hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva heter den allergifrie hesterasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hva heter den allergifrie hesterasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  21:00:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hva heter den hesterasen med litt krøllete pels, om visstnok er allergifri?
www.hestene.no

Aquila&Ingvild

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  21:15:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAquila&Ingvild  Svar med kopi av melding
Tenker du på Bashkir Curly? Den har vel krøllete pels og er allergivennlig såvidt meg bekjent. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  22:01:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Vil tro det er den Mari tenker på. Jeg har iallefall ikke hørt om noen andre allergivennlige hester. Legger ved noen linker om hesterasen:

http://www.abcregistry.org/
http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=Hest&h=d&id=37
http://www.curly.no/
http://www.curlyhorses.org/
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  23:01:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Er denne "allergivennlig" ved at den mangler flass i pelsen eller ved at den mangler lanolin? Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  02:07:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klippet fra curly.no:

"American Curly Horse har krøllete pels, spesielt vinterpelsen. Man og hale er som regel krøllete også. I flere tiår har allergiske hesteelskere fått et nytt liv med Curlyhesten. Nyere forskning har bevist vitenskapelig at Curlyhesten er allergivennlig, og den er det på grunn av andre proteintyper i hud og hår, samt mindre mengder protein, enn det vanlige hester har. Man kan ikke si at Curlyhesten er 100 % allergifri siden allergier varierer svært fra person til person. Men de fleste allergikere, selv de med kraftig allergi, opplever ingen eller særdeles liten reaksjon på de aller fleste Curlyhester."

Renate
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  07:12:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk ;-) Jeg bare lurte på det pågrunn av en prosjektoppgave jeg styrer med for tiden ;)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  10:07:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ildfuglen: Takker. Dessverre sa det meg ikke så vanvittig mye. :-/ Jeg er allergisk mot fettet i pelsen/huden til dyr (lanolinet). Jeg reagerer også på kongepuddel, som sies å være en allergivennlig hund. Jeg reagerer altså ikke ved å få røde, kløende øyne etc., men ved å få eksem og hudreaksjoner der jeg tar borti dyrene. Kunne vært interessant og testet med en curly bare for å se. Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  15:43:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
finnes det noen av dem i Norge da?
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  16:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lillings: ja, det finnes noen, Lene Jensen avler i allefall. Se www.curly.no

Formosissima: Jeg ble heller ikke noe klokere av den teksten.. Men mindre mengder protein kan jo bety mindre fett i pelsen? Ikke vet jeg..
Det beste er vel å prøve, som du sier. Hun holder til i Holmestrand, det er jo ikke sååå langt fra Oslo.. Høres vondt med slike hudreaksjoner! Får du det bare av å ta på hesten?

Renate
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  16:44:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er ikke vondt, men det klør og huden ser.. rar ut. Jeg har vel lært å leve med det, som med de x-antall andre allergiene jeg har. Det hele er litt verre om vinteren enn om sommeren pga. mengden pels, men jeg prøver alltid å bruke hansker mens jeg holder på (derfor har jeg som regel et skikkelig lekkert skille på håndleddene om sommeren :-P). Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  20:16:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå vet jeg ikke hvor du holder til,Formossissma...men her er en annonnse på en som ønsker forrytter på sin curly...

Her finner du annonnsen!

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 15/02/2006 20:19:32 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  06:40:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Takk for tipset, Lene. Jeg bor i Oslo, så det blir nok litt i lengste laget å pendle til Kristiansand ;-) Men så har jeg av ulike årsaker gitt meg med ridning for en stund da, så "problemet" løser seg selv. Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  11:58:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Bashkir ponny (ikke det samme som curly) er også allergivennlig. Det finnes 5 i Norge eller noe sånt
Var å red på dem på skeikampen(?) for noen år siden.

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.