hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bør hesten ha fri?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bør hesten ha fri?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Astrid H

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  00:25:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Min mening er at alle hester bør ha fri en dag i uken, spesielt viss den brukest til hard trening. Rideskolehester skal ha fri en dag i uken, de går jo ofte flere økter daglig. Men viss hesten bare blir stående på boks / spilt, er det bedre å ta den på en skrittetur. Hester som er i en "nedgangsperiode", kan ha godt av noen dager fri, i allefall fra hardt banearbeid. Alle hester bør også få et par uker uten sko på grønt gress... Gå til toppen av siden

Ally&Mille

» VIP

Skrevet - 25/11/2003 :  15:46:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har også pleid å la hesten min få en fridag i uken, og det har den ennå...men det er en sånn typisk hest som ikke takler å "stå" i en dag, dvs at den må helst ut å mosjonere. Hver eneste dag kommer den ut i luftegården klokken 9 om morgenen og blir tatt inn når jeg kommer fra jobb i 18 tiden, og det gjør den de dagene den har fri også, men alikevel så blir den irritert og gretten når den ikke kommer ut å få trimmet, det er nesten rart å se hvor fornøyd og tilfreds den er etter vi har kommet inn fra enten en treningsøkt eller bare en god skrittetur, den virker fornøyd bare den har kommet seg ut å fått brukt seg litt.
Alle de andre i stallen har også sett dette, og er enige i at det beste for henne er å være i bruk hver dag, for hun har så utrolig mye energi!
så jeg skal prøve å få henne ut på den dagen hun har hatt som fridag også. Det som helt klart fungerer aller best med henne er hvis hun kommer ut på en skrittetur på formiddagen, og en treningsøkt på kvelden...men det får jeg bare ikke til, ettersom jeg jobber en del, så det blir med en økt enten på tur eller bane om dagen.
Får gjerne et par uker fri på beite om sommeren da.
Mvh Cammi
Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 30/11/2003 :  20:38:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen dager får hesten stå (dvs gå ute med andre hester på stort område hele dagen lang). Andre dager rir vi i skogen eller skritte turer, da får han gå på lange tøyler å "loffe". Dette til en forandring fra baneridinga. Har ikke fast fridag, da det varierer på hva som passer meg ang. jobb ol. Men han får alltid skritte/ skogsturer hver uke, da jeg vet han setter pris på det :) Godt for psyken. Om sommeren da hesten står på beite blir hesten også brukt, men da mest på turer. Får kanskje litt mer fri innimellom da. Blir alltids 1 uke i strekk iallefall. Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  18:23:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester har ingen faste fridager. Det hender de står en dag hvsi jeg ikke får tid til å ri, hvis det er noe spesielt som skjer, men ikke noe fast.
Hvis de har fri er det at vi tar det rolig på tur eller noe. Synes ikke det er noe vits å legge inn en dag de står. Legger heller inn en dag med skritt og litt rolig trav =)

TrOuLtEy Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  20:08:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann,

Her er det egentlig like mange svar som det er hester.
Som nevnt tidligere i debatten er det ihvertfall ikke "fri" å bli stående inne i boksen en hel dag...
Fri betyr for meg alt fra "bare" å stå ute i paddock til å bli leid eller skrittet en tur. Rett og slett - spesielt for svært spreke hester - bli avmosjonert uten at det blir stilt krav (sånn som eligj beskriver).
For "arbeidshester", og med det mener jeg feks, løps- og konkurransehester som trenes svært hardt, og hester som går i rideskole, er en fridag hvor de får ta det rolig stort sett gunstig. Om ikke annet så for den mentale variasjonen.
Men å stå mye stille dagen etter at de har brukt seg hardt er ikke spesielt bra.
Unghester som er under opplæring trenger også mentale (og tildels fysiske) pauser for å få sjansen til å ta til seg alt nytt så de ikke bli helt overveldet.
For en vanlig voksen ridehest blir fridager igrunn unødvendig. Men dette er selvsagt med forbehold om at hesten blir brukt fornuftig og variert, og at den har noen timer utegang hver dag og blir ridd på tur jevnlig.

Selv har jeg alltid vært glad i å ride på tur, og jeg bruker det som arbeide, avspenning, avveksling, rekreasjon og "kos" både for meg og hesten avhengig av hva det er behov for.
Unghester har fått mye trening mens vi har tuslet rundt i skog og mark. Selv med aktive konkurransehester red jeg stort sett på tur hver dag (enten bare tur eller tur i tillegg til evt trening/stevne). Hesten jeg har nå blir "jobbet" 3 dager i uken - stort sett med tur lagt inn på vei til eller fra banen - og går på tur resten. I tillegg er hun i stor paddock sammen med andre hester 4+ timer hver dag.
Merker at hun trives med å bli "brukt" og at perioder med lite ridning (hovknusning=leieturer og mye bokshvile) gir en sprekere og mindre arbeidsvillig hest, så det er tydelig at denne hesten ikke har behov for, eller glede av fridager.

Mht ferie - flere uker fri - så tror jeg så absolutt at hestene har godt av å "få være hester sammen". Evt sprekhet stabiliserer seg på en helt annen måte når hesten beveger/oppfører seg naturlig hele døgnet.
Hvis hestene allikevel er vant til utegang sammen blir det jo ikke så stor overgang, men i min erfaring er det allikevel ingen tvil om at hestene trives. Eller at de etter noen uker eller måneder begynner å kjede seg litt...
Så det optimale er vel at hesten får gå på beite, men allikevel rides litt. Synes innlegget hvor hesten gikk på sommerbeite fra mai til august, men ble ridd bortsett fra ca 3 uker hvor den hadde helt fri hørtes skikkelig herlig ut!

Når det gjelder oss ryttere er det ingen tvil - vi trenger en hestefri dag i ny og ne. Selvom vi gjerne vil ride hver dag så strekker tiden ikke alltid til. Og kanskje er vi syke eller skal reise bort.
For de av oss som har forryttere så har vi jo "fri" de dagene de rider, pluss at de ofte kan stille opp hvis det er noe spesielt. Men alle er jo ikke så heldige at de har en pålitelig rytter for hånden til faste dager.
Isåfall lønner det seg å alliere seg med en kompis på stallen, eventuelt ha en "reserverytter" eller hestepasser som kan stille opp. Så kan de kanskje ta med seg hesten på en rolig skrittetur, eller sørge for at den blir stelt selvom den bare har stått i paddock en formiddag...
Oi, dette ble laaangt...

elx
Gå til toppen av siden

Ninjo

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  15:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg gir hesten min fri ca 1 gang i uka og fri dagen etter stevne!
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  19:56:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
jeg suns hesten burde ha fri en gang i uka... der den bare står ute og f.eks skrittetur.. eller helt fri.. men de er jo best med en liten tur i skogen da:D
Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 13/01/2004 :  17:39:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Syntes det er greit med 1 fri dag i uka, både for hesten og meg... Jeg legger oxo inn 1 skritte tur i uka, så det blir en dag HELT FRI og en KOSE DAG
~Camilla~ Gå til toppen av siden

Pernille.BJ
» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2006 :  00:12:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Jeg synes alle hester bør ha 1 dag fri, HELT fri, hvor de bare kan stå ute å kose seg.

Selv har hesten 1 dag fri og 1-2 dager som vi rir på skritteturer, dette trives hesten veldig godt med.

Hvis han har gått på harde dressurtimer, stevne eller sprangtime, skritter jeg en tur dagen etter så han får rørt på seg men samtidig får 'fri'

Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3 Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2006 :  00:28:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
1-2 fridager syns jeg alle hester burde fås - men ikke at dem står i ro, men heller ikke RIS, feks. leietur, sliping i hall. Etter er hard treningsøkt er det veldig, veldig viktig at hesten får beveget seg dagen etter, selv så pleier jeg alltid å ha noen dager der jeg kun leier - ri hver dag, 7 dager i uken, har vi begge ingen behov for - vi tar oss heller en rolig avslappet tur på ¨fridagene¨
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.