hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan vite om hjelmen er ødelagt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvordan vite om hjelmen er ødelagt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  21:28:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har falt av et par ganger med hjelm (såklart)..
Derfor lurer jeg på om hjelmen er ødelagt inni?
Det er en GPA titium hjelm.. Den føles lik som alltid å ha på, men knirker litt når man tar den på..
Er den ødelagt eller er den bra..?

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  22:39:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Falt du å slo hodet(hjelmen)? Det er ikke så lett å se om hjelmen er ok eller ikke. Jeg ville nok valgt å bytte hjelm hvis jeg var deg, best å være på den sikre siden. Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  08:38:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regelen er vel igrunn at hvis du har falt av og hjelmen har fått seg en skikkelig trøkk skal den byttes ut selv om det ikke er noen synlige skader. Det beskyttende "fyllet" i hjelmen vil da ha kunnet slått sprekker og vil derfor ikke beskytte (like) mye ved neste fall. Hjelmen trenger derfor ikke ha noen synlige skader på utsiden selv om den er klar for å kasseres - best å være på den sikre siden uansett..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  08:59:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er også å anbefale og bytte ut hjelmen regelmessig etter lang tids bruk. Hjelmen utsettes hele tiden for små støt, uten at vi egentlig tenker over det. Litt avhengig av hvor mye du rir, men når jeg ikke har ridd hver dag har jeg pleid å bytte den ut med 1-2 års mellomrom, selv om jeg ikke har fallt i bakken en eneste gang. Da pleier den dessuten å være så utsvettet og udelikat at man ikke ønsker å ha den på hode lengre (selv ikke etter vask). Å ha hjelmen liggende i sola eller i varmt miljø er heller ikke bra, og kan også minske hjelmens funksjon med tiden.
dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 16/02/2006 09:00:36 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  10:05:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Samtidig trekker de jo ofte til seg svette fra hodet (selv om man føler man ikke svetter så mye). Er det en "vanlig" hjelm med bare et tynt stoffstykke før isoporen, ville jeg nok byttet den ut to ganger i året, men jeg er kanskje overforsiktig.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  12:56:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis den knirker mye kan det være tegn på at noe ikke er som det skal. Du kan også forsøke å klemme på den sideveis for å se om det skjer noe bevegelse eller om den knirker. Det beste er jo selvsagt å bytte den, men dette er i hvertfall metoden jeg har lært for å sjekke hjelmer :) Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  14:24:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Dessuten er hjelm en billig forsikrig - jeg kjøper heller ny hjelm for ofte enn for sjelden.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  17:33:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den knirker litt når jeg klemmer på den, men ikke mye..
Har falt av 2 ganger med den (på hodet, ikke veldig hardt) og ikke fått noe vondt noen av gangene..
Ellers har jge hatt den i 1 år, og den er veldig behagelig å ha på;)
Føraste halvår ble den brukt 4 dager i uka, og 6-7 dager i uke siste halvår..
Ikke noe "ekkel" siden den har luftesystem (GPA-hjelm)

Vet at hjelm er en veldig billig forsikring, det er derfor jeg lurer på om den er ødelagt inni.. Billig og billig da.. 3200kr...
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  18:37:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
da skulle jeg ha byttet hjelm for lenge siden....
falt av mange ganger, som har resultert i hjernerystelse...hatt den vel lenge også mulgiens =/

Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 17/02/2006 :  15:08:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville ha vurdert å kjøpe en litt rimeligere hjelm jeg da... 3200 kr for en hjelm er dyrt synes jeg. Kjøper heller en som ikke er så dyr, slik at jeg har råd til å bytte den ut. Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 03/03/2006 :  14:33:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
hm.. tror eg har missforstått..

For eg trodde at det var det som var poenget med dei GPA hjelmane, nettopp at ein kunne dunke den, detta av med den, utan at ein måtte bytte dei ut... (så ofte..) Og at det var pga denne fordelen at dei var dyrare.. ??
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  21:23:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Bytt hjelm om du har falt av og hodet har truffet bakken slik at det enten er små merker i utsiden eller andre ting som viser at den har gjort jobben sin. Den blir svakere av et slikt støt, og den gangen du faller av og den er det eneste som står imellom hodet ditt og HARDT underlag, kan den gjøre en dårlig jobb... Jeg trenger vel ikke fortelle hva det kan medføre...

Har du råd til å kjøpe deg dyr hjelm, må du også ha råd til å bytte den ut når den har gjort jobben sin. Ett fall pr. hjelm dersom hodet ditt treffer noe i fallet.

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.