hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Irriterte hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Irriterte hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  12:43:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Ser på en del dressur stevner (Da i de høyrere klassene, Grand prix osv) at hestene vifter veldig mye med halen. Det kan jo nesten virke som de er irritert, kanskje fordi det de gjør er vanskelig, og de må konsentrere seg veldig for å få til det de gjør, eller hva kommer det av? Kan det tas som et tegn på at de ikke liker det de gjør?

Wenche & Amber

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  13:43:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
det har jeg tenkt på også!
kan det være fordi de konsentrerer seg?^
..eller er de irriterte?

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  14:02:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pisking med halen er et tegn på irritasjon.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  14:45:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
ja det vet jeg også kristy, men jeg har sett hestene pisker MYE med halen, hvordan kan de prestere så bra om de er så irriterte?

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  15:24:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Det er meg jeg også lurer på.. de utfører jo øvelsene etter alle kunstens regler, men er det fordi de føler seg tving til deg, eller gjør de det av fri vilje? Hadde de gjort det av fri vilje, ville de vel ikke ha pisket så mye med halen som de til tider gjør? Man begynner jo nesten å lure på hvordan disse hestene blir trent, når det ikke er publikum til stede..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  17:05:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Er det bevist at ALLE hester vifter med halen pga. irritasjon? Har sett flere hester som vifter med halen, men som går med ørene rett frem og virker virkelig tilfredse.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  18:24:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det bevist at ALLE hester vifter med halen pga. irritasjon? Har sett flere hester som vifter med halen, men som går med ørene rett frem og virker virkelig tilfredse.

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

ja det har jo jeg sett å, men da er det oftest insekter som plager dem..

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 26/02/2006 :  18:42:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Mulig de pisker litt med halen fordi sjenklene kiler, eller irriterer dem litt...
Det behøver sikkert ikke bety at de føler seg veldig pressa til noe,kanskje bare en "naturlig" refleks de har når sporene kiler de hele tida..

Eller...?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  19:11:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ja, det tenkte jeg også carambee. Du ser det jo tydeligere på irriterte hester, men da er det som oftest flere faktorer som også spiller inn. Ørene bakover, stressede osv
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/02/2006 :  19:24:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen hester er vel like? Når Rosita arbeider så kan hun vifte med halen, uansett om vi kjører, klatrer eller rir dressur.

Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  20:36:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
De vifter også på halen av glede.. Haloo..
Unnskyld meg men hvis dere har fått eller sett på en proffesjonell ridetime i dressur en gang så sier lærerne: Hesten skal komme bakfra og til hånden
Så hvis du rir skritt og skal frem i trav så vil hesten vifte med halen og du vil kjenne hesten under deg. (hvis du gjør det riktig) Altså den "vifter til svar" vanskelig å forklare
En hest som VIFTER med halen i arbeid er en glad hest som liker det den driver med.
En hest som PISKER med halen er en mistrivd hest.

Som når hestene går i piaff og synes dette er morsomt fordi de vet de er flinke og liker det de driver med, vil ofte piske med halen i takt.

Dressur skal vise samspill mellom rytter og hest. hadde enhver hest i de store klassene ikke likt hva de driver med hadde de aldri kommet så lang fordi det er såpass krevende og det ligger mye arbeid bak ;)

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/02/2006 :  20:44:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stemmer nok det hestefreek
Jeg har også vært bort i hester som vifter med halen når de er fornøyde.

Gå til toppen av siden

Martine:o)

Skrevet - 26/02/2006 :  22:07:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sant at de vifter med halen for forskjellige grunner. Men smeden min så noe veldig viktig her en dag. I sprang så kan du ikke tvinge en hest til å hoppe, den hopper fordi den vil det. og hoppe over 120 hinder er ikke naturlig for en hest så hvis den ikke liker det så nekter den (noe ala min hest;)) Samme i dressur, hvis hesten hadde viftet med halen fordi dne ikke liker det den driver med så hadde den nektet. Så tror nok enten de vifter for sporer kiler eller at de rett og slett liker det ;) Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  22:41:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Det er tegn på irritasjon som tideligere nevnt. Jeg tror ikke så veldig mange hester trives med det i lengden. Jeg kjenner riktig nok ingen som rir grand prix, men vet om folk som rir høye klasse dressur og sprang, og de gir hesten LITE variasjon pga at hesten liksom må trenes hver dag på programmene for å klare det. Greit nok det, men da bør man finne seg en hest som tar tingene lettere til seg, hestene trenger variasjon. Klart de blir lei, det er det jeg tror er grunnen.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  23:08:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men smeden min så noe veldig viktig her en dag. I sprang så kan du ikke tvinge en hest til å hoppe, den hopper fordi den vil det. og hoppe over 120 hinder er ikke naturlig for en hest så hvis den ikke liker det så nekter den (noe ala min hest;)) Samme i dressur, hvis hesten hadde viftet med halen fordi dne ikke liker det den driver med så hadde den nektet. Så tror nok enten de vifter for sporer kiler eller at de rett og slett liker det ;)

Opprinnelig postet av Martine:o)

hester er samarbeidsvillige dyr. de vil til enhver tid ønske og gjøre som lederen deres ber om. derfor blir det feil å si at alle spranghester liker det de gjør fordi de faktisk gjør det! et eksempel: hesten min hater å bade, men jeg har ingen problemer med og få henne ut i elva. hun går ikke ut i elva fordi hun liker det, men fordi hun vil adlyde meg og fordi hun vet det er mere tungvint å nekte en og adlyde.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 26/02/2006 :  23:48:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke enig at hester er glade når de pisker med halen... De fungerer ikke likt som hunder. Å følge med på halen kan gi deg enormt mye informasjon om ridningen din. En kan utelukkende se piskingen i forbindelse med siganler fra rytter. Det trenger ikke være sjenkel, det trenger ikke være pisk, det er simpelten et signal om at nå gjør du for mye med ett eller annet. Jeg må si helt 100% sikkert at jeg har aldri sett en hest piske med halen fordi den er glad... Hoppa mi pisker ikke med halen når hun ser føllet sitt om morningen.. Heller ikke når hun får maten sin, ikke når hun er løs på jordet med alle de andre hestene, eller når hun hilser på komisen sin.. Derimot hever hun halen når hun er brunstig, pisker med halen når det er fluer ute, eller krangler med de andre hoppene på jordet, eller når jeg gjør litt for mye av noe i salen. Så forskjellig kan vel ikke hester være at min er den eneste som har denne adferden???

Og...at hesten har ørene rett frem under ridning er ikke alltid så positivt... For meg betyr det en uengasjert og ukonsentrert hest. Hun må gjerne ha ørene frem men jeg vil ha de like mye bakover på meg...
Jeg ønsker å ha en lett hevet hale som svinger mykt fra side til side i takt med ridningen og små usynlige signaler fra meg som gjør hun lyttende og villig..og ørene på meg Dette er min beste indikasjon på at hesten har det bra under ridnigen.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 26/02/2006 23:49:52 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.21 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.