hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nivå på rideskolehester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 Nivå på rideskolehester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  20:07:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brukte søkefunkskjonen for å se om det fantes et tidligere emne om dette, men fant ingenting:)

Spørsmålet er altså hva slags nivå hestene på din rideskole er. Da mener jeg om hvor høye sprangbaner de går på stevner og/eller ridekurs uten problmer. I dressuren hvilke øvelser de går, med samling osv.

Hva er "normalt" nivå?
Og hva bør nivået ligge på?

Hege

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  20:29:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
På min rideskole var det dårlig nivå på hestene og enda dårligere nivå på instruktørene. Hva hestene egentlig kan er jeg usikker på siden de ALDRI blei ridd i form eller gjorde noe annen dressur øvelse enn sjenkelvikninger.

I sprang var det litt varierende, noen gikk 80 andre 100, tror det var en eller to som gikk 110.
13 skolehester 5 fjordinger en døl et par kalblods, en shettis og noen sports ponnier.

Nivået er som dere forstår lavt

Blir litt frustret når jeg tenker på, glad jeg valgte og slutte etter sommerferien og heller få meg hest på halvfor.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  22:17:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Nå er det 3 år siden sist jeg satte min poter innenfor en rideskole, men jeg har inntrykk av at det finnes mange gode rideskolehester rundt om i landet.

Hestene som var der jeg gikk før var mer av den allsidige typen - like stødige og trygge for alle både på tur og på bane, men flere av dem hevdet seg bra med den rette rytteren, men jeg kan ikke anslå noe nivå, men jeg vil nok si at de lå på et ganske så gjennomsnittlig nivå.

Vil ikke si at nivået var lavt her, men det var heller ikke skyhøyt. Helt fint vil jeg si, du kunne finne hester for allslags bruk her.

Er som sagt litt usikker på akkurat hvor høyt de hoppet/hva slags øvelser de gikk, men ihvertfall en av dem gikk veldig bra LB, og hoppet 110-120. Jeg synes det er bra jeg. Min oppfatning. Alle har ulike krav til sånt.

Hva som er normalt nivå? Det varierer kanske med hver enkelt sin oppfatning. For meg er det at hesten kan gå LC-LB og at den hopper bra iforhold til sin høyde og kapasitet. For en fjording vil det si ca. 60-100 cm., men det kommer ann på.

Jeg mener det at nivået ikke bør fastsettes, det viktigste er at rytteren føler at vedkommende får utbytte av å bruke hesten, men den burde nå gå LC dressur ihvertfall, og kunne hoppe litt.

Var på Lefdals rideskole på besøk for en stund siden, og ble imponert. Flere av skolehestene der gikk LA og hoppet 1.30 (ikke alle selvfølgelig..) og alle sammen virket veldig godt trente og selv de små shettisene hadde et bra nivå over seg.

Dette var min lille mening, utdypet i et veldig rotete innlegg.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  22:38:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
En av grunnene til at jeg spør om dette, er at jeg snakket med den ene treneren min her en dag om dette. Han synes det er litt synd at man ikke kan få opp nivået på hestene mer (er her snakk om rideskoler i trøndelagsområdet), fordi rekruteringen blir vanskeligere/dårligere da. Det er jo vanskelig å få utviklet seg innen feks dressur eller sprang om hestematerialet er for dårlig (og selvfølgelig om instruktørene heller ikke holder mål, men det er en annen sak).

Jeg enig med treneren min, i allefall med tanke på min egen situasjon. Rir 1 dag i uken på sprangkurs, og desverre er hestene instruktøren min har, på et litt for lavt nivå for at jeg skal få utviklet meg noe særlig mer. Jeg har utviklet meg, ingen tvil om det (stor takk til Katrine!), men jeg kommer ikke videre når hestene ikke går høyere enn 1 meter stabilt. Utrolig synd, for jeg har nesten lyst til å slutte å ri pga dette. Selv om jeg red 110/120 stabilt med min egen hest før, blir det ikke det samme med skolehester. Har egentlig ikke tid til å kjøpe meg en ny hest, men jeg vurderer dette sterkt nå. Når man vil noe med ridnigen, så er det ofte den eneste sjansen man har, siden man sjelden verken får vært med på treninger og stevner med rideskole hester (slik er det i allefall her, noen får være med, men det er sjeldent).

Hege Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  22:43:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Veldig enig Hege, dessverre er det sånt. Nå er ikke jeg aktiv sprangrytter/dressurrytter, men jeg forstår hva du mener. Er utrolig synd at man "stopper opp" i ridningen fordi hestene ikke holder. Særlig i utkantene er ofte nivået enda lavere, dessverre.

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  22:52:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner jo rideskolen litt å da, det kan ikke være lett å ha 10-20 gode hester. Det er vanskelig å finne hester som passer til å gå i en rideskole, og det koster mye, særlig om man ikke har overdrevet mye penger! Men nå behøver ikke alle hestene være på et godt nivå (feks LA sprang/dressur), så skulle jo tro at det ikke trenger å være så vanskelig å i allefall ha 1-2 slike hester i en rideskole?

Treneren min snakket også om at rideskolene burde bli flinkere til å ha noen til å holde hestene ved like. Altså ha en dyktig rytter til å ri dem noen ganger i uken. Nå vet jeg ikke hvordan dette praktiseres rundt omkring, men er dette nødvendig? Det finnes vel mange dyktige ryttere som rir på kurs?

Kurre

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  22:59:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
På min rideskole var det dårlig nivå på hestene og enda dårligere nivå på instruktørene. Hva hestene egentlig kan er jeg usikker på siden de ALDRI blei ridd i form eller gjorde noe annen dressur øvelse enn sjenkelvikninger.

I sprang var det litt varierende, noen gikk 80 andre 100, tror det var en eller to som gikk 110.
13 skolehester 5 fjordinger en døl et par kalblods, en shettis og noen sports ponnier.

Blir litt frustret når jeg tenker på, glad jeg valgte og slutte etter sommerferien og heller få meg hest på halvfor.

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Hmmm...skal si nivået må ha sunket DER de siste årene da...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  23:19:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Hmmm...skal si nivået må ha sunket DER de siste årene da...

Opprinnelig postet av Kurre

Ja det har det, tror det er litt bedre DER nå som de har skiftet eier, de forrige virka det ikke som brydde seg noe særlig om rideskolen( men det er bare noe jeg fikk inntrykk av)

Å jo, jeg tror det er nødvendig med noen dyktige ryttere som rir hestene innimellom. Er jo noen gode elver og da, men det har ikke holdt får disse hestene, som nå lider av typisk rideskolehest syndrom av høyeste grad!

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  23:44:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå vet jeg ikke hvordan dette praktiseres rundt omkring, men er dette nødvendig? Det finnes vel mange dyktige ryttere som rir på kurs?

Opprinnelig postet av Hege J

Vet at ridelærer/trener ofte rir hestene innimellom. Mange dyktige ryttere, særlig litt høyere oppe på nivåstigen, men er nok mye "rart" også ja.

Enig i det at flere ridesentre virkelig burde investere i dyktige talentfulle hester med skikkelig kapasitet. Greit nok at det er dyrt, men de behøver kanskje bare 1-2 stk., og om elevene får gode prestasjoner og utvikler seg på den hesten, så er det vel verdt det? Eller? Et samarbeid med sprangryttere/dressurryttere/oppdrettere hadde jo vært flott. Altså at elever kunne brukt gode hester i sin ridning innimellom. Men det er kanskje ikke mulig..

Kurre

Norway

Skrevet - 05/03/2006 :  01:09:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Maja,er det solgt??
Hæh?
Hva har jeg ikke fått med meg??

Sender du en sånn PM er du søt??

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 05/03/2006 :  13:54:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg er faktisk veldig fornøyd med nivået på rideskolehestene der jeg rir. Mange av hestene går godkjent LC /LB dressur og de fleste er følsomme og fine. I tillegg har rideskolen satsningsgruppe i sprang som bruker skolehestene på stevner rundt omkring i distriktet. De hevder seg på nivå med privathestene og kommer ofte hjem med sløyfer. Skolehestene går 4 dager i uka i skolen, resten tur / treninger. De går såpass variert at de får brukt seg både i sprang og dressur i løpet av en uke.
Se www.torp-ridesenter.no for bilder av hestene.
HegeJ: Her er skolehestene på sommerstevne på Øysand i fjor. Her er de på feltrittsstevne på Bruråk.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 05/03/2006 13:57:53 Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2006 :  14:27:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er faktisk veldig fornøyd med nivået på rideskolehestene der jeg rir. Mange av hestene går godkjent LC /LB dressur og de fleste er følsomme og fine. I tillegg har rideskolen satsningsgruppe i sprang som bruker skolehestene på stevner rundt omkring i distriktet. De hevder seg på nivå med privathestene og kommer ofte hjem med sløyfer. Skolehestene går 4 dager i uka i skolen, resten tur / treninger. De går såpass variert at de får brukt seg både i sprang og dressur i løpet av en uke.
HegeJ: Her er skolehestene på sommerstevne på Øysand i fjor. Her er de på feltrittsstevne på Bruråk.

Opprinnelig postet av christine26.

hørtes veldig bra ut!

Her går de 7 dager i uka (lørdager går de knøtekurs som er mest skritting.) Ikke alle som blir brukt hver dag da. Går mest i dressur
( skritte, trave og galllopere på firkat sporet / volte + sjekelvikninger)
Også er det sprang 2 ganger i uka. De går aldri på tur.

Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 05/03/2006 :  15:38:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd hele mitt liv på et ridesenter til jeg fikk egen hest.

Nå husker jeg ikke helt hvor høyt de forskjellige klassene var, men hestene der gikk i alle fall opp til 1 meter sprang, men de fleste under.

Dressur gikk de fleste LC og kanskje en og annen hest LB.

Alle hestene der jeg red var i alle fall ikke verd mer enn 30 000. Men de kan nok :)

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 07/03/2006 :  10:30:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nivået på hestene hos oss var høyere før. Ikke fordi vi har kjøpt nye og dårligere hester, men fordi mange av elevene har kjøpt egne hester, og det er helst små unger igjen. Dermed er det blitt mindre ryttere som kan ri de skikkelig, og de stivner liksom til. Synd men sant, håper det tar seg opp igjen. Men så har vi ikke en instruktør som instruerer i dressur da, for han er det sprangen som teller, desverre... Mange av rytterne som hopper over meteren har knapt peiling på hvordan de skal ri på bakken ellers...
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  15:08:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av christine26.

Jeg vet at dere har en satningsgruppe, og det er bra! Vi har forsåvidt det vi også, men de er ikke så ofte ute å starter.
Men for min egen del, stopper utviklingen på et visst punkt (da mener jeg først og fremst sprang, for de fleste hestene går rundt LB dressur). Skulle gjerne hatt noen hester i rideskolen som hadde gått rundt 120 stabilt *drømme*....

Men i morgen reiser jeg til Danmark for å prøve hester, så da er kanskje rideskolekarrieren over igjen for min del. Litt OT, men jeg gleder meg sånn!!

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  16:10:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men i morgen reiser jeg til Danmark for å prøve hester, så da er kanskje rideskolekarrieren over igjen for min del. Litt OT, men jeg gleder meg sånn!!

Opprinnelig postet av Hege J

Lykke til :-)

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.