hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fôring av ponni, bøker, målebånd, etc.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Fôring av ponni, bøker, målebånd, etc.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Selameyjan

Skrevet - 04/03/2006 :  00:19:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har en del bøker som forklarer veldig bra de teoretiske visjonære prinsippene bak fôringen. Men jeg mangler tabeller/formler for å regne ut selve fôrplanen, og det lille jeg har er beregnet på hester, ikke ponnier.

Kan dere anbefale bøker, nettsteder, etc. med konkret informasjon om hvordan man regner ut fôrplan til en ponni.

Og hvor det finnes en tabell for omregning fra centimeter til ponniens vekt (altså når man måler omkretsen fra manken og rundt).
Eller vet dere hvor man får kjøpt målebånd med ponniskala (Hooks sitt hadde ikke det).

Jeg har en formel hvor man i tillegg til å måle hesten rundt manken, også måler en skrå linje fra der beina slutter på forbeina til halen (beklager, veldig dårlig forklart).
Disse to tallene ganger man med hverandre og deler på 8900.
Er dette en målemetode som tar hensyn til forskjellen mellom hester og ponnier? (jeg tror ikke det...)

For ordens skyld; jeg har opptil flere ganger blitt forklart at jeg kan laste hesten i hengeren (som jeg ikke har) og veie hest og henger hos biltilsynet, for så å trekke fra hengerens vekt.
Kall meg gjerne bedagelig, men jeg er ute etter en litt mer lettvint løsning (som kan gjentas ukentlig uten å utfordre biltilsynets tålmodighet).

www.selkie.no

lucky june

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  08:36:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg lastet ned demoversjon her
men vet du ikke vekta blir den ikke helt nøyaktig...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~

Redigert av - lucky june den 04/03/2006 08:37:22 Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  09:53:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Når det gjelder disse målebåndene, er det gjort undersøkelser på NHS, hvor det ble fastslått at disse målebåndene har 90-100 kilos "slingringsmonn", de måler veldig unøyaktig, så de er ikke å anbefale. Vil du ha et nøyaktig tall, så er ddet nok best å ta den "slitsomme" turen til biltilsynet et par ganger i måneden ;)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  10:02:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg kan anbefale metoden med å kjøre henger med hest på bilvekta
Da får du det nøyaktig på kilo'en.

Therese
Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 04/03/2006 :  23:41:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så det er det hesteeiere flest gjør; veier hesten sin hos biltilsynet

Det sier seg selv at et målebånd er unøyaktig, men jeg vil tro at et med ponniskala ville gi en grei indikasjon. I hvert fall er det hensiktsmessig til kontrollmåling, for man ser jo om ponnien legger på seg eller blir tynnere.

Lucky June; er det programmet også tilpasset ponnier?

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 05/03/2006 :  11:22:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Det går vel ann å måle hestens vekt på ett slags bånd de har på klinikker? Sånn plate de må stå på, ei venninne av meg sa hun gjor det. Vi har stall ikke så langt unna en klinikk, så tenkte å høre med de :)
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Lita<3

» VIP

Skrevet - 05/03/2006 :  12:27:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Viss du spør dyrlegen din, kan h*n sikkert anslå ca. hvor mye ponnien din veier og hjelpe deg med forplan? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.