hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - spranghest som fortsatt tror han er galopphest!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 spranghest som fortsatt tror han er galopphest!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

kokkos

» VIP

Skrevet - 14/08/2003 :  09:32:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, jeg har et STORT problem!
hesten min har gått noe som heter Stepches (aner ikke ossen det skrives) men nå når jeg skal bruke han i sprang så tror han fortsatt at han skal springe for livet. trenern min er på ferie og jeg skal starte (klubbstevne) til helga, noen som har et forslag??
hesten druser som fy altså, og jeg ¨får beskjed av ei jente jeg ringte til at jeg skulle sette opp mega høye hinder og hoppe og hoppe og hoppe og hoppe selv om jeg rev og hesten ikke klarte det, til slutt ville hesten fatte at det ikke gikk å druse slik, men det høres så vondt ut, for han kommer nok til å rive med knærna, og det er jo grusomt.
Så prata jeg med ei veninne som sa: Bruk et skikkelig kraftig bitt!
Men jeg er ANTI tilhenger av kraftige bitt.
Hesten går suverent bakke arbeid, men med en gang hinderne kommer boooom!
Han er en fantastisk hest , med mye kapasitet osv, men jeg har hatt han lenge og jeg begynner å gi opp, (mamma også).
noen som har en ide?
håper på svar!
la dette litt i feil emne egentlig men så tenkte jeg det at: kanskje det er noe spes utstyr jeg trenger! bruker martingal også.
klmz fra maria og pirat thaylor !

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2003 :  10:56:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det er steeplechase han har startet, mitt forslag er også sterkere bitt... eller trene mye gymhopp og sånne ting, småhinder og sånt...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/08/2003 :  11:23:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå er jeg dessverre ikke noen ekspert på dette, men hva om du trener en god del med bommer, og gjerne cavaletter slik at han skjønner at det er viktigere å stokke beina enn å løpe avgårde.
Da vil han også bli mer lydhør for hjelperne dine.

Dette er jo ikke en slik kjapp løsning som får deg på klubbstevnet til helga, men heller en litt mer langsiktig løsning...

Gymnastikkhopping osv. er også kjekt. Da må både du og hesten tenke en god del. Jeg husker ikke riktig i hvilken debatt det var, men jeg vet at Spoff har lagt ut mange linker til forslag om hvordan gymnastikkhopping skal gjennomføres. (tror det er i sprangdelen av forumet)

Samtidig tror jeg det er en bedre løsning at du klarer å ri han rolig og sikkert, og gjerne fortelle han bestemt men ikke voldsomt at det ikke er noe behov for å løpe lenger!! Jeg tror _ikke_ at sterkere bitt er saken, da roer du ikke ned hesten din, men du gjør den enklere å stoppe (altså du har en bedre nødbrems) Men du ønsker vel ikke å stoppe han!? Men derimot å få en mer lydhør og ikke minst mer rolig hest.

Det din venninne har sagt om å hoppe til han blir sliten høres ut som de råd jeg har fått når jeg har ridd x-travere som har prøvd å løpe, og så langt har det aldri virket (har vel egentlig ikke prøvd så mange ganger..) det er mye bedre å roe ned hesten. Begynn med lave hindre, cavaletter, bommer osv. Ros _masse_ når han går slik du ønsker. Begynner han å stresse er det bare å trappe ned igjen.
Skritt gjerne over ting i starten, øk til trav (da han antagelig ikke forbinder trav med løping på samme måte) og fatt galopp etterhvert.
Å omskolere en hest (som det høres ut som du må) er ingen oppgave som blir gjort på 1-2-3, men en oppgave som krever tålmodighet og tid.

Håper du ikke gir opp nå:-)
(for det er ikke meninga mi) Men jeg tror at å introdusere han for hopping på nytt kanskje er det beste (altså med masse bom og cavalett arbeid). Lave hinder så du føler deg trygg på at du vil klare å styre osv.

Guro

Redigert av Guro den 14/08/2003 11:23:52
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/08/2003 :  11:26:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEI!
Det er bare ett fasitsvar på dette og det er IKKKE sterkere bitt, men å ri inn den grunnleggende dressuren på hesten først!!!! Det grunnleggende i dressur er viktig uavhengig om det er sprang eller hva det nå er du skal ri.Det er helt naturlig at denne hesten reagerer som den gjør,derfor blir det galt av deg å sette på et sterkere bitt når problemet er at du ikke klarer å ri hesten.Du skal ha kontroll og kunne ri hesten mellom hinderne og kontrollere hvert steg.Dette løser seg ikke ene og alene med et sterkt bitt! Tren heller litt bakkearbeid først, gjerne med mye bommer på bakken så får hesten noe å tenke på og vil bremse ned tempoet.Har du dressur på hesten og den går lydig kan du starte hva som helst..Du gjør bare vondt verre å starte denne hesten nå.Ri dressur på bakken og longer gjerne over bommer i en lang periode fremover til han roer seg og går lydig.Først da hadde jeg startet...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2003 :  12:33:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror heller ikke løsningen er å tukle med diverse bittdillemikk. Hesten er av natur en heit hest, og hesten er trent for dette. At hesten derfor er heit er jo helt naturlig. Men det går ann å roe dem ned til en viss grad likevel. Ofte iallfall. Men det er en stor jobb.

Å gi en nødløsning til helgens klubbstevne er vanskelig. Men må du ut på stevne? Selv hadde jeg valgt å få hesten mer rolig på trening først. Du er vel i utgangspunktet ute etter å få en fin hest på sikt, og ikke en hest som du duser av gårde med her og der for å konkurrere om noen sturselige sløyfer. Det er gøy med klubbstevner (enig..), men det er faktisk godt mulig at du kan få mer ut av å droppe "hasteverksstevner". Er ikke hesten klar for stevne, så er da det en helt ærlig sak. Du bør satse på målrettet trening, og ved å "ødelegge" med å duse av gårde en gang i ny og ne kan faktisk gjøre mer skade enn nytte. Har du en hest som er vanskelig å ri, så er det ekstra viktig at du gjør ting rett. Er trener'n din bortreist trenger du ikke å hoppe heller.. Det er dumt å gjøre vondt verre. Og det kommer garantert flere stevner!

Jeg tror mye grunnleggende dressur og bomarbeide/gymnastikkhopning er en bra start (ga noen linker og tips til gymnastikkhopning, som Guro nevnte, i debatten: "Gymnastikk hoppning"). Målet med sprang er å ri bra, og ikke hoppe høyest mulig. Hesten kan hoppe, så å hoppe rett opp og ned høres ikke som et problem. Det som høres ut som ditt og din hests problem er nettopp å ri mellom hinderet. Derfor er bomarbeide og gymnastikkhopning, samt grunnleggende dressur langt viktigere vil jeg tro. Når det er på plass har du kommet et stort steg på vei. Da kan du høyne hinderne litt. Du har trossalt en hest som av naturlige årsaker er heit, og det tar tid å lære den til å ta det med ro. Det tar også tid å lære å ri ordentlig mellom hinderne. Og det tar tid å få dere til å få dette til sammen. Og ikke bare av og til, men bestandig. Vanskelig jobb, men en stor utfordring! Og du har kommet langt når du har fått det til..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2003 :  14:29:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det med bittet var ment som en midlertidig løsning på stevnet, men er enig i at grunnleggende dressur er det viktigste og mest nødvendige. Selv om det er dønn kjedelig, får du din belønning:D

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/08/2003 :  15:04:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
MIRIAM.
Det er ingen snarveier når det gjelder hest..Skynd deg langsomt..
Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 14/08/2003 :  15:33:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi har hatt hesten siden august 2001, og kjøpte den egentlig fordi det var en hest med ubegrenset kapasitet.
Klubbstevne er ikke så viktigt, men jeg har startet 5 ganger, og som oftest går det sjeis, men noen ganger så finner han ut at dette med å ta det rolig er en god ide.
Gymnastikkhopping og bakkearbeid (dresur) går han topp på, han kunne sikkert ha gått la dresur uten problem, men med engang hindrene kommer så... ja...
stevne er ikke så viktigt, det dumme er at mamma (og pappa) gir opp og gjør han ikke jobben sin så får han ikke bli.
Men jeg/vi har aldri brukt fast martingal, men kan dette være en løsning i begynnelsen? for litt av problemet er (helt ærlig fælt å si det) at han nok er litt sterk til meg. selv om jeg har martingal så skyter hodet opp og så druser han avgårde med halen til værs. en fast martingal ville vell avlaste meg litt eller?
takk for svar!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2003 :  16:26:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det med bittet var ment som en midlertidig løsning på stevnet, men er enig i at grunnleggende dressur er det viktigste og mest nødvendige. Selv om det er dønn kjedelig, får du din belønning:D

Dressur er da langt fra dønn kjedelig. Da mangler du endel fanstasi for å få timen til å bli bra.. Dressur er en del mer enn å prosjektere i bittdillemikk og få hesten til å knekke på nakken. Lær deg dressur! Synes man dressur er kjedelig så er det kunnskap det er mangel på. Og muligens en liten porsjon fantasi for å få dressurtimen til å bli gøyal.. Mener nå jeg.

Til Miia
Hvis klubbstevne betyr så lite som du sier så hadde jeg droppet det. Det er bedre å jobbe for å få hesten rolig, enn å gå ut på et klubbstevne å starte hvis det faktisk bare kan gjøre vondt verre. Du vet alt nå at hesten kommer til å stresse. Og trenern er på ferie. Jeg ville ventet til han/hun kom hjem, og ikke gjort vondt verre med å starte et lite klubbstevne. Det er vel et bra resultat du er ute etter, og da er du nødt til å ikke skeie ut nå og da. Kanskje spesielt viktig for en hest som din, som er naturlig heit.

--
spoff
Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 14/08/2003 :  16:39:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei til SPOFF:
Jeg er helt enig, dresur er GØY!!!!!
finne på mye rart, lage dresur program osv mega'!!!
kasnkje det er en dresur hest jeg har ;0)
ja jeg dropper stevnet, er ikke noe vitsen å gjør meg enda mere usikker (og hesten).
men vi har hatt en time nå med søstern, og det gikk faktisk bra det det der gymnastikkhoppegreierne, har aldri hatt hjelp til det før, og da jeg hoppa en rek på 1 på slutten av timen, druste han ikke en gang! =0D
kanskje det er min redning!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2003 :  21:49:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Spoff: Hva er det med deg og bittdillemikk??? Visste du at på en del heite hester er det faktisk løsningen??? Værsågod, kom å tren hingstene her på stallen i dressur på trinse og se hvor langt du kommer. DET MED BITTET var ment som en midlertidig løsning sånn at hun kansje hadde litt mer kontroll over hesten sin på det ene stevnet! Slutt å *se ned på meg* fordi jeg velger å bruke bitt som mangen andre syns er grusomt, men bittene blir bare grusomme i grusomme hender...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/08/2003 :  23:11:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fast martingal ble nevnt her. Mener du stående martingal? Det er vel en rem som går rett fra gjordten til bittet eller noe slikt. Det er i alle fall ikke en dynamisk hjelpetøyle. Jeg kan ikke i verden se for meg hvordan man kan hoppe med noe slikt. Når hesten hopper, er den nødt til å strekke halsen fremover, noe som er umulig med en stående martingal. En løpende martingal vil ikke i utgangspunktet hjelpe noe særlig på farten. Den er hovedsakelig et hjepemiddel på hester som kaster veldig med hodet. Det er generelt veldig vanskelig å bremse en hest med noen slags for for hjelpetøyler. Vil hesten løpe, så løper den.

Er enig med det som blir sagt her: Å løse problemet med et sterkere bitt kommer bare til å lede til verre problemer. Ikke bare får du en heit hest, du får en heit hest som er hard i munnen.

Hvis hesten går bra på bakken og over lave gymnastikkhindre, så kan du jo prøve å gradvis øke størrelsen på gymnastikkhindrene, og gradvis øke avstanden mellom dem. En annen ting er at hvis hesten tenner veldig på hindrene, så behøver du ikke legge inn en lang anridning til hinderet. Det er ingen vits å gi hesten 20 meter å tenne på hvis den klarer seg fint med 10. Du behøver heller ikke å gi hesten mye tøylefrihet over hinderet. Du skal følge med, og ikke dra, men husk at hesten ikke trenger hengende tøyler for å hoppe.

Jeg ville også ha ventet med å ri baner, og i hvert fall stevner, til hesten er mer under kontroll. Jo flere hindere etter hverandre, jo mer får hesten mulighet til å sette opp farten. Krev at hesten skal gå rolig, om du så må ri mot hinderet i skritt. Etter hinderet skal hesten tilbake i samme tempo. Det du hele tiden må tenke på, er at hesten din løper fort fordi den ikke har LÆRT å hoppe i et sakte tempo. Du må rett og slett lære den det. Eneste måten å lære en hest slike ting på, er å begynne helt på bunnen, og ta ørsmå skritt fremover. Gjenta hvert, lille problem igjen og igjen til hesten skjønner poenget før du går videre.

På stallen der jeg rir nå, har vi en hest som har hoppet mye tidligere. Da hun som nå eier den kjøpte den, var den kjempestressa, kunne ikke skritte eller trave rolig, og den beina over hindrene som en gal. De som har ridd den før, har åpenbart vært fornøyd med at den hoppet hindrene (ganske store hindre var det også), og gitt blaffen i at den galopperte som en villhest. Mange tok nok denne hesten som et håpløst prosjekt, men nå etter litt over et halvt år med trening, er den blitt ganske bra. Så ikke gi opp! Du må nok innse at ting vil ta litt tid, men tenk så mye du sitter igjen med hvis du bare gidder å gjøre det skikkelig :).
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2003 :  02:19:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Stormy
Det er ikke for å "se ned på deg" som du kaller det. Men det er faktisk ikke en god problemløsning å ri med et annet bitt. I dette tilfelle er det langt klokere å stå over stevnet, enn å humpe seg gjennom med et bitt (som kanskje fungerer bra?). Det er ikke i munnen på hesten problemet ligger. Det er i at hesten av natur er født og trent til å være heit, og slik er det mange hester som er. Jeg har full respekt for Miia som tar opp dette problemet, og det er faktisk ingen enkel oppgave å løse. Hun har en hest som av natur er slik den er, og det er det som bobler i hode på hesten hun ønsker å koke ned, og dette løses ikke ene og alene i stekere, svakere eller annerledes bitt. Iallfall bør hun ikke prosjektere med dette i kort tid før et stevne. Selv synes jeg hun bør droppe stevnet til trener er hjemme fra ferie. Muligens kanskje et annet bitt kan være bedre, men dette bør man bruke tid på å finne ut av, og også bruke tid på å finne ut om et bitt kan være til nytt og eventuelt hvilket (har Miia en erfaren trener er dette trenerns oppgave å finne ut av. Og hurtigavgjørelser og feilbruk av utstyr gjør lettere skade enn nytte. Derfor vil jeg fraråde henne det, uannsett om Miia er aldri så flink. Synes hun virkerflink, men selv en flink rytter bør kanskje tenke litt lengre enn bare klubbstevnet til helgen).

Mulig du føler deg nedsett av meg, og det er egentlig ikke meninga. Men som frik har nevnt før har du en veldig overlegen og "jeg vet best"-holdning til endel ting. Selv føler jeg mye av det du sier er litt "enkle" og lite gjennomtenkte avgjørselser, og føler kanskje du kan tale med mer uerfarenhet enn du skal ha det til selv. Nå er heller ikke jeg verdensmester, og jeg mener selv jeg ikke uttaler meg for å være det heller. Men jeg har en god del erfaringer på godt og vondt som jeg på mange måter synes at strider mot dine "jeg vet best"-holdninger. At man da blir litt engasjert i debatter og trakker ned på "de som vet best" blir kanskje litt sånn, selv om jeg også må si at du slår til med kloke ord også i blandt. Jeg er kanskje bare ikke så flink til å uttrykke når jeg synes det.. Men pleier igrunn ikke slenge ut i hytt og pine at jeg er "enig" med en hvis det er det eneste kloke ordet jeg har å komme med. Synes det er nok "enig" og gjentaging av gode innlegg til at jeg gidder å svare bare for å svare. Skal jeg svare skal svarene mine ha litt mening, og det er i forbindelse med dette jeg kan finne på å slenge ut en "enig" hvis jeg mener noe er veldig bra sagt. Desverre ikke ellers.. Men det betyr ikke at ting jeg ikke kommenterer ikke er bra likevel.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/08/2003 :  11:43:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Miia: Så bra at det gikk fint i går.
Enda en ting er at for meg så er det ofte at jeg får hester til å gå best hvis jeg har "andre ting å tenke på" altså, fokus vekk fra at han løper (innmari lett å si så vidt jeg vet, og desto verre å gjenomføre )
Fokuser heller på å styre han rolig og pent. Ikke stress selvom han blir heit og opphissa, sitt rolig, og ri heller en volte (så lenge du ikke er på stevne kan du jo ri volter når som helst).

Og du, selvom det kanskje ikke er så stas, så restart stevnekarrieren med f.eks en 60cm clear-round. Selvom hesten din hopper et hus vil det være sunt for begges selvtillit å komme seg rundt en hel bane, framfor å løpe ut i en høyere klasse.

Til sist, de aller fleste foreldre jeg kjenner vil bare det beste for sine barn. Altså tviler jeg på om de selger hesten din om du trives med han og er glad i han.
Fortell også om de framganger dere har (som at han var rolig i hele går) og det vil være lettere for dem å se at det er utviklende for deg (antagelig på flere enn et ridemessig plan) å holde på med hesten.

Husk at vi driver ikke med hest for å vinne, men fordi det er så usannsynlig gøy

Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 15/08/2003 :  12:39:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, i dag trente jeg han før frokost (ca 7) egentlig imot stallens regler men vi gjor et unntak, søstern hjalp meg med gymhopp.
Så hoppet jeg feilfri 70 bane etter det å han gikk jo nesten perfekt. greit nok dette er ting han hopper stillestående, men jeg var bare så fornøyd! tenkte at jeg kunne prøve å starte kanskje søndagen bare 60 cm, slik at jeg føler at vi får til noe for helt til å går har jeg følt vi har stått bomm fast.
Thaylor the pirat (pirat thaylor/Pirat).
takk for alt alle sammen, jeg skal fortelle om utviklingen!
kanskje dette ikke tar så lang tid.
men vi har hoppet gym hopp før men ikke slik som dette!
klmzyz
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2003 :  12:54:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Gikk han fint og rolig i 70 i dag går det nok fikt å starte 60. Fornuftig å ikek starte mange klasser bare for å starte.. Du har trossalt ikke verdens enkleste hest høres det ut som. Kanskje dess morsommere når du får resultater av treninga også, så ikke gjør noe som kan gjøre vondt verre.. Lurt tenkt.

Lykke til forresten

--
spoff
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.78 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.