hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Virusfrykt går utover katter.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Virusfrykt går utover katter.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 07/03/2006 :  14:37:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også tenkt en del på dette i det siste.
Vi har tre puser, alle er stort sett ute/stall katter.
Dersom viruset blir påvist i Norge må jeg enten sperre dem inne, eller avlive dem. Minuset med å sperre dem inne er at de kun kan oppholde seg inne på et rom i huset pga. min samboers allergi, noe jeg ikke syns er bra for kattene i lengden.
Derfor har jeg bestemt meg for at når/om viruset blir påvist i Norge skal jeg i førsteomgang sperre dem inne, kun avlive om det blir langvarig .

Veldig synd, men som tidligere nevnt her, er et menneske liv mer vert enn et dyreliv. Og finnes det en sjangse for å bli smittet, er det en sjangse for mye.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  17:10:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skal langt mer til enn at viruset påvises i Norge før jeg gjør noen drastiske tiltak med mine puser.

Har tro på at helsedepartementet og mattilsynet vet hva de snakker om når de sier at det ikke er livsfarlig å ha katt.
Forhåndsregler kan man jo alltid ta, også unger bør lære god hygiene etter omgang med dyr, uavhengig av smittefare.

Fugleinfluensa - katter og hunder
Publisert: 17.02.2006 Sist oppdatert: 01.03.2006

Risikoen for at personer i Norge skulle bli smittet av katter, anses som svært liten. Som en generell forholdsregel anbefales det at man alltid har en god håndhygiene etter kontakt med katteavføring eller spytt fra katter. Dersom katten bringer inn døde fugler, bør disse kastes på vanlig måte i søppelet. Bruk da evt. et papirhåndkle, plastpose eller liknede når du håndterer den døde fuglen, og vask hendene godt etterpå. Det er ikke grunnlag for spesielle tiltak i kontakt med hunder, men som alltid er det viktig å ha god håndhygiene ved kontakt med avføring fra hund.

Det er ikke vist at viruset har smittet fra katter til mennesker.

Det er gjennomført eksperimenter som viser at huskatter kan bli smittet av fugleinfluensaviruset. Disse eksprimentene har vist at kattene da kan bli syke og smitte andre katter. Undersøkelser i Thailand har også kunne påvise enkelttilfeller hvor katter er smittet naturlig med viruset.

I Norge vil katter normalt komme i kontakt med småfugl og risikoen for at småfugler i Norge skulle være infisert med viruset anses som liten.

Det er ikke rapportert at hunder er blitt syke eller har smittet andre hunder eller mennesker med H5N1-viruset. Det er derfor ikke grunnlag for spesielle tiltak i kontakt med hunder, men som alltid er det viktig å ha god håndhygiene ved kontakt med avføring fra hund.

Anette Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  17:20:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
De sa kjøttdeig ikke var skyldig også, siden de ikke fant noe spor. Men nå er barn nr. 8 lagt inn og kjøttdeig mer eller mindre definert som synderen ;-) Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  17:29:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig O.T Formosissima, men nå har ikke Mattilsynet sagt at kjøttdeigen ikke var smittekilden.
Selv om de ikke finner bakterien i varene de har testet, sa de seneste i dag at de regner kjøttedeigen som smittekilde.
Ikke uvanlig at de ikke finner spor av bakterier i etterkant etter hva jeg har forstått.

Anette Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  21:03:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vår kjære katt ble fnnet død sist fredag, bare 10 måner gammel. Mattilsynet kommer for å sjekke han. De tar det veldig seriøst.

Opprinnelig postet av Wulfi

Ikke for å virke frekk, men har katten din vært i Sverige å fanga fugl? Det er ikke påvist fugleinfluensa i Norge, ergo, det skal godt gjøres at katter i Norge skal ha fått det. Så det er nok ikke derfor den har dødd. Hørte snakk om det på nyhetene for en time siden, og der var det en veterinær fra NVH som sa at katteeiere bare skulle ta det helt med ro.

Veldig synd med kattepusen din altså Wulfi!
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  21:36:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Aldri i ivet om jeg avliver mine puser pga fugleinfluensaen... Om de blir syke - ja, da skal de selvsagt få slippe å lide. Men så lenge det ikke er noe fare for at jeg eller familien blir smittet, får de sove under dyna mi :)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 08/03/2006 :  13:45:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis fugleinfluensaen blir så ille som noen skal ha det til så aldri i verden om jeg kommer til å sperre inne katten min. da avliver jeg den og ferdig med det. katten lider mindre ved å være død enn å bli sperret inne.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2006 :  19:25:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan man ikke sette bånd på kattene og gå tur med dem da?

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 08/03/2006 :  21:18:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Det virker jo litt rart om alle fugler og alle katter skal stryke med pga fugleinfluensaen da!! Er fugleinfluensa alltid dødelig for dyr? Isåfall rart det ikke finnes vaksine.. det har jo holdt på en stund!
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2006 :  23:12:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kommer ikke til å avlive katten min pga fugleinfluensa. Det hadde jeg bare ikke klart. Men tror ikke han orker å jakte på fugler. Er den lateste "kattungen" jeg noen gang har vært borti...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 10/03/2006 :  15:04:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
hmm..
- det er ikkje fugleinfluensa i Noreg (enno)..
- det er ein veldig liten sjangs for at katten din skal få den.
- det er veldig liten sjangs for at ein skal få det av katten sin..

eg er ikkje veldig bekymra vertfall :)
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  15:08:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke bekymret enda, men så har jeg ikke noen katt heller da. Men enda er sjansene minimale for at akkurat din katt skal få det enda. (men sjansene er jo der)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 10/03/2006 :  15:36:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gleder meg til å få vite resultatene av de fuglene som ble funnet. *gnir seg i hendene*

Gå til toppen av siden

Aquila&Ingvild

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  15:56:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAquila&Ingvild  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gleder meg til å få vite resultatene av de fuglene som ble funnet.

Tenker du på de fuglene fra Jæren som ble funnet døde? Hørte på radioen i sta at de døde av sult, og ikke av fugleinfluensa.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 10/03/2006 :  16:02:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Gleder meg til å få vite resultatene av de fuglene som ble funnet.

Tenker du på de fuglene fra Jæren som ble funnet døde? Hørte på radioen i sta at de døde av sult, og ikke av fugleinfluensa.

Opprinnelig postet av Aquila&Ingvild

Shitt au! Vil at den skal komme nåååå!
Men den sprer seg voldsomt i Sverige nå, så er man "heldig" kommer den bare ved et blunk.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.