hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Litt for mange over en kam?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Litt for mange over en kam?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  21:53:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg er fullt klar over at dette er et diskusjonsrom men jeg blir litt tja ikke irritert men litt forundret over at alle ikke har fått med seg at hester er forskjellige.
Det er fint at folk spør og graver for det utvikler vår kunnskap og vi deler mellom oss..

Ta meg og hesten min til et eksempel:
Jeg rir med pisk hver dag. For jeg finner det lettere å kunne korrigere hesten min med en gang enn å måtte finne en pisk først eller gå amok med sjenklene.. ( skarpt sagt)
Jeg bruker pisken både på rumpa og på magen og på skuldra..
Rumpa for fram,
Magen fordi han overhører/går i mot sjenkelen min
Og legger pisker på skuldra for å hindre at den faller ut.
Og ja jeg pisker med pisken.. Jeg synes det er bedre å ta hesten en gang enn 10 ganger.. Det vil ikke si at jeg hamrer løs. Men jeg sier i fra,

Jeg har også klasket til hesten min mange ganger.. Skyt meg gjerne
Men jeg velger heller det enn å bli gått ned, bitt osv.
Og jeg gjør det kun på min egen hest for jeg vet at han vet at dette ikke er lov.
Men dette er min hest, og allikevel har vi et tillitsforhold og han stoler på meg, aldri stukket av eller angrepet, jeg vil tro det er fordi jeg har klare grenser og det finnes ikke kanskje.

Derimot hesten over gangen kan man bare si nei til så går hun å gjemmer seg..
Min hest er kald som is. Og dårlig oppdratt fra danmark,

Så vær så snill... når dere "analyserer og konkluderer" andres svar på spørsmål, innlegg og ikke minst dine svar, ta hensyn til at noen trenger mer tilsnakk og andre metoder. Og de er derfor ikke gale.

(Dette er slettes ikke siktet til alle.. Men noen tolker en hest som alle hestene)

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får!

lino

» VIP

Skrevet - 03/03/2006 :  21:56:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Er enig med deg i budskapet ditt. Mange er for opptatt av at de har funnet noe som fungerer på deres hest og er blinde for muligheten for at det ikke fungerer på alle andre hester.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  22:15:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Takk;) Følte at det var litt vanskelig å formulere seg for å få fram poenget.
Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  00:43:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fullstendig klar over at jeg får "pepper" nå men:

Kopi av melding:
Det er flere ganger jeg har både gitt de et rapp med pisken (Dette er da bedre enn å stå å krangle med en traver som ikke forstår sjenkler, og som bare blir mer og mer forvirret jo mer man prøver), eller gitt et klaps med hånden når de ikke klarer å oppføre seg på gangen (Nå sier ikke jeg at jeg går å dæljer løs på hestene hvis de gjør et feiltrinn...)

Om du ikke har noen bedre løsning burde du kanskje gå over til å gjøre noe annet enn å skolere "umulige travere"?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  00:54:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Er helt enig med deg Renate; En hest som ikke er skolert, dvs ikke forstår sjenkel, vil ikke forstå bedre om en rapper til den med pisken, den vil heller blir redd for å prøve seg fram. Tenk deg selv; En kineser snakker på kinesisk til deg, og du kan ikke kinesisk; Ville det vært lettere å forstå om vedkommende snakket høyere, på kinesisk?
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  00:58:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er helt enig med deg Renate; En hest som ikke er skolert, dvs ikke forstår sjenkel, vil ikke forstå bedre om en rapper til den med pisken, den vil heller blir redd for å prøve seg fram. Tenk deg selv; En kineser snakker på kinesisk til deg, og du kan ikke kinesisk; Ville det vært lettere å forstå om vedkommende snakket høyere, på kinesisk?

Opprinnelig postet av Natalie_S

Eller denget ham

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  03:57:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Eller denget ham

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Jepps, juling og deng er løsningen på alt! Fatter og begriper ikke at du ikke skjønner det..

Nei, seriøst. Da bør kanskje noen andre gjøre et grunnarbeide med disse "umulige" traverene, slik at man slipper å rappe til de med en pisk hele tida? Tror ikke at traveren er så mye verre enn andre unghester som skal trenes opp jeg.. (Ja, jeg tar travhestene i forsvar, fordi jeg har en selv, som er snill som et lam, aldri piska henne, verste jeg har gjort mot henne må ha vært å sparka henne litt hardt i sida når a nekta å gå over en liten "bekk" i skogen..)

Kopi av melding:
Og jeg gjør det kun på min egen hest for jeg vet at han vet at dette ikke er lov.
Men dette er min hest, og allikevel har vi et tillitsforhold og han stoler på meg, aldri stukket av eller angrepet, jeg vil tro det er fordi jeg har klare grenser og det finnes ikke kanskje.

Tja, joda. Å klappe til hesten er en lettvint utvei der og da, for å unngå å bli bitt e.l., men på sikt vil ikke dette være noen særlig gunstig løsning. Altså, ser man på hesten som en maskin, som man egentlig ikke trenger noe nærmere kontakt og tillit til, så "greit nok", men er du ute etter et forhold mellom deg og hesten din, hvor dere er venner, og har gjensidig tillit og respekt, så må du nok pent ta ibruk andre metoder. Hvordan ville du ha følt det hvis den du trodde var din beste venn, plutselig klappa til deg, hvis du prøvde å uttrykke ubehag, redsel e.l. ved å bite, for så å bli slått for å prøve å uttrykke noe? Som sagt i mange debatter før, en hest biter ikke på pur f...

Noen hester trenger kanskje mer tilsnakk og andre metoder, men ikke ved hjelp av en pisk og klask fra ei flat hard hånd..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  08:50:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
setter på min underskrift på innlegget til wenche jeg.
å gi hesten et rapp fordi den ikke skjønner sjenkler, den er ikke jeg med på. gi hesten tid til å lære sjenkler før du begynner å bruke det! travere er ikke noe verre enn andre hester. de vet å vike for press disse også. for jeg regner med det ikke er stoppe du prøver på når du gir den et rapp.
fikk du noe tilsvarende et rapp med pisken når du ble bedt om å skrive navnet ditt før du hadde lært bokstaver?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 04/03/2006 :  13:21:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja....enig med de over her jeg...

Altså når man skriver inn et emne hvor man beskriver eks et problem man har så vil jo de færreste her råde en til å klaske og slå hesten, eller piske en hest som ikke forstår sjenkel.... En vil komme med ideer, forslag, løsninger, erfaringer, tips, kunnskap osv... Hva en gjør med sin hest er jo likevel opp til hver enkelt, fordi en vet selv hvordan ens hest er og hver enkelt har sin erfaring, kunnskap osv... En kan jo ikke forvente at en alltid vil få svar som passer en helt perfekt... og det, nettopp fordi vi sitter med forskjellige hester og forskjellige erfaringer. Er det ikke derfor det er et forum da??? For å dele med alle andre?

Så...dersom du hestefreek...har problemer med at folk ikke svarer akkuratt slik du ønsker eller forventer eller som passer deg og din hest så er jo det fordi vi er forskjellige...en kan jo ikke bli irritert over det, da må man la være å skrive inn her da. En forholder seg til enkle linjer som blir skrevet. Svar/innlegg som en øyeblikkelig ikke liker kan alikvel være til ettertanke...og kanskje til slutt faktisk være en løsning....men om det ikke er det så la det bli med det...

Når det er sagt så kan vil jeg også si at mye er opp til enhver når det gjelder hest, hestehold og hesters adferd og da eventuelle problemer man måtte få. Man ligger som man reder....og får resultater deretter.

Jeg ser hvordan jeg har påvirket og formet mine hester til det de er i dag. Folen min er liten og man har alle muligheter til å forme de slik man vil... Min væremåte og min person har formet han i en rettning, til å bli følsom, snill, tillitsfull, godmodig, interisert, motivert og lyttende. Han kan være et troll som alle slike små, men hadde han blitt behandlet som et troll ville han trolig blitt et digert troll til slutt. Han kunne utviklet seg til en helt annen type hos noen andre.. Kanskje enda mere i en positvit rettning eller helt motsatt veg, til å bli redd, aggresiv, sjør, underkuet eller da kanskje bli en farlig hest.

Hoppa mi fikk jeg da hun var 4 og mye av jobben var gjort... Gener ligger der og mye gjøres av personligheten generelt. Men i dag er hun 11 og mye har skjedd siden hun var 4. Hun er blitt mye mere tillitsfull, fortrolig med andre mennesker, hun har MYE mere selvtillit, blitt mye mere følsom(rideteknisk), mye mere rampette på en søt måte, er motivert og glad i å jobb og utstråler i dag en helt annen side enn hva hun gjorde da hun kom. Hun kunne blitt en redd, sky og ekstremt likegyldig type dersom hennes behov og hennes personlighet ikke hadde blitt ivaretatt/sett og utviklet.

For meg er ikke det å piske, slå, brøle, klaske osv noen naturlig reaksjon og da får man også hester man kan snakke til med små fine signaler... Jeg har ALDRI opplevd at noen av mine hester noengang har vært sinte eller agressive mot meg, eller ville bite, slå, sparke eller ta meg.

Samtidig som de øverøses med trygghet og godhet så har vi rammer. Jeg er konsekvent og rettferdig og hestene mine vet hvor de har meg til ehnvher tid. De får lov til å være seg selv, ha sine greier og nykker, får lov til å være litt rampette og kreative, men på ting som jeg vet kan være farlig har jeg vært tydelig og klar uten å måtte hverken slå eller piske.

Jeg har vært borti hester som har vært dirkete farlige, sinte, ulykkelige og ikke hverken blitt sett eller hørt. Noen hester har sår som ikke kan leges, noen hester har avl og gener som grunne for mye av sin adferd... Men til syvende og sist får man hester som man skaper og former over tid. Får man ikke det så kan det faktisk være at man overser noe eller at man rett og slett ikke passer sammen.

For meg vil det bli helt naturlig å svare med skepsiss og en grad av negativitet til et innlegg som du nå har skrevet...at du ja, du pisker hesten din, ja du klasker til den.. Fordi min erfaring tilsier at det egentlig ikke er nødvendig og at hesten da kasnkje blir misstolket eller ikke blir håndtert slik den egentlig bør håndteres. Jeg ville med en gang stille meg negativt til din måte å se hesten din på. Det forandrer likevel ikke din erfaring med den hesten...

Når folk skiver innlegg her på dette forumet hvor de beskriver et problem og eller en situasjon så er det mange måter å se det på... Når noen skriver at de må slå hesten sin for å unngå å bli bitt eller sparket så tenker jeg at her er det noe som er oversett... Mens en annen tenker da at ja, helt enig i det, en kan jo ikke risikere å bli bitt eller tatt av sin egen hest så da er det riktig å slå. Slik er det bare...man ser på dette med forskjellige øyne og med forskjellig sinn. En skriver og formulerer seg slik en selv tenker ...

Uff, dette ble langt...og litt OT...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 04/03/2006 13:48:04 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  13:34:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei det ble ikke OT Oleo. ett bra svar, tenkte akkurat de samme tankene da jeg leste første innlegg. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 04/03/2006 :  14:55:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Som jeg ser det, er ikke jeg ekstrem verken den ene eller andre veien, og har selv dasket til en hest som napper etter meg, for eksempel. (Da mener jeg ikke DENG, men DASK..)
Men å rappe til en hest som ikke forstår hva du ber den om, det gir ingen mening for meg heller.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  19:44:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Eller denget ham

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Jepps, juling og deng er løsningen på alt! Fatter og begriper ikke at du ikke skjønner det..

Nei, seriøst. Da bør kanskje noen andre gjøre et grunnarbeide med disse "umulige" traverene, slik at man slipper å rappe til de med en pisk hele tida? Tror ikke at traveren er så mye verre enn andre unghester som skal trenes opp jeg.. (Ja, jeg tar travhestene i forsvar, fordi jeg har en selv, som er snill som et lam, aldri piska henne, verste jeg har gjort mot henne må ha vært å sparka henne litt hardt i sida når a nekta å gå over en liten "bekk" i skogen..)

Kopi av melding:

Tja, joda. Å klappe til hesten er en lettvint utvei der og da, for å unngå å bli bitt e.l., men på sikt vil ikke dette være noen særlig gunstig løsning. Altså, ser man på hesten som en maskin, som man egentlig ikke trenger noe nærmere kontakt og tillit til, så "greit nok", men er du ute etter et forhold mellom deg og hesten din, hvor dere er venner, og har gjensidig tillit og respekt, så må du nok pent ta ibruk andre metoder. Hvordan ville du ha følt det hvis den du trodde var din beste venn, plutselig klappa til deg, hvis du prøvde å uttrykke ubehag, redsel e.l. ved å bite, for så å bli slått for å prøve å uttrykke noe? Som sagt i mange debatter før, en hest biter ikke på pur f...

Noen hester trenger kanskje mer tilsnakk og andre metoder, men ikke ved hjelp av en pisk og klask fra ei flat hard hånd..

Opprinnelig postet av Wenche=)

Wenche.. Hvis jeg har snakket til hesten min med en hard og bestemt stemme.. og det hjelper ikke..
Skal jeg ikke gjøre noe jeg da?
Hesten min var 4 år da han beit meg, nettop da jeg hadde fått ham.
jeg stod stille.
Så du mener at hesten min biter pga av noe? Men vet du hva, jeg finner meg ikke i at hesten min sier i fra på en slik måte, Det får han fint finne seg i.
Gi meg noen andre løsningr du så skal jeg med glede bruke de
Synes ikke du det er bedre da og dunke/klapse eller som noen gjør.. knipser på nesa..
Enn å blir bitt gang på gang?
Som du leste i innlegget mitt hadde du sett at jeg og hesten min har et godt tillitsforhold. fordi jg sier i fra at jeg ikke finner meg i å bli "mobbet" og bitt.. for hester mobber ja.

Jeg var på kurs med Peer Verner Wogel.. og veit du hva? Han klaska til hesten flere enn en gang. Fordi den prøvde å sjefe over han mens han stod stille.

Regner med at du har sett hester i flokk..
De biter og sparker hveandre og truer.. for å si i fra. somregel..
Kan jo nå hende at de er en slik "vold avler vold" person

og ikke påstå at jeg ser på hesten min som en maskin.. Vi koser og har det morsomt. Vi leker også.. Tror ikke han hater meg akkurat.
Longerer også med horsemanship prinsipper..
funker fett!

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  19:50:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Men er også enig i at en hest som prøver og ikke skjønner hva du er ute etter skal ikke bli straffet..
Jeg har kun straffet hesten for en oppførsel som ikke tillatt.

oleo

» VIP

Skrevet - 04/03/2006 :  20:38:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote][quote][quote]Jeg var på kurs med Peer Verner Wogel.. og veit du hva? Han klaska til hesten flere enn en gang. Fordi den prøvde å sjefe over han mens han stod stille.

Opprinnelig postet av hestefreek

Dette er en av grunnene til at jeg ikke anbefaler hans kurs.... Nettopp fordi slikt hører ikke hjemme på et kurs hvor en skal lære å lese, kommunisere og forstå...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  22:03:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Regner med at du har sett hester i flokk..
De biter og sparker hveandre og truer.. for å si i fra

de bruker kroppspråket. jeg syns ikke det er kroppspråk å klaske til hesten sin gang på gang. tyder også på at det ikke virker når man må gjenta det flere ganger.
selv om P. V. W. klasker til hesten så er det ikke dermed sagt at det rettferdiggjør handlingen.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 04/03/2006 :  22:36:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg må bare få pressisere at jeg er enig i budskapet i hovedinnlegget - ikke i metodene hun legger frem.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.