hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vekter?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Vekter?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nikita

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  15:26:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan begynne med vekter på frambeina?

Hva oppnår man?

Har jo skjønt sånn ca. hvorfor en bruker dem, men dere kan godt fortelle hvorfor dere bruker dem. Hva er forskjellen på ridingen med og uten disse på.

Ser at mange bruker dem i konkurranser. Etter det jeg har hørt er det tillatt opp til en viss vekt.

Hva heter disse egentlig?

Fengur

Skrevet - 17/02/2006 :  14:04:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vekter; boots er slike du fester rundt hoven på hesten, klokker trer du over hoven slik at de henger i kodeleddet. Kvartboots er kun for beskyttelse og veier nesten ingenting. Disse tres over hoven.

Man kan ri med vekter på frambeina om hesten er passaktig; blir den tyngre fremme vil den (forhåpentligvis) rense takten og få en mer firtaktig tølt. Man kan ri med vekter bak om hesten er travaktig. Man kan også sko den med forkjellige vekter fremme og bak.
Det er lov å ri med max 300 gr pr bein med vekter, og max 10 mm sko. I tillegg kan man da ha ringsåle, men ikke hel såle med fyll, da skor man med 8 mm.

Når hesten er rein i takta kan man legge på vekt for å få med frembeinsaksjon (løft).
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  01:05:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Jeg ville aldri hatt boots på bakbena!!
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  01:19:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har også lært at for å få hesten til å trave bedre kan man ha vektene på bakbena? Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  05:38:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har også lært at for å få hesten til å trave bedre kan man ha vektene på bakbena?

Opprinnelig postet av Formosissima

Omvendt, vel? Med boots på bakbena går de mer mot pass, derfor kan det hjelpe på travaktige hester.

Lukas: Er vel ikke noe verre å ha boots på bakbena til en travaktig hest, enn å ha de på frambena til en som er passaktig? Alt med måte, i korte perioder kan boots hjelpe på takta enten de er trav- eller passaktige.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  11:44:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nei, ikke for å hjelpe en travaktig hest å tølte bedre, men for å få frem traven bedre i en hest som ikke traver i det hele tatt? Har jeg blitt lært feil? Jeg syntes iallfall at det ble mer trav av det :-s Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  12:37:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm, det stemmer ikke med det jeg har lært og erfart. Men om det funker på én hest, så er jo det bra. :D

Hadde vært interessant å finne ut hvorfor det var sånn med denne hesten, og om det gjelder for flere. Men som sagt, så har jeg aldri erfart det selv. Teorien sier jo at vekter på bakbeina forsinker beinbevegelsen slik at den går mer lateralt. Min hest traver hvertfall lettere med vekt foran.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  12:57:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Normalt skal jo mer vekt bak gi lettere for latteral bevegelse - tølt...
Slutter meg til Maane,hadde vært veldig artig å vite hva det var m akkurat denne hesten.

Kan den ha noe snålt i skoingen,rare bevgelsesfeil....?

Hest som ikke traver legger man ofte heller MYE vekt fremme på.
Evt setter den "ut av balanse" med å midlertidig puute på klokker rundt feks knærne/koden,så ri rett frem i (forhåpentligvis) trav...noen kan det hjelpe.
Av og til holder det tilogmed videre.

De trenger bare det å forstå at A.ha! Det er sånn man gjør. Det ER mulig...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Siren & Gledi

» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  14:46:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg lurer også litt på hvordan man begynner med vekter på frembeina. hesten min er travaktig, og blir jo ikke bedre av å gå med boots. Men jeg kunne gjerne hatt mer løft.. hvordan gå frem?
Gå til toppen av siden

Fengur

Skrevet - 18/02/2006 :  14:55:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde selv en veldig travaktig hest, og red den i perioder med vekter bak, samt 10 mm sko med sveis i bak, og aluminiumsko fremme. Du kan si at den travet ikke akkurat bedre av det!!! Den hadde veldig sterkt og fint trav når den var skodd normalt.

Hvis du skal ri med velter fremme for å få mer løft på en travaktig hest, så vil den i teorien bli mer travaktig. Her må du bare prøve deg frem. Løse klokker som henger og slenger litt kan gi god effekt om du ikke vil ri med de tyngste. Husk å ri sinnsykt godt frem, gjerne noen sideførende øvelser for å aktivivisere bakparten maksimalt.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  19:46:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tja, jeg har prøvd det på et par hester (iom. at jeg har hatt det for meg at det er "riktig") og iallfall denne ene ble bedre. Det "spesielle" med ham er at han har ganske så korte bevegelser (av natur) og er veldig passaktig i alle gangarter og generelt heit. Brukte tunge vekter.

Hesten fikk større bevegelser bak og fikk lettere for å "komme ned" til traven, om jeg kan ordlegge meg slil. Før dette var det pass han ville ta (full fres), etter dette ble det enklere å få ham til traven og etterhvert travet han og vi kunne slutte med vektene, og til slutt travet han OK uten.

Det er jo en mulighet for at jeg faktisk red på en annerledes måte, men jeg har alltid trodd det var vekte-treningen som gjorde det. Vi red med vekter på tur og bane (men aldri hele turen eller hele baneridningen).
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  20:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var det muligens lille Sunnanvindur?

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  20:25:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nei, det var nok ikke Sunnanvindur. Han tror jeg ikke vi brukte særlig mye klokker på, og dersom vi brukte det var det bare sånne vanlige boots. Vi fant vel ut at det ikke var så særlig mye gangarter der, så vi lærte ham elementære ting som å svinge. Det var nemlig veldig vanskelig, ska sei. Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  21:12:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Han er passaktig når jeg prøver å få han til å tølte... Så noen av dere skrev at da kunne det hjelpe å ha vekter på frambeina? Stemmer det?

Tusen takk for mange svar hittil
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  22:11:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Passaktig hest: Stiv hest.
Setter bakbena for langt innunder kroppen.
Ja,stort sett vil det hjelpe noe m mer vekt fremme,men dette er ikke løsningen på lang sikt.
Den passaktige hesten er stort sett framtung ("går på forparten"),du må altså få den lett i tøylen og til å legge mer vekt på bakbena.
Ikke la den bli sterk og dra deg fremover i salen,men ri frem og tenk "oppoverbakke".(Her menes ikke at hesten skal sette mulen til værs og løpe avgårde.Alt med måte)

I tillegg er stort sett problemet at hesten er stiv.
Løsgjørende arbeid er nyttig.Myke opp hesten med litt dressur.
Store volter,serpentiner o.l. i tølten.

Fremdrift og løsgjørende arbeid er nøkkelen til de fleste av denne typen problemer,sammen med at hesten er riktig skodd,salen passer etc.

Vekt vil hjelpe hesten til lettere å finne ren takt,men skal ikke brukes for å kamuflere et underliggende problem.

Kurre

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  22:12:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Formosissima.

Nei,han har vel trav...eller flytter i hvertfall bena i travtakt,men løper jo ikke akkurat avgårde nei.

Men den er jo søøøt da! (Vet du hvorfor han fremdeles er hingst?)

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.