hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Salunderlag - er det nødvendig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Salunderlag - er det nødvendig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  13:45:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Er det virkelig nødvendig å bruke schabrack eller voilock under salen? Satt å leste i et saltilpasningshefte i sted, og der sto det at " i begynnelsen kan det være lurt å bruke et salunderlag(...)", og med det utsagnet virker det på meg som om de ikke syns det er nødvendig å bruke salunderlag, så lenge salen er korrekt tilpasset.

Hva mener du? Er det nødvendig? Er det bare noe vi bruker fordi vi tror det blir mer behagelig for hesten å ha på salen?

Wenche & Amber

kjerstikur

Skrevet - 28/02/2006 :  13:51:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke nødvendig i det hele tatt, men vi bruker det vel for å beskytte salen mot svette og skitt. Og for å spare oss for en hel del mer pusse jobb......
Hæ? Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  14:34:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
De tynne, "standard" underlagene er vel ikke noen vits i utover det kjerstikur nevner, men man har jo andre, tykkere underlag som har ulike virkninger som støtabsorberende, vektfordelende, noen for hester med ulike ryggproblem og noen forebyggende for samme plager.
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  15:00:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge salen passer og man er villig til å ta den ekstra mengden pussing som trengs,så er det ingen vits.

Korrekt tilpasset sal trenger ikke noe mer under.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 28/02/2006 :  15:13:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, selvfølgelig har vi divrese underlag som kan korrigere en sal som ikke ligger korrekt osv, men jeg tenkte i hovedsak på en sal som var riktig tilpasset fordi det var det som var utgangspunket for debatten. Når det er sagt så har jeg hørt det motsatte da, at man kan godt ri uten underlag når salen er nytilpasset.... (er nytilpasset et ord?) Tilpasset, omstoppet nylig...ja , dere skjønner. Hvertfall bør alle korreksjonspader og andre pader ikke brukes når salen nylig er omstoppet.

Tror jeg skal pakke sammen og reise hjem fra jobb nå....snork.... ( overtrøtt, høygravid bursdgasbarn har ikke gjort NOE fornuftig på jobb i dag....)

Nikita

» VIP

Skrevet - 28/02/2006 :  15:23:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis en sal er riktig tilpasset, så trenger man ikke noe under.

Det blir som de andre skriver,- vi bruker det for å beskytte salen mot hestesvette. Det er en skikkelig jobb å prøve å pusse vekk dette,- TRO MEG! Jeg måtte pusse flere ganger for å få bort alt.

Men det skal være sagt at salen satt bedre når jeg ikke hadde noe under.

Har hesten noen skavanker o.l. så er litt anderledes. Jeg kan ikke nok om det, så jeg uttaler meg ikke noe om dette.

Hvis en sal passer perfekt uten noe under, så passer den ikke så godt hvis du stapper flere lag mellom salen og hesten. Mens man bruker det for å kompansere hvis en sal ikke passer. Da burde man jo på sikt skaffe seg en som passe selvsagt, for å stappe masse under er ikke bra i lengda.

Jeg har brukt salen uten noe under (fikk storr pussejobb) og brukt med en liten antiskligreie under til tykke shabrakker. Det jeg opplevde var at salen blei veldig løs og sklei når jeg fikk putte noe tykt noe under. Uten noen ting var salen perfekt! Derfor bruker jeg nå en tynn antisklipad bare. Den dekker forresten ikke hele salen, men den dekker der salen blir mest skitten.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  15:32:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg ville tro at hesten fortere fikk gnagsår hvis man ikke bruker noe under salen? Selv om den er korekt tilpasset, vil jo da læret ligge å gnukke direkte på pelsen, og hvis hesten da blir svett, kan umulig det være no særlig bra?
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  15:39:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida.
Ingen gnagemerker.

Selv med hyppig svett hest,intet problem.Ikke heller med klippet hest.

Om salen passer (igjen...) vil den ikke lage slike merker.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  16:05:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
I tillegg til å beskytte salen mot skitt, beskytter underlaget også stoppen i salen mot svette. Om man ikke bruker noe underlag, vil stoppen mye raskere klumpe seg, og man må stoppe om salen mye oftere.

Med en ny (Da snakker jeg helt ny) sal bør man ri uten salunderlag en stund, for å la stoppen sette seg og forme seg etter hestens rygg. Vil tro dette også gjelder for nylig omstoppede saler.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/02/2006 :  16:26:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker salunderlag for å slippe all svetten som trekker seg inn i salputene under. Det kan faktisk ødlegge salen. Pga. det stoffet som er inni putene blir fuktig, ødelaggt og formen kan bli ødelagt.

Og dessuten er det enklere å vaske underlaget, enn å vanske en sal(evt. omstoppe den/kjøpe ny).

Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  16:48:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Først: Kjerstikur, gratla med dagen:D

Også.. som andre har nevnt, så er salunderlaget til for å hindre at svette (og skitt) kommer inn i salen, og ødelegger stoppen. Jeg og eieren tar av shabrak og pad etter jeg har ridd sånn at svetten fremdeles ikke kan trekke inn i salen. Salene er fortsatt jevne og fine under etter X års bruk. Vet ikke helt hvor lenge eiern har hatt de.

-Marte Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  16:50:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Som andre sier, salunderlag som shabrack og voilock er for å beskytte salen mot skitt og svette. Men tykke shabracker og padder syntes jeg er unødvendig når salen passer; da blir jo bare salen smalere og passer ikke like godt lengre.
Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 01/03/2006 :  13:38:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Først: Kjerstikur, gratla med dagen:D

Hi hi....takk littledevil....

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  14:23:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
hva med forfenglighet??? er det ikke morro og ha mange fine underlag i alle fine farger???

he he..

nei det er ikke nødvendig med en sal som passer, og man blir anbefalt og ri uten de første turene på en ny sal så den får satt seg... men fy for en dritt jobb og gjøre det rent etter på!!!

rett og slett praktisk for og ungå masse pussing...

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  15:44:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hva med forfenglighet??? er det ikke morro og ha mange fine underlag i alle fine farger???

he he..

nei det er ikke nødvendig med en sal som passer, og man blir anbefalt og ri uten de første turene på en ny sal så den får satt seg... men fy for en dritt jobb og gjøre det rent etter på!!!

rett og slett praktisk for og ungå masse pussing...

Opprinnelig postet av Goytil

Det kommer nok litt av forfengelighet også ja Jeg f.eks har 8 schabrakker..ikkeno vits i, men moro å kunne variere litt

Forresten, forskjellen på schabrakk og voilock er? Jeg syns det ser penere ut med schabrakk, men vet ikke om det er noen bruksmessig forskjell på disse to..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  16:59:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
VOILOCK ER VEL SALFORMET OG SCHABRACK ER FIRKANTET. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.