hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Feil beinstilling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Feil beinstilling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 08/03/2006 :  21:41:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Vil gjerne høre erfaringer fra mennesker som har fungerende hester, enten det er sprang, dressur, kjøring, trav etc., med feil beinstilling (eller andre feil). Er veldig interessert i bruken og treningen av hester med fysiske feil, da jeg har en hest med feil beinstilling selv.

Min hest er nå ti år gammel. Han ble antakeligvis født med feil beinstilling, og deretter har noen prøvd å rette det opp igjen uten å helt vite hva de drev med. Han sto uten sko til han var fem uten å bli spikket, og derfor kan dere vel også tenke dere til hvordan høvene hans så ut. Da jeg kjøpte han var fortsatt høvene skeive, men betrakelig bedre. Beinstillingen var jo også ille, men jeg tok sjansen og fikk rønket og bøyd han opp. Jeg hadde dyrlege hos selger og når han kom til meg, og den eneste tilbakemeldingen jeg fikk fra begge dyrlegene var at han hadde ømme knær. De var nok minst like sjokkerte som meg.

Jeg kjøpte nå hesten og planen var bare å ri på tur. Etterhvert fikk jeg sansen for dressur og startet høsten 03 med treningen. Jeg har, siden jeg kjøpte han, ikke hatt NOEN problemer whatsoever med feilen hans. Ikke fyller han, ikke halter han, ikke er han hoven. Jeg får han massert og han hadde heller ingen spenninger mht. feil belastning.

Han blir ridd seks dager i uken, i moderat/hard trening med to relativt harde dressurøkter. I tillegg blir han hoppet med og ridd en del med på tur. Grunnen til at jeg interesser meg sånn for dette er at hesten min motbeviser alle kommentarene jeg får av usportslige ryttere og trenere. Hvorfor er det slik at en hest faktisk kan fungere 100 %, selv med fysiske feil? Hesten min blir skodd helt vanlig, det eneste er at de legger skoen litt ut utvendig på frambeina for å støtte opp for den hoven som ikke er der. Til og med smeden min er sjokkert fordi han motbeviser alt hun har lært.

Hadde vært veldig gøy å høre erfaringer fra eiere (og andre med synspunkter) med velfungerende hester som har en fysisk feil av noe slag.

Legger ut ett bilde av han. Han har såkalte ¨løse knær¨ på venstre fram og skev beinstilling

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 08/03/2006 22:01:08

tebj0

Skrevet - 09/03/2006 :  14:41:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ei kaldblodshoppe som har feil benstilling. Er usikker på hva det betegnes som, men hun er "inntået".
Hun er 8år, og har aldri hatt problemer med bena. Jeg har ikke hatt henne så lenge, og jeg kan heller ikke forutsi hvordan fremtiden blir, men det er ikke noe problem for oss i dag. Fikk vet.attest på henne før jeg kjøpte henne og den var helt prikkfri Slo ikke ut på bøyeprøvene heller. Vetrinære mente allikevel at hesten ikke kunne brukes til mer en korte turer 3-4 ganger i uka, ellers så kom hun til å bli halt. Noe forrige eiger av hesten selvsagt syntes var kjempe-rart for hesten er jo vant med å bli ridd lange turer på hardangervidda uten problemer
Hovslageren jeg bruker var også å kikket på henne før jeg bestemte meg for kjøp, og han mente at hesten ville fungere fint som ridehest. Hun har aldri vært travtrent, og er nok mulig hun hadde fått problemer som traver, men heldigvis er ikke det et tema for oss
Hun gikk som barfothest før jeg kjøpte henne, og da var benstillingen mye mer fremtredende, en den er etter jeg fikk henne skodd.
Hun fyller ikke, og stryker seg heller ikke så mye, men bruker alltid belegg på henne for sikkerhetsskyld. Det er nok større sjangse for at en hest med skeiv benstilling får en skade, men jeg går ikke rundt og er redd for at hun skal få problemer med bena.

(Rotete svar, men hovudpoenget er at hesten er og har vært 100% frisk hele sitt liv)
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/03/2006 :  16:00:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner en hest som har feil beinstilling. Den lå trangt inne i sin mor og når den ble født gjøre ingen noe med det.
Det er bakbeina det gjelder da, hun vrir dem når hun setter dem(vanskelig å forklare). Når hun setter ned bakbeina så vrir hun kodeleddet mye, ser utrolig rart ut bakfra. Og når hun traver så drar hun og setter hun beina litt rart.
Hun er mellom 7 og 9 år(vet ikke akkurat). Godt som rideskole hest. Er skikkelig god innen dressur og med riktig trening kan hun hoppe 120.
Nå er hun hobby ridehest da. Ikke pga. beinstillinga men fordi hun er utrolig stri og lunefull.

Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 09/03/2006 :  17:03:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Vi har ei hoppe med skjev beinstilling. Hun hadde helt fin beinstilling som føll, men ble ikke beskjært riktig som unghest, og ene foten vokste skjevt. Hun setter da ene bakfoten midt under seg i stedet for utenfor forbeina som vanlige travere gjør. Dette gjør da at hun ikke kan løpe så fort som hun kunne ha gjort uten denne beinstillingen. Hun er nå 8 år, og blir ikke brukt til så mye utenom turridning. Skal nå bedekkes, for hun har ellers et nydelig ekstriør, og stammen er det i hvertfall ingenting i veien med ;)
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 09/03/2006 :  20:59:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Gøy å høre! Er jo faktisk litt merkelig at en hest kan fungere optimalt selvom.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 09/03/2006 :  21:44:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var i flere år hestepasser for ei fjordhoppe med ganske tåtrange framben. Ellers er hun en nydelig hoppe, så hun ble stilt på Seljord for moroskyld for å få en uttalelse på resten av hesten. Da dommeren kom bort og så beina, fortalte han at i løpet av hans lange karriere som dommer, hadde han ikke sett så skjeve bein på en fjording! Resten av hoppa har som sagt veldig godt eksteriør, så det er jo synd på den måten, med tanke på avl.

Tross sine skjeve bein har hun vunnet flere vanskelige klasser i kjøring, og også gått i par. Hun har også "i prinsippet" vært på landslaget i kjøring, dvs at hun var tatt ut, men vi kom oss aldri av gårde.
Hun har også gått knøttecup i feltritt, sprangstevner og dressur og fått flere 1. plasser, bla på fjordhest nm i enkeltklasser og vanlige hesteklasser.

Utrolig flott hest, har aldri møtt en hest med så godt lynne før, alltid entusiastisk og nesten overlykkelig hver gang hun fant ut at hun skulle ut å arbeide!
Hun hadde en tendens til å snuble (skjeve ben + sanvinsk hest = ikke noen god kombinasjon), men så lenge man passet på å holde konsentrasjonen hennes gikk det som regel bra. Prøvde dessuten å samle henne en del, for å avlaste frambena litt.
I den tiden jeg holdt på med henne (31/2 år) var hun aldri halt, og ble brukt i fullt arbeid som kjøre- og ridehest.
Med tiden kommer vel beinene til å slites skjevt antar jeg, men inntil da får hun ha det gøy som brukshest håper jeg! (Hun er solgt nå).
Forresten, så synes jeg Ibrahim er nydelig, tross sitt skjeve bein. Blir aldri lei av bilder av ham...

Edit for å legge til at jeg traff oppdretteren på fjordhest NM for noen år siden, og han fortalte at moren hadde like skjeve bein. Det var visst sånn han kjente igjen hoppa, på beina!
Faren, derimot skal etter sigende være tåvid, så ikke spør meg hva de tenkte på da de avlet henne.. Kanskje de trodde at tåtrang+tåvid gir rette ben?

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 09/03/2006 21:53:04 Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 10/03/2006 :  14:39:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hert har også stygg beinstilling foran.
Hun er innfotet.

Når jeg kjøpte henne fikke jeg røntget dem i tåen, uten at det var noe der. HUn var da ikke redet særlig mye på. Av dyrlegen fikk jeg beskjed om å bare la beina være i fred, for guds skyld ikke få en oppfinnsom smed som ville prøve å rette på det. Det beste var om hun kunne gå uten sko. Hun går nå med, grunnet en hovsprekk, men planen er å la henne gå uten igjen om ett års tid, for at hun selv kan få balansere hoven optimalt. Så lenge hesten "selv" får bestemme hvordan beinstillingene er, retter den selv opp på de svakheter dette medfører, dvs den er nok svakere på ene siden, eller får noe bruskdannelse for å kompensere kan jeg tenke meg...(?)

De fleste hester har ett eller annet eksteriørmessig problem, og hvilken betydning det har er forskjellig. Det er f.eks verre at en hest er fransk stillet en inntået i beina. En Franskstillet hest vil f.eks aldri kunne gå høyt dressur, da den vil kaste beina ut til siden.

Jeg har forresten hørt at Cavan er innfotet foran, uten at jeg vil si dette 100%.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  17:36:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer også litt på dette. Var nettopp i Danmark og så på hester, og den ene hadde litt skjev benstilling. Den padler litt med frembeina, og hadde framtærne vendt litt inn. Er dette kun et problem for dressur, eller spiller det også en rolle for sprangen?
Hege Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  16:49:52  Vis profil  Svar med kopi av melding

synes ikke så godt på bildet men hun har skeiv beinstilling som følge av dårlig oppfølging (dvs ingen) da hun var liten.
høvene ser ut som føttene til chaplin.

desverre så motbeviste hun ingenting og er nå førtidspensjonist i en alder av snart åtte år.
kan bruke henne til rolige småturer.
null sprang, null dressur - definitivt ikke en slik hest jeg ønsker, men alikevel blir det nok null salg

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 21/03/2006 :  22:47:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Løse knær er ikke "farlig". Men som oftest pleier de å ha det på begge frembeina da, og det er medfødt såvidt jeg er blitt fortalt.

Gamle traveren vår hadde slakke knær, men han var utrolig holdbar fordet. Han gikk løp helt til aldersgrensen felte ham, og siden ble han solgt som turhest. Tjente nærmere 260.000 og gikk uhm-183 løp eller noe sånt...
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  19:32:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
spennende emne egentlig:)min ene hest har litt feil beinstilling,men begynte med barfot,så nå er det bra igjen..men han har galler,på grunn av for mye stress på stallen han sto..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  21:51:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristine, men jeg må bare kommentere så flott og blank Ibrahim var.. Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  10:59:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Lopke: Hihi, han er nyvasket da ;-)
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  11:09:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke: Hihi, han er nyvasket da ;-)

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

OT: skulle jeg kontakte hun line fra DK eller?
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  18:42:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Litt veldig OT, men jeg fikk beskjed av treneren minat hadde jag vært hest så hadde de slakta meg før jeg ble avvendt:p Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/04/2006 :  19:07:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Litt veldig OT, men jeg fikk beskjed av treneren minat hadde jag vært hest så hadde de slakta meg før jeg ble avvendt:p

Opprinnelig postet av Wendy-J

Hehe. Legen min sier det samme om meg. Hadde jeg vært hest hadde jeg nok ikke kunnet bli ridd noe særlig :P

www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.