hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sint?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 sint?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  23:32:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
driver med parelli horsemanship med hesten min, og har holdt på med det en stund.
men vi står litt fast. hesten vil næmlig ikke helt samarbeide. vi jobber mye med friendly game, men problemet er sånn:
i både circling game og sidewaysgame blir han sint. når jeg ber han om å flytte seg bort fra meg, så legger han flatt på ørene og hever hodet. han truer liksom. han har aldri gjordt noe, men jeg sjønner jo at noe ikke er riktigt. så ejg vet ikke hva jeg skal gjøre. har prøvd i over et halvt år å få det til, så jeg tar imot alle tips... er så oppgitt, vil jo at hesten skal ha det bra

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  11:45:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er jeg ikke kjent med disse øvelsene, men en tanke som slår meg er plasseringen din, eller presset. Om du står feil plasser og/eller presser for mye, vil hesten gjerne reagere sånn.
Men kan du ikke forklare litt hva disse øvelsene går ut på, og hvordan du gjenomfører dem?

Hege Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/03/2006 :  13:16:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor er missy_ når vi trenger henne..

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  13:58:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Det første du må gjøre er å tenke over din holdning når du er sammen med lasso. Jeg vet jo av hestn din, å håper ryggen er bedre. Du må tenke over det at selv om han ikke har vondt lenger så kan han være redd for ryggen sin alikevel.

Du må tenke over stemmen din, kroppsholdning osv, for det kan virke truende på noe vis. Bruk mye tid på friendly game, man kan aldri bruke for mye tid på det.

Lek 1. – the friendly game (vennskaps leken)

Dette er den viktigste leken av alle,det er derfor den er den første. Du kan ikke begynne å fortelle hesten hva han skal gjøre før du har bevist at du er vennlig.

*For å bygge hestens selvtillit, aksepterings evne og forståelse.

*For å bevise at du ikke er så slem som du lukter. (selv om du lukter som et rovdyr og inntrenger, vil du ikke oppføre deg som en)

*Positive avslapninger. The friendly game vil sikre en hest uansett når han blir redd eller frustrert,eller det vil hjelpe han til å vite når noe er riktig.

*For å slette hans negative eller agresive følelser når du leker de andre lekene.

*For å lære hesten ”rub to a stop” (kos eller masser til den stopper)

Du trenger: taugrime, tau med passe tykkelse og vekt på 4,5m. Tauet skal være litt tungt slik at beskjedene blir tydelige. Corrot stick med savvy string. Kan bestilles på horseinharmony.dk

For å lære hesten å akseptere berøring over alt på kroppen. Hvis det er noen plasser han er negativ til at du berører han på,så begynn sakte med å slenge tau enden rytmisk over hele kroppen, eller bruk savvystringen til å berøre hesten. Det er viktig at dette går i en fast rytmisk bevegelse. Berør hesten til å med under halen å i munnen.

Slik gjør du:

*de tre R`ene : rhythm, relaxetion, retreat. ( rytme, avslappende, respons ) bruk møt og responder når du møter hesten for å leke. Dette vil gjøre den nysgjerrig og mottaklig for lærdom.

*Start med å masser hesten med corrot sticken , senere med hendene. Dette vil gjøre hesten din tryg på deg mye raskere. Å ha en sikker avstand hvis hesten din viser tegn på missnøye, slik som kaster på halen, legger på ørene, sparker med bena eller kaster anspent på hodet.

*Begynn med sone 1 (mulen) ta deg tid å kose over hele sone 1,så går du over til sone 2 (bak ørene p ned til rygg) så sone 3 ( fra rygg og bringe til flanke, inkludert framben) så sone 4 (fra flanke til kryss, inkludert bak ben) Å til slutt sone 5 (halen) Hvis det er noen av disse plassene han reagerer negativt på ikke uro deg for det, noter det slik at du kan jobbe mer med den sonen.

*Hvis hesten ikke liker berøring på en plass som ørene eller underarm,ikke berør direkte på dette området. Masser hele kroppen å masser deg rolig inn til dette området med rytmiske bevegelser.

*Finn hans favoritt kose plass. Det er en flott måte for å få en hest til å føle at du virkelig kjenner han. Lær deg å lese hans kroppsspråk, følg med om hodet senkes, underleppa henger og han vil kanskje til å med prøve å klø deg på ryggen. ( slik hester gjør med hverandre) Ser du dette er det beste tegnet du kan få. Hvis du får litt hard kos, så ikke straff han, gå bare unna. For dette er hesten din som vil si: hei kamerat! Å det er jo akkurat det vi vil hesten skal si.

Suksess tips:

*Tenk på hvor mye hesten setter pris på din kvalitet behandling. Å husk alltid hvor følsom en hest er, å tenk på at du er et rovdyr og hesten et byttedyr. Så det er ikke lett å overbevise hesten fra dens natur.

*Spør alltid om tillatelse før du gjør noe. Når du nærmer deg hesten å den legger på ørene er hans måte å si: nei ikke kom nærmere på. Spør om lov ved å være vennlig, smil og bruk møt og responder når du er i kontakt med hesten. Å smil hver gang den gjør noe bra. Ta etter hesten litt. Når du ser den puster tungt ut, så gjør det samme å SMIL. Hvis hesten blir frustrert så ha tålmodighet, å aldri bli sint, da er det bedre du bare går enn å begynne å kjefte på han. Det vil ødelegge alt du har bygd opp.Bare vær tålmodig og vennlig til han roer seg ned og godtar det.

*Vær sikker på hvordan du går inn i hestens personlige rom. Strekk ut handen å la han snuse på den først( spør om lov) dette vil gjøre at hesten din vil respektere deg for at du spør først. å dette er den omtankefulle delen av vennskapet dere er på vei til å bygge.

Feil du kan gjøre:

*Ikke spør om tillatelse, bare regner med at han godtar alt.

*Skrape med føttene hvis han er urolig å bekymret.

*Stopper mens din hest fremdeles har problemer. Du må bli hos han til han forstår at han er trygg og roer seg ned.

*Bli sint eller frustrert. Hvis disse følelsene kommer opp blir hesten din sikker på at du er et rovdyr med dårlige hensikter.

Problem du kan komme opp i:

Hesten din nekter å la deg berøre han i det heletatt

Bruk corrot sticken din å masser tauet med den med rytme. Slik at hesten blir rolig. Jobb deg oppover til hesten ,la han få gå litt i rundt om han føler for det. Ta tauet å masser hesten rytmisk med tauet . la han sleike seg rundt leppene. Jobb med hvordan du møter hesten din å bevis for han at du er vennlig. Ikke gå bort til han med hensikt for å fange han. Ikke gjem tauet bak ryggen, gå bort å si: hei kompis. Å så friendly game.

Du må bare spøre hvis det er noe du lurer på, jeg kan prøve å hjelpe deg så godt jeg kan. Det viktigste du må gjøre er å bygge tillit, det er det som er nøkkelen.

Edit: for å legge til at, jeg tror det er friendly game du må jobbe mere med. For at du skal få hesten til å gjøre som du ber den som så må du jobbe med friendly game. Det er den leken som er nøkkelen til alt i NH. Ved å bruke den bevist hele tiden, så vil hesten ikke ha noen grunn til å virke truende mot deg. Hvis du jobber med det jeg nevnte ovenfor, så vil jeg tro det vil gå bra, men du må ha masse tolmodighet. Det var sidevways jeg og frigge ble stående fast på også,men ved å gå tilbake å jobbe mere med friendly game, vil det løse seg tilslutt.

Redigert av - missy_ den 04/03/2006 14:08:49 Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  20:34:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk nokk en gang whence ryggen hans er bedre ja, han skal snart masseres igjen får prøve igjen i morgen å tenke litt mere på kroppsholningen min. prøvde i dag med cirkling game, og det gikk bra, helt til jeg skulle få han ti å flytte rompa ut å stoppe. når jeg pekte på rompa hanna kom sintetryne får prøve videre skal kansje prøve å få han med meg til ei som drive med parelli horsemanship i sommer. kansje hun kan hjelpe meg om jeg ikke får det til før.

alle de forskellige lekene kan du lese om i et annet innelegg lenger nede på siden, heter 7 games eller noe det innlegget. langdragent å forklare

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2006 :  01:06:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Ønsker deg lykke til. Å håper på å se deg på parelli kurset til våren:) Du skal se dette løser seg. Men husk å jobb mere med porcupine game og driving game, for sideways er jo bare en sammen setning av de to. Sitter de godt sammen med tillit vil du få det til helt fin med litt tolmodighet.

Lykke til med din stolte herremann;p

Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2006 :  11:24:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
tak:) skulle så ønske jeg kunne komme på kurset, men er desverre ikke mulig for meg:( bor såpass langt unna at det blir vel rundt 10 timer kjøring med hengeren, og økonomien er heller ikke på plass + at jeg ikke har noen som kan kjøre meg, så det blir problemeatiskt
driver å kikker litt rundt om det er noen andre som skal, som kjører forbi her, så kansje vi kunne såtte på og delt utgiftene, men har ikke funne noen enda:( så dette kurset blir det nok desverre ikke:( ttrist å bo på en plass der man er eneste som jobber med dette...

Gå til toppen av siden

Carebear
» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  11:03:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Finn hans favoritt kose plass. Det er en flott måte for å få en hest til å føle at du virkelig kjenner han. Lær deg å lese hans kroppsspråk, følg med om hodet senkes, underleppa henger og han vil kanskje til å med prøve å klø deg på ryggen. ( slik hester gjør med hverandre) Ser du dette er det beste tegnet du kan få. Hvis du får litt hard kos, så ikke straff han, gå bare unna. For dette er hesten din som vil si: hei kamerat! Å det er jo akkurat det vi vil hesten skal si.

Jeg har en miniatyrhingst, og han er en skikkelig koseklump. Jeg satt på huk inne i boksen hans, og da "hang" han nesten over meg, og ville gjerne gnage litt på hestehalen min, tenkte ikke over at det kanskje var "ryggkløing" han prøvde seg på:) Tror gjerne han skulle ha sittet på fanget hvis han hadde fått muligheten til det, men bortimot hundre kilo er litt drøyt for meg....
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.