hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Irriterte hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Irriterte hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  00:03:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er ikke enig at hester er glade når de pisker med halen... De fungerer ikke likt som hunder. Å følge med på halen kan gi deg enormt mye informasjon om ridningen din. En kan utelukkende se piskingen i forbindelse med siganler fra rytter. Det trenger ikke være sjenkel, det trenger ikke være pisk, det er simpelten et signal om at nå gjør du for mye med ett eller annet. Jeg må si helt 100% sikkert at jeg har aldri sett en hest piske med halen fordi den er glad... Hoppa mi pisker ikke med halen når hun ser føllet sitt om morningen.. Heller ikke når hun får maten sin, ikke når hun er løs på jordet med alle de andre hestene, eller når hun hilser på komisen sin.. Derimot hever hun halen når hun er brunstig, pisker med halen når det er fluer ute, eller krangler med de andre hoppene på jordet, eller når jeg gjør litt for mye av noe i salen. Så forskjellig kan vel ikke hester være at min er den eneste som har denne adferden???

Opprinnelig postet av oleo

enig med deg. jeg har aldri sett en hest piske med halen fordi den er glad..

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  10:02:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har heller aldri sett en hest piske med halen om den har vært fornøyd.
Det er mishagsytring eller for å få vekk fluer etter min erfaring.

Innen western får man trekk om hesten vifter med halen fordi det ansees som en protest mot rytteren eller andre hester på banen, og protester vil man ikke ha...

Line.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 27/02/2006 :  14:49:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Line,satt å tenkte på akkurat det.
Det skulle jo vært slik i dressur at man fikk bedre poeng hvis hesten utførte en øvelse uten så mye halevifting, det er jo et tegn på at ekvipasjen ikke er så harmonisk . Men i dessur kan det jo desverre virke som om alle midler er tillatt

Edit for å legge til denne linken: http://www.hest.no/news/?func=show_news&news_id=2622

Her kommenteres det faktisk at noen hester viste irritasjon med mye halevifting. Så da blir det kanskje lagt merke til alikevel

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det.
Redigert av - carambee den 27/02/2006 18:06:17 Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  22:45:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Oleo: Nå nevnet du kun ting om hoppen din som foregår når du ikke rir..
Men vet det er endel meninger om at dressurryttere kun rir i ridehus osv..
Men en del av hestene har faktisk et veldig variert treningsprogram. Turer og slikt
For man vil jo helst bevare arbeidslysten ikkesant?
Og er fullt klar over at mange er irriterte når på dressurbanen - også sprangbanen!
Men vi må da ikke dra alle over en kam..
Prøver å finne en måte å formulere meg på nå.
Ta eksempel med det å få hesten i trav bakfra:
Man får ofte en "vift" bakfra med halen og kjenner at hesten løfter seg litt..
Man kan få to typer vift. Et fremover-vift og et slutt-å-plage-meg-med-sjenkelen-vift.
Fremover vift er jo ønskelig. Da bør jo hesten være resposiv til sjenklene dine.. Man skal ikke klemme hesten sammen ved å dra i tøylene og stikke sporene inn i magen på hesten..
Den skal gå fram fordi du ber om det. og man skal jo ha en mild hånd..
Jeg ville kanskje heller kallt det du får med halen da, en svisjing.

Alle ser dette på forskjellige måter..
Men jeg nekter å tro at enhver hest på enhver konkurransebane misliker jobben sin.. En død hale er ikke ønskelig i mine øyne..
Hesten min elsker å jobbe og det er fordi han er slik av natur og får variert trening. Han er glad og krangler lite.. Og han svisjer med halen!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.