hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kraftformengde til føll/åring.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Kraftformengde til føll/åring.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

rapplilja

Skrevet - 20/02/2006 :  11:25:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva og hvor mye får følla/åringene deres i tillegg til grovforet?Spør først og fremst dem som har hest på ca samme størrelse som min, men det er interessant å høre hva andre gir også

Min welsh cobhoppe på 8mnd har fri tilgang på godt høy og rundball, og i tillegg får hun:

2 liter kukraftfor(som er omtrent det samme som oppdrett)
Olje
Eplecidereddik
Trener på å spise epler, brød, gulrøtter osv. Ikke alltid like lett

Har lurt på om hun skulle fått betfor også, men det har ikke blitt noe med meg enda, mye pga praktiske årsaker, kald stall osv..

Hun er i fint hold, men hun vokser jo mye nå framover, så jeg må innrømme at jeg lurer litt på hvordan dette kommer til å utvikle seg.

Tenker på at de ikke bør være for tunge i denne alderen, men at hun må få det hun trenger.
Å fore etter hold er jo greit, men jeg vil jo helst følge opp med mer mat FØR hun evt. blir tynn.

Ser jo at det ikke er riv ruskende galt, for hesten stråler, er blank og fin, men som den hønemora jeg er vil jeg jo gjerne at det skal være best mulig

PS; Ikke lag kufor/hestefor-debatt av dette, det er ikke det jeg vil høre om nå.

Lopke

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  11:38:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke for å lage debatt, bare et spørsmål til deg. Hvorfor forer du ikke bare med oppdrett? istedet for kufor altså.. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/02/2006 :  11:45:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vår åring får 1 liter oppdrett pr dag, toåringen får 2 liter oppdrett.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 20/02/2006 :  11:48:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Du skal være forsiktig med olje til hester i vekst, spesielt føll. Grunnen til det er at kroppen kan risikrere å vokse foretere enn hva den skal, da skjelett...og at resten ikke klarer å holde helt følge. Jeg ville kuttet ut olje og eplecider'n og foret med mere rent for eller oppdrett.
Til min lille på 8 månder gir jeg 2 dl med betfor og 1 dl bygg akkuratt nå da jeg er tom for oppdrett, men vanligvis får han 1 liter oppdrett og da fri tilgang til grovfor.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 20/02/2006 :  13:13:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva tror dere andre om olje til åring? Det blir jo ikke store menger, men her har alle hestene alltid fått det. Kan det være skadelig?

Lopke: Jeg gir kukraftfor fordi vi har fjøset fullt med kyr, og får tonnevis med kraftfor til dem. Det er mye billigere enn å kjøpe oppdrett i småsekker. Og når man studerer innholdet blir det nesten det samme.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  13:33:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke enig med Oleo, litt olje til en unghest i en ellers balansert forplan er det ikke noe i veien for. Jeg lurer på om du blander litt Oleo, for det er hovedsakelig proteiner man skal være litt obs på med unghester. De skal ha nok til å vokse, men ikke for mye så de vokser for fort. De som ønsker at hesten skal vokse veldig veldig fort fôrer ikke med olje, men med proteinrikt fôr, enkelte også fôr ment for gris som er proteinrikt (enkelte travtrenere praktiserer dette for å få unghestene tidlig klar, da varer de igrunn ikke lenge heller).

Ellers må jeg få si at jeg er sterkt imot kufôr til hest. Ku er ku, hest er hest og de har ulik fordøyelse.
Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 20/02/2006 :  15:22:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min 8 måneders lille (?) baby får nå. 1,6 kg oppdrettsfôr om dagen + 35 g multivitaminer. I tillegg får han høy og høysilage.
Dette er det et fôrprogram som har regnet ut utifra næringa som finnes i det grovforet han får.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 20/02/2006 :  16:11:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De som ønsker at hesten skal vokse veldig veldig fort fôrer ikke med olje, men med proteinrikt fôr, enkelte også fôr ment for gris som er proteinrikt (enkelte travtrenere praktiserer dette for å få unghestene tidlig klar, da varer de igrunn ikke lenge heller).

Proteinrikt for ja...det har jeg også hørt.. Kjenner en som forer unghestene sine med broiler for, det er også proppfullt av proteiner...for at de skal vokse fortere!

Jeg tror jeg gav min ca 3 liter oppdrett til dagen da han var på den alderen. (kaldblods).

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 20/02/2006 :  17:14:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!!

Da høres det ikke ille ut det jeg gir heller da.
Disse cobene vokser visst veldig fra 1 til 2 år, så det blir spennende å følge med henne.

Hun får fortsette med en oljeskvett på maten tenker jeg, kan ikke skjønne at det kan gjøre annet enn godt

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  20:14:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Min unghest fikk som åring 1 liter oppdrett (islandshest). Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 20/02/2006 :  23:43:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ikke for å lage debatt, bare et spørsmål til deg. Hvorfor forer du ikke bare med oppdrett? istedet for kufor altså..

Opprinnelig postet av Lopke

Kan man gi kufor til hest altså?
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 20/02/2006 :  23:55:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det går veldig fint an! Det kuforet vi bruker er nesten identisk med oppdrett fra felleskjøpet, men mye billigere. Her i distriktet er det oppdrettet mye hest, bra hester også, og de aller fleste får faktisk kufor, siden det er så mange gårdbrukere som har hest i tillegg til drifta.

Slik har det vært i årevis, og hestene er fine og friske. Det er jo omtrent det samme foret.

Men for noen har det lett for å bli slik at det MÅ være beregnet på hest for at det skal være bra for hesten. Hestene her spiser høy, halm og rundball, det samme som kyrne får. Og som sagt kraftfor da. Resultatet er meget bra:)

Redigert av - rapplilja den 20/02/2006 23:57:35 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  00:42:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Blakken klarte seg på kun høy og en neve havre før i tiden også, men nå har det seg slik at vi tobente har avlet ihjel mye av den hardbarkede hesten som fantes før, og derfor stiller dyrene - og hestemagen - større krav nå enn før. Det som funket flott for 30 år siden, funker mest sannsynlig ikke like bra i dag. Hest er hest, ku er ku.

En ku bruker 70% av magesekken i fordøyelsen, mens hesten bruker 10%, og for å gjøre det hele enda bedre tygger kyrne drøv. Hvordan man ut av dette kan få kufor til å være bra for hester er jeg litt spent på - det er jo klart at sammensetningen ikke blir den samme. "Nesten" likt kan i en del tilfeller være fatalt. F.eks. er metanol og etanol -nesten- likt, men forskjellen er der.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  01:39:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kumat,smågrispellets og broilerfor..og de sier hester ikke er hardføre!
Her nede er det noen som sverger til gamle wienerbrød og grønnkålen som blir liggende igjen på beitet...de har jo ikke daua de heller...

Nina,med ironien dryppende fra tastaturet...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/02/2006 :  11:53:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er ikke enig med Oleo, litt olje til en unghest i en ellers balansert forplan er det ikke noe i veien for. Jeg lurer på om du blander litt Oleo, for det er hovedsakelig proteiner man skal være litt obs på med unghester. De skal ha nok til å vokse, men ikke for mye så de vokser for fort. De som ønsker at hesten skal vokse veldig veldig fort fôrer ikke med olje, men med proteinrikt fôr, enkelte også fôr ment for gris som er proteinrikt (enkelte travtrenere praktiserer dette for å få unghestene tidlig klar, da varer de igrunn ikke lenge heller).

Ellers må jeg få si at jeg er sterkt imot kufôr til hest. Ku er ku, hest er hest og de har ulik fordøyelse.

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Jeg ville uansett ikke gitt en så ung hest olje. Du kan jo sammenligne det med ren havre.. Olje tilførere 3 ganger så mye energi som havre...og hva skal et føll på 8 månder med så mye havre/energi? Å jo, hester vokser av olje...og det øker kalorimengden betraktelig. Dersom man bruker olje må man også tilsette ekstra E-vitamin...
Det er forskjell på oljer men de fleste bruker soya, mais eller raps og disse tre er ganske så like.

Men, dette er min erfaring, min lærdom og hva jeg selv ville gjort. Jeg vet en ikke kan si noe som helst her inne uten å måtte dokumentere eller ha bevis men jeg vet at mange veterinærer fraråder å bruke olje til unghest. Og ja, mange vetrinærer vet lite om foring men de vet mye om vekst og utvikling(spesielt disse som driver med avl og har hest som hovedfelt) og har vel da kanskje fått med seg en ting eller to i forbindelse med dette...

Ellers er jeg helt enig i at kufor ikke har noe i en hestemage å gjøre...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 21/02/2006 12:03:35 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  12:07:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville uansett ikke gitt en så ung hest olje. Du kan jo sammenligne det med ren havre.. Olje tilførere 3 ganger så mye energi som havre...og hva skal et føll på 8 månder med så mye havre/energi? Å jo, hester vokser av olje... Olje er hovedsakelig energi men mange

Ja det er jeg klar over, men hva er galt med å erstatte litt av havren med f.eks 0,5-2 dl olje? Det er da ikke snakk om å gi den olje i tillegg oppå alt det andre. Om hesten får X antall forenheter via havre og oppdrett eller om det samme antall forenheter via havre, oppdrett og litt olje, hva i alle dager er skaden da? Jeg vil heller si motsatt, det er meget positivt. Hesten vokser ikke mer av 1 feh olje enn 1 feh havre. Mer Feh på mindre volum er da i aller høyeste grad positivt for magesekken er svært liten.

Mener du virkelig at olje i en fornuftig og avbalansert forplan gjør skade for en unghest?

edit for å si at Oleo har editert sitt svar etter at jeg begynte å skrive men jeg lar quoten min stå likevell

Redigert av - xxxoooxxx den 21/02/2006 12:11:30 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.