hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stå i salen.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stå i salen.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 25/02/2006 :  12:56:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har problemer med å stå i salen lengere strekkninger.
Tips?

Er det kanskje noe med lengden på stigbøylen, eller er jeg ikke sterk nok?

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  13:26:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
blir du sliten eller mister du balansen?

jeg trente en del på dette før, ble veldig sliten i beina. men det kom seg etter mye trening. jeg lærte at når du sitter i salen, slapper av i beina (lar dem henge rett ned) skal sigbøylen nå deg til ankelen. da er de passe lange.. (i en vanlig allround sal)

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/02/2006 :  13:32:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mister balansen.

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  13:36:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Øvelse gjør mester. Finn balansepunktet.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  15:16:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Øvelse gjør mester ja:) Jeg hadde også veldig problemer med dette før, men nå går det bedre. Du må også være flink til å få fin "svikt" og fjæring i beina, da blir det mye lettere:)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  17:02:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du får gjøre balanseøvleser, så skal du se at du klarer å stå lenge:) Er en tidligere debatt om dette, der jeg blant annet kom med endel forslag.
Hege Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/02/2006 :  18:48:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva, en debatt til? Fant ikke den jeg.

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  18:59:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg tar helt feil nå, men tror Hege J mente en debatt om Balanseøvelser. Men ikke skyt meg om jeg tar feil...

Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  19:44:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Enig med de andre: øvelse gjør mester :)
Tren på å holde balansen, i starten kan du jo kanskje holde deg fast i mana hvis du har problemer. For lange stigbøyler gjør det vanskelig å stå ordentlig, og med for korte mister man fort balansen! Lykke til :)

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  19:59:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stemmer, er den debatten om balanseøvelser jeg sikter til:)

Husker ikke om jeg poengterte det der, men om du feks sitter litt skjevt i salen (og da er man jo ubalansert), vil det være vanskelig for deg å stå oppreist, selv om du har mye styrke og ok balanse. Jeg oppdaget at jeg satt skjevt (ubalansert) på unghesten jeg rir da jeg fikk beskjed av instruktøren å reise meg to takter opp og sitte en ned- jeg klarte ikke å holde balansen. Hun rettet på en fot (var litt for langt frem) og dermed ble det plutselig kjempe lett! Det er ikke bestandig man tenker over slike ting, så eksperimenter litt med sistsen din, så merker du fort om du blir i balanse:)

Bustetrollet

Skrevet - 26/02/2006 :  19:09:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøvde å stå idag, men har ikke sjans.

Ingen som har et bilde der noen står i salen så jeg får se hvordan man skal stå? For jeg vet ikke hvordan man skal ha føttene eller noe.

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 26/02/2006 :  19:21:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Du kan gjerne korte inn et hakk eller to fra dressur lengde på stigbøylene når du skal stå i stigbøylene lenge. med dressurlengde mener jeg at stigbøylen når deg til ankelen når beina henger rett ned...

Er det i alle gangarter du har problemer?

Ting å tenke på: Vekta likt i begge stigbøyler, hælen ned. La rompa di stikke litt ut, men ikke så mye at det lir unaturlig. Stram mage og korsrygg så du blir stabil.
Rosita har sikkert ikke noe imot at du tar et lite tak i manen hennes i begynnelsen, bedre det, enn en kristine på halvtolv;)

Edit for å legge til:
HUSK å ha blikket fram!!!

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det.
Redigert av - carambee den 26/02/2006 19:23:26 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/02/2006 :  20:41:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar carambee..

Ja, jeg har problem i alle gangarter ja.
Skal prøve å lente inn på stigbøylene å se hvordan det går da..

Skal være med på montèkurs 7hø. Så hadde vært greit om jeg kan stå i salen.

Redigert av - Bustetrollet den 26/02/2006 20:41:44 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  22:30:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en liten kommentar- da jeg var yngre lærte jeg at man skal tråkke hælene godt ned. Men i det siste har man gått mer bort i fra dette fordi man får feil balansepunkt om man tråkker for mye ned! Og når man tenker på det, er det jo logisk; tråkker man får mye ned faller balansepunktet bak, mens har man foten så å si rett (skal ikke være helt rett), blir det også lettere å holde balanse. Den ene instruktøren min pleier å si at man skal sitte slik at man hadde stått om man hadde tatt bort hesten.

HelleG

Skrevet - 27/02/2006 :  11:55:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Se om du kan få lånt deg en sprangsal. De har kneputer som gir bra støtte og du får lettere trent balansen med en slik sal. Har hatt samme problemet selv, men etter anskaffelse av sprangsal til sprang. bare for forklaringen, så lærte jeg å holde meg oppreist i dressursalen og. Det krever en god del muskelarbeid fra lårene dine så bli ikke overrasket om du som trent rytter blir støl.

Lykke til på montekurset.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/02/2006 :  12:47:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare en liten kommentar- da jeg var yngre lærte jeg at man skal tråkke hælene godt ned. Men i det siste har man gått mer bort i fra dette fordi man får feil balansepunkt om man tråkker for mye ned! Og når man tenker på det, er det jo logisk; tråkker man får mye ned faller balansepunktet bak, mens har man foten så å si rett (skal ikke være helt rett), blir det også lettere å holde balanse. Den ene instruktøren min pleier å si at man skal sitte slik at man hadde stått om man hadde tatt bort hesten.

Opprinnelig postet av Hege J

Tilsynelatende logisk men egentlig ikke. En skal jo ikke ha balansen i stigbøylen, kun en støtte. Støtten skal taes i mot i fremsiden av låret, og balansen i bekken og overkropp. Hvis du legger mere vekt på tærne så krummer en tærne og da vil vekten ligge i leggen, noe som ikke er riktig. Dersom man tipper fremover når man senker helen så er man ikke i balanse og da må man jobbe med det og ikke med lettsitsen sin. En får derimot strukket og styrket godt på lårmuskel ved lettridning, spesielt i litt kortere stigbøyler enn hva en vanligvis bruker. Og noe av problemet til mange ryttere er at de ikke reiser seg godt nok opp. Reiser du deg rett opp så hindrer en bakbena til hesten i å komme frem og en får ikke strukket ut lysken. Reiser men seg derimot opp og frem til forvisselen på salen(haleben og skamben på samme linje)vil man være i luften i det bakbenet strekker frem og steget vil bli større. Lysken og overlåret må strekkes og mellomgulvet skal holde deg i balanse slik at en ikke tipper fremover. Husk å tenk på linjen mellom hel, haleben og skulder..... Gjør en dette vil helen senke seg naturlig uten at en faller fremover....

Så, Rosita.. Ri med litt kortere bøyler enn hva du vanligvis gjør, reis deg godt opp og frem(kan virke som en overdriver men det gjør du ikke)skyv godt med lårene og ikke titt ned...se frem med glidelåsen på jakken din over hestens man. Det er kun sprangryttere som trenger å snu seg for å se riderettningenDersom du har myke øyne ser du mer enn nok, rett frem.... Bruk rompa di til å strekke ut lysken. Ikke trå så hardt i stigbøylen...da det er nettopp lårene som skal løfte deg. Og husk, rett linje under fra haleben til skamben...
Jeg kan love deg.......100% at dersom du gjør dette riktig vil du ikke ha problemer med lettridningen din. Men...sliten og støl blir du..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.