hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Halm som tidsfordriv til hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Halm som tidsfordriv til hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  10:25:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Vi har ei fjording og ei haflinger her på stallen vår. De går begge ute hele dagen men står inne om natta. Haflingeren vår (som vi bare har hatt et par månder) er helt ram på å spise møkka i lufte gården. Han gjorde det også før han kom til oss. Har forsøkt alt men ingen ting ser ut til å hjelpe på møkka spisinga, bortsett fra når han har noe annet å gomle på. Siden den velse tassen er et matvrak med stor M, så kan vi ikke la han få fri tilgang på høy. Da kommer han rett og slett til å ete seg ihjel eller "sprekke".Vi har nå kjøpt inn en rundball med (amoniakk?) behandlet halm (og den stinker det av!) som vi nå tenkte å legge ut som tillleggs for når de ikke har høy. Desverre fikk vi ikke tak i noe halm som var helt ubehandlet, men denne rundballen inneholder mindre lut enn hva som er vanlig. Det er jo verd et forsøk, men hva synes dere om halm som sysselsettings for?
Hilsen uhelbredelig hønemor

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  11:34:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ikke gi dem den rundballen...
Den er ikke bra for dem pga amoniakken.
Ikke alle halmtyper er så bra heller...

Det beste er ubehandlet havrehalm.
Det er lettest å fordøye for dem av halmtypene, og lukter ganske spennende.

Jeg bruker ubehandlet grasball ute (sjekker den hver dag) og høy inne. Av mine er det kun Roxette som blir trilleferdig. Synd, men siden hun er øverst i rang og jeg ikke har noe halm av rett type, så er det ikke å unngå at hun blir lubben og god nå på vinteren...
Jeg prøvde å få tak i havrehalm i fjor høst, men var for sent ute da alt var bortlovet for lengst.
Derfor kommer jeg til å prøve å tinge på halm nå til våren, bare jeg finner ut hvem av bøndene rundt her som skal ha havre til sommeren.. ;-)

Line :-)
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  11:39:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Ellers kan du også prøve å få tak i noe som heter frøhøy. Det er nesten ikke noe næring i det, fungerer kun som vomfyll og tidsfordriv. Frøhøy er halmen til det graset det blir laget høy av. Jeg vet ikke om det er så mange som produserer det, og det er heller ikke så mange som vet at det er noe som heter frøhøy. Men hestene her har fri tilgang på det ute, og ingen av de har lagt på seg noe av den grunn :)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  13:04:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Virker som han kanskje kjeder seg noe også. Kutt et tre og legg ut til han, så får han litt å gnage på og jobbe med.

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 13/02/2006 :  12:32:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frøhøy er høy som har "frødd seg"
Altså som har sluppet frøene sine og er "over the hill"
Fint vomfyll uten næring i.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 13/02/2006 :  13:37:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Er du sikker på at han vil "ete seg ihjel"?
De fleste hester eter som om de aldri skal få mat igjen når de kommer på fri tilgang på grovfôr, men etter en tid (en uke eller to) så roer de seg og forstår at maten ikke blir tatt fra dem og at de faktisk kan ta en pause i spisingen og roe ned tempoet maten inntas i.

Selvsagt gjelder ikke dette 100% av landets hester. Noen blir tønnerunde bare de ser en høyballe. Men, de aller, aller fleste kan gå på fri tilgang på høy uten å bli bælfeite.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  12:21:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
går det an å bruke bygghalm som underlag for hestene? de kommer jo muligens til å spise litt av det.. eller er det bare havrehalm som egner seg for hest? Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/07/2006 :  12:28:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå i vinter har jeg tenkt å fore litt med halm. Det går an ja..?

Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  17:42:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som underlag kan det være lurt å bruke en type halm som ikke smaker så voldsomt godt (hvis ikke du har lyst til at hesten skal spise det da, og det er derfor du vil bruke det som underlag). Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  19:51:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei,skal ha det som underlag i suret mitt med flis i tillegg. men de grådige hestene mine vil sikkert gå løs på halmen selv om de har fri tilgang på grovfor. kan ikke hester få kolikk av bygghalm? eller er det jeg som blander? Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  19:53:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
sKuret ikke suret hvis noen skulle misforstå.. Gå til toppen av siden

monaco_image
» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  02:47:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lærte for noen år siden av Bernt Håkon Andresen:
Hvis hesten spiser halm, er det fordi den mangeler en type vitamin/mineral (Husker ikke hvilken. Kan det ha vært kalsium eller B-vitaminer?)
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  19:32:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm. min erfaring er at hester spiser halm når de kjeder seg/har muligheten, uansett om de får vitaminer/mineraler i tillegg. hestene mine må isåfall ha mangel på ganske mye,for de spiser på ca alt de kommer over. røtter,kvister,bark og trær. alt går ned på høykant. de får mye grovfor så det er ikke fordi de er sultne. tror de tygger på noe så lenge de har muligheten jeg Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 02/08/2006 :  12:34:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Halm gjør noe med fosfor/kalk- balansen i hesten, ja, det husker jeg også fra ett eller annet kurs. Da går vi for kalk, monaco image... ;) Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  12:58:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten ikke har god tilgang på vann kan den godt spise seg ihjel. (få kolikk altså. ) Hadde engang en meget matglad hest, og en vinterdag fikk de gresfrøhalm fordi de skulle slutte å gnage med de fine trærne i padocken. Tjukka fikk såklart forstupeforstoppning (heter det det?) og jeg måtte gå med henne til 2 på natta...
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

monaco_image
» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  14:20:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Crusabell: Nei, det var bare en ting de manglet, ikke mange..

LisaFi: Ja, kalk tror jeg det var... :)

Husker at Bernt Håkon gikk med en liten dott halm å sjekka hver/annenhver uke om hestene ville ha eller ikke. Noen av hestene tok et jafs, mens de fleste bare snuste på det, og snudde seg bort.. Kan jo ringe å spørre han en dag.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.