hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Virusfrykt går utover katter.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Virusfrykt går utover katter.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  15:30:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frykten for fugleinfluensa gjør at folk vil omplassere eller avlive kattene sine.
- Vi har tre-fire henvendelser om fugleinfluensa hver dag . Minst en av disse ønsker å bli kvitt katta, sier leder i dyrebeskyttelsen Drammen og Omland til Drammens Tidende.
Dyrebeskyttelsen Drammen og Omland har hatt 100 telefoner fra katteeiere som vil omplassere sine firbente.

Fant dette på Tv2 text-tv i dag.
Tragiske greier.

Hva vil du gjøre med dine kattepuser når ( for det er vel bare et sprøsmål om når, og ikke om ) fugleinfluensaen kommer til Norge?

Kommer ikke til å avlive eller gi bort mine to gull.
Å holde katter som er vant til friheten ute, innestengt 24 timer i døgnet er heller ikke så kjekt for katten.
Synes nok det høres litt hysterisk ut hele greia jeg...

Anette

Bustetrollet

Skrevet - 06/03/2006 :  15:43:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men jeg leste et sted at det ikke skulle gå utover kattene. Bare jeg hadde husket hvor..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  16:20:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men jeg leste et sted at det ikke skulle gå utover kattene. Bare jeg hadde husket hvor..

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Er jo allerede noen puser i Østerrike og Tyskland som er døde som følge av det..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  16:22:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hadde jeg hatt katt aner jeg ikke hva jeg ville gjort. Er det ikke noen vaksine eller noe mot det da? Har en hund som jakter på fugl også, men henne kan vi holde mye inne, er vel verre med katter..

Lopke

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  16:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja men faren for å smitte mennsker var utrolig liten. Spesielt for katt. Jeg ahr selv katt og bare tanket. NOT. Hun er innkatt da så faren er nok ikke så stor uansett, men hva om dette utviklet seg til hest??? GRUSOMT!! Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  17:37:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Vår kjære katt ble fnnet død sist fredag, bare 10 måner gammel. Mattilsynet kommer for å sjekke han. De tar det veldig seriøst.
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  17:46:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vår kjære katt ble fnnet død sist fredag, bare 10 måner gammel. Mattilsynet kommer for å sjekke han. De tar det veldig seriøst.

Opprinnelig postet av Wulfi

Huff, får håpe det ikke er noe farlige greier...

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  17:56:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fugleinfluensaen er delvis grunnen til at mamma kommer til å avlive katten vår. Men vi har småbarn jevnlig på besøk også, tar ekstra hensyn på grunn av det. Hadde det bare vært oss store så hadde det ikke vært så farlig. Er med andre ord ikke så hysteriske.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 06/03/2006 :  18:22:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.ringblad.no/nyheter/article1984905.ece
Nok et tegn på virusfrykten
Så utrolig leit,stakkars pusekattene kan ikke noe for atdet ligger i dems natur å jakte fugler...!!

Ride with the wind Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  18:32:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nei, de stakkars små søte kan ikke noe for at det ligger i deres natur å jakte fugler. Men når vi ikke vet hvordan et eventuelt mutert fugleinfluensavirus vil oppføre seg så synes jeg egoistisk nok at menneskene stiller først. Bedre føre var enn etter snar dersom det kommer til at det blir en pandemi. Merk at dette er -dersom- det kommer en pandemi. Da hadde jeg holdt katten inne - eller avlivet den dersom jeg hadde syntes det var fryktelig å holde den inne.

Nå? Vel, det er ikke påvist at det smitter fra katt til menneske men jeg hadde vært forsiktig. Kynisk nok så er det ingen katter eller dyr for den del som lider av å bli avlivet. Det er over kjapt og humant. Jeg sier ikke at folk skal avlive dyrene sine - men jeg sier at vi ikke må sette oss ned og grine fordi om folk velger den avgjørelsen. De lider ikke. Det er heller bedre å avlive en huskatt enn å sperre den ute.
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  19:12:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde ALDRI klart å avlive pus om det så sto om mitt eget liv! taken på å ta livet av lille gullklompen min fordi han kanskje kan bli smitta( noe som jeg tror er veldig liten kjangs for)
Men syns ikke dte er noe ille og avlive katter, så lenge det ikke er min! Har ikke samvittighet til å DREPE pusen min!

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 06/03/2006 :  22:42:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det er liten sjans for at det vil smitte fra katt til menneske, om en katt smittes.
Man kan evt ta litt forholdsregler som å vaske henda etter å ha tatt i katten. Ikke la den komme nært ansiktet osv.
Jeg synes det høres utrolig ego ut å ta livet av katten fordi folk er redd for å få fugleinfluensa.
La naturen gå sin gang! Joda, katter som lider bør avlives. Men å avlive den i frykt for å få fugleinfluensa blir jo som å ikke kunne gi en klem til en som har HIV, det er snakk om veldig små sjanser...

Min pus skal få leve iallefall

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  00:28:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
hmmm... jeg har katt... og jeg har faktisk blitt litt skremt... siden katter faktisk har dødd av dette... jeg har også en hund som bruker en hver anledning han får til å spise kattebæsj (æsj, ja jeg vet det er ekkelt!...) så hvis katten min blir smittet (ja, risikoen er sikkert svært liten, men HVIS...) kan hunden bli smittet om han finner en tilfeldig kattebæsj utenfor huset...

så... jeg har bestemt at katten min skal bli innekatt... i allefall til viruset forsvinner eller jeg får vaksinert ham... men nå virker det ikke som han syns det er så veldig ille å være innekatt... (han likker ikke den kalde snøen uansett....)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  08:16:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men er det i hele tatt noen som vet om dette viruset er nytt?? hvem har testet katter for fugleinfluensa før? mulig de "alltid" har hatt det. Det var vel først da folk dødde i asia av en mystisk virus problemet ble "oppdaget"? uansett innekatt eller ikke, jeg er imot masseslakt.. Tenk hvis vi finner influensaen på hest? hvor mange herinne slakter da hesten sin??

Hands up?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  09:04:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dersom influensaen muterer og blir av en slik type at den lett smitter fra dyr til mennesker (slik er den ikke i dag, i dag må man tilnærmet behandle døde fugler for å få det) så hadde jeg ikke hatt de store problemene med å la min firbeinte venn (hest) sovne inn dersom den hadde fått influensa. Jeg er glad i hester, men jeg setter mine medmennesker høyere.

Og rent kynisk så er det en viss prisforskjell på en hest og en katt.

Jeg ser ikke problemet med å holde katten som innekatt dersom fugleinfluensaen skulle påvises i Norge? I allfall ikke de som bor i de områder det måtte bli påvist.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 07/03/2006 :  10:36:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine katter er heldigvis for late til å jakte på fugler, så jeg kommer til å ta ting helt med ro. Ikke vits i å stresse seg opp unødvendig =)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.