hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp med ligninger...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hjelp med ligninger...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  18:48:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Øydis: ja, det er vanskelig, men du forstår nok litt mer av det når du kommer lengre opp i skolesystemet :)

Helle: Er vel noe med fellesnevner, er det ikke? Er litt tett i hodet etter litt for mye mat.. :S

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  18:54:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Likninger er jo gøy

5x/2 - 3(x-2) = x/5 + x/2
5x/2 -3x + 6 = x/5 + x/2 (så ganger vi opp så nevner blir lik, og vi kan stryke den)
25x - 30x + 60 = 2x + 5x
25x - 30x - 2x - 5x = - 60
-12x=-60
x=5

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  22:16:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Likninger er jo gøy

5x/2 -3x + 6 = x/5 + x/2 (så ganger vi opp så nevner blir lik, og vi kan stryke den)
25x - 30x + 60 = 2x + 5x
-12x=-60
x=5

Opprinnelig postet av Natalie_S

Tusen takk, du er en engel altså

Men hvordan gjør du det nå hvis man skal kontrollregne(sette prøve på svaret)? Jeg prøvde det, og da ble alt bare rot..

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  22:53:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Uff, blir kvalm bare jeg hører ordet ligning..
Tror aldri jeg har løst en ligning helt alene før :P

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  23:22:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Likninger er jo gøy

25x - 30x + 60 = 2x + 5x
-12x=-60
x=5

Tusen takk, du er en engel altså

Men hvordan gjør du det nå hvis man skal kontrollregne(sette prøve på svaret)? Jeg prøvde det, og da ble alt bare rot..

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Du kan jo gjøre om brøken til "vanlige" tall, f.eks (5*5)/2=12,5, og se om det blir likt på begge sider;

12,5 - 15 + 6 = 3,5
1 + 2,5 = 3,5

Hvis det var det du mente med å sette prøve på svaret da?

Lykke til på eksamen Og et lite tips, alltid kontrollregne tilbake, er fort gjort å gjøre +/- feil hvis man ikke har tunga rett i munnen, og det er jo en litt kjip feil å få

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 17/05/2006 23:25:20 Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  15:26:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Du kan jo gjøre om brøken til "vanlige" tall, f.eks (5*5)/2=12,5, og se om det blir likt på begge sider;

12,5 - 15 + 6 = 3,5
1 + 2,5 = 3,5

Hvis det var det du mente med å sette prøve på svaret da?

Lykke til på eksamen Og et lite tips, alltid kontrollregne tilbake, er fort gjort å gjøre +/- feil hvis man ikke har tunga rett i munnen, og det er jo en litt kjip feil å få

Akkurat slik jeg mente ja, tusen takk

Ja, det med +/- syns jeg er vanskelig, og med lange likninger blir det fort litt krøll Jeg får bare lese og bruke veiledningen så godt som mulig nå(ikke alltid like lett når læreren har for vane å regne feil..), kontrollregne og gjøre så godt jeg kan, så håper jeg det går bra på mandag..

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  17:54:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Trenger litt hjelp igjen jeg

Regn ut og gjør svaret så enkelt som mulig:
2a + 3a(2a + 4) + 5 - 3(a - 2)(a - 2) =
2a + 6a^2 + 12a + 5 - (3a - 6)(a - 2) =
2a + 6a^2 + 12a + 5 - (3a^2 - 12) =
- 18a^2 + 14a + 17 ?

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  18:23:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Huffhuff, jeg har en hel haug med oppgaver som jeg skal spørre om i morgen.. Skjønner ikke noen ting som som helst av sannsynlighetsregning, så det må repeteres noe veldig..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  18:28:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Det har skjedd en feil i den parantesen din;
(3a-6)(a-2)=3a^2-6a-6a+12
Det gir da:
2a+6a^2+12a+5-(3a^2-12a+12)= 3a^2+26a-7

Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  18:40:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nathalie er ikke dum nei!!! :) Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  21:52:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Tusen takk igjen Natalie! Supert, tror jeg skjønte det nå

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  15:19:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si at jeg faktisk kan litt ligninger jeg å Ikke av de vanskligste men...

Gå til toppen av siden

ingahelene

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  16:47:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseingahelene  Svar med kopi av melding
Jeg har også matteoppgave jeg vil ha hjelp til! Hehe, denne er litt annerledes da..:

Familiene Khan og Johnsen skal legge ny parkett i stuene sine.
Khan har en stue på a kvadratmeter, der prisen på parkett er b kr. per kvadratmeter.
Arealet av atuen til Johnsen er 3/4 av stuen til Khan.
Johnsen betalte totalt 12,5% mer enn Kahn.

Hvor mange prosent dyrere per kvadratmeter er parketten til Johnsen enn parketten til Khan?
Gå til toppen av siden

amadeus+

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  17:36:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
^Wææ, den oppgaven fikk jeg på tentamen!!

Men en ting: Hva gjør dere når dere skal sette prøve på svaret, når det er brøk og paranteser med? Skal jeg sette prøve på det jeg fikk ETTER jeg hadde løst opp parantes og brøk??

(Tidligere Line Kristine) Gå til toppen av siden

ingahelene

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  18:11:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseingahelene  Svar med kopi av melding
Var det "min" oppgave du fikk på tentamen? Ikke rart det isåfall, for vi fikk fjorårets eksamen til tentamen, og det gjorde sikkert dere også da ;)

Når jeg setter prøve på svaret setter jeg inn tallene før jeg løser opp parantesene og brøkene..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.