24/03/2006 :  16:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Walker" er helt topp synes jeg hvis det brukes fornuftig.
Ene quarterhesten min går av og til i en slik (med båser).
Har også brukt det som opptrening etter operasjon i skritt og rolig trav,i stedet for å slippe de løs i luftegård hvor de kan herje på seg overanstrengelse eller gjøre noe annet dumt og ukontrollert.

Første gangen vi satt henne i en slik prøvde hun å snu seg (for i denne bindes de ikke), men det gjorde hun bare en gang.

Går som regel helt problemfritt hvis du har en hest som ikke er fullstendig "blåst" i hodet sitt.

Redigert av - xxxx den 24/03/2006 16:51:56 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 24/03/2006 :  23:25:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt både med båser, og der du kun fester med leietau. 'Faste' båser synes jeg er best, da hestene kan bevege seg mer fritt. Har brukt en maskin på galoppstall der båsene hang litt over bakken, de var veldig utstabile, og noen ganger kunne hestene snike seg gjennom til båsen fremme. Ikke helt bra.

Maskiner generelt er ikke spes. gunstig for hestene, de trør rundt der uten noe å se på, og det er kjedelig. I forhold til en treningstur ute i skogen eller på banen er det et dårlig alternativ for hestene. Men når du har mange hester som trenger å skrittes f.eks. etter hurtigarbeid eller før trening, da er dne ganske ok. Problemet blir som noen sier, om en bytter ut treningen med maskinen. Når jeg har jobbet i utlandet har vi hatt mange hester, og lite luftegårder. Da er det mer vanlig å sette hestene i maskinen på 'fridagen' slik at de får beveget seg. Maskinen er veldig fin hjelp til avskritting, til skadete hester som kun skal skrittes, og til unghester som kan trenge å skritte litt for å få beveget seg litt før trening- da blir de mindre gira.

De forskjellige maskinene har forskjellig nivå når det gjelder faren for skader. Men det er helt klart en risiko når hestene skal gå der. God tilvenning er viktig, og oppsyn. Samt hurtigutløser dersom hestene skal bindes.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  18:48:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
venninna mi som jobber på stor travstall ble stengt inne i en sånn en,en gang..da maskina hadde blitt satt på "trav",å det er strøm på alle sider skal jeg si dere at jenta fikk kondis-trening
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  19:09:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Vi som ikke har tilgang til skrittemaskin må bestikke jentunger for å leie hestene våre på tur...
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  19:16:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Strøm på alle sider? Nå fikk jeg enda mindre sansen for skrittemaskin...!

Begynner å minne mer og mer om mild tortur redskap med sånne funksjoner. Ser for meg en slem svartkledd person kommer å trykker på trav-hastighet og skrur på strømmen på fult og tvinger hestene til å springe rundt og rundt til de stuper og av-knappen har hengt seg opp så det går ikke an å stoppe maskinen og man får ikke ut hestene fordi det er strøm på sidene og.... Iiik! Eva har som sagt angst for alt som er mekanisk. :P

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.