hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vekter?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Vekter?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  22:36:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kurre: Fordi Tryggvi er så dum at han tror noen kommer til å betale 60-tusen penger for ham og stille ham. Han vil ikke kastrere ham, og heller ikke selge ham billigere (vet av folk som har prøvd).

Den hesten kommer aldri lovelig til å bedekke annet enn egne hopper.
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  23:21:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kurre:

Hvis han ikke tølter, skal jeg gjøre øvelsene i trav da?

Det vil si at hesten ikke tølter ennå... Er det øvelser jeg heller burde trene på enn å sette på vekter? Har jo skjønt at de ikke er noen problemløsere altså

Hørt at dressur er bra for islandshesten. Men kommer den ikke da veldig på framparten? Skal man da drive dressur, men ikke pakke hesten for langt ned forran?

Har tenkt å melde meg på dressurtimer. Men burde jeg da legge fram at jeg ikke vil ha hesten så mye på framparten? Sånn i forhold til vanlige ridehester.
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  00:17:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kurre:

Hvis han ikke tølter, skal jeg gjøre øvelsene i trav da?

Det vil si at hesten ikke tølter ennå... Er det øvelser jeg heller burde trene på enn å sette på vekter? Har jo skjønt at de ikke er noen problemløsere altså

Hørt at dressur er bra for islandshesten. Men kommer den ikke da veldig på framparten? Skal man da drive dressur, men ikke pakke hesten for langt ned forran?

Har tenkt å melde meg på dressurtimer. Men burde jeg da legge fram at jeg ikke vil ha hesten så mye på framparten? Sånn i forhold til vanlige ridehester.

Opprinnelig postet av Nikita

Overganger er veldig nyttig. Skritt/holdt, Skritt/tølt, og som nevnt mye løsgjørende. Du kan gjerne ri en del trav og bygge muskler i trav, da vil den ha lettere for å tølte senere om den ikke er helt utviklet i muskulaturen ennå. Om den er passaktig kan det hjelpe å legge den ned i trav fra tølt. Da vil den gjerne legge takten i tølt nærmere travet og gå renere før den traver. Og når den skjønner dette kan man legge den mot trav, men holde den i tølt. (Innviklet setning..) Det er også god trening for deg selv, blir enklere å kjenne hvordan ditt eget tyngdepunkt påvirker takta.

Dressur er bra! De fleste som rir "vanlig" dressur gjør det av samme grunn som vi islandshestfolk, for å løsgjøre og få de til å bære seg bedre bak. Men likevel kan enkelte øvelser være greit å unngå, samt at man er forsiktig så man ikke "pakker sammen" hesten altfor mye slik at den mister fremdriften. Som Kurre sa, så er fremdriften og løsgjortheten veldig viktig. Bakdelsvendinger, serpentiner og volter kan du gjerne ri i tølt. Bøy og tøy. :)

Jeg ville har ridd hesten ordentlig igjennom og vært sikker på at den var myk, smidig og lett i munnen før jeg satte på klokker. Og da for en periode bare, og korte økter (5-10min). Husk å ikke sette på for tunge klokker, det er ikke alle som er sterke nok.

Galopp er også løsgjørende, hvis den er rolig og kontrollert. Mange galoppfatninger hvor man tar ned hesten med en gang er bra.

Og ikke minst, husk variasjon så ikke hesten blir lei.

Redigert av - maane den 19/02/2006 00:33:46 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  09:23:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kurre: Fordi Tryggvi er så dum at han tror noen kommer til å betale 60-tusen penger for ham og stille ham. Han vil ikke kastrere ham, og heller ikke selge ham billigere (vet av folk som har prøvd).

Den hesten kommer aldri lovelig til å bedekke annet enn egne hopper.

Opprinnelig postet av Formosissima

He he
Huff da...var redd for det.
Synd,ville være en veldig trivelig ridehest for noen.
Siden han nå er over 3 vil han jo ikke kunne bedekke lovlig noesomhelst.

For å sitere en "dame" han sto i trening hos: Ja,var den ikke søt? Og så løftet han jo NESTEN til kodeleddene på en god dag!

Synd de ikke kan innse hva han er. En trivelig turhest med spesiell farge og sjarmerende utseende.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  09:34:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Maane sier vel stort sett det meste.
Det du skal tenke på i dressuren er at den ikke skal gå så "lang og dyp" som hos enkelte er svært populært.
Og ikke sitt og tenk "lang og dyp" og "bøye pent på nakken" i tølten.Da er det du gjerne havner feil ut og hesten din blir fremtung.

Om noen ber deg om å ri bakbena lenger inn under hesten er du også på feil spor med en liten passgjenger.
Du ønsker at den skal BÆRE mer,men ikke ta lenger steg med bakbena.

Det er så opp og ned om man har nytte eller ikke av å ri for vanlig dressurinstruktør med Islandshest,men har ridd for "islandsinstruktører" som har gitt meg vel så mye feilinformasjon som det en som kun har ridd stor hest har gjort så...

Veldig nyttig øvelse om du får den til er å ri en liten volte i skritt,flytt hesten noen steg ut ,unna for innersjenkel,så direkte frem i tølt.
Den løsner ofte en del.Tølte så en halv runde eller så,og så på nytt.

Bruk naturen. Som Maane sier skal det være lystbetont.
Tempovekslinger og overganger kan like gjerne eller mye heller faktisk ris på tur.

Husk også at feks versader o.l. er veldig nyttig OM DET UTFØRES KORREKT.Ellers har det ingen misjon.
Så om du ikke selv er 100% sikker på hvordan det skal være og kjennes ut eller har en som VET hvordan det skal gjøres som kan hjelpe deg,så la det være.
Da har du mye mer nytte av "enklere" øvelser som utføres korrekt.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  15:18:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kurre: Jeg sitter med "svigerforeldre" som har vanvittig lyst på den hesten, for lynnet passer perfekt til det de driver med (liten "rideskole" med mye turridning, ikke så store krav til gangarter, bare det finnes noe der). De har også prøveridd ham og falt pladask. Eneste minus var at han var litt liten. Men vil Tryggvi senke prisen? Neida. >:-s Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  18:07:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Måtte jo vært superhest!
Typisk Tryggvi.Tror støtt han sitter med en million,samme hva det er.

Jaja,nå har den stått til salgs for samme prisen i 3 år vel omtrent? Og vært satt bort i trening og for salg gudene vet hvor mange steder (vet om 3-4) før eller siden må han vel gi opp?

Virkelig en drøm av en hest å ha i den typen drift!

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  18:14:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg vet iallfall om en eller annen jente, så Camilla og meg, så muligens Eigil(?) rund Drammen.. stakkars pånnis. :-/ Han fortjener noe bedre enn å stå på boks sammen med sønnen sin dag ut og dag inn. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  22:39:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel,han sto hos Egill i...3 dager? 4? Ikke stort.
Var ei rød hoppe fra Tryggvi der også. Hun sto lenger.
Fet sak,"nedoverbakkehest" med en del pass i (ikke så dumt tempo faktisk) som snublet hele tiden.
Riktig adrenalinkick å ri i nedoverbakker....

Han har stått hos Christina Lund.
Var henne jeg snakket med.Ikke så imponert var hun ikke nei.

Synes det er for galt jeg!
Skulle hatt et spark bak skulle de!!

Kurre

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  17:16:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jøss! Trodde ikke dere fikk noen med det problemet der "nede i sør" jeg...(He he he )

Kurre

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  21:47:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er gangsetter'n sin det!!

Kurre

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  08:38:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unektelig er dere underholdene!
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.