hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For lite høy??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 For lite høy??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Torpedo

Norway

Skrevet - 05/03/2006 :  15:05:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Foresten, er det 3-4 kg per måltid eller 3-4 kg pr dag?!
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 05/03/2006 :  22:45:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg mener at så lenge hesten klarer seg på det, at den ikke blir undervektig o.l så går det bra. Min hest får bare 6 kg, og det holder, og han er en stor kaldblodstraver. Snakk med vetrinær om du er i stuss :)

Opprinnelig postet av Åssmo

Har veterinæren din sagt at 6 kg til en kaldblods på 160 cm, som blir ridd hver dag(?) er nok?

Hesten min får 2+2+4, tror neppe han kunne fått noe mindre.

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  09:25:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Han blir ikke ridd hver dag, og ja, vetrinæren sa det. Alle hester er forskjellige vettu

tebj0

Skrevet - 06/03/2006 :  10:54:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han blir ikke ridd hver dag, og ja, vetrinæren sa det. Alle hester er forskjellige vettu

Nå vet jeg ikke hvor flink din vetrinær er, mulig h*n har greie på foring, men jeg hadde aldri spurt min vetrinær om foring. Han er vetrinær, ikke forekspert
Syns også 6kg er for lite til en så stor hest, vi har en liten ponni på 1.35 på stallen og hun får hvertfall 6kg høy til dagen, men dette er blitt debatert før. Regner med du vet selv hva som er best for hesten din
Gå til toppen av siden

Guro!!
» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  11:42:06  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingGuro!!  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGuro!!  Svar med kopi av melding
Enig med tebj0..
tror jeg skal oppsøke en forekspert jeg. Noen som vet om noen flinke?

Guro<3 Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  15:15:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

6 kg er uansett for lite til en så stor hest, selv om han ikke blir ridd hver dag!

Spør heller en som har peiling på fòr!

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 06/03/2006 :  20:56:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åssmo: 3-4 per dag. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  21:16:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

www.forkonsulenten.com tror jeg..han skal være nokså flink ang foring

Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  08:55:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

www.forkonsulenten.com tror jeg..han skal være nokså flink ang foring

Opprinnelig postet av kross

Bra link :)

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  09:46:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Åssmo: 3-4 per dag.

Opprinnelig postet av glanni!

Da var det litt lite ja, trodde det var per måltid jeg.

Vetrinæren jeg snakket med skal vist nok være bra, men.

Uansett, han får ca 7/8 kg + nå... :)

Torpedo

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  09:47:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Når forer dere kvelds? og frokost?

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  09:57:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

kl 8, kl 14, kl 20.

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  10:10:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

kl 8, kl 14, kl 20.

Opprinnelig postet av Kristine&Tassen

ok. Før hadde jeg ikke mulighet til å komme så tidelig i stallen som nå, og derfor ble middag ikke nødvendig, i følge "hestefolk". Nå er jeg i stallen i 15:15 tiden, synes dere det blir for seint med middag da? En dag i uken er jeg der nok ikke før i 4 tiden. Hva ville dere gjort? For vil gjerne at han skal få mest mulige små måltider....!

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  10:48:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

kl 8, kl 14, kl 20.

Opprinnelig postet av Kristine&Tassen

ok. Før hadde jeg ikke mulighet til å komme så tidelig i stallen som nå, og derfor ble middag ikke nødvendig, i følge "hestefolk". Nå er jeg i stallen i 15:15 tiden, synes dere det blir for seint med middag da? En dag i uken er jeg der nok ikke før i 4 tiden. Hva ville dere gjort? For vil gjerne at han skal få mest mulige små måltider....!

Det er jo en "kjentsak" at hester bør få minst 3 måtider pr dag, men har man ikke muligheten, så har man ikke muligheten.

kl 15 er ikke for sent for middag. Når fòrer dere kvelds da? Og frokost?

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 07/03/2006 :  19:02:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
4 kg høy er alt for lite for en hest pr dag. Som mange nevner er hesten lagd for å ha noe i systemet hele tia.

En annen grunn jeg vil nevne er den overhengende faren for magesår ved så små høymengder. Hesten produserer kontinuerlig magesyre, og denne må holdes under et visst nivå i hestens magesekk. Hestens spytt har ingen fordøyende funksjon slik som vårt spytt, men det er basisk, og fungerer som en buffer i hestens magesekk mot syra. Dersom syrenivået i magesekken blir for høyt, vil det oppstå magesår i veggen på magesekken, noe som er svært smertefullt for hesten.

Hesten produserer dessverre ikke spytt kontinuerlig, men bare akkurat når den spiser, og i høyest grad når den spiser grovfor. Når hesten får så lite som 4 kg høy pr dag vil syrenivået bli for høyt i magen. Kutt heller ut energien, og gi mer høy. En hest i lett arbeid (alt av hobbyridning vil jeg si er lett arbeid) greier seg somregel helt fint kun på høy. En fjording er også en nøysom hest, som ikke trenger så veldig mye mat i forhold til størrelsen.

Lykke til

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.