hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blistre-sår?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Blistre-sår?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

lino

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  21:12:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Sharmona har noe ved koden som vi trodde var mugg, men ei i stallen mente det var bilstre-sår eller noe, kan hende jeg har oppfattet ordet feil..

Noen som vet hva dette er?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110

Tone_

Skrevet - 19/02/2006 :  21:49:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis den er blistret kan det nok være blistringssår.. huden kan bli litt sår etter blistring.. den tørker inn og blir skjellete og stiv, og kan også sprekke etterhvert.

For å forebygge/få vekk dette er det lurt smøre på noe olje... Selv pleier jeg å bruke renset parafinolje med litt tetreolje i, det er veldig bra mot blistringssår.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  22:28:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hva er blistring og hvor lenge kan hun ha sårene etter at hun er blitt blistret? Og hvorfor gjør de det? Hun i stallen sa det var ulovlig, men vanlig blant travhester likevel..

Det hun sa var at sårene var betente, hun var også ganske varm rett over hoven og ville ikke ha vann på bakbeina. Hun hadde frembeina stående i en bøtte med lunkent vann mens vi masserte litt, dette likte hun veldig godt.

Vi trodde det var mugg, mens hun i stallen mente det var skorpe på dette såret, betyr det at blistringen er gjort nylig? Hun har jo vært satt bort på for en god stund, og eieren visste ingenting om hverken mugg eller blistresår..

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/02/2006 :  23:39:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Blistring er vel ikke ulovlig...? Det er bare slik at de fleste preparater det blistres med ligger under dopingforskriftene, og derfor må man ikke blistre nærmere konkurranse enn det som er bestemt for hvert enkelt produkt. Dette har vel trav og galoppmiljøet bedre kunnskaper om enn ridemiljøet, tenker jeg...

Vanlige produkter for blistring i travmiljø er f. cedar-olje.

Ellers er det også mange "snillere" blister på markedet, ofte under navnet liniment.

Poenget med å blistre er å irritere huden litt for å skape større blodgjennomstrømming til et problemområde på hesten. Hvis den er litt øm i en kode, for eksempel, men ikke nok til at man ønsker å behandle med veterinær og sprøyter etc, velger man ofte å blistre.

Blistring er altså ikke så frykltig fy-fy som det kan høres ut til, men heller en stimulering av heste-kroppen til å reparere seg selv. I forhold til sprøyting, for eksempel, som er et inngrep i hestens ledd som faktisk innebærer en god del risiko for infeksjon, er blistring mildt og snilt.

Skorper etter blistring kan henge på opptil noen uker, hvis den er blistret hardt. Noen hester kan bli litt ømme i området rundt skorpene, men et lite tips er å legge på omslag med masse fuktighetsgivende salve over natta, for så å vaske av igjen om morgenen. Da blir "skurven" fort borte... :)
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/02/2006 :  23:39:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Blistring er vel ikke ulovlig...? Det er bare slik at de fleste preparater det blistres med ligger under dopingforskriftene, og derfor må man ikke blistre nærmere konkurranse enn det som er bestemt for hvert enkelt produkt. Dette har vel trav og galoppmiljøet bedre kunnskaper om enn ridemiljøet, tenker jeg...

Vanlige produkter for blistring i travmiljø er f. cedar-olje.

Ellers er det også mange "snillere" blister på markedet, ofte under navnet liniment.

Poenget med å blistre er å irritere huden litt for å skape større blodgjennomstrømming til et problemområde på hesten. Hvis den er litt øm i en kode, for eksempel, men ikke nok til at man ønsker å behandle med veterinær og sprøyter etc, velger man ofte å blistre.

Blistring er altså ikke så frykltig fy-fy som det kan høres ut til, men heller en stimulering av heste-kroppen til å reparere seg selv. I forhold til sprøyting, for eksempel, som er et inngrep i hestens ledd som faktisk innebærer en god del risiko for infeksjon, er blistring mildt og snilt.

Skorper etter blistring kan henge på opptil noen uker, hvis den er blistret hardt. Noen hester kan bli litt ømme i området rundt skorpene, men et lite tips er å legge på omslag med masse fuktighetsgivende salve over natta, for så å vaske av igjen om morgenen. Da blir "skurven" fort borte... :)
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  23:47:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Dersom hun er blistret så hardt at det dannes sår som får skorper på seg, er det vel ikke akkurat bra for henne? Siden hun har disse skorpene nå, vil det si at blistringen har skjedd nylig?
Og hun viste tydelig tegn på at det var smertefult med vann på skorpene og om vi tok på dem.

Vi vasket med intimsåpe og smurte på sinksalve etterpå, håper det hjelper.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  09:15:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man mener det er greit å påføre en hest til dels store smerter i den hensikt å "øke blodgjennomstrømmingen" så er det helt greit å blistre.

Tidligere var dette vanlig foreskrevet behandlig av evterinær,etter at forskning har vist at det har lten eller ingen effekt er det nå svært få som bruker det og de osm har litt mer greie på hest grøsser om de ser det anbefalt.

Blistringen ansees ikke som lykket om ikke det dannes sår/skorper.
Det er en kraftig lokal irritasjon av huden,du skaper altså en betennelse som da får kroppen til å sette alle kluter til for å reparere.

Blistring er hverken mildt eller snilt og jeg kan ikke fatte hvordan noen som har sett et blistret ben kan påstå det.
Motbydelig middelaldrende praksis som IKKE er forbudt,men som absolutt burde vært det.

Og la meg ikke engang komme inn på hav jeg synes om underhudsblistring...(Man sprøyter inn faenskapet under huden på hesten, "jaaa,han kjenner'e jo,men han orkær jo å gå ut av boksen i morra") slikt har ikke blodtrykket mitt godt av i det hele tatt.

ÆSJ!!

Hold skorpene myke og hold det rent.
Og finn ut årsaken til at noen har blistret henne.
Det gjøres ikke uten grunn,noe er galt inni der.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 20/02/2006 :  11:47:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blistring,huff og huff!!Har dårlig erfaring når det gjelder blistring,Den ene traveren vår ble brent i hasene som unghest,fordi han hadde harespatt(det var helt grusomt og ikke vårt valg)og for å få ut verken,måtte vi blistre.Og tilslutt så fikk han en betennelse i bakbena som hang i veldig lenge.Dette, antageligvis, fordi vi ikke visste hvor mye vi skulle blistre.Så jeg mener at hvis det skal blistres så må dette skje på anbefaling av veterinær eller av veterinær,ikke det at jeg tror alle veterinærer er så "happy" for blistring i seg selv!

På en annen side så er det jo et godt på poeng bak blistringen,det må bare brukes med måte..

Linn Merethe

Ride with the wind Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 20/02/2006 :  12:31:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg har visst en tendens til å ende opp med hester som har vært borte i litt av hvert, jeg..

Eieren visste ikke om hun var blistret - så har jeg flaks er det hun i stallen min som har feil og det er mugg. Hun halter ikke eller noe, og går helt normalt.

Jeg hadde aldri hørt om blistring før nå, og jo er jeg leser om det jo mer forskrekket blir jeg over at noen velger dette på hesten sin.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  15:01:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er jo ingenting i veien for å prøve ut dette på seg selv!
Det gjorde nemlig Nina (ikke heeelt tilsiktet kanskje)
man tar en "klatt" liniment av dertil egnet slag (Tigerbalsam holder om man har litt følsom hud) på f.eks vondt kne.
Gnir så kraftig et par minutter.
Legg evt en bandasje på for øket effekt.
Vent...

Voila,blemmer og sår vil oppstå på huden!
Du er herved blistret!!!
Au!!

Sånn seriøst,du har nok rett Lino.
Om ikke eierene vet noe er muligheten større for at dette rett og slett er mugg.
Lykke til i alle fall!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 20/02/2006 :  16:34:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner at folk kan være skeptiske til blistring, men synes det blir litt overdramatisert og litt for negativt vridd her.. det blir litt for mye fy-fy uten å se på blisterets positive sider.. Det er ikke så skadelig som det her blir omtalt, så lenge det brukes med omhu og forsiktighet... gjør en det riktig er det ikke vondt for hesten.

Blistrer en forsiktig, med hensikt å varme området litt, uten å legge på omslag, får en ikke skorper så lenge hesten ikke er veldig sart i huden..

Når jeg blistrer pleier jeg å vaske det av etter et par dager, og sauser på med olje fra dag en...dermed holden huden myk og det er ikke vondt for hesten..

Blistring HAR effekt, ingen tvil om det. Og det er et alternaltiv til små-skader, som fortsatt er så små at å sprøyte ikke er nødvendig.. Jeg synes også at blistring er fint å bruke profylaktisk, etter hard trening for å varme opp og øke blodgjennomstrømningen, men da et mildt blister, f.eks jodblister eller cedaroil.

Men: blistring erstatter ikke sprøyting hvis skaden allerede er oppstått.

Underhudsblistring blir også fremstilt som noe fy-fy her, men dette er jo noe som også dyrleger utfører. (Underhudsblistring med sterilt saltvann). Dette er hvertfall hva jeg forbinder med underhudsblister.

Blistring i hovranden er foresten ypperlig for hester med dårlig hovvekst...

Fransk blister derimot, er jeg ikke særlig begeistret for... dette er veldig sterkt, og ikke for salg i Norge.

lino

» VIP

Skrevet - 20/02/2006 :  17:20:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Ok, men nå trenger ikke dette være noen for eller i mot blistring-diskusjon.
Dersom hesten er blistret og har sår med betennelse i seg, hva gjør jeg da?

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  17:25:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke for å spørre dumt men hva er blistring?? Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 20/02/2006 :  17:31:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har den sår med betennelse (uansett årsak) hadde jeg nok fått en dyrlege til å vurdere antibiotika, evt sammen med penicillinsalve på det betente hudområdet, eks streptocillin.

Tone_

Skrevet - 20/02/2006 :  17:38:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke: blistring er påføring av et liniment på et hudområde hvis hesten ømmer f.eks i et ledd, med hensikt å varme hudområdet og øke blodgjennomstrømningen.

lino

» VIP

Skrevet - 20/02/2006 :  17:39:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ikke for å spørre dumt men hva er blistring??

Opprinnelig postet av Lopke

http://webge.org/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=39

Selvsagt kommer veterinæren
Jeg lurte mer på hva jeg skulle gjøre med det hvis han konstanterer at det er blistresår.

Men når jeg tenker over det skjønner jeg ikke at det kan være det - for da må det vel ha skjedd for lenge siden? Om hun er blistret flere år tilbake, kan hun ha sår etter det nå?

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.