hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kraftformengde til føll/åring.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Kraftformengde til føll/åring.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

oleo

» VIP

Skrevet - 21/02/2006 :  19:36:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg ville uansett ikke gitt en så ung hest olje. Du kan jo sammenligne det med ren havre.. Olje tilførere 3 ganger så mye energi som havre...og hva skal et føll på 8 månder med så mye havre/energi? Å jo, hester vokser av olje... Olje er hovedsakelig energi men mange

Ja det er jeg klar over, men hva er galt med å erstatte litt av havren med f.eks 0,5-2 dl olje? Det er da ikke snakk om å gi den olje i tillegg oppå alt det andre. Om hesten får X antall forenheter via havre og oppdrett eller om det samme antall forenheter via havre, oppdrett og litt olje, hva i alle dager er skaden da? Jeg vil heller si motsatt, det er meget positivt. Hesten vokser ikke mer av 1 feh olje enn 1 feh havre. Mer Feh på mindre volum er da i aller høyeste grad positivt for magesekken er svært liten.

Mener du virkelig at olje i en fornuftig og avbalansert forplan gjør skade for en unghest?

edit for å si at Oleo har editert sitt svar etter at jeg begynte å skrive men jeg lar quoten min stå likevell

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

0,5-2 dl olje tilsvarer da fra 1,5 liter til 6 liter havre...? Å jo, det er mye på en hest i vekst. Hvis man ønsker en balansert forplan så bør man holde seg til eks kun oppdrett, så slipper man å tilføre eks e-vitamin for å kompensere oljen. Ja, jeg mener det er helt unødvendig å tilsette preparater som en ikke er hundre prosent sikkert på har en god funksjon for hesten. Jeg er ikke sikker på at olje er gunstig for en fole i veks så da lar jeg være. Da har du fått svar??!

http://www.norgesfor.no/templates/Product.aspx?id=228

redigert for å legge inn foringstabell fra Norgesfor.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 21/02/2006 22:37:51 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  19:42:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
lurer litt på åssen du får 0,5 dl olje til å tilsvare 1,5 liter havre men... Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/02/2006 :  20:33:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fordi ren olje er 3 ganger så energirikt som ren havre...
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 21/02/2006 :  20:42:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
3 dl soyaolje = 1 kg havre i Feh
Maisolje er noe sterkere.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  20:53:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Min lille kaldblodsåring får 1,5 l oppdrett og fri tilgang på høy og rundball
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  21:33:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
jeg vet det Oleo. Jeg lurer på hvor mye oljen og havren din veier jeg da. For jeg får ikke 0,5 dl olje til å tilsvare 1,5 liter havre.... Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/02/2006 :  21:39:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg vet det Oleo. Jeg lurer på hvor mye oljen og havren din veier jeg da. For jeg får ikke 0,5 dl olje til å tilsvare 1,5 liter havre....

Som Tone nevner... 3 dl = 1 kg havre. Det er ikke samme vekt på en liter og en kilo... Hovedsaken er vel uansett at det tilsvarer 3 ganger så mye og om du velger 0,5 eller 2 dl så blir det likevel 3 ganger så mye som i forhold til havre. Da blir det vel litt drøyt å gi mellom 0,5 - 2 dl ?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  21:45:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
det er faktisk mer enn 3 ganger så mye energi i forhold til havre men vi kan gjerne si 3x for enkelhets skyld. Men min havre har veid rundt 600g pr liter. 1,5 liter blir da ca 900 g. Min olje veide nylig 800 g pr liter. altså blir dette 40 gram for 0,5 dl. ganger du 40g med 3 så får i hvertfall ikke jeg 900g som tilsvarer 1,5 liter havre.. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/02/2006 :  22:02:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det er faktisk mer enn 3 ganger så mye energi i forhold til havre men vi kan gjerne si 3x for enkelhets skyld. Men min havre har veid rundt 600g pr liter. 1,5 liter blir da ca 900 g. Min olje veide nylig 800 g pr liter. altså blir dette 40 gram for 0,5 dl. ganger du 40g med 3 så får i hvertfall ikke jeg 900g som tilsvarer 1,5 liter havre..

Ja, du er flink som sitter med alle disse tallene i hodet. Det gjør ikke jeg. Det eneste jeg vet er at jeg ikke vil gi slike tilskudd til en hest i vekst...nettopp pga oljens effekt på vekst og hold...samt at olje alene gir en bieffekt ved at man må tilføre mer av noe annet for å ha balanse i det glykemiske. Jeg er ikke glad i å bruke havre i utganspnktet og ingen av mine hester får hverken olje eller havre. Skulle folen min ha behov for bedre hold ville jeg fokusert på grovforet...og jeg vet at det ikke ville hatt noen form for mereffekt eller gitt noen negativ balanse i en kropp som er i full vekst...

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  22:15:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Noen får ikke i unghestene mer grovfôr vet du, og ønsker ikke gi mer kraft pga volumet.

Men Oleo, dette har ikke noe med å ha tall i hodet å gjøre, du har jo på ett eller annet merkelig vis funnet frem til at 0,5 dl med olje tilsvarer 1,5 Liter med havre, og det er jo en påstand som er riv ruskende gal. Den er jo ikke engang i nærheten av å være riktig. Dette blir litt som med kålrotdebatten der du mente at den var proteinrik, noe jeg kunne vise deg at den ikke var, og så ender du opp med å bare med å ro deg ut av hele påstanden din (og der hoppet du bare ut av debatten). Dersom du går rundt å tenker at 0,5 dl olje tilsvarer 1,5 liter med havre så må du ha en veldig feil oppfatning av vekt, og dette er jo dumt når du setter opp og regner ut foreneheter for din egen hest.

Jeg er jo absolutt enig i at dersom 0,5 dl olje tilsvarer 1,5 liter havre så er det veldig voldtsomt å gi 2 dl olje til en hest. Men når det ikke er sånn, ja da blir det veldig feil hele resonementet ditt. At olje øker E vitaminbehovet er korrekt, dersom du ser på FK sin olje er denne faktisk tilsatt E vitaminer. Ellers så kan man helt uproblematisk gi 0,5 dl olje til en hest uten å måtte pøse på med E vitamin. Dog skal hesten selvsagt være dekket inn på dette, men det er uavhengig av olje eller ei.

Dersom du følger litt med på senere forskning på hest vil du og se at olje er en av de tingene som stadig dras frem som noe positivt. Både havre og også ferdigfôr er rikt på stivelse, og olje kan gjøre slik at folk kan senke stivelsesinnholdet i fôret sitt i tillegg til at volumet på fôret blir mindre.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/02/2006 :  22:47:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen får ikke i unghestene mer grovfôr vet du, og ønsker ikke gi mer kraft pga volumet.

Men Oleo, dette har ikke noe med å ha tall i hodet å gjøre, du har jo på ett eller annet merkelig vis funnet frem til at 0,5 dl med olje tilsvarer 1,5 Liter med havre, og det er jo en påstand som er riv ruskende gal. Den er jo ikke engang i nærheten av å være riktig. Dette blir litt som med kålrotdebatten der du mente at den var proteinrik, noe jeg kunne vise deg at den ikke var, og så ender du opp med å bare med å ro deg ut av hele påstanden din (og der hoppet du bare ut av debatten). Dersom du går rundt å tenker at 0,5 dl olje tilsvarer 1,5 liter med havre så må du ha en veldig feil oppfatning av vekt, og dette er jo dumt når du setter opp og regner ut foreneheter for din egen hest.

Jeg er jo absolutt enig i at dersom 0,5 dl olje tilsvarer 1,5 liter havre så er det veldig voldtsomt å gi 2 dl olje til en hest. Men når det ikke er sånn, ja da blir det veldig feil hele resonementet ditt. At olje øker E vitaminbehovet er korrekt, dersom du ser på FK sin olje er denne faktisk tilsatt E vitaminer. Ellers så kan man helt uproblematisk gi 0,5 dl olje til en hest uten å måtte pøse på med E vitamin. Dog skal hesten selvsagt være dekket inn på dette, men det er uavhengig av olje eller ei.

Dersom du følger litt med på senere forskning på hest vil du og se at olje er en av de tingene som stadig dras frem som noe positivt. Både havre og også ferdigfôr er rikt på stivelse, og olje kan gjøre slik at folk kan senke stivelsesinnholdet i fôret sitt i tillegg til at volumet på fôret blir mindre.

Jeg snakker vel litt mere hypotetisk. Jeg har ikke sagt at det er hverken kg, liter, gram eller dl jeg... Bare at det er 3 ganger så mye. Du kan jo godt sammenligne det med bygg også... Havre var bare et eksempel da det er et av kornslagene med mest energi i. Og du kan godt si at jeg ror meg ut av debatter...så da gjør jeg det nå og, så slipper jeg å diskutere mer da poenget mitt lå ett annet sted enn i utregningstabellerLettvindt..?!

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  22:55:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
bygg har mere feh enn havre pr kg så 3x stemmer bedre der, men samme det. jeg reagerer på at du feilinformerer med bastante påstander og ikke engang har vett til å trekke de tilbake når de viser seg å være feil. Det er jo litt dumt å sitte her å feillære en hel haug med folk at 0,5 dl olje er det samme som 1,5 liter havre. Tenk om noen gir 3 liter havre her da og leser det du skriver og tror på det og bytter til 1 dl olje. Om hesten får tilført passelig mengde Feh før byttet sier det seg selv at den vil gå ned i vekt med din anbefaling.Noe å tenke over før man bastant hevder ting kanskje?

Du MÅ faktisk snakke om kg når du snakker om 3 ganger så mye. Liter og kg er ikke alltid det samme. 1 liter bly veier mer enn 1 liter fjær liksom. Og JO du har snakket om liter fordi DU har sammenlignet 0,5 dl olje med 1,5 liter med havre.

Gudene vet hvor poenget ditt egentlig lå, utregningstabell eller ei, du feilinformerer folk.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/02/2006 :  23:18:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
bygg har mere feh enn havre pr kg så 3x stemmer bedre der, men samme det. jeg reagerer på at du feilinformerer med bastante påstander og ikke engang har vett til å trekke de tilbake når de viser seg å være feil. Det er jo litt dumt å sitte her å feillære en hel haug med folk at 0,5 dl olje er det samme som 1,5 liter havre. Tenk om noen gir 3 liter havre her da og leser det du skriver og tror på det og bytter til 1 dl olje. Om hesten får tilført passelig mengde Feh før byttet sier det seg selv at den vil gå ned i vekt med din anbefaling.Noe å tenke over før man bastant hevder ting kanskje?

Du MÅ faktisk snakke om kg når du snakker om 3 ganger så mye. Liter og kg er ikke alltid det samme. 1 liter bly veier mer enn 1 liter fjær liksom. Og JO du har snakket om liter fordi DU har sammenlignet 0,5 dl olje med 1,5 liter med havre.

Gudene vet hvor poenget ditt egentlig lå, utregningstabell eller ei, du feilinformerer folk.

Og du har ikke vett til å forholde deg en tone hyggelig. Det er verre å si at det er helt ok å gi en fole i vekst olje når du ikke er helt sikker, for det er du jo ikke!!! Fremfor å fore med rent korn eller noe som er ferdig balansert og beregnet på hest i denne alder. Jeg har ikke
påstått noe som hest....jeg lurte. Du kunne valgt å svare informativt fra første innlegg fremfor å dra debatten ut om hvor feil jeg tar....

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  23:33:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Det er nå fett i Oppdrett da... For din skyld har jeg dratt frem litt analyser her. Komplett har 4,0% råfett og Oppdrett har 4,6%. Jeg har faktisk sagt at olje til unghest i moderate mengder i en ellers fornuftig forplan er uproblematisk. 0,5 dl brukte jeg som et eksempel (hvorpå du drar inn at dette tilsvarer 1,5 liter havre, noe det ikke gjør. Debattstarter som faktisk er den som startet denne debatten og dro inn temaet sier selv at hesten får lite olje.

Jeg synes bare du uttaler deg skikkelig bastant om noe du ikke ser helt ut til å ha oversikt over, for siden å trekke det halvveis tilbake og fossro ut av situasjonen etterpå. Du virker direkte snurt over at noen sier at du tar feil. Jeg prøver å informere jeg, og jeg står inne for det jeg sier.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  00:00:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg er bastant på er at jeg ikke ville gitt en hest i vekst olje...og det er jo mitt valg, og hva er lite?! 0,5 dl? 1 dl? Du må alikevel regne ut det i forhold til det andre du forer....da eks havre eller bygg hvor du da kan gange det med 3. At det er fett i oppdrett er jo en selvfølge...men det er i balanse med resten av hva det aktuelle foret inneholder... Hvis du da forer med oppdrett som det er fett i fra før av, og tilsetter eks 1 dl olje... Hvordan vet du at det er i balanse?! Da kan du regne. Det er da jeg mener en bør være forsiktig. Hadde det vært en voksen hest så er det ikke sikkert det gjør noe skade, da mye av det de får for mye av skilles ut naturlig eller blir oppdaget ved at hesten kanskje blir noe rundere, men på en hest i vekst så bør dette være i balanse slik at hesten ikke får for mye eller for lite av noe.

Hvis du ser på mine innlegg så har jeg ikke sagt bastant at slik er det...men at slik ville jeg/ikke gjort det... Og jeg fossror iheller kke ut av noe... Jeg står jo fremdeles på mitt jeg eller?

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.