hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bør hesten ha fri?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bør hesten ha fri?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

eligj

Skrevet - 11/08/2003 :  01:15:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
- Bør alle hester ha fri, eller kommer det an på hestens alder, hva den brukes til osv?

- Hvor mange dager bør hesten ha fri?

- Må hesten stå for å ha fri? Eller kan man ri en liten skrittetur i stedet?

Jeg mener at de fleste hester ikke egentlig trenger å ha fri på den måten at de står en hel dag. Fri kan være å ri en skrittetur hvor hesten får gå stort sett fritt. Med det mener jeg på lang eller halvlang tøyle, ingen jobbing eller krav bortsett fra at hesten går der vi sier den skal gå i det tempoet vi ønsker.

På den annen side tror jeg at de fleste hester heller ikke tar skade av en fridag i uka. Det kan jo også være praktisk for rytteren å ha en fridag.

OzzyO

» VIP

Skrevet - 11/08/2003 :  17:03:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er vell alt etter hvor hart hesten blir trent de dagene den blir trent igjen.. jeg trener hesten min annenhver dag (intervaller osv),så har den igjen helt fri de andre dagene.. dette er en trav-hest da.
men jeg kunne godt tenkt å vite jeg også hvor mye fri ridehester pleier ha. da jeg skal omskolere min til høsten og det blir en helt annen trening og trenings mengde..
Mvh.Mona

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/08/2003 :  09:49:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!
Jeg synes alle hester fortjener en fridag eller to i løpet av en treningsuke.Hvorfor?? Jo fordi jeg mener de har godt av det psykisk mer enn fysisk.Om du tar en skrittetur på lange tøyler kan hesten likegodt gå i luftegården.Og du har jo hentet den utifra fristedet hans som er enten boksen eller luftegården,pusset,salet opp osv.FRI for en hest er å IKKE bli håndert, at du lar den rett og slett bare få lov å være hest en dag.Alle hester er i utgangspunktet født late, de søker alltid den enkleste utvei.Du får en mer villig hest om du gir den litt tid for seg selv av og til,og særlig yngre hester som er i en læreperiode trenger litt "betenkningstid" for å fordøye nye ting.Legg fridagen til en dag du ikke har trent så hardt dagen før,da unngår du stiv hest om den ikke er så flink til å bevege seg selv i luftegården.Lykke til !!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2003 :  11:59:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Pleide å gi hesten min minst 1 fridag pr uke. Nå har jeg kun unghester så da blir det litt mer fri.

Synes det er greit å gi dem en fridag hvor de bare kan gå å slappe av. Tror ikke de har noe særlig i mot det selv heller.

Nå skal man liksom ikke gi hestene "våre" tanker, men akkurat i dette tilfellet kan man jo tenke på seg selv. Hvor mange av oss trener egentlig hver eneste dag året rundt?

Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2003 :  17:30:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg mener at en hest bør ha fri vertfall 7 dager samenhengende, i løpet av et år, gjerne mere+at den kan få en fridag annenver uke

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2003 :  23:55:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
jeg syns at alle hester kan få en fridag i løpet av kansje 14 dager, pluss tre uker på sommerbeite minst.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 15/08/2003 :  10:15:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Har opplevd at folk har sagt at jeg rir hesten for mye en del ganger... Gidder ikke aa snakke om det igjen, men iallefall har jeg derfor litt meninger om fri:

Gjennomsnitts hesten boor ha fri en gang i uken. Da skal den ut, ikke bare staa inne i boksen hele dagen. Med at den skal ut mener jeg at den skal faa roort litt paa seg, uten at den maa anstrenge seg. Det gaar greit aa ri, men det skal helst foregaa i skritt paa langetooyler. Leieturer er ogsaa fine. I paddocken er greit nok det og, kommer litt ann paa aassen hesten er ute.

Sommerbeite. Vel, d varier litt fra hest til hest. Noen hester blir veldig lei og trenger en lang ferie ute i det fri. Mens andre hester blir i veldig daarlig form, og det foorer bare til mer arbeid. Personlig gaar ikke hesten min paa sommerbeite, og den har ikke fri store deler av sommeren heller, av flere grunner: Vi konkurerer gjerne om sommeren. Sommeren tar jeg ogsaa ofte nytte av og jobber paa ting som jeg ikke har hatt tid til aa jobbe med foor. Hesten min er ogsaa venskelig aa finne kompiser til, og han hyler med engang han merker at jeg er borte. Dette er noe jeg jobber med, men det vil ta tid foor jeg kan "slenge han ut paa jordet" alene i flere maaneder! Naa har vi kommet opp til 45min alene;) hehe...

Saa hesten min jobber faktisk hardere om sommeren enn ellers. Om vinteren eller rett foor eksamen blir det ofte mere fri. Og etter 2dager med fri er hesten min helt hyper. Han fyller ogsaa i beina:( Men noen ganger merker jeg at hesten min trenger litt fri. Da er han gretten og sloov. Da faar han ta det litt rolig neste dag. Men aldri mer en 2 dager om gangen, for han blir som sagt ustyrlig. Han er fullblods og utrolig energisk, og arbeidsavhengig. Synes det er bedre med flere smaa ferier enn en laaaaang ferie. Man maa vel se det litt ann. Noen hester har mye behov for lange ferier, andre(saann som min), kjeder seg paa beite hele dagen. Vist nok kan han spise hele dagen, men hvor moro er egentlig det? Naar jeg setter han ut, vil han heller leke/jobbe. For han er jo treningen bare en stor lek;)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/08/2003 :  11:49:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med Beauty, ingen vits i å gi hesten fri om den bare blir stående på boksen.
Da er det bedre om den får fri med en laaaang og roooolig skrittetur.

Syns også det er litt feil å trene hardt en dag og gi hesten fri neste. Dette kommer av min "menneskelig-gjøring" av hestens muskler.
Jeg blir iallfall alltid stiv etter en hard treningsøkt. Og syns da neste dag det er bedre å jogge meg en liten tur, enn å sitte pal på rompa. Derfor tror jeg det kan være best for hesten og for den videre treningen å løsgjøre den litt, gjerne ved å trave i litt lang form i variert terreng.
Da kan man jo heller gi den fri dagen etter det igjen.
Tenk deg selv om du skulle ha en hard styrke og smidighetsøkt på mandag, sitte på baken på tirsdag og på igjen med en hard økt på onsdag, da er det tungt å komme igang. Musklene er stive og du har veldig mye "slaggstoffer" i beina. Jeg er dårlig på hestemuskler, men tror disse også virker sånn!!

Ellers syns jeg fri er en fornuftig ting. Og jeg tror ikke sommerbeite (altså langfri) behøver å være på sommern. Men hesten kan jo gå på gress og ris noe mindre. Men den må jo ikke absolutt ha fri hele sommeren så man får ødlagt alt arbeidet til høstsesongen.

Guro

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2003 :  13:17:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Fri er ofte praktisk for hesteeier, men jeg synes ikke nødvendigvis at hesten trenger eller bør ha krav på direkte fri. Jeg er heller for å gjøre treningen variert. Og selvfølgelig variere med harde og "slappe" treningsøkter. Hesten "jobber" en time (cirka) om dagen, og trenger ikke akkurat samme arbeidskår som oss mennesker. Langt viktigere er det å la hesten gå ute, ta en "slapp" skrittetur i skogen for å få variasjon fra de harde treningsøktene på banen. Det blir jo på en måte fri for hesten det også.. Og en kan fint variere med å trene intervaller på tur, longere på bane og også variere baneridningen (variere dressurtreningene, det er bare å være kreativ nok.. gymnastikkhoppe litt, og kanskje trene litt sprang. Longering.. osv).

Men selvfølgelig er det praktisk for hesteeier med en fridag av og til, men da bør en fridag faktisk planlegges eller tas hvis det faktisk passer sånn. Å gi en hest helt fri dagen etter en hard trening er ikke bra. Men passer det sånn så kan jo en litt hurtigavgjort fridag passe inn.

Også er jo beite ofte fint også. Men man kan fint sette hesten på beite samtidig som en har den i trening. Synes nå jeg..

--
spoff
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2003 :  23:48:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg syns at skal man gi hesten fri, skal man gi den helt fri! Tenker spesielt på sommeren. Jeg mener at fri for hesten er å ha den sammen mange andre hester (flokk) og slippe å ha mennesker rundt seg!
Tror alle hester har godt av det noen uker/mnd hvert år.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/08/2003 :  23:57:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.
Da jeg foreslo at hesten skulle få helt fri,skrev jeg selvfølgelig ikke at den skulle stå på boks! Hesten må selvsagt få komme ut i luftegård/beite.Det er jo et KRAV vil jeg nesten si.Har du ikke mulighet til at hesten kanskje kan få gå ute mer enn 1-2 timer pr.dag,hadde jeg leid hesten på en lengre tur istedet for å ri den ene dagen i uka den skulle ha fri..sukk..
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2003 :  11:50:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å gi hesten min fri, rundt 1 gang hver/annenhver uke! Kommer litt ann på... Hviss det plutselig høljer ned en dag, å ingen av oss har lyst å bli våte,kan det hende jeg lar hesten få fri!
Men kan også greit ri i 2 uker i strekk lixom......
Hun står da også alltid ute på 6 mål stor mark hver dag,så hun får jo alltid mye springing å bevegelse :)
Men synes hesten fortjener 1 fridag i blant ja!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2003 :  16:51:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er enig med Kerry, gi hesten tre uker hver sommer på seg til å være hest. Gå ute å spise, helst i flokk. Min hest mistet ikke formen etter fire uker på sommerbeite, tvert imot. Men alle hester er ikke like da. Jeg og mener at hesten bør få gå ut på fridagen sin, og putle rundt i luftegården eller lignende...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 19/08/2003 :  09:53:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ikke påstå at jeg aldri gir hesten min fullstendig fri, men jeg synes det er bedre for den at den får rørt litt på seg på en annen måte enn den er vandt til.
F.eks. skrittetur på lange tøyler, leie-tur, frihets dressur eller kanskje longere litt med bare longeline?
Etter hva jeg har hørt, har hesten lett for å bli stiv vis den plutselig får helt fri mens den er i full trening, men det avhenger jo også av om du er flink til å skritte ut etter treningsøkten. Jeg er i hvertfall i mot å gi hesten fri etter en dag med hard trening, da SKAL hesten min på rolig tur, mens andre mener at det ikke har noe å si. Jeg gir heller hesten min fri 2 dager etter en hard treningsøkkt, altså ikke dagen etter.
Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  19:08:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Dette kommer jo litt ann på hva du bruker hesten til dah... Men har du en hest som blir hardt trent hver dag, så syns jeg at det er passelig å gi den ca 1 dag fri i uken.. Da kan jo den få stå ute i paddock og/eller bare ri den på en rolig og liten skrittetur... Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  20:24:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Enig med Nina, det kommer an på hva hesten brukes til, og som andre har nevnt om hesten får stå ute på beitet hele dagen når den har fri. Hesten opplever det ikke som fri å stå inni en boks hele dagen. Hesten min får veldig sjelden en fridag, selv om hun står på en stall der hun blir sluppet ut i 7-8 tida om morgenen, men vi tar istedet rolige turer i marka dersom hun har hatt noen harde dager. En times skrittetur med litt trav er jo omtrent som å få fri mener ihvertfall jeg, og hesten elsker å få rusle rundt i skogen!!

Glemte å si at hesten min står på sommerbeite fra slutten av mai til slutten av august hver sommer, og får helt fri 2-3 uker i slutten av juli.

Redigert av - Natalie_S den 23/11/2003 09:28:41 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.