hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kraftformengde til føll/åring.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Kraftformengde til føll/åring.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  12:38:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg får nesten kopiere inn ting du har sagt da...

Kopi av melding:
Du skal være forsiktig med olje til hester i vekst, spesielt føll. Grunnen til det er at kroppen kan risikrere å vokse foretere enn hva den skal, da skjelett...og at resten ikke klarer å holde helt følge.

Jaha? Her kommer du med en påstand og en begrunnelse du ikke akkurat har klart å komme med en faglig god begrunnelse/forklaring for/på.

Kopi av melding:
Å jo, hester vokser av olje...

Ja en hest vokser jo ikke uten energi men en hest vokser da vitterligen av havre og... Og oppdrett.

Poenget mitt er at du til å begynne med er svært så sikker i din sak, men når du får litt motbør moderere du deg til å si at du ville ikke gjort det o.l. Du står ikke for det du sier, du ror deg vekk og blir diffus og vag. Og i kålrotdebatten så takket du bare for deg og nektet å forandre noe som helst mening fordi det hadde du lært basta bom! Sier bare at du må tenke litt mer over hva du skriver, folk kan faktisk tro på deg. Om folk kutter ut 3 liter havre med 1 dl olje pga ditt råd, ja da ville det vært litt trist. Det er mange unge uerfarne folk her inne som forsøker å lære, om man da driver med vranglære så er det veldig synd.

Jeg skal gi meg nå, ellers blir jeg vel beskyldt for personangrep.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  13:16:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]

Men, dette er min erfaring, min lærdom og hva jeg selv ville gjort. Jeg vet en ikke kan si noe som helst her inne uten å måtte dokumentere eller ha bevis men jeg vet at mange veterinærer fraråder å bruke olje til unghest. Og ja, mange vetrinærer vet lite om foring men de vet mye om vekst og utvikling(spesielt disse som driver med avl og har hest som hovedfelt) og har vel da kanskje fått med seg en ting eller to i forbindelse med dette...

Opprinnelig postet av oleo

Og hva skriver jeg her.....!!! Dette er min erfaring, min lærdom og hva jeg selv ville gjort. Og, hvordan kan du si helt sikkert at det ikke vil berøre balansen i en hest i vekst?? Har du dokumentert noe? Nei, bare kommet med masse tall og forutregninger...men det støtter ikke en liten del engang om at det er mere forsvarlig av den grunn.... Du vet at jo tydeligvis at hester ¨vokser¨av olje. Som jeg sa tidligere, på en voksen hest, som er utvokst har det sikkert ingen negativ effekt.. Men hvordan kan du være så sikker på at det ikke påvirker veksten på en fole, når det påvirker allt annet i ett hold på en vanlig hest??

'Du kan jabbe og jabbe om at jeg ror meg ut...jeg bryr meg overhodet ikke om slike kommentarer så lenge du blir så utrolig selvgod og lite lydhør. Å ja, du er jo tydeligvis klar over selv at du må roen ned litt ellers blir du angklaget for personangrep.. Fra hvem? Meg eller de andre på forumet?

Noen ganger for meg så virker det som om man har lagt en debattør for hat og man skal på død og liv være uenig...vri og vende, ¨ta personen¨men samtidig skal være så diplomatisk og saklig. Man har forskjellig måte å formulere seg på... Jeg har ikke møtt deg i en eneste debatt hvor du har hatt en hyggelig tone. Men plutselig en dag så møtes vi i en debatt hvor vi kanskje er enige.... Blir spennende å se hvordan du da forholder deg, hvis du i det hele tatt svarer....

Jeg ønsker deg faktisk en god dag....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  13:24:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg får nesten kopiere inn ting du har sagt da...

Kopi av melding:
Du skal være forsiktig med olje til hester i vekst, spesielt føll. Grunnen til det er at kroppen kan risikrere å vokse foretere enn hva den skal, da skjelett...og at resten ikke klarer å holde helt følge.

Jaha? Her kommer du med en påstand og en begrunnelse du ikke akkurat har klart å komme med en faglig god begrunnelse/forklaring for/på.

Det er ikke en påstand...da hadde jeg ikke skrevet du skal være forsiktig, kan risikere osv.. Da hadde jeg skrevet at en skal ikke bruke olje, at hesten vil vokse fortere.

Kopi av melding:
Å jo, hester vokser av olje...

Ja en hest vokser jo ikke uten energi men en hest vokser da vitterligen av havre og... Og oppdrett.

Ja, jeg har ikke sagt at en hest ikke vokser av havre, nettopp derfor jeg ikke forer en fole med havre.

Poenget mitt er at du til å begynne med er svært så sikker i din sak, men når du får litt motbør moderere du deg til å si at du ville ikke gjort det o.l. Du står ikke for det du sier, du ror deg vekk og blir diffus og vag. Og i kålrotdebatten så takket du bare for deg og nektet å forandre noe som helst mening fordi det hadde du lært basta bom! Sier bare at du må tenke litt mer over hva du skriver, folk kan faktisk tro på deg. Om folk kutter ut 3 liter havre med 1 dl olje pga ditt råd, ja da ville det vært litt trist. Det er mange unge uerfarne folk her inne som forsøker å lære, om man da driver med vranglære så er det veldig synd.

Jeg skal gi meg nå, ellers blir jeg vel beskyldt for personangrep.

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  15:19:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Hvorfor skulle jeg ikke svare? Men slik du forholder deg til at jeg drar frem tall så er det ikke akkurat vits å linke deg til en hel haug med flere tall og utregninger heller? Når du fikk bevis i kålrotdebatten på at det IKKE var proteinrikt som du sa, ja så droppet du bare ut av diskusjonen. Jeg gidder ikke bruke tid på å få deg til å tro på meg, det klarer jeg ikke uansett, jeg motsier deg bare for at jeg vil at folk skal få et mer nyansert bilde av dette her, og faktisk få oppgitt de riktige tallene. De tallene du har skissert er jo direkte ville

Årsaken til at jeg skrev det om personangrep er ikke for hva andre vil si, men må jo passe meg så jeg ikke sier for mye så du feiger ut av denne debatten og.

Kopi av melding:
Du vet at jo tydeligvis at hester ¨vokser¨av olje

Mest lyst til å skrive dette i store bokstaver og utropstegn for dette ser ikke ut til å synke inn hos deg. Hester som skal vokse, vokser dersom de får tilført energi. Hester som får tilført passelig mengde energi vokser passelig tempo. Det er ikke slik at havre ikke gir vekst mens olje gir vekst.

Kopi av melding:
Men, dette er min erfaring, min lærdom og hva jeg selv ville gjort.

Dette skriver du i ditt andre innlegg, etter å bastant ha hevdet et slags fakta i første innlegg (i første innlegg nevner du ikke det knyst om deg og din erfaring eller hva du ville gjort, bare sånn er det basta).

Kopi av melding:
Noen ganger for meg så virker det som om man har lagt en debattør for hat og man skal på død og liv være uenig...vri og vende, ¨ta personen¨men samtidig skal være så diplomatisk og saklig. Man har forskjellig måte å formulere seg på... Jeg har ikke møtt deg i en eneste debatt hvor du har hatt en hyggelig tone.

Nei da følger du dårlig med både her og på Ellen sitt forum. Jeg skal holde meg for god til å si min generelle mening om din tone og dine innlegg her inne. Jeg vrir og vender ikke, det er du som snur etter vinden. Beklager at jeg er diplomatisk og saklig da, men dette er en ganske faglig diskusjon, ikke en diskusjon om rosa er en fin farge på rød hest, slike diskusjoner deltar jeg uansett skjeldent i på MIX
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  15:43:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å ja, du er jo tydeligvis klar over selv at du må roen ned litt ellers blir du angklaget for personangrep.. Fra hvem? Meg eller de andre på forumet?

Jeg kan ingenting om foring..eller iallfall ikke veldig masse...så det kan jeg ikke si noe om, men jeg er helt sikker på at jeg iallfall ikke skal anklage xxxoooxxx for personangrep. Av den enkle grunn at hennes innlegg er sammenhengende, og de inneholder matte jeg forstår. Og de påpeker bare noe som ikke kan sees på som annet enn misforståelser i det du skriver Oleo. Personlig syns jeg ikke de angriper deg som person i det hele tatt jeg.

Det som derimot er en sak med foring er at mange tror de kan fôre, og regne med liter, helt uten omregninger, akkurat slik Oleo gjorde i sin sammenligning. Når man tar en shortcut her og en shortcut der, og kanskje også tror det er slik det skal være (at det er ok å si at 1 dl havre = 1 dl olje i forhold til forenheter) så er det jo i grunnen ikke så rart om en og annen hest her i verden er feilernært.

Guro

Redigert av - Guro den 22/02/2006 15:45:44 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  19:13:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm...? Her var jo mye frem og tilbake..... Prøver med et nytt spørsmål jeg som går på FORING (-:
Holdt på å få hakeslepp da jeg så litervis med oppdrett, det kan vel ikke gjelde min sort? Har ei hoppe blanding shettis/welsh med kronisk spisebehov (-: Ute eter hun høy i dunge, (får ikke kontrollert da de er 3 som deler), om natta ca 1,5 kg. Hun får i tillegg 3 dl oppdrett, nesten 3/4 kopp med multitilskudd,ren hvitløk, saltstein og vann. Går på mark hele året og spiser ute hele dagen det hun får tak i (-: Hun er IKKE tynn. Høres det ut som dette dekker det meste?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  19:18:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
UNNSKYLD!!! Glemte å si at hun er 1 år og 9 mnd (-: Er med på daglige turer, fjell og mark og tømmekjøres litt og litt med vogn. (ikke tung )

oleo

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  22:25:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote][quote]

0,5-2 dl olje tilsvarer da fra 1,5 liter til 6 liter havre...? Jeg er ikke sikker på at olje er gunstig for en fole i veks så da lar jeg være.

Opprinnelig postet av oleo

Jeg må nesten bare skyte tilbake jeg da...at det virker som det ikke synker inn hos deg og. Hvorfor kunne du ikke bare svart på dette spørsmålet da jeg spurte fremfor å dra det ut til at jeg har vært bastant og kommet med påstander... Det står da vitterlig ett spørsmålstegn her eller??? Jeg har jo ikke sagt at det er hverken det eller det... Jeg har bare sagt min mening, da med forholdsregler om at jeg ikke kan dokumentere det men at dette har jeg hørt fra flere vetrinærer. Jeg har heller ikke snakket om mengder..og hva du mener med lite er jo relativt, hva mener en annen er lite!

Første innlegg sier jeg at en bør være forsiktig med tilskudd av olje. Er det bastant! Andre innlegg stiller jeg spørsmålstegn til hva en hest på 8 månder skal med tilskudd av olje (eller da for ordens skyld, annen energi kilde som kan påvikre vekst uten at man vet at det er balansert!) Samtidig sier jeg at dette er min erfaring..og min mening. Så...jeg vet ikke jeg... Kanskje du sliter litt med å forholde deg generelt.

Å dra inn kålrot debatten blir tatt litt ut av sammenheng. Jeg mente aldri at det var en protein kilde, heller ikke det som noe av mitt poeng den gang.. Det jeg sa var at det var store mengder stivelse...og at hester kunne reagere med diare og sur mage, og at jeg mente kål grønnsaker generelt ikke var så godt egnet som hestemat nettopp pga det.

Å si at du skal holde deg for god til å si hva du mener er vel litt sent!! Det har du gjort for lenge siden...

Så jeg holder meg for god til å kaste bort mere tid på dette....
Og Rapplilja.. Jeg bekalger at debatten din tok en annen vending

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 22/02/2006 22:46:58 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  22:28:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Å ja, du er jo tydeligvis klar over selv at du må roen ned litt ellers blir du angklaget for personangrep.. Fra hvem? Meg eller de andre på forumet?

Jeg kan ingenting om foring..eller iallfall ikke veldig masse...så det kan jeg ikke si noe om, men jeg er helt sikker på at jeg iallfall ikke skal anklage xxxoooxxx for personangrep. Av den enkle grunn at hennes innlegg er sammenhengende, og de inneholder matte jeg forstår. Og de påpeker bare noe som ikke kan sees på som annet enn misforståelser i det du skriver Oleo. Personlig syns jeg ikke de angriper deg som person i det hele tatt jeg.

Det som derimot er en sak med foring er at mange tror de kan fôre, og regne med liter, helt uten omregninger, akkurat slik Oleo gjorde i sin sammenligning. Når man tar en shortcut her og en shortcut der, og kanskje også tror det er slik det skal være (at det er ok å si at 1 dl havre = 1 dl olje i forhold til forenheter) så er det jo i grunnen ikke så rart om en og annen hest her i verden er feilernært.

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Helt riktig... Det er hun selv som sier hun må droppe debatten før hun blir anklaget for personangrep......ikke jeg

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  00:31:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeje... I hvertfall.. Til de som er interessert i å tilegne seg mer kunnskap om fôring kan jeg virkelig anbefale en bok som heter den store foderbogen. Den er på dansk men er lettforståelig og god.

Oleo: jeg får trekke meg ut av debatten jeg og da siden det ikke lenger er en diskusjon. Jeg sier bare et siste ord til deg: Det er bare noe uklart hva du mener siden alt ikke står i teksten men fylles ut i senere innlegg. Jeg har langt i fra sagt hva jeg mener om dine generelle innlegg på MIX, kun disse to foringsgreiene, og om du virkelig påstår nå at du ikke har sagt at kålrot er rikt på proteiner anbefaler jeg at du leser debatten en gang til.

Redigert av - xxxoooxxx den 23/02/2006 00:31:38 Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  18:44:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ikke slik at 1 dl olje tilsvarer 1 liter havre da? Det er ihvertfall det jeg har "lært"? Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  22:51:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare få unnskylde meg for å stille et spørsmål om foring i denne mål, liter, kubikk, vekt og volumdebatten??!!!!
Jeg lurer da fremdeles på om det er passelig med 3 dl oppdrett + 3/4 kopp multitilskudd til min lille dame, blanding shettis/welsh på 1år og 9mnd. Hun får ikke olje i verken liter, gramm eller M3.... (-: Om noen vil svare?

oleo

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  23:09:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Må bare få unnskylde meg for å stille et spørsmål om foring i denne mål, liter, kubikk, vekt og volumdebatten??!!!!
Jeg lurer da fremdeles på om det er passelig med 3 dl oppdrett + 3/4 kopp multitilskudd til min lille dame, blanding shettis/welsh på 1år og 9mnd. Hun får ikke olje i verken liter, gramm eller M3.... (-: Om noen vil svare?

Opprinnelig postet av Harneshaug

Siden jeg er så godt i gang her fra før så kan jeg jo svare det jeg tror...
Jeg syns med hell at du kan gi henne mer... Kanskje 5 dl?!
Ikke at det nødvendigvis trenger å være riktig men jeg ga Oleo 5 dl oppdrett da han var 5 månder...nå er vi oppe i 1 liter.... Han er nok noe større enn din, han er nå 138 cm, men hvis du er veldig usikker kan du jo sjekke ut tabellene til FK og Norgesfor...
Lykke til med en liten tass...

rapplilja

Skrevet - 08/03/2006 :  14:16:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal si det ble debatt ja!

Vesla mi får ca 1/2dl. olje, fordi jeg alltid har gitt hestene og hundene en oljeskvett på maten siden jeg har tro på at det er sunt med litt smørning i maskineriet Hunden min unngår våteksem i pelsen så lenge han får olje om sommeren. Vesla hadde våteksem i høst, så jeg har gitt olje med tanke på dette også.

I rapsoljen jeg gir er det E-vitamin, så det bekymrer jeg meg ikke for.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.