hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klonet hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Klonet hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  22:39:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Så nettopp en 'nyhet' på forsiden her på hestemarked. en klonet hest! Hva syntes dere om det? Personelig syntes jeg ikke noe om kloning både på dyr og mennesker...

Svar masse da!

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  22:43:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
SYKT, SYKT, SYKT og atter SYKT

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  22:59:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes vel egentlig at kloning av dyr(og mennesker) er litt teit. Det blir litt vel mye teknologi når man kloner dyr. Er litt imot det egentlig. Synes det er å strekke tråden litt for langt. Hva synes dere?

Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 09/08/2003 :  02:22:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt en del om folk som prøver å klone utdødde dyr for å prøve å få de tilbake, og på den måten er det vel for såvidt greit (Så lenge det er snakk om nylig utdødde arter, som ble utryddet pga mennesker). Men jeg ser ikke vitsen i å klone dyr som ikke er av utrydnings truede arter.

Redigert av Mezzy den 09/08/2003 03:10:00
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 09/08/2003 :  02:38:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan være mye bra å si om kloning, sårlig mht. vår medisinske forskning, og mulighetene til f.eks. å fremstille nye medikamenter/organer.
Men rent bortsett fra det, så må jeg si meg enig med dere andre ang. kloning av dyr og mennesker. Vi bør rett og slett ikke tukle for mye med naturen.

Det er dessuten store sjanser for at klonede dyr plutselig dør pga. genfeil.
Vi har nå fått høre om hesten Prometea, som angivelig skal være vår første klonede hest. Faktum er at det er klonet mange hundre hester før henne, men disse har av forskjellige årsaker dødd tidlig, som oftest før de i det hele tatt er født.
Hvorfor ikke heller bedekke ei hoppe, og ha noen hundre ganger større sjanse for å få et friskt, levende føll?

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/08/2003 :  06:39:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes kloning av dyr etisk sett er problemfritt. Når man kloner et levende vesen, er det det samme som å lage ett bestemt individ etter en nøyaktig oppskrift. Man får akkurat det vesenet man ønsker, nemlig et vesen som er identisk likt med originalen. Dette er jo bare en enda bedre måte å gjøre det vi i mange tilfeller prøver på med avl. Man produserer et individ slik at det kan brukes til ett eller annet formål. Prinsipielt sett er det ingen forskjell om man gjør det ved kloning eller ved vanlig reproduksjon. Man produserer dyr hele tiden: Til mat, til bruk i idrett, til videre produksjon av dyr, til å være selskap for mennesker, og til å bruke innenfor medisin og medisinsk forskning.

Men når det gjelder mennesker, blir det en annen sak. Ikke egentlig fordi man kopierer et annet menneske, men fordi man produserer et menneske etter en oppskrift slik at man kan bruke det til noe. Det ville for eksempel være uakseptabelt å starte en menneskefarm hvor man avler frem mennesker for at de skal bli sånn og sånn. Hitler var vel inne på denne tanken, og verden likte det dårlig. De positive argumentene for å klone mennesker, går alle ut på å skape et individ for et bestemt bruk. Individet blir skapt for å tjene andre, og ikke på grunn av sin verdi i seg selv. Etter min mening er det dette som er etisk uakseptabelt, ikke det at det tilfeldigvis genetisk sett er nøyaktig likt et annet menneske.

Et eksempel: Ved blodoverføring er det nødvendig at blodet som skal overføres er av lik type eller matchende type som blodet til den som mottar. Det er en blodtype som er spesielt ettertraktet for blodoverføring som ikke så mange mennesker har. Det hadde vært lurt å avle frem mennesker med denne blodtypen slik at man fikk flere mennesker som kunne gi dette blodet. La oss si at man kan gjøre dette på "gamlemåten", altså ved å avle mennesker på en slik måte at det er stor sannsynlighet for å få barn med rett blodtype. Eller man kan klone et menneske med rett bodtype. Hva mener dere? Er den ene måten etisk sett mer akseptabel en den andre?

Jeg mener at begge måtene i eksempelet ovenfor er absolutt uakseptabelt for mennesker, men helt ok for dyr. Mennesket står i en unik posisjon i verden i dag fordi de faktisk bevisst og målrettet produserer andre vesner til sitt eget bruk. Kloning av dyr er bare et spesialtilfelle av slik produksjon.

Redigert av eligj den 09/08/2003 06:40:38
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 09/08/2003 :  22:57:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er enig med eligj, kloning har mange goder fremtidens teknologi kan ha nytte av. Inntreserer meg for ting som forskning og astonomi, nesten like mye som for hester.

I fremtiden når kloning er perfeksjonert kan man dyrke frem organer i uendlige mengder, og man kan teste ut produkter på klonet organer og blod, også hud og hår og tenner osv. Uten å bruke dyreforsøk (noe å tenke over).
Mat som er større og inneholder mer næring (som frukt og grønnsaker), og som tåler mer og vokser fortere. Det siste her dreier seg mer om det motsatte av å klone, nemlig å skape noe nytt. Men det er på samme grunnlag.

Mulighetene er enorme, man må sette seg litt inn i det for å forstå hva det kan bringe i fremtiden, dagens klossete forsøk vil bringe goder i fremtiden, enten det er for sykdom eller sult. Forskere driver ikke på for moroskyld, alt vi har i dag av medisiner kan vi takke dem for.

Kloning er helt greit, og om noen skulle klone et menneske en gang, vil det være et selvstendig menneske selv om det er identisk med et annent, med egne tanker og meninger. Det er vell det samme hvordan vi planlegger et menneske, om det er på den naturlige måten, prøverør eller klonig, et menneske er et menneske uannset hvordan det har kommet til verden.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 10/08/2003 :  14:19:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruna: Det jeg er skeptisk til er grunnene man har for å skulle klone mennesker. Noen grunner jeg har hørt:

- Å klone mennesker for å lage en donor for ett eller annet organ. Jeg synes det er etisk uakseptabelt å skape et menneske med den hensikt at det skal tjene som donor.

- Å klone mennesker for å bruke dem i forskning. Det kan for eksempel være interessant å se hvordan genetisk like personer utvikler seg. Hva betyr arv og hva betyr miljø for et menneskes utvikling? En annen grunn kan være rett og slett det å gjøre selve kloningen, og for å lære av det. Jeg mener at det er etisk uakseptabelt å skape et menneske for å drive forskning på det.

- Å gjenskape en død person. Jeg synes det er etisk uakseptabelt å skape et menneske med den hensikt at det skal bli en kopi av et annet menneske. Da er det egentlig dette andre mennesket vi ønsker, men det mennesket vi skaper, blir ikke egentlig det mennesket vi vil ha. Det vil ikke ha de samme erfaringer, følelser, meninger osv.

- Å gjenskape en person man liker. En utrolig egoistisk tanke! Er ikke et menneske bra nok hvis det ikke har de og de egenskapene? Forøvrig gjelder det samme som ovenfor.

Det som går igjen, er at man skaper et menneske for å tilfredsstille et eller annet behov. Det som er spesielt med mennesker, er at vi setter et menneskeliv høyest uansett hvilke feil eller mangler det mennesket har. Når en hest brekker et ben og aldri lenger vil kunne gjøre nytte for seg, så avliver vi hesten. Men et sykt menneske vil vi pleie uansett hvor lenge det menneske vil leve uten å kunne gjøre noe annet enn å ligge i en seng, selv hvis det er en psykopatisk forbryter som aldri har bidratt med noe som helst nyttig til samfunnet. Hvis vi begynner å lage mennesker designet for ditt og datt, så fjerner vi noe av det unike som skiller mennesker fra dyrene. Dyr har verdi fordi de kan brukes til noe. Mennesker har verdi i seg selv uansett, de lever ikke for andres utnyttelse.

Men hvis noen har et godt argument for å klone et menneske som ikke går ut på å skape et menneske for andre menneskers behovstilfredsstillelse, så er jeg ikke prinsipielt imot. Jeg har bare enda ikke sett et slikt argument.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 10/08/2003 :  17:25:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mente ikke å dyrke frem hele mennesker bare for organene sin skyld. Når metodene er bedre i fremtiden kan man dyrke frem organer i "potter" om man vil kalle det det.
Tenk et slags drivhus av hjerter eller lunger... ok, jeg vet det høres groteskt ut, men tenk på alle de som står i kø for for nytt hjerte og dør i løp av ventetiden siden det er så få og oppdrive.

Tror de fleste med litt fornuft i hodet vet at vist en nær venn eller et familie medlem dør får man ikke den personen tilbake ved kloning, kun identisk arvematriale, ikke det samme individet.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/08/2003 :  00:28:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruna: Men det er vel ikke akkurat kloning man vil bruke for å "dyrke" organer? Man kloner vel individer? Dyrking av organer tror jeg er noe litt annet. Genteknologi det også, men da tar man gener og spleiser inn i en eller annen levende organisme. Mener å ha lest et sted at man blant annet har greid å dyrke et menneskeøre på ryggen til en mus.. Har ikke veldig greie på det, men det var kloning av individer jeg tenkte på.

Dyrking av organer er jeg enig i at er greit i prinsippet. Et organ gjør inget menneske :).

Men et annet spørsmål er: Når skal vi stoppe? Verden har ikke ressurser nok til at alle vestlige mennesker, det vil si de som bruker mest av ressursene i verden, lever i 200 år. Men det er vel en diskusjon utenfor dette temaet.

Redigert av eligj den 11/08/2003 00:29:13
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 11/08/2003 :  20:27:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å skape/dyrke et organ må man ta friske celler fra foreksempel et hjerte og dyrke dette videre (enkelt forklart), altså man kloner dette hjertet.
Dette er så vidt jeg vet den eneste måten. Tror det hadde vert temmlig vansklig å få et egg befruktet av en sædcelle til å vokse til bare et hjerte.
På denne måten kan man skape organer som også passer de enkelte personene og hindre at kroppen oppfatter det som et fremmed ellement og aviser det.

Hvor hvidt det det er rett eller ikke å bruke resurser på dette er et annet tema, men til nå har ikke verden hatt vondt av forskning i medisinsk rettning trolig mest omvendt. Selv om det kan koste litt på veien.

Tror vi kom langt fra ting som har med hest å gjøre nå:)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/08/2003 :  21:43:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, det var uansett kloning av hele mennesker og dyr jeg snakket om, ikke organer. Jeg tror det var utgangspunktet for diskusjonen.

Når jeg snakker om ressurser, snakker jeg ikke om de ressursene som brukes i forskningen. De er helt sikkert vel anvendt. Jeg tenker på alle de ekstra ressursene menneskeheten kommer til å bruke opp hvis hvert menneske lever i 200 år eller mer. Med det ressursforbruket vesten står for i dag, har vi ikke ressurser nok til å holde folk i live i gjennomsnitt 200 år. Folk trenger energi, mat, vann for å leve, og vi har bare tilgang til en viss mengde energi, mat og vann. Jeg tenker ikke bare på kloning, men alle de metodene vi utvikler for å holde folk i live. Hvor gamle vil vi egentlig bli? Er det et mål at man skal leve lengst mulig? Bare et forsøk på å peke på en annen konsekvens av den teknologiske utviklingen..
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 12/08/2003 :  15:26:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Å,jeg blir kvalm... Jeg synes ikke noe om kloning, hverken dyr mennesker eller planter! Jeg tror IKKE man klarer å kopiere genene helt 100% Og man skal ikke tukle med naturen, mener det er feil forvaltning av jorda.

Nei takk, jeg vil ha EKTE vare!

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 12/08/2003 :  16:57:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kopierer egentlig ikke genene ved å klone, man tar fullstendig DNA og får det til å vokse opp på nytt. Et klonet dyr er like mye et dyr som alle andre. Samme for eventuelle mennesker.

Jeg kunne godt tenke meg å leve i 200 år om mulig, men selvfølgelig bare om helsen var god.
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 13/08/2003 :  16:27:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Enig med deg Cecilie M :)

Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 14/08/2003 :  16:09:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Det jeg mente var, jeg tror ikke man klarer å få med 100% av alle gener når man kloner. Et eller annet sted skjer det som regel noe feil. F.eks, mange dyr som blir klonet får leddgikt. Kom ikke å si at det er normalt for en 3 år gammel sau å ha leddgikt( har ikke sett antydning til det i det hele tatt ppå dyra jeg har sett!) eller veldig dårlig imunforsvar. Men på klonede dyr er dette mer eller mindre vanlig såvidt jeg kan skjønne utifra de artiklene jeg har lest om dette.

Så det er slike ting jeg er redd for. Hester med dårlige ledd og imunforsvar som blir klonet... Da er det bedre å avle på de dyra vi har og luke ut problemer...

Men dette er nå MIN mening. Andre får si hva de vil!

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.