hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - merker etter underlag
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 merker etter underlag
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  19:58:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..
var da ute og ridde pånni i dag, og når vi kom inn, var det merker etter underlaget i pelsen hans...
normalt? har hørt at hvis det blir merker etter underlaget så er salen for liten...

kjøpte en brukt sal om fredag, fikk ei til å se om den passet, og hu mente den gjorde det...

carambee

Skrevet - 23/02/2006 :  13:44:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Svettemerker eller "andre merker?
Er merken på manken, så er det stor fare for at salen vil gi klemskader. Salen skal ikke komme nær manken!
Hvis det er fra putene under salen bør de være lik på begge sider, eller så legger salen sjevt trykk på ryggen.
Hvis han har mye pels kan det jo bli litt mønster etter ruten i underlaget, tror ikke det i seg selv tyder på noe problem, men jeg er ingen ekspert på saltilpassning, så ikke vektlegg altfor mye i mitt svar. Kan du få noen andre til å kikke om de er enig i at salen ligger bra på han?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  13:59:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Svettemerker er normalt. Hvordan merker etter hvordan underlag? Har du sånne bølgede underlag er det normalt.

Ellers kan du ha bandasjene for stramme, og at du får sår/gnag etter det. Skummelt, da det er alt for mange som strammer bandasjene for stramt, slik at hesten får trykkskader og mister blodsirkulasjon.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/02/2006 :  14:52:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var det ikke snakk om merker etter salunderlaget?

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  14:55:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Var det ikke snakk om merker etter salunderlaget?

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Lese en gang til.. Ehh, jo det var det Underlag for meg er bandasjeunderlag. Men det ståpr jo sal her.. Leser litt for fort til at hodet henger med

Glem det jeg sa..

carambee

Skrevet - 23/02/2006 :  16:35:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Men det er jo viktig det du sa om bandasjer og da:)
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  16:43:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
det er sant ;) et veldig nyttig innlegg du kom med spoff ;)
kan jo se om jeg klarer å få tatt bilde neste gang, er litt vanskelig å forklare hetl hvordan det så ut..

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  22:05:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Men det var OT likevel.. Og man må lære seg å lese..

Men er merkene noe som blir der, eller forsvinner de med litt tid, ved at du børster, bare venter litt eller lar hesten tørke?

Når det gjelder saltilpassing har jeg opplevd hester hvor man ut fra salen har trodd at den har passet greit, men så har hesten fått slitasjeskader i pelsen på ryggen. Man trodde det var problemer med vinterpelsen, at den var av dårlig kvalitet, da man trodde salen lå godt. Hesten fikk ny sal, og vips så var dette borte. Altså var det salen som ikke lå, antagelig ikke fordelte trykket riktig som var feilen. Kan det være noe sånt her? Bare du ikke har rukket å lage slite merker? Om trykket ikke fordeler seg jevnt kan det være årsak til at du får noen former for "merker".

PS: Det er nettopp fordi en sal som i øyenfallende for et utrent eller lite trent øye ser ok, kan være fullstendig galt, at man bør ha en dyktig saltilpasser når man skal finne ny sal.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 23/02/2006 22:09:45 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  09:14:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
de forsvant mer eller mindre når jeg børstet han...
hun som så på den har drevet med saltilpassning, og jeg vil da tro hun vet hva hun snakker om....

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  09:53:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det var ikke svettermerker, hvor svetten hadde størknet, og smuss/salt i svetten hadde laget merker? Eller pelsen som hadde krøllet seg?

Har hesten lang pels? Er den barbert under salen?

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  10:02:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ibbe har sånne små, litt tydelige ruter på den sjabraken jeg bruker nå, og etter at jeg har ridd blir det rutete merker i pelsen. Det går bort så fort jeg børster han og hårene ¨faller¨ tilbake på plass. Man kan jo tenke seg selv om man presser huden inntil noe med ujevn overflate - man vil få merker. Så, jeg tror nå dette er helt normalt. Min hest har tilpasset sal som blir sjekket 3 ganger i året, så i mitt tilfelle er det ihvertfall ikke salen. Som carambee nevner så kan du også få merker/hvite hår på manken, som kalles mankebrudd (sår/skorper under huden), men dette oppstår ved at salen er for trang foran og over mankeområdet, men på en annen side kan man ikke børste bort mankebrudd ;-)
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  10:02:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hesten har lang pels ja ....kan ha vært svette merker ja...
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  10:04:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ah, OT, men jeg postet nøyaktig ett sekund før deg ;-)
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  10:08:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg så det ;)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.