hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For lite høy??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 For lite høy??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Berit_og_Glanni

Skrevet - 23/02/2006 :  20:08:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke 3 kg / Overkant av 3, kanskje 4 kg veldig lite å gi en fjording i full trening?
I tillegg 1,5 l ch. energi

lucky june

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  20:11:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg syns det var litt vel lite
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  20:39:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Att hesten holdmessig kan klare seg på det, ja det går nok ann. men for magen/tarmsystemet til hesten osv så er det ikkje bra overhode.

Kraftformengda reagerer eg ikkje på, men ville gitt minst dobbel mengde med grovfor.

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  20:42:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Først tenkte jeg at det var da helt ok - til jeg plutselig skjønte at det der ikke er per måltid?? *dum*
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

sav

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  21:08:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å fôre med tørrhalm i tillegg,slik at hesten har noe i systemet hele tiden?

Astrid
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/02/2006 :  21:48:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
3-4 kg. er altfor lite.Tarmene skal ha noe å jobbe med.Den hesten burde fått det dobbelte..

Gir man den H3 høy (som ikke er noen "protein-bombe") vil den ikke bli for fet ,men ha noe å tygge på slik at fordøyelsen kan fungere optimalt.

Redigert av - xxxx den 23/02/2006 21:51:45 Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 23/02/2006 :  22:13:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns også det var veldig lite. Det er jo det hesten min får pr måltid. Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  13:08:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Ja, det er for lite.
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 25/02/2006 :  11:52:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei, takker for svar. Dette er ikke min hest altså, men en gutt jeg kjenner... hehe!
Det er nok ikke per måltid, nei, lino... Han (hesten) får 1 flak morgen middag og kvelds.
tror han er redd hesten blir for feit, men selv om man øker til det dobbelte så ville han vel ikke bli feit iom. at han ris effektivt hver dag...? De blir vel ikke feite av det?
har selv en islandsvallak som får fri tilgang på rundballe hele dagen når han er ute ( står å momser dagen lang) pluss mellom 3 og 4 kg topp høy om kvelden. I tillegg går han på 1 liter ch. energi. Mange mener sikkert det er litt lite, men han går veldig fint på det ;) Han ris effektiv 5-6 dager i uken.
Vurderer å begynne med salt i foret, iom at han ikke drikker så veldig masse... Om natten drikker han mellom 15 og 20 liter, og om dagen drikker han litt, men hvis han ikke er tørst velter han bøtta... Han spiser snø også da...
Skal bare gi vanlig grovt havsalt, hvor mye bør han få? Han veier vel rundt 400 kg tenker jeg. kanskje litt under...
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  12:30:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å ta det første først :)
Fjordingen burde fått det dobbelte av høy. Høy er ikke det hester legger mest på seg av,og det trengs for å holde tarmen i gang. Hestenes tarmsystem er laget fra naturens side for å være i gang hele tiden,og det samme blir for magesekken. Derfor spiser hester i vill-tillstand og hester på fri høyforing hele dagen,men små måltiden hver gang :)

Salt bør du gi hesten litt av i foret,ja...de trenger elektrolytter for å regulere bla.a slagg-utskillelsen i kroppen,og hester som drikkker for lite vil "legge" et større press på nyrer og lever. Salt i foret gjør ofte at hestene drikker mer og oftere :)
Selv er jeg ikke noe fan av kun salt-stein heller,fordi hestene som oftest ikke får i seg nok salt ved kun å bruke denne...
Men om hesten drikker på dagtid i tillegg til de 15-20 literene han drikker om natten,så er ikke det urovekkende lite. *s* En stor hest bør få i seg rundt 40 liter for døgnet.
Om du føler han drikker mye mindre enn dette,kan en løsning være å vanne foret hans godt,da vil han få i seg ekstra. Samt å gi ham to-tre ss grovt hav-salt i kveldsmaten. På sommers-tid,når hestene svetter mer,bør du øke til 3-4 ss i foret...
Isiser vil ofte ty til snø på dag-tid,og det er utrolig hvor mye fuktighet de kan få i seg på denne måten... Om du er redd for at han skal være uttørket,kan du teste dette ved å ta tak i en hudfold på nakken,dra den litt ut og sleppe taket. Dersom den går rett tilbake er ikke hesten uttørket,men om den blir stående ut en god stund etter du har sluppet,kan dette bety at hesten får i seg for lite fuktighet...
På virkelig kalde dager,vil også mange hester sette pris på litt lunk i vannet de får etter trening,og dette kan oppmuntre hesten til å drikke litt mer. Samme om du tar en klunk eplecider-eddik i vannet han får innimellom :) Menge hester setter stor pris på smaken!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 01/03/2006 :  10:59:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takktakk, mange gode råd her :) Gå til toppen av siden

HurricaneGirl

Skrevet - 04/03/2006 :  17:31:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er lite ja...
jeg trener hesten min (ikke hard trening i det hele tatt) ca. annenhver dag
Han er bare 2 år gammel, og han får 4 kilo høy per dag (2 kg morgen, 2 kg kveld) og en liter kraftfor oppdrett
Gå til toppen av siden

Guro!!
» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  23:23:57  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingGuro!!  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGuro!!  Svar med kopi av melding
jo , syns dette var veeldig lite! har en varmblodshoppe, litt over 150, som e i full trening. Hun får 8-9 Kg høy hver dag! syns dere dette er for mye? hun er veldig fin i formen egentlig, etter min mening.

Guro<3 Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 05/03/2006 :  11:24:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg mener at så lenge hesten klarer seg på det, at den ikke blir undervektig o.l så går det bra. Min hest får bare 6 kg, og det holder, og han er en stor kaldblodstraver. Snakk med vetrinær om du er i stuss :)
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 05/03/2006 :  12:07:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det er ikke bare det man kan se på en hest som er viktig.
Å få så lite grovfor er unaturlig og kan over tid være skadelig for hesten.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2006 :  13:03:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Jeg syns også 3-4 kg er for lite for en fjording i full trening...!
Iiiihaa! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.06 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.