hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For lite høy??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 For lite høy??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

stall-lynghaug

» VIP

Skrevet - 07/03/2006 :  22:16:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
3-4 kg høy til en fjording? er det virkelig en voksen person som har denne hesten?? dette mennesket bør vurdere snarest å få en annen hobby for alle vet jo at det ikke er normalt å sulte fore dyrene sine.min fjording får minst 6 kg høy daglig + rundballefor ute og kraftfor.dette er en hest som blir brukt kun til lette rideturer et par dager i uka. ikke engang min lille nordlandshest får så lite høy.jeg forer frokost mellom 7 og 8,middag 14-15 og kvelds ca 21-22. Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/03/2006 :  08:23:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om så fjordingen blir brukt 1 gang i uka eller 6 ganger i uka spiller liten rolle. Høyet er den viktigste næringen den får. Det er en tommelfinger-regel om ca hvor mye grovfor en hest skal ha ut fra størrelse/vekt (som jeg selvfølgelig ikke husker ikke farta).
Men uten at det skal være raseavhengig; hesten bør fores med minimum 3 regelmessige måltider med grovfor per dag for å holde magesekken i gang. Ofte gir man mer høy til kvelds fordi det er lenge til neste måltid, slik at magen deres har mer mat å jobbe med. Håper hesten har fri tilgang på vann?

Uansett, jeg håper hesten får nok høy fremover, sulteforing av dyr generellt er nå faktisk ulovlig og blir slått hardt ned på av mattilsynet. Har man ikke en gang nok kunnskap om grunnleggende foring og generellt hestehold, så bør man virkelig finne seg noe annet å gjøre. 3 kilo høy om dagen vil jeg virkelig betegne som vanskjøtsel av hesten sin.

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  08:39:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er en tommelfinger-regel om ca hvor mye grovfor en hest skal ha ut fra størrelse/vekt

1-1.5 kg høy pr 100kg kroppsvekt mener jeg å huske.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  22:52:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
3-4 kg... alt fårr lite!!! har 2 islandshester, de spiser 6 kg høy pr. dag + 0,5 - 0,8 kg kraftfor jeg deler mat'n i 3-4 måltid.!
Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  23:10:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
da får islandshesten din mer kraftfor enn store kaldblodsen min:) jeg er ikke så fan av å fore så mye kraftfor. heller mye grovfor
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  09:34:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hesten min får 8 kg høy om dagen, og skal ikke ha under 7 kg for at tarmene skal ha noe å jobbe med..så 4 kg om dagen er altfor lite..
Gå til toppen av siden

Dalsrud_Gaard

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  14:17:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDalsrud_Gaard  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDalsrud_Gaard  Svar med kopi av melding
Jeg har ei fjordhesthoppe nå på 18 år, som er ca 150 i mnk, og veier ca 550 kg.
Hun får ca 2 kg høy 3 ganger om dagen + 1/2 liter kraftfor på kvelden. Dette holder i massevis for henne. Hun er i bra hold, men trenes rolig pga av alder. Er hesten i god trening, burde den få mer kraftfor.

Livet er herlig:) Gå til toppen av siden

Carebear
» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  10:49:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det er en tommelfinger-regel om ca hvor mye grovfor en hest skal ha ut fra størrelse/vekt

1-1.5 kg høy pr 100kg kroppsvekt mener jeg å huske.

Opprinnelig postet av lucky june

Pr dag? Da får i tilfelle lille hingsten min nok mat. han veier vel snaut 100 kg, og han får en kilo på morran, to på kvelden, pluss at han får høy ute på dagen. Nøyaktig hvor mye han spiser da er nok litt varierende siden han går ute sammen med en hest til.
Foreløpig så blir han ikke trent så mye, er bare to år, så han blir ikke akkurat overanstrengt heller.
Gå til toppen av siden

Victoria S.

Skrevet - 19/04/2006 :  16:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lest gjennom fôringsinnleggene jeg kom over her inne...dette er kanskje litt feil 'diskusjon'å svare i, men...
Har prøvd å drøye det ganske lenge, men føler jeg bare må 'slippe bomben'...
Når jeg leser at 'flesteparten' av hestene får 6 kg høy om dagen blir jeg nærmest 'redd'!....
Jeg ville aldri gitt en hest så lite grovfôr!
Trening eller ei, ung eller gammel, jeg mener en hest bør få fri tilgang på nettopp grovfôret!
Fôr heller på høy med et litt lavere næringsinnhold, eller supler med halm - bare hesten har noe å gomle på til enhver tid...Tenk på magen dens, tarmfunksjonen!
En hest skal ikke måtte gå å føle seg verken 'tom' eller 'sprengt' i magen!
I ville tilstander går hesten og småspiser litt hele tiden, hvorfor skal vi da ta fra den det i 'fangenskap'?...

Jeg vet noen hester kan være småspiste....ikke alle som spiser alt det høyet de kan få, selv om de får fri tilgang..For de blir det litt annerledes! Da er det ikke menneskene som holder igjen på høyet.

Noen får sikkert sjokk når de hører hvor mye høy hesten min får i løpet av en dag.
Han får fri tilgang på høy, hvilket vil si at han får 2 kg høy på morran, 8-9 kg høy ute hele dagen, og 5 kg over natten. Han klarer altså å få i seg et sted mellom 15-16 kg høy hver dag.
Han er ikke fet, og brukes bare lett.
Han er en 5 årig fjordvallak.

( Jeg kunne ha bytta ut noe av høyet med halm, og det vurderer jeg å gjøre fra høsten av....Tror ikke jeg begynner å 'stresse' med det før beitet om en drøy mnd. )

Jeg står på det at grovfôr og det å la hesten ha noe å tygge på hele tiden er hensiktsmessig!.....gi heller høy med lavere næringsinnhold ( ikke dårlig høy, men ikke sterkt gjødsla høy, heller ), eller suppler med noe halm.....

Gå til toppen av siden

ulldotten

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  21:30:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
en hest på 500 kg skal ha 6- 8 kg høy i døgnet!
www.ylli.piczo.com |
ulle kan tulle :P
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.