hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Meninger om dølhest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Meninger om dølhest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bustetrollet

Skrevet - 20/02/2006 :  14:50:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo ingenting som heter lettdøl og tungdøl. Rasen heter Døl, og innen for rasen finnes det lettere typer og tungere typer, men fortsatt er det en Døl.
Jeg blir irritert hvis noen sier de har en lettdøl. Da kan de like godt si at de har en Døl av den lettere typen.
Det er min forklaring.

Det samme kan du si innen kaldblodshesten, en tungere type og en lettere type.

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 20/02/2006 :  15:04:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg klarer ikke helt så se forskjellen på å si lettdøl og døl av lettere type, så lenge man er klar over at de to ikke er forskjellige raser.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  20:43:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg klarer ikke helt så se forskjellen på å si lettdøl og døl av lettere type, så lenge man er klar over at de to ikke er forskjellige raser.

Opprinnelig postet av lino

Det er fordi man har sagt det samme, bare på to ulike måter.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 20/02/2006 :  21:09:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Var nettopp det jeg ville frem til også.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 21/02/2006 :  10:39:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Dette er vel en av de mest kjente dølehingstene her i landet: Randsvarten

Og en unghingst med svensk blod:
Myromslisvensken

Her kommer et bilde av en kjent kaldblodshingst:
Moe Odin

Og en unghingst
Fager Troll

Kaldblodshesten har flere farger enn dølehesten og er lettere bygd, noen ser nesten ut som varmblods mens noen er mer lik på dølehesten i bygning.
Lynnet er også ganske forskjellig da kaldblodsen er avlet for løp og dølehesten er avlet som arbeidshest

Det øverste bildet til Lino er ikke en Dølehest men en percheronhingst som heter kløver.

http://www.piczo.com/Rideturar
Redigert av - Brum den 21/02/2006 10:49:00 Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 21/02/2006 :  11:48:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kaldblodshesten har flere farger enn dølehesten

Det er vel egentlig bare botet kaldblodsen kan være og ikke dølen, men dølen kommer jo i skimmel, noe jeg er usikker på om kaldblodsen gjør?Mulig begge kommer i begge disse fargene også, men har ikke hørt om botet døl eller skimmel traver..

Ellers er jo begge brune, svarte, bork, fuks og rød med lys man og hale

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  13:26:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan ser botet og bork ut?? Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  14:59:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan ser bork ut??

Borket; Borktind

Botet er vel hvit og farget? Eller tar jeg helt feil nå?

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 21/02/2006 15:00:53 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  16:27:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
borket var nydelig!!!

noen bilder av botet??
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 21/02/2006 :  16:35:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Kaldblodshesten kan være flekkete(botet) I tillegg er det ikke uvanlig med store avtegn som bles ofte i kombinasjon med et eller 2 blå øyne. Blå øyne kan også forekomme på hester uten bles. Ingenting av dette er ønsket i dølehestavlen.
Noen av fargene på Dølehesten har norske navn som: Blå(skimmel) Rød(fuks) Innenfor fargen brun har de forskjellige varianter bla. en farge som heter huskbrun den kommer oftest når det finnes blå hester nært i slekt.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  21:22:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kaldblodshesten kan være flekkete(botet) I tillegg er det ikke uvanlig med store avtegn som bles ofte i kombinasjon med et eller 2 blå øyne. Blå øyne kan også forekomme på hester uten bles. Ingenting av dette er ønsket i dølehestavlen.
Noen av fargene på Dølehesten har norske navn som: Blå(skimmel) Rød(fuks) Innenfor fargen brun har de forskjellige varianter bla. en farge som heter huskbrun den kommer oftest når det finnes blå hester nært i slekt.

Opprinnelig postet av Brum

Mulig øynene står i veien for synet, men du sier at (breie) bles er altså ikke ønske i dølehestavlen? Jeg trodde dette var vanlig hos dølehestene.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

stall grønli

Skrevet - 04/03/2006 :  14:28:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det noen der ute som har noen meninger om disse hestene? *er jeg helt sikker på at det er, men..* Og hvorfor er det så tor uenighet i om man skal si tung- og lettdøl, eller bare døl?

Personlig syns jeg dette er helt supre hester, utrolig allsidige, og noen kommer seg høyt opp i klassene også. De har også veeldig forkskjellig lynne, ikke alle ar sånn "late, trege, rideskolegamper" som de ofte blir samelignet med..! Selv sett dølhester løpe som noen tullinger, hoppet høye hinder og gått utrolig pen dressur..! :)
En dølehest er vel en dølehest uansett om den er lett eller tung.. men mange velger å sette lett eller tung fotan for å beskrive kroppsbyggningen til hesten. Det er vel egentlig greit nok, så du får en pekepinn på hvordan hesten ser ut. Uansett, så er det jo en fantastisk hesterase du kan bruke til alt. Jeg skulle gjerne hatt ti stykker til jeg...
Hilsen Nina og Grante.
Opprinnelig postet av *Mariiiia*

Redigert av - stall grønli den 04/03/2006 14:34:22 Gå til toppen av siden

stall grønli

Skrevet - 04/03/2006 :  14:41:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
En dølehest er vel en dølehest uansett om den er lett eller tung. Mange velger å sette lett eller tung foran, gjerne for å beskrive kroppsbyggningen til hesten. Dølehesten kan også være avlet frem med forskjellig kroppstyngde, lik feks fjordingen. Dette er vel egentlig en grei måte å beskrive hesten din på?!
Uansett, dølehesten er en fantastisk hesterase du kan bruke til alt, jeg skulle gjerne hatt 15 stykker til jeg:)
Hilsen Nina og Grante.
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 04/03/2006 :  16:06:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
Kan vel bare si at eg elsker dølehesten! Fjellvåk er tungdøl selv, flott hovskjegg og lang man:) Elsker di hestene eg, synes di er alsidige dyr som du kan stole på. Ja, lettdøl, eller døl er mye lettere enn tungdøl. Liker best ordet Døl, en kalblodstraver, blir så tungvindt. Folk blit forvirret når du sier at naboen hadde 3 kalblodstravere en gang når personen trodde han hadde døl. menmen. Men folk får berre kalle di ka di vil, hestene er di samme di.

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 04/03/2006 :  20:21:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Det er jo dette som er forvirrende for mange, Kaldblodshesten er en egen rase.
Kaldblodshesten er ikke en Dølehest. Enkelt og greit.
Ullsokken, kubles er ikke ønsket men det betyr jo ikke det samme som at det ikke forekommer.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.