hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Enmanns hester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Enmanns hester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 10/04/2006 :  23:06:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe shettisen min minner gaaanske om en dverg pincher ja!;D shikkli enmanns ponni=P han hører(fakta) bare på meg, å det er bare jeg som kan stelle med han, hvis ikke det er meg så er han gretten, er en liten ulempe når det gjelder shettis egentli=/ men jeg kan jo ri han noen stunder til da men kosli er det ivertfall å ha en sånn liten fett klump i stallen

Mvh Camilla&Hestene=)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  07:27:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
sikkert andre som kan stelle han og :) Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 11/04/2006 :  18:01:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
så klart! men hvis du kunne sjønne poenget å KANSJE litt av humoren så klarer du å *tyde* innlegget mitt Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  18:23:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
aha.. tok ikke den for det minnet meg unektelig om så mye jeg har lest før.. trodde du var sånn en jeg.. sorry :) Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 11/04/2006 :  19:15:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at i den grad det finnes enmannshester, er de menneskeskapte. Det finnes hester som har blitt så dårlig behandlet av mennesker, at det kreves mye tid og stor tålmodighet for å få dem til å være trygge på mennesker igjen, og som bare knytter seg til og slapper av med de menneskene den kjenner og stoler på.
Slik var det med ponnien min, som uten problem kunne passet inn i en Penny-bok, noe som for meg ikke akkurat var en velsingelse. Det var for eksempel helt umulig å finne f.eks fôrryttere til henne, og hvem kunne jeg solgt henne til, dersom det hadde blitt nødvendig? Og bare det å ha en ponni som ikke alle turde å leie inn fra beitet engang er jo ganske problematisk.
Nå går ikke jeg rundt og tror at jeg var 'den eneste i verden' som kunne håndtere henne, hadde andre mennesker fått litt tid på seg til å bli kjent med henne og vist at de ikke 'ville henne vondt', hadde det nok gått helt greit, men desverre er det ganske vanskelig å finne fôrryttere til ponni som er villige til å bruke uker bare på å skape tillitt.
Man må skille mellom hester som trives spesielt godt hos et enkelt menneske, og hester som simpelthen ikke tåler at andre håndterer den uten får angst eller det som værre er.
Sistnevnte er det jeg vil kalle virkelige enmannshester, hester som trenger lang tid for å knytte seg til noen. Men slike eksempler er heldigvis sjeldne, og ikke noe man forhåpentligvis finner på rideskoler rundt om kring..

Forresten er akhal-tekehesten beryktet for å knytte seg til få personer, helst bare til eieren (eller den som håndterer den mest). Dette er nok også forsterket gjennom alv og håndtering, for de turkmenske nomadene fant det meget praktisk at ingen andre kunne stjele hestene deres.

Renate
Gå til toppen av siden

Milda+Tilla

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  22:02:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMilda+Tilla  Svar med kopi av melding
Jaja, jeg er visst blitt nedstemt her;) Jeg har hatt et litt annet syn på hva en enmannshest er enn dere, og det er vel derfor jeg kaller hesten min for det. Men, uansett hva som kjennetegner er enmannshest er i hvertfall hesten min veldig spesiell for meg, og vi er veldig knyttet til hverandre.

Er forresten under to uker til hun skal på føll, gleder meg!

Påskeklem fra meg

MVH Milda Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  23:43:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
å ha et spesielt bånd er noe helt annet..det vet vel vi som mennesker også..?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 14/04/2006 :  12:36:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
lopke: hehe.. er nok ikke en av de nei Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.