hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Enmanns hester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Enmanns hester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Milda+Tilla

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  17:07:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMilda+Tilla  Svar med kopi av melding
Hei!
Hesten min, Tilla er skikkelig enmannshest. Har ridd ponnien til søstra mi de siste dagene, og rir jeg han før jeg steller Tilla, er hun forbanna på meg når jeg kommer inn til henne. Nesten som om hun sier "at du kunne finne på å ri han før du steller meg" Når andre steller med henne, er hun ofte sur, og skal de ri henne,tester hun dem ofte ut. Mellom henne, og hesten ved siden av, er det en ca 1,5 m høy skillevegg (de er gode venner), og koser jeg med den andre hesten, blir hun også sur.

Hun er forresten en veldig spesiell hest, med en veldig spesiell adferd. Har eid henne i 1,5 år nå, og holdt på med henne i to år. Først nå er vi blitt ordentlig gode venner, og hun biter ikke og sparker ikke etter meg lenger. Mye takket være horsemanship

Forresten, både mora og søstra hennes er akkurat like, så det ligger i slekta

Flere her med "enmannshester"? Hadde vært artig om dere kunne fortelle litt!

Klem fra Milda

Katrine_Sandore

Skrevet - 20/02/2006 :  18:03:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
hehe.. hesten min er kanskje ikke LIKE MYE enmannshest som det din er,
men han blir fryktelig sjalu på hesten ved siden av hvis koser med han.. :P
hehe.. også hvis jeg bare står nærmere den andre hesten :P
Dessuten stoler han hovedsakelig bare på meg =)
Altså, han kan være snill med andre,
men stoler bare på meg :)

Det er jo litt morro også da, man føler seg liksom litt.. Verdsatt & betydningsfull =)

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  16:38:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Daytona er en smule (og kanskje litt mer) enmannshest. Hun takler andre folk greit, men blir litt testing når andre rir henne. (Ikke alltid, men ofte) Når det gjelder kosing, koser hun vel mest med personen hun stoler mest på i dette tilfelle meg.
Jaja... Bare gla til jeg!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  20:13:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, Picasso er vel litt enmannshest (men med plass til noen andre) som finner fort ut om du er redd henne (har hatt rykte på seg for å være gal) eller om du liker henne, hvis det første så blir hun et lite "beist" - fått kallenavn Prinsesse Paloma "out of control" Picasso, energisk hest med MASSE egne meninger som lett kan gjennomføres.

En litt søt historie om det er jo en morgen da jeg kom i stallen og stallsjefen lurte på om jeg kunne hjelpe til å ta ut siste hesten (Picasso hadde da sett jeg kom) så jeg gikk og hentet den andre og tok ut den, da jeg kommer inn igjen har "Prinsessa" rygga rompa inntil sprinklene i boksdøra og lagt igjen en rykende varm haug i bæsj rett oppå alle dekknene sine.. "Hehe, straff til muttern når hun tar andre før meg.."

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  21:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er også skikkelig enmannshest,blir megasjalu om jeg bare møkker i en annen boks, da snur han rumpa til meg når jeg skal inn til han etterpå..hehe..og er bare jeg som rir han,prøvde en forrytter en gang men da slo han seg helt vrang!
hehe..Men han er nå god da,og jeg kommer aldri til å klare å selge han!
Var en ordentlig j*** da jeg kjøpte han, ligger til familien at de er veeeldig strie,men hatt han i snart fire år nå og trent MASSE horsemanship! Så takket være det er han blitt ordentlig fin,men hvis andre leier han til luftegården kan han finne på masse tull og plutselig dra avgårde med dem (uff..hehe)..men han er nå så morsom da..hihi, selv om man må ta han litt innimellom..litt egenrådig og stri som sagt..hehe
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  22:05:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Sånn er Miss også.. Hun blir misunnelig som fyy når vi tar i de andre hestene, og särlig om vi steller dem för henne, da blir det krise
www.hestene.no Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  11:33:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Aromayo er litt typisk enmannshest. Men det begrunner jeg med at han har vanskelig for å få tillit til folk, han stoler kun på de nærmeste, så det er ikke mange som får komme "inn" i hodet hans for å si det sånn.

For min del er denne adferden uønsket, det er ikke noe jeg syns er særlig gøy for å si det sånn, det hindrer meg i å ha fòrrytter foreløpig, men jeg har tro på at slik adferd kan trenes bort, så han må bare bli mer håndtert av andre enn meg fremover også.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Milda+Tilla

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  22:21:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMilda+Tilla  Svar med kopi av melding
Problemet med Tilla er ikke at hun er direkte slem mot andre, men hun har en så spesiell personlighet at det ikke er så mange som liker henne. Som sagt har jeg jobbet i 2 år med henne, og det er først nå jeg setter pris på personligheten hennes. Hun er en veldig spesiell hest, kjempe inteligent, og tenker veldig mye (virker det som).

Det er flere grunner til hennes spesielle personlighet, hun har hatt en syste på eggstokken (den er operert ut, så det er bare en igjen), og hun har nok hatt litt hormonproblemer. Derfor har hun hatt veldig opp-ned humør, en dag er hun kjempeblid, neste dag er hun dritsur. Dette har stabilisert seg nå:)

Jeg har holdt på å selge henne/ sette henne bort flere ganger, men har aldri gjort det. Grunnen til det er at hun sannsynligvis hadde endt opp som avlshoppe på et stutteri eller lignende, og dette vil hun aldri trives med. Hun krever min fulle oppmerksomhet for å være fornøyd, og dette hadde hun ikke fått i en stor stall men mange hester som sal stelles av få folk.

Men, nå holder vi heldigvis på å finne en vei ut av problemene, og skkurat nå er hun den beste hesten jeg kan tenke meg<3

MVH Milda Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 02/03/2006 :  11:06:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, det der med enmannshester er ikke noe jeg tror særlig mye på.

Selvfølgelig er det noen hester man bare ikke kan samarbeide med, og det er også hester som er vanskeligere enn andre.

Men det å si at det "kun er meg" som kan få hesten til å gjøre ditt og datt er vel mer at eieren ikke vil innse at andre også kan gjøre en like god eller bedre jobb.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  01:31:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes ikke mange "en-mannshester"...og det skal man i bunn og grunn være glad for...
Det at en hest lager litt styr når eier håndterer en annen hest,er jo ikke noe annet enn litt sjalusi...og ikke noe tegn på at hesten kun kan håndteres av en person...
Jeg har selv en meget sær hest,som ikke er av de enkleste å håndtere fra bakken. Men når han får rytter på ryggen er han verdens snilleste,og mang en nybegynner har hatt ham som første hesten de har ridd.
Det som gjerne kunne kjennetegnet en såkalt "en-mannshest" ville jo vært at det kun var -en person- som kunne håndtere den...og det er da ikke noen ønskelig adferd?
Man ønsker jo at hesten skal være trygg i de fleste situasjoner,og man har som mål å jobbe bort uvaner...

Kan jo forstå at noen gjerne ville følt det ekstra spesiellt dersom man kunne håndtere an av disse hestene,og var den eneste som hesten stolte på...for det ville jo da være en enorm tillits-erklæring til en selv... Men hva for et liv er det for hesten som kun kan klare å forholde seg til et fåtall personer...?
Det blir derfor litt for "Penny" for meg å snakke om at man har en en-mannshest som kun tolerer en selv...og ingen andre kan takle akkurat denne hesten

Man er ofte litt for flink til å undervurdere andre mennesker rundt seg,og til å tro at man er den eneste som vet hvordan man skal behandle hesten for at den skal få det godt.

Og fordi om hesten er av den sjalu typen,så betyr ikke det at den er en en-manshest...men heller at den vet hvem den "tillhører",og hvilken eier som "tilhører" den...og det er for meg en vel så stor tillits-erklæring som noen...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  09:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
hestene mine er som over, sjalu hvis jeg driver med den andre hesten og sånn, men de er ikke enmannshester...heldigvis!
de tester ut rytterne, prøver å tøye grensene litt for å se om de kan overta styringa, og på den måten virker de kanskje "slemmere" mot andre. men er ikke det ganske normal atferd?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  13:34:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Har hatt hestn min siden 99,og hun er ganske enmannshest.. Men hun er fremdeles veldig glad i andre folk også =)
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  14:24:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen som har en definisjon på enmannshest?
ble litt usikker når jeg så dette
Kopi av melding:
hun er ganske enmannshest...Men hun er fremdeles veldig glad i andre folk også =)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Milda+Tilla

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  14:27:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMilda+Tilla  Svar med kopi av melding
Okei, hvis definisjonen på en enmannshest er at ingen andre enn en person kan håndtere hesten, da er ikke hesten min en enmannshest.

Men, hun er alikevel en spesiell hest, som man må opparbeide ett meget spesielt forhold til for å kunne samarbeide med henne. Har et eksempel: Tilla er drektig (9 og 1/2 mnd på vei), og magen er veldig stor. Hun er nå begynt å bli ekstrem med å jage andre hester unna magen sin. Når søstra mi skulle ta på dekkenet på henne i går (vanligvis jeg som gjør det, dette var ett engangstilfellle) fikk jeg høre etterpå at Tilla hadde hylt (dvs sånn hvine lyd) når hun skulle lukke igjen kryssgjordene. Dette gjør hun aldri med meg.

Noe som også er litt artig, er at i sommer en gang, skulle jeg vaske spenene hennes. Da ble jeg sparket før jeg i det hele tatt fikk kommet nær, så det gav jeg opp etterhvert. Nå kan jeg stå å klø henne mellom dem, hun synes det er SÅ deilig. Slike ting synes jeg tyder på en spesiell hest, da ingen av de andre hestene på stallen er sånn.

Tilla må stole på et menneske før hun lar det komme ordentlig innpå seg. Dette forholdet har det tatt meg 2 år å bygge opp. Derfor vil jeg si at hun er mer enmannshest enn mange andre hester jeg har holdt på med.

Klem

MVH Milda Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  14:47:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke på fenomenet enmannshest. Synes egentlig det kan være en litt arrogant holdning å ha. Jeg er helt sikker på at Lopke vet at hun og jeg har et spesielt forhold, da siden det alltid er jeg som koser og børster henne. Foringen er det ikke jeg som gjør derfor har jeg sett at hun er veldig hengiven for han som forer. Katten min er lik. Hun er veldig trygg på meg og foretrekker å ligge hos meg. Men når jeg ikke er der søker hun til neste person som gir henne mat.

Jeg tror det blir litt likt med hester. Alltid med unntak men jeg tror at alle hester kan bli håndtert av alle som i utgangspunktet ikke er hverken redd eller ekkel mot hesten. Om det var sånn at det fantes SÅ mange "enmannshester" som jeg forstår KUN kan hånderes av en person ville de ha problemer i fht salg eller forrytter.

Og så tror jeg at hester er veldig vanedyr.. om jeg kommer inn i stallen og gir min oppmerksomhet til en annen hest først blir det mer et vanebrudd. Lopke blir forvirra siden det som regel er henne jeg kontakter først. Men sikkert at sjalusi kan forekomme, jeg er bare litt skeptisk til utrykket "enmannshest" og "det er bare jeg som kan håndtere hesten min".
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 04/03/2006 :  14:50:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Den svarte valakken min (som jeg besekrev på en annen tråd), kan kanskje beskrives som litt "enmanns"?

Kjørte her om kvelden med ham i skritt (og poenget var at det skulle være SKRITT) ned rakbanen ved E6. På tur bort fra stallen gikk det overraskende bra, skrittet på lange tøyler, uten å prøve å løpe.
På tur oppover igjen, derimot, var han mer engstelig (skyggene faller annerledes da, og lydene fra veien får en anna tone). Da ble han tung i hodet, og jeg måtte virkelig HOLDE ham igjen og prate med ham hele tida for at han ikke skulle renne avgårde. Men vi fikk da skritta timen våres vi, uten uforutsette hendelser.

I går skulle samboern, som er travtrener, og egentlig har trent denne hesten mer i vogn enn jeg har det siste halvåret, gjøre det samme, trodde han. Han fikk også skrittet ene veien, men når han snudde, kastet hesten seg ivei og stakk. Vill galopp til han var tilbake i det trygge stallområdet igjen...

Det som jeg tror er forskjellen, er at det stort sett er jeg som har drevet med "tålmodighetsarbeidet" med denne hesten, trøstet, stoppet opp, begynt på nytt, gitt ham tid til å tenke seg om, pratet med ham, for å unngå at "rullegardina" faller ned, sånn som i går.
Derfor forbinder hesten meg, og tullepratet mitt, muligens, med å være rolig, og høre på stemmen, i stedet for å få "rullegardin-anfall".

På alle andre måter, når hesten føler seg trygg, kan du be hvem som helst om å gjøre hva som helst med ham, og han elsker alle mennesker like høyt, spesielt de som har tid og lyst til koseprat i tillegg til nødvendige gjøremål. Han blir heller ikke sjalu når jeg driver med den andre hesten min.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.