hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppdragelse av "lille" bissevovven min! :S
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Oppdragelse av "lille" bissevovven min! :S
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  14:22:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Nå har det seg slik at jeg hadde lært om hunden in, Balder, fra å IKKE gå på veien fra den var valp. Men nå har de andre familiemedlemene dritet seg skikkelig ut og tatt med hunden over/på veien UTEN bånd! Så nå stikker han på/over vieien heeeele tiden! HVORDAN i all verden skal jeg få han til å ikke gå på veien?! Jeg vil nemlig helst ikke ende med en massakrert hund!!!

Takknemlig for svar!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o

Bustetrollet

Skrevet - 11/02/2006 :  14:28:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har tydligvis klart å utvide teretoriet sitt.

Hva gjør du når han løper over veien?

Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  14:38:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Jeg roper et klart "NEI" til han med en gang han setter en fot på veien, kaller han til meg, legger han i bakkien og kjefter på han. Så gpr jeg selv over veien mens han sitter lydig igjen på gårdsplassen. så går jeg tilbake til han og roser! Men han pleier å få være ute alene litt å gjøre fra seg/lufte jeg litt "fri" og da bærer det på veien. Det er ikke bare å la være å slippe han løs alene for foreldrene mine gjør det alikevel mens jeg er på skolen.

Tenkt litt på slitk halsbång med noen slags "flagg" som settes ned som en grense. Hunden har altså på seg halsbåndet og om han krysser disse flaggene får han et støt. Men jeg har verken råd eller peiling på hvor dette kan kjøpes.

Andre idèèr?

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  15:00:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
La det skje noe ubehagelig hvis han går alene over veien. Kast noe på han, eller la det komme en skarp lyd (f.eks. horn). Ros ham når han ikke går dit/kommer tilbake.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/02/2006 :  15:16:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gå over veien, ta tak i halsbåndet riv han med deg tilbake og marker godt: NEI DETTE ER IKKE LOV.

Det kan gå an at når han går over veien, at du setter han i bånd, og når han har roet seg slipper du han. For da finner han ut at det er artigere å være laus enn å stå i bånd ved husveggen.

Men det er ingen vits å rope han hjem igjen, du må gå etter han å hente han hjem.

Redigert av - Bustetrollet den 11/02/2006 15:17:32 Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 11/02/2006 :  17:47:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg roper et klart "NEI" til han med en gang han setter en fot på veien, kaller han til meg, legger han i bakkien og kjefter på han.

Om du straffer og kjefter på han når han kommer til deg fordi du kaller på han, vil hunden tolke dette som kjeft fordi han kom til deg, og ikke fordi han gikk over veien..

Dyr tenker ikke bakover når de får kjeft eller ros, og må derfor tas i det øyeblikket noe skjer for at det skal ha virkning. Et sekund senere er det for sent; da har de allerede gjort noe annet som de tolker ros/kjeft opp mot.

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  18:10:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg roper et klart "NEI" til han med en gang han setter en fot på veien, kaller han til meg, legger han i bakkien og kjefter på han.

Om du straffer og kjefter på han når han kommer til deg fordi du kaller på han, vil hunden tolke dette som kjeft fordi han kom til deg, og ikke fordi han gikk over veien..

Dyr tenker ikke bakover når de får kjeft eller ros, og må derfor tas i det øyeblikket noe skjer for at det skal ha virkning. Et sekund senere er det for sent; da har de allerede gjort noe annet som de tolker ros/kjeft opp mot.

Opprinnelig postet av NinjaChristin

Enig. Får han kjeft når han kommer til deg, så tror han at han får kjeft nettopp for å komme til deg.

Om du ikke får det til, så ta kontakt med en hundeinstruktør. H*n kan sikkert hjelpe deg.

carambee

Skrevet - 11/02/2006 :  20:06:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Uff, enig med NinjaChristin. Aldri kjeft når de kommer tilbake. Og å legge en hund (eller hest) i bakken synes jeg er veldig hardt, da må den ha vært veldig bossete mot deg først.

Synes også at halsbånd med støt er ille, men folk bestemmer jo selv..
At du bruker skarp stemme/lyd akkurat idet han går på veien tror jeg er bedre. Ha på han et langt bånd slik at du har muligheten til å få han tilbake hvis han ikke hører.
Og når han kommer tilbake til deg fortjener han ros.

Forstår ikke helt hvorfor du lar hunden din gå løs uten at det gjerde mellom han og veien, men....

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/02/2006 :  20:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uff, enig med NinjaChristin. Aldri kjeft når de kommer tilbake. Og å legge en hund (eller hest) i bakken synes jeg er veldig hardt, da må den ha vært veldig bossete mot deg først.

Opprinnelig postet av carambee

Når en hund legger seg ned på ryggen underkaster den seg, men om den blir tvinget ned så blir den bare mer redd å kan stikke av. Som kan gjøre tng stort værre!

Èn ting, bli flinkere til å rose.
Ellers så tror jeg du må gå å hente hunden, ikke rop den til deg. Sett den fast i et bånd som er festet fast i huset. Gå inn, når hunden har roet seg, gå ut, slipp den.
Gjør det samme om og om igjen, helt til han ikke stikker over veien. Bare mitt tips i denne saken

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  20:27:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Se på SOS hundehjelpen

lucky june

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  21:17:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

kunne ikke sagt meg mer enig!
og hvis hunden hører på et "NEI" som skal komme idet han løper over veien, så kan jeg ikke skjønne hvorfor hunden skal legges i bakken.

hvis hunden virkelig hadde vært lært opp og lydig nok til ikke å krysse veien, så skal ikke det forsvinne av at den er med familiemedlemmer over veien uten bånd.
Kopi av melding:
Og å legge en hund (eller hest) i bakken synes jeg er veldig hardt, da må den ha vært veldig bossete mot deg først.

å legge en hund i bakken med tvang er etter min mening ikke riktig måte å løse problemet på.
en lydig hund vil ha såpass respekt at den viser tegn til underkastelse når du snakker til den.
hvis hunden er veldig bossete mot eier så ligger det en feil et sted i treninga.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  21:33:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Bikkja mi legger seg på ryggen bare jeg ser på henne. Jeg har gått på valpekurs, agilitykurs og dressurkurs fordi hun var veldig hard å dressere. Stri og til tider "døv" elghund med sterkt jaktinstinkt og sterkt gemytt. Men etter noen runder med dressur er hun nå veldig snill, de eneste gangene ørene "stenges" er når hun ser noe vilt..

Om hunden mangler respekt for deg Andrea, anbefaler jeg dressurkurs.

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 11/02/2006 21:34:48 Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  21:55:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Enig. Får han kjeft når han kommer til deg, så tror han at han får kjeft nettopp for å komme til deg.

Om du ikke får det til, så ta kontakt med en hundeinstruktør. H*n kan sikkert hjelpe deg.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Hmm.. Dette visste jeg egentlig! Pleier ikke å legge han i bakken hver gang... altså.. jeg ar da verdensmester i å rote til når jeg skal forklare, så dere skjønner vel ikke bæret. Men uansett. Jeg mente at jeg HENTER han tilbake over veien og utfører mesteparten av det dere fåreslo.

Hmm.. metoden til Kristina virka ikke særlig fristende. Ikke som førsteutvei iallefall. Hunden står fastbundet om dagene, og om han lærer seg at hver gang han har gjort noe galt blir han bundet fast tviler jeg på at det kommer til å gå så bra nr han bindes fast til "plassen" sin...

Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  22:02:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
er jeg den eneste som ikke syns det er galt å legge hunden i bakken her...?

vet dere hva en flokkleder (hund) gjør om den "underdanige" hunden ikke underkaster seg med engang?? den knøvler den underdanige hunden i bakken...
ikke missforstå meg... jeg går ikke å knøvler hunden min hele tiden, men om han blir litt voldsom under lek, kan jeg først knurre, om han ikke underkaster seg da, legger jeg ham i bakken...
dette er ikke for å være ekkel med hunden, men det er dette språket hunden skjønner best...

en ting som faktisk irriterer meg er folk som sier at sånn og sånn bør du gjøre, uten å ha noe som helst kjennskap til hunden det er snakk om, hunder er svært forskjellige, og noe som kan fungere på en hund trenger ikke å fungere på en annen...

så, jeg legger hunden min i bakken om han underkaster seg frivillig (eks under lek), jeg kan gå å ta fra hunden min bein og liknende (for å venne ham til at han ikke skal reagere om et menneske kommer og piler i maten hans), jeg har brukt pigghalsbånd på hunden min, fordi han stressa på tur, om hunden min prøver å stikke av springer jeg etter og knøvler ham i bakken...

dette høres sikkert helt forferdelig ut for noen av dere, og jeg klarer sikkert å terge på meg noen her, kanskje noen til og med vil si at jeg er slem med hunden min...

jeg er ikke for det å dulle og skjemme bort hunden, og mener at hunden skal oppdras på det språket den skjønner best, hundespråket, man du jo ikke gresk til et norsk barn heller...?

jeg har foresten også brukt strømhalsbånd på hunden min... mange syns dette er ille, det gjør ikke jeg, hunder er veldig smarte dyr, så har de først fått støt en gang, vil de unngå det som best de kan...
jeg brukte det på min, fordi han bråkte mye... ekstremt effektivt!!

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  22:47:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med deg Dr_ag_on_86.. Det beste er og trene hunden på hundens språk!! Og hvorfor sitte og høre på hunde gnål hvis det kan løses med et støt! Som du sier så er det effektivt og de lærer!!
mvh Mia..... Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  23:37:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

vet dere hva en flokkleder (hund) gjør om den "underdanige" hunden ikke underkaster seg med engang?? den knøvler den underdanige hunden i bakken...
ikke missforstå meg... jeg går ikke å knøvler hunden min hele tiden, men om han blir litt voldsom under lek, kan jeg først knurre, om han ikke underkaster seg da, legger jeg ham i bakken...

jeg syns det blir feil å først være med på leken, så plutselig straffe hunden fordi det er for voldsom. er ikke så lett for hunden å skjønne at vi får vondt når den f.eks. rifer borti armen vår med kloa si.

Kopi av melding:
jeg har brukt pigghalsbånd på hunden min, fordi han stressa på tur, om hunden min prøver å stikke av springer jeg etter og knøvler ham i bakken...
hva er pigghalsbånd? et halsbånd der piggene venner innover? blir hunden mindre stresset av det? ikke alle hunderaser det er like lett å løpe etter, labradoren min løper myye fortere en jeg er i stand til.

Kopi av melding:
jeg er ikke for det å dulle og skjemme bort hunden, og mener at hunden skal oppdras på det språket den skjønner best, hundespråket, man du jo ikke gresk til et norsk barn heller...?

er hundespråket strømhalsbånd og pigghalsbånd? jeg dresserer hunden min med kroppspråk og stemme. tror ikke hunden min hadde skjønt stort om jeg satte på den et strømhalsbånd å gav den støt hver gang den prøvde å stikke. den hadde kanskje sluttet å stikke, men hadde ikke respektert meg noe mere av den grunn...

Kopi av melding:
jeg har foresten også brukt strømhalsbånd på hunden min... mange syns dette er ille, det gjør ikke jeg, hunder er veldig smarte dyr, så har de først fått støt en gang, vil de unngå det som best de kan...
jeg brukte det på min, fordi han bråkte mye... ekstremt effektivt!!

denne "bråkingen" er faktisk hundens måte å komunisere og si ifra om ting på. jeg vil ikke at min hund skal forbinde det med smerte hvertfall.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.