hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nivå på rideskolehester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 Nivå på rideskolehester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Wulfi

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  17:05:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nivået på hestene hos oss var høyere før. Ikke fordi vi har kjøpt nye og dårligere hester, men fordi mange av elevene har kjøpt egne hester, og det er helst små unger igjen. Dermed er det blitt mindre ryttere som kan ri de skikkelig, og de stivner liksom til. Synd men sant, håper det tar seg opp igjen. Men så har vi ikke en instruktør som instruerer i dressur da, for han er det sprangen som teller, desverre... Mange av rytterne som hopper over meteren har knapt peiling på hvordan de skal ri på bakken ellers...

Opprinnelig postet av TORHILD

Hvor er det Roger holder til da? Jeg trodde det var hos dere? Eller er jeg heeeelt på bærtur nå? (Noe som selvsagt ikke skulle forundre meg i det hele tatt...)

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  17:30:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
HegeJ: Masse lykke til med å kikke på hester :D
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  20:12:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hestene på senteret er veldig variert..
nivået ligger ikke noe høyt egentlig, de fleste kan vel gå lc dressur, og har vel et par som går la .innen sprangen har vi en hest som har gått 130 klasser en gang, og han andre kan hoppe veldig bra, så lenge han har bena planet på bakken..
skulle gjerne hatt noen flere som gikk bedre dressur, men et sted stopper det ...
de aller fleste skolehesten går vel også 70 cm i sprang,som ikke er noe i egentlig, men nå hoppes det ikke høyt på rideskolen heller så..

Gå til toppen av siden

-Berit-

» VIP

Skrevet - 12/03/2006 :  17:19:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der jeg rir har skolehestene et passende nivå! De fleste går aktivt stevner med forrytterne sine, trives veldig godt! Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 15/03/2006 :  18:41:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
her på norsk fjordhestsenter er vertfall hestene ganske greie, de fleste går vel LB og et par går LA, og de aller fleste av disse hestene er fine hester som kan bli gode dersom de får den rette rytteren=) men det er nok ikke alle som er velsignet med så gode hester å lære på...dessverre...men det er jo forståelig, jeg ville nok ikke solgt en MA/MB hest til rideskole der hvem som helst kan gjøre hva som helst med den... Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  10:08:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Der jeg jobbet var det hester som gikk LA dressur hvertfall , sjenkelvikninger, versader og traverer og enkle galoppbytter gikk de også. Han ene startet MB en del i sin tid.
Alle hoppet 110 sprang iallefall, minus den yngste ponnien. Noen gikk høyere også, hun ene hoppet 130 baner. Ganske brukbart nivå på de og veldig snille :)

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  10:13:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg mener det ikek bør være allverden og kjøpe inn noen hester med kapasitet og ri dem til selv. ( instruktøren feks) Jeg synes de bør gå på et LA nivå i dressur hvertfall, det bør alle hester klare.
Det er kanskje vanskelig ha hester som kan og som er trygge og stødige samtidig? Men alt kan vel jobbes med. Jeg er helt enig med deg i at en person bør ri igjennom skolehestene hvertfall 1 gang i uka. Da jeg jobbet på rideskole måtte jeg ri igjennom alle, og på rideleir "reparerte" vi hestene på søndagene før neste pulje, da gikk de igjen til slutten på neste uka :p Det hjelper mye det!

Mange steder blir det slik når man skal lære en viderekommen rytter noe, må personen sitte å lære hesten øvelsen samtidig! Det blir litt dumt.

Gå til toppen av siden

Dalsrud_Gaard

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  15:12:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDalsrud_Gaard  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDalsrud_Gaard  Svar med kopi av melding
Jeg blir litt forvirret her. En ridekole er jo ment for å lære folk å ri. At hestene hopper 80-100 - 110 er dette for dårlig???? Jeg syntes dette er bra. Er du kommet lenger burde du kjøpe deg hest selv. Tenk hvor mye en ridekole skulle betalt for å ha rundt 10 hester som hopper over 110. For å få god kvalitet på hester må man jo bruke en 30-50 tusen pr hest.
Altså nærmere en halv million på hest for en gruppe som er kommet på dette stadiet.
Jeg skjønner ridekolene rundt omkring godt. Man må heller velge ridekole der de faktisk har det du ser etter og ikke klage på den du har. Mange ridekoler prioriterer barnesikre hester som er enkle å ri. Ikke som hopper høyest.

Livet er herlig:) Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  15:23:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
En rideskole er ment for å lære folk å ri, derfor bør de også ha hester som kan litt! Videre er noe av poenget mitt at når man faktisk kan å ri og ikke har mulighet til å kjøpe seg egen hest eller ha hest på for, hva gjør man da?
Dessuten trenger man ikke ha 10 hester som er på et høyt nivå, men en 2-3 stykker burde man ha. Her i Trondheim ligger vel alle rideskolehestene på samme nivå, altså "må" man kjøpe seg hest for å komme seg videre (LA nivå og over).

Hege Gå til toppen av siden

Dalsrud_Gaard

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  23:27:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDalsrud_Gaard  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDalsrud_Gaard  Svar med kopi av melding
På et ridekurs på sentre rundt omkring har man som regel kurs med deltakerantall på mer enn 3 stk. Og i Trondheimsområdet er det jo mange hester, burde ikke være noe problem å få tak i en hest du kan ha på for... Sikkert noen som trenger noe hjelp med hesten sin. Spess når du skal bruke den i time. Om man ikke har penger til egen hest, hvordan kan man forlange at rideskolene skal ha noe mer å bruke på det.
På senteret jeg holder til har de ridekolehester som går LA- nivå og hopper godt (veit ikke hvor høyt)
Dessverre for deg at du ikke kommer videre, håper du finner en hest du kan ri som gir deg mer. Lykke til:)

Livet er herlig:) Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2006 :  23:49:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig er det flere enn 3 på kurs, men poenget er at har man iallefall noen hester på et godt nivå, kan de beste elevne få bedre utbytte av dette. Dessuten er ikke alle på et kurs på samme nivå eller har samme ambisjoner.

Jeg har faktisk nettopp kjøpt meg ny hest- nettopp fordi jeg ikke kommer meg videre! Har egentlig ikke tid, men hadde ikke noe "valg". Jeg hadde også en herlig unghest på for før jeg kjøpte meg ny hest, men som det ofte er, vil eierne bruke hesten sin selv til sprang og dressur. Før jeg fikk tilbud om å ha denne unghesten på for, var det ingen som var av interesse. Og slik har det alltid vært. Man kan selvfølgelig ha flaks, men man kan ikke basere seg på det!

Ble litt mye fokus på meg nå synes jeg, denne debatten var ment som en generell diskusjon.

Hege Gå til toppen av siden

Chenok

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  12:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
ulike rideskoler satser på ulike kundegrupper. noen satser kun på nybegynnere, andre på mer aktive ryttere. det er også ulikt hvilke aldersgrupper men ønsker å ha på rytterne.

rideskolen der jeg jobbet var for barn mellom 5 og 15år (det var selvfølgelig noen unntak). der var ponnier i alle størrelser og på ulike nivåer. ingen av dem var "elite ponnier", men det hadde vi heller ikke behov for. de fleste var stødige nybegynner ponnier som bare kunne det mest grunnleggende (skritt, trav, galopp, sjenkelvikniner og versader), noen var litt mer krevende å ri.
ponniene deltok på sprang og dressurstevner (LC/LB dressur og 80-100m sprang) med hestepasserne og eierne sine. vi arrangerte ca to årlige stevner for kursdeltakerne. dersom noen ønsket å starte stevner utover dette var de nødt til å være hestepasser eller evt kjøpe en ponni og ha den i rideskolen.
dersom folk ønsket å "komme videre" (og ikke ville bli hestepasser/ponnieier) kunne de ri på sprangtimer eller lørdagstimer med færre elever pr time. dette kostet også litt mer.

min mening er at rideskoler er for å lære folk å ri. det er opp til hver enkelt rideskoleeier å bestemme hvilket tilbud han /hun ønsker å ha i sin bedrift. akkurat som en butikkeier selv bestemmer hvilke prisklasse/ merker osv han ønsker å ha i sin butikk!! så velger rytterne/ kundene som de er interessert i å gå på kurs/ handle akkurat der...

selv om rideskolen der jeg jobbet hadde mest unge ryttere (på begynner stadiet) var det aldri noe problem å fylle opp kursene. bredden blant dem som går på rideskole her i landet er ikke dem som hopper 130 og rir aktivt på stevner! derfor blir det veldig dyrt å kjøpe inn hester med en kapasitet som bare ytterst få av elevene kan dra nytte av. jeg synes det blir litt "feil" å kreve at rideskolene skal ha et tilbud til dem som ønsker å starte feks 120 sprang (men er jo flott hvis noen har det!!)

flere av dem som red på kurs der har nå kjøpt dyre hester og ponnier som de deltar internasjonalt med. men må nesten regne med å betale litt dersom man ønsker å ri på et forholdsvis høy nivå...

:)
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  12:17:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg blir litt forvirret her. En ridekole er jo ment for å lære folk å ri. At hestene hopper 80-100 - 110 er dette for dårlig???? Jeg syntes dette er bra. Er du kommet lenger burde du kjøpe deg hest selv. Tenk hvor mye en ridekole skulle betalt for å ha rundt 10 hester som hopper over 110. For å få god kvalitet på hester må man jo bruke en 30-50 tusen pr hest.
Altså nærmere en halv million på hest for en gruppe som er kommet på dette stadiet.
Jeg skjønner ridekolene rundt omkring godt. Man må heller velge ridekole der de faktisk har det du ser etter og ikke klage på den du har. Mange ridekoler prioriterer barnesikre hester som er enkle å ri. Ikke som hopper høyest.
Opprinnelig postet av Røkaas

Problemet med denne typen tenkning er at de ikke beholder kundene sine særlig lenge. Det blir som å måtte slutte å trene på et treningssenter fordi de ikke har tunge nok vekter å løfte til at man får noe ut av treningen. Ikke sikkert alle har lyst / råd til å kjøpe seg egne treningsapparater av den grunn! Mye lettere å bytte treningssenter;)

Poenget er at en hver rideskole bør ha minst et par hester på et nivå litt over gjennomsnittet, slik at rideskolen kan beholde kundene sine lengre. Jeg er ikke enig i at man må kjøpe seg egen hest når man kommer så langt!

Jeg har selv ridd på rideskolen i 1, 5 år nå. Og sluttet rett og slett fordi jeg ikke kom noe videre. Hadde det vært bedre hester der ville jeg nok fortsatt noen år til, da jeg var veldig fornøyd med instruktøren. Selvsagt var det noen bra hester der, men de måtte vi selvsagt bytte på, så det ble ikke så ofte. Og når man rir dressur for viderekommende, er det greit å ha litt å velge i så alle får utbytte av timen.

Det er opp til enhver rideskole. Skal man imidlertid ha noe mer enn barneridning og ponniryttere er man faktisk nødt til å investere.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 27/06/2006 12:21:27 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  15:48:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke ridd på noe som kan sies å være en skikkelig rideskole, så jeg har ikke så me egenerfaing å komme med på det området.

Det generelle inntrykket jeg har fått etter på ha pratet med venner som er/har vært rideskoleryttere, sjekket nivået på hestene på diverse rideskoler osv, er at det javnt over er ganske lavt egentlig.

Jeg syns nivået bør ligge på minimum LB sprang og dressur og opp til middels. Det er ikke rett å tenke at rytteren selv får skaffe seg hest når hun/han har kommet til LA-nivå og rideskolenehestene har gitt sitt. Som andre før meg har påpekt så er det ikke alle som har tid, penger eller lyst på egen hest. Det er synd om disse slutter helt med ridning fordi uviklingen deres har stagnert pga rideskolens (lave) nivå.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  22:21:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
På rideskolen der jeg gikk før, og der Kenzo bor nå (ikke i rideskolen da), synes jeg egentlig nivået på skolehestene er ganske bra! Vi har alt fra små ponnier til store hester, og feks gikk den ene ponnien (kat 3) opp i mot LA i Danmark (kunne helt klart gått ponniklassene), vi har to flotte sprangponnier (kat 1 og 2) som hopper høyt (vet ikke helt hvor høyt) og er raske med god sprangteknikk, to fine haflingere, noen snille litt mindre hester, og tre store hester. En av de store hestene gjør det meste, f eks fine økninger (trenger litt trening nå men) og seriebytter (har ridd fine 2ere på han). Elevene er fornøyde, det finnes noe for alle. Tror nok at de fleste hestene der fint kunne gått et LB program dressur, bortsett fra "gamlingene" som det ikke blir krevd noe av. De fleste hopper også bra, og mange er med på stevner opp til 1 meter.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.