hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Merkelig og farlig <ridestil>
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Merkelig og farlig <ridestil>
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

carambee

Skrevet - 21/02/2006 :  21:55:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Mari: Det er akkurat det jeg mener blir litt feil, rir bare på tur likevel... Hva slags holdning går hesten din i på tur? Hørt om kissing spine?

Opprinnelig postet av carambee

Jeg rir bare på tur, og jeg trives best med å ri uten sal. Alle har ulike meninger, så jeg gidder ikke diskutere dette så særlig, men jeg jobber med hestene på tur.

Jeg føler selv at jeg mestrer og rir hestene like bra uten sal som med, og selv får jeg et enormt utbytte av det i henhold til balanse, føler jeg selv. Jeg rir ofte sammen med folk som rir med sal, og når vi driver med øvelser ute i terrenget går ikke hesten jeg rir i dårligere holdning enn den andre hesten. Jeg rir også gjerne med sal, men nå er det slik at jeg kan ikke.

Hestene blir selvfølgelig ridd med sal igjen innimellom, men for meg ser det ut som at de trives likegodt uten sal.

Når jeg sier: Ja, jeg rir alltid barbak jeg, og jeg rir bare på tur.
Da møter jeg fordommer med en gang. Jeg har absolutt ingenting imot folk som har andre meninger enn meg, og jeg er åpen for andre ting. Hesten min, som jeg hadde i 14 år, red jeg for det meste bare uten sal, både i sprang, dressur, tur osv., men hun jobbet villig med fremdrift og samling, og hun tok ikke akkurat skade av at hun ble ridd uten sal.

Håper du forstår at jeg ikke bare lusker rundt på slakke tøyler nå

Opprinnelig postet av Mari^_^

Noen ganger angrer jeg litt på mine innlegg. Blir så lett misforståelser...
Påsto ikke at du bare lusker rundt på slakke tøyler.
Du har sikkert mye bedre balanse enn dine venner som rir mest med sal. Man får jo også bedre kontakt med hesten...

Det jeg mente i utgangspunktet er altså de som lusker rundt og lar hesten gå som den vil, på forparten.. gjerne med hodet "i sky"...

Som du sa: vi har alle forskjellige meninger, og for den saks skyld forskjellige hester som tåler forskjellig belastning

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 21/02/2006 :  22:04:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Sier absolutt ikke at jeg har helt rett her og at dere mishandler hestene deres. Bare min mening.

var ikke sånn ment altså. jeg forsto det ikke som at du hintet til at vi som rir uten sal mishandlet hestene. lurte fordi jeg ikke skjønte første innlegget:-/ dum som et brød...?

jeg rir ikke hesten min i holdning på tur når jeg har "ridebane" da trener vi på bane, mens tur er mer for kos og hun går på lange tøyler.
du spurte mari, men jeg svarer;) har ikke hørt om kissing spine. hva er det?

Opprinnelig postet av lucky june

Enten er du dum som et brød, eller så er jeg dårlig til å uttrykke meg

Kissing spine er når hesten over lang tid har fått trykk på ryggsøylen, slik at tappene til ryggraden (de vi kjenner når vi stryker langs salleiet) til slutt vinkles mot hverandre og begynner å gnisse mot hverandre.

Hvis du ser for deg hestens ryggrad, presser ned på et punkt. Så vil du da få to virvler som får avstand mellom seg nederst,og mindre avstand øverst, slik at ryggradstappene går i hvernadre = auuu

Dette kan skje hvis hestens rygg utsettes for belastning direkte på sjelettet istedet for musklene langs ryggen.
Når hesten strekker hodet fram og ned løftes disse musklene sånn at vi legger mer vekt på de enn sjelettet... Med en sal er det større sjans for at musklene får belastningen selv om hesten tar hodet opp.

Med eller uten sal er kissing spine en risiko på hester som konstant går spent, med hodet opp, og bærer seg feil...

Dette er en av grunnene til at jeg sier at barbakridning er en uting, man vil jo ikke risikere mer problemer enn nødvendig for sin venn
Også derfor jeg skiller på hester som rides i riktig form,og hester som får gå som de selv vil når man rir barbak

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  22:05:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
carambee: Ikke alt var rettet mot deg, bare "fylte litt ut" hva jeg mente. Jeg skjønner hva du mener, og respekterer det Har vært borti hester som ikke "tåler" å bli ridd uten sal, og ryttere som sitter feil. Jeg synes selv at jeg sitter riktig (når jeg hadde ridetime før, hadde jeg dem uten sal ) og hestene jeg rir tåler belastningen, og trives med det.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 21/02/2006 :  22:10:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
carambee: Ikke alt var rettet mot deg, bare "fylte litt ut" hva jeg mente. Jeg skjønner hva du mener, og respekterer det Har vært borti hester som ikke "tåler" å bli ridd uten sal, og ryttere som sitter feil. Jeg synes selv at jeg sitter riktig (når jeg hadde ridetime før, hadde jeg dem uten sal ) og hestene jeg rir tåler belastningen, og trives med det.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Okej da lett å føle seg misforstått her inne

Flott at du klarer å ri hesten din i bra balanse osv uten sal. Har selv nesten aldri gjort det. Utenom da jeg red lyngshest for masse år siden. Da hadde jeg super balanse... Nå er det kun skritt og rolig trav jeg rir barbak, ellers blir jeg altfor ubalansert til at det blir noe bra kommunikasjon mellom meg og hesten jeg rir nå.

må legge til at det jeg tenkte med barbak ryttere er noen som jeg tidligere har sagt at det er naturlig for hesten å steile barbak med en rytter som henger i bittet... men ikke sleng dere på det siste da. Dette er ferdig diskutert!!

lucky june

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  23:50:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
carambee: takk for forklaring!
leste første innlegget ditt igjen og nå skjønte jeg hva du mente;)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Tallulah

» VIP

Skrevet - 27/02/2006 :  20:03:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
er nok bedre å ri barbak uten hjelm enn uten hjelm og med sal... værre å henge etter ;)

men hjelm er bra :P
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/02/2006 :  21:00:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle vet at det er usunt å røyke men mange velger å røyke alikevel.. Alle vet at det er det beste å ri med hjelm men mange rir uten en gang i blandt alikevel..

La dette være en privatsak.... Folk må velge selv hva de anser som ok.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  08:23:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kunne såvidt falt meg inn å ri der barbak, og i alle fall ikke med ett løst og glatt ullpledd...?

Opprinnelig postet av Åssmo

Jeg skjønner hva du mener ang hjelmen, men det andre synes jeg ikke du har noen rett til å kritisere de for. Om de har balanse nok til å ri barbak på et løst ullpledd, så fint for dem Hvis det er kaldt når jeg skal ri barbak skrittetur, bruker jeg og pledd. Men hjelmen er på.

Enig med hun over her, la det være en privatsak.

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 01/03/2006 :  09:34:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehm..bare et lite spørsmål angående "kissing spine" tingen og slitasje av ryggen på hesten når man rir barbak.Når sliter det mest,når hesten går med nesa i sky eller når den går med slappe tøyler med halsen/hodet avslappet?Jeg sitter her på en teori,men er ikke helt sikker på om den stemmer.

Jeg må si at jeg personlig rir mye barbak,spesielt når jeg trener barokk(1-3 ganger i uka),og da jeg går frem og tilbake til banen(ca.500 m. hver vei) så går hesten min på slakke tøyler.Når vi trener så går han såklart i form.Skader dette ryggen på hesten min??
MVH LinnMerethe "den barbakridende"

Ride with the wind Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  11:42:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg rir alltid hesten på bittet om jeg rir barbak, da sitter jeg ikke på sjelettet, men musklene, noe som er myye bedre for både hestens rygg og rytteren. Om det sliter mest på ryggen når hesten har hodet opp i skyene eller når han går avslappet, vet jeg ikke.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 01/03/2006 :  12:49:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg rir alltid hesten på bittet om jeg rir barbak, da sitter jeg ikke på sjelettet, men musklene, noe som er myye bedre for både hestens rygg og rytteren. Om det sliter mest på ryggen når hesten har hodet opp i skyene eller når han går avslappet, vet jeg ikke.

Dette skjønte jeg ikke? Rir du hesten på bittet når du rir barbak for å spare ryggen hans? Hvor rir du barbak da? På banen eller på tur?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  13:17:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som vel ansees som "faren" ved barbak riding er at det lett blir punktbelastning på ryggen.Altså at det blir langt høyere konsentrasjon av vekten på langt mindre overflate (trøst meg til å lage en komplisert måte å si det på...)

Det er ikke BARE for rytterens komfort at man har utviklet saler.

Å ri barbak i ny og ne skader nok ingen,men det er nok lurt å se an hestens fasong/muskelmasse i ryggen,egen sits,vekt (ja,jeg sa FY ordet ,ja) og balanse,lengden på rideøkten...
Ta hele bildet til vurdering før man sier at det ene eller andre er det eneste saliggjørende.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 02/03/2006 :  00:13:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ehm..bare et lite spørsmål angående "kissing spine" tingen og slitasje av ryggen på hesten når man rir barbak.Når sliter det mest,når hesten går med nesa i sky eller når den går med slappe tøyler med halsen/hodet avslappet?Jeg sitter her på en teori,men er ikke helt sikker på om den stemmer.

Opprinnelig postet av LinnMerethe

Som jeg har lært (skal vi kalle det min mening?), sliter det mest på en hesterygg når hesten går anspent, med nesa i sky...

Som jeg sa: Det det er snakk om her er hester som rides "i hytt og gevær" uten sal. Altså hester som gjerne suser rundt med nesa i sky osv. Ikke skritting"dressur uten sal.

Veldig godt poeng Kurre har! Det er ikke bare for rytteren sin del man har salen.

Guro!!
» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  14:37:15  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingGuro!!  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGuro!!  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

ehhh. nå må du bestemme deg! Først skrev du at du aldrig red hesten på bittet når du red barbak, å nå påstår du at du alltid rir hesten på bittet når du rir barbak?*forvirret*

Guro<3 Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  11:41:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding

[/quote]

ehhh. nå må du bestemme deg! Først skrev du at du aldrig red hesten på bittet når du red barbak, å nå påstår du at du alltid rir hesten på bittet når du rir barbak?*forvirret*

Opprinnelig postet av Guro!!

[/quote]

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.