hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - spranghest som fortsatt tror han er galopphest!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 spranghest som fortsatt tror han er galopphest!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

kokkos

» VIP

Skrevet - 15/08/2003 :  13:54:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
til Stormy!
som sagt er jeg ant tilhenger av skarpe bitt. så det er utelukket for meg.
i boken 4 hester som krysstet min sti står det at om du må leie hesten din med kjetting el ri med pisk for å få den til å ly, og du da tror du er sjefen tar du feil.
hva skjer den dagen da kjettingen ikke hjelper? el pisken ikke fungerer?
akkuart det samme med bittet. begynner man med skarpe bitt så er det vanskelig å gå til bake på det. og hva er vitsen med å ri når man skal ha det enklest mulig? hvem er kraftig bitt best for? deg el hesten? riktigt DEG! hva med hesten da? spiller det ingen rolle så lenge du får det lettere?
jeg bare spør! ikke ekkelt/surt/fælt ment bare lurer!
for hesten din er det ihvertfall bedre om du bytter.
klmz til deg fra meg§!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2003 :  20:36:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Miia

Hvis hesten din bare "durer" i vei, hvordan greier du da å bremse den og få den korrekt mot et hinder? Bremser den for sete, bein, tøyler eller hva?

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/08/2003 :  03:48:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære "Stormy".

Du sier at hingstene på din stall tydligvis kun kan kontrolleres ved å ri med strengere bitt...Ærlig talt, det er noe som mangler ett eller annet sted da i grunnutdannelsen på disse hestene dine eller eller hos deg..Uansett om det er hingster eller hopper skal de ris på bein,vekt og stemme!Tøyler/bitt er der kun for å lede.Hingster har som kjent en del "Drifter"..Det har hopper også,så her må lederskap/respekt inn i bildet før du setter deg i salen.Grunnutdanninga begynner som viden kjent på bakken, for så å videreføres til salen.Om en hest er riktig trent og ridd, venter den på beskjed fra rytteren når den skal gjøre neste ting.Da er det ikke noe heller som heter at enkelte hissige/stressa hester må ris på sterke bitt,det er det største "bullet" jeg har hørt.. Ikke skyld på at hesten er slik og slik, lær dere å håndtere/ri først!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/08/2003 :  04:04:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen "Stormy"

Jeg skjønte jo nå at du ikke er gamle jenta og det begrenser seg hvor mye du har lært.Men,i stedet for å være "nokså" påståelig og skråsikker, vær heller litt ydmyk å hør hva andre også har å si før du utfordrer til det ene og det andre..Bare et lite råd , ellers får du kanskje besøk på stallen din en dag fra en som tar i mot utfordringen din og rir hingstene på trinsebitt..
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2003 :  17:01:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri ment å være noen bedreviter, men jeg har vitterlig mine erfaringer. Til å være *liten jente* har jeg faktisk drevet med hester i mesteparten av den tiden jeg har levd, og hatt veldig mange ahaopplevelser. Men for all del... Jeg rir mine hester som jeg vil, så gjør andre det på sin måte. Jeg har ingen problemer med noen av hestene mine, og det kan umulig være fordi jeg ikke VET??? Når det gjelder skarpere bitt så vil enhver intligent hest forstå at det vil bare være ekkelt til den firer, dvs gir etter. Det fungerete faktisk meget godt på en venninne av meg sin traver som var rimelig hard i munnen. Du sitter da ikke å tviholder på en pelham feks??? Det virker som det er deres erfaringer... Hesten blir langt fra hardere i munnen når du bruker sterke bitt på riktig måte, tvert imot!!! MINE erfaringer tilsier at riktig bruk gir en myk og fin munn til slutt. Men jeg tror også at om du sitter å holder hesten stramt, DA ødelegger du munnen på den, og resultatet blir en stivtryna hest. CHESS: Be my guest.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2003 :  17:16:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Og mens jeg husker det:

La meg fortelle deg at eieren til denne hingsten har drevet hest i 30 år, er veldig, veldig kjent for å få til problemhester og oppgitte travere. Hun også rir på jaktkandahar på hingsten rett og slett fordi det blir farlig uten. La meg også fortelle deg at disse hestene BLIR ridd på sete, sjenkler og stemme. Det blir også mine. Jeg håper virkelig dere som sitter å mener at enhver hest kan ries på trinse fordi at sånn og sånn får oppleve en skikkelig stivtryna og vrang hest en dag... så sitter dere ikke så høyt der oppe på strå lengre... Men men... La meg også spørre... Er det ridehester dere driver med???

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 16/08/2003 :  18:56:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

La meg også spørre... Er det ridehester dere driver med???

Hvorfor spør du om det? Har det noe med saken å gjøre?
Jeg for min del rir både sprang- og dressurhester og trav- og galopphester, jeg rir hingster såvel som hopper og vallaker. Ja, jeg rir på trinse. Nei, jeg har ikke problemer med det. Ja, jeg har ridd hester som angivelig bare kunne bli ridd på såkalte 'sterke' bitt - og ja, jeg rir også dem på trinse.

Det er virkelig rart Stormy, at alle hestene du omgås er så inni helvete spesielle, at så og si halvparten (etter min oppfatning) må rides på pelham, jaktkandar osv. Kan du fortelle meg hva som er så spesielt med disse hestene? Hva er problemet når dere rir dem på trinse?
Og til opplysning: Jeg er ikke motstander av 'sterke' bitt, men jeg er 'motstander' av sånne som har sånne 'jeg har alltid rett', 'alt er hesten sin feil', 'jeg er perfekt, ingen kan lære meg noe' -holdninger!
Jeg har altså ikke noe imot at en hest som går normalt godt, og kontrollert på trinse, blir ridd med andre bitt nå og da (selvom jeg synes det er unødvendig).
Derimot så mener jeg at det er noe riv ruskende galt hvis hesten ikke kan rides kontrollert på trinse! Og det sier jo du til stadighet at dine/vennene dine sine hester ikke kan.

Jeg synes du skal lese innleggene til chess grundig en (eller 100) gang(-er) til - hun har faktisk gode poenger der, og jeg må si meg svært enig! Les også spoff sitt innlegg som begynner med 'Til stormy'. Jeg må si hun også sier endel du burde tenke over.
Hvorfor ikke forsøke å lære noe av de som har noen flere år på baken?

---------

~ Ida ~

Redigert av frik den 19/08/2003 09:53:13
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/08/2003 :  23:21:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.

Takk for støtten "frik".
Jeg gidder ikke engasjere meg mer i å hjelpe en 18 åring som tilsynelatende er helt utlært i all omgang med hest..

Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 18/08/2003 :  00:52:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.
ville bare si tusen takk til alle som har svart meg, og lagt grunnlaget for min 1 seier med taylor!
greit nok bare 60 cm, men d va gøy! og forholdet mitt/pågangsmotet mitt er 100% igjen!
Startet 80 også og fikk et riv fordi han ble litt ivrig på siste hinder!IM SO HAPPY!
trenern min lurte på om jeg hadde fått ny hest (d va en spøk altså men...)
TUSEN TAKK ALLE DERE SOM SVARTE!
sterkere bitt er aldri/sjelden en utvei.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2003 :  05:42:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Før alle hakker videre på Stormy, hun har faktisk også en del poeng! Nå kan jeg overta rollen hennes.

Uansett hvordan dere vrir og vrenger på ting (bli gjerne blå i fjeset om dere ønsker) - et bitt i seg selv er aldri hardt! Det er rytteren det kommer an på.

Så skal jeg stille dere et dumt spørsmål da... og dra det litt videre fra vårt u-land innen hestesport og problemløsninger etc etc... igjen, vri og vreng - bli blå igjen
- i det store og hele så innehar ikke Norge all verdens ekspertise uansett. Og ting synes lettere i teori enn praksis. Perspektiv..... ? Og ja, jeg har hengt meg opp i enkelte kommentarer lengere opp. Men det her dreier seg om bitt, og ikke bare Miia's problem.

Et spørsmål som virkelig slår meg (og jeg håper virkelig noen kan svare) er: hvorfor ser vi noen av verdens beste ryttere ri med andre bittyper enn trinse egentlig? Er det fordi de er dårlig ryttere, eller er hestene deres dårlig grunnridd og mangler dressur?

Greit nok, det blir litt feil å sammenligne oss "Ola-Dunk" mennesker med f.eks. Ludger Beerbaum og Jos Lansink. Men setter man det litt på spissen... + det at alle skal kunne ris på trinse

Men helt seriøst, jeg lurer virkelig på hva andre mener! Spesielt ettersom da alle hester angivelig kan ris på trinse. "Toppen" bruker trinse på enkelte hester, og langt sterkere bitt på andre. Men hvis alle hester kan ris på trinse, hvorfor bruker de da sterkere bitt på noen enkelte? Vi snakker altså om noen av verdens beste ryttere, som er avhengig av å være en del av en ekvipasje som fungerer optimalt. Sannsynligvis; det dreier seg ikke om mangel på dressur, det dreier seg ikke om dårlige ryttere og det dreier seg ikke om en motesak - og da er de tre vanligste bitt-grunnene eliminert.

I ytterpunkt, ja - alle hester kan nok ris på trinse. Men det er ikke ensbetydende med at trinsebitt er det som fungerer best, eller er det mildeste. I dressur JA - det skal foregå på trinse (+ kandar når man er på det nivået selvsagt) - men i sprang synes jeg ikke trinse nødvendigvis er det beste alternativet.

Man kommer ALDRI videre hvis man ikke er villig til å tenke nytt. Det dreier seg om å prøve og av og til feile - men da en erfaring rikere. Personlig har jeg lært meg at slike ting som fasitsvar; det finnes ikke når det kommer til hest.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/08/2003 :  08:07:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Miia:
Gratulerer
Innmari flott at det gikk!! Og du vet "selv en reise på ti tusen mil begynner med et skritt" så jeg syns ikke du skal være annet enn stolt over deg selv, og ikke minst over Taylor

Guro

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 18/08/2003 :  10:08:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til vixi:
Så du mener ikke at det er noe som helst galt hvis en hest ikke kan rides på et mildt bitt?

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/08/2003 :  10:24:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Frik:
Kan hesten din _bare_ gå på trinse!? Eller kan du ri den med noe annet, eller trives den dårligere med det!? (Og ikke si at du ikke har bruk for noe sterkere, for det er ikke det jeg vil vite..)

Unnskyld, jeg er sinnsykt lite inne i bitt (og fôring)...Men kan ikke også bitt være individuelt!?
Jeg skjønner innmari godt at man ikke bør/skal anbefale en person på 14 å løse sine problemer med å skifte bitt. _Men_ det må da et eller annet sted her finnes en viss forståelse for at andre bitt finnes, og jeg tror ikke det bare er en motesak.

Men det du på mange måter sier er at enhver sprangrytter som rir hesten sin på noe annet enn en trinse har problemer med den grunnleggende dressuren. Dette er hester som hopper hinder str. "hus" og som snur på en 5-øring. Hester verdt sinnsyke mengder penger. ryttere som er avhengig av at hesten presterer...Jeg _tror_ (og velger å tro inntil noen har dratt fram mange eksempler på det motsatte) at disse hestene er gjennomridde og således mangler lite på "lydhør" fronten...

Samtidig mener jeg at man kanskje i minst mulig grad bør benytte skifte av bitt som råd inne på et slikt forum. Da man umulig kan vite rytteres utdanningsnivå, og deres omgang med bitt og i neste øyeblikk tøyletak osv. Prøv heller å komme med andre råd!!!
Tenk igjenom hva du ville gjort. Noe jeg tviler på at er å løpe i butikken og kjøpe et nytt bitt, da bør man kanskje tenke seg om!!

Guro (som sikkert har skrevet et par dumme ting nå...men hun ble litt oppgitt...)

edit:
Men det nevnes jo også gjentatte ganger i blader osv. at ofte er det hester med mye "personlighet" som når toppen, hester som ikke er som A4 hesten..kan jo hende det er derfor disse tyr til andre bitt da!?
Og at kanskje A4 bittet trinse passer best på A4 hester...
Akkurat som at det ikke er sikkert at alle vi liker de samme støvelene like godt..

Redigert av Guro den 18/08/2003 10:26:41
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 18/08/2003 :  12:10:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Guro:
Tja, jeg veit ikke om jeg kan svare helt konkret på det spørsmålet, da jeg har tre hester som er svært forskjellige. Han ene har jeg heller aldri ridd, så.. Men ja - jeg bruker stort sett alltid trinse, uansett hvilken hest jeg rir.

Men jeg tror uansett du har misforstått meg litt.
Det jeg sier er ikke at det nødvendigvis er noe galt med å ri på 'sterkere' bitt, men jeg synes det er noe som ikke stemmer hvis det ikke er mulig å ri hesten på trinse e.l.
Kanskje jeg ikke har ordlagt meg forståelig nok, men det er altså dette jeg hele tiden har sittet og undret meg over ved enkelte av innleggene her (og forøvrig også i andre debatter som omhandler samme emne). "Er det ikke noe galt hvis du ikke kan ri hesten kontrollert på trinse?" Og da mener jeg altså i de aller fleste sammenhenger, og uten å sitte og tviholde. Jeg har enda ikke fått noen svar som har gjort meg særlig mye klokere.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2003 :  12:53:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Til vixi:
Så du mener ikke at det er noe som helst galt hvis en hest ikke kan rides på et mildt bitt?

---------

~ Ida ~

Ikke nødvendigvis nei. I utgangspunktet mener jeg at det bør være mulig å ri alle hester på trinsebitt. Men enkelte ganger vil et sterkere bitt fungere bedre - selv på en svært lydhør hest. Det er ikke bare snakk om hva som bør/ skal gå - men også det å finne den beste løsningen. Og den beste løsningen er ikke nødvendigvis et trinsebitt.

I utgangspunket vil jeg ikke råde noen til å skifte bitt. Det er en avgjørelse som bør tas sammen med trener, eller event. på egenhånd hvis man er dyktig nok. Men da ser jeg ikke problemet med å prøve.

Rir man pr dags dato en hest på trinse, som man ikke greier å kontrollere - da vil sannsynligvis et skarpere bitt virke mildere i hestens munn i og med at man (vel, de fleste da) vil bli mye lettere i hånda når det forsvinner 500 kg.

Det finnes nok av hester som "bobler" av glede over å få hoppe. Og når det bobler som værst er "barnelærdom" lett å glemme. Det er tross alt bare hester vi snakker om her - ikke overnaturlige fenomen. Det foregår mye rart inne i hodet på disse dyrene, noe man faktisk må ta i betraktning. Er ikke det noe av det vi liker med hestesporten? At alle hester er forskjellige og "leveres" uten fasit - med den følge av at vi aldri blir utlært.

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.