hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ideal saddle
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Ideal saddle
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2006 :  23:12:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Min lille hest,med en meget spesiell og vanskelig bygning,er nå nødt til å få spesiallaget sal. Hvis det er mulig å få noe til å ligge bra i det hele tatt,salmakeren var usikker.. Min gode Arabian Sylvan ligger ikke like godt lenger,men ingen andre saler har passet han. Er i villrede om hva som bør gjøres,i verste fall blir han kjørehest på fulltid.

Så-til saken: Salmakeren tar kontakt med Ideal Saddlery for å høre om de kan klare å lage sal til det lille problemdyret.
Noen som har erfaringer med Ideal saler? Regner med at de er av god kvalitet,men er interessert i å høre om hvordan de er å sitte i,støtte o.l..
Håper på svar!

Redigert av - Kine og Tassen den 10/02/2006 23:29:44

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/02/2006 :  23:53:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om dette er samme Ideal som lager islandshestsadler, så liker jeg dem ikke. De to-tre jeg har prøveridd (i forbindelse med salprøving) fikk meg til å sitte bomfast i salen - ingen sjangs til å få rørt på sjenklene der nei (dette er noe jeg ikke liker). Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 11/02/2006 :  00:58:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
OT: Hva er det som er hovudproblemet med salene du har prøvd? Er han bred over ryggen/svai i ryggen e.l?
Har hatt litt problemer med sal-kjøp selv. Jeg har ei kaldblodshoppe med litt "spesiell" og veldig bred rygg. Har endelig funne en sal som ligger greit. En sommer-sal med bomvidde 37!!? Kan anbefales...
Har du vurdert bomløs sal? Finnes mange fin bomløse saler... Star trek-dressur(tror jeg den heter?) ligner helt på en normal engelsk dressur-sal
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  12:25:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OT: Hva er det som er hovudproblemet med salene du har prøvd? Er han bred over ryggen/svai i ryggen e.l?
Har hatt litt problemer med sal-kjøp selv. Jeg har ei kaldblodshoppe med litt "spesiell" og veldig bred rygg. Har endelig funne en sal som ligger greit. En sommer-sal med bomvidde 37!!? Kan anbefales...
Har du vurdert bomløs sal? Finnes mange fin bomløse saler... Star trek-dressur(tror jeg den heter?) ligner helt på en normal engelsk dressur-sal

Han er bred,men smaler av ved skuldre og manke,meget svai og overbygd bak. Han er veldig kort,ikke mye plass til sal. I tillegg har han en mage som gjør at gjord sklir frem.
Så problemet er at salene ikke har svai nok bom (Arabian salen min er noe av det svaieste man får tak i av ferdig fabrikksal),bakparten skyver salen fremover ved bruk,og det er såpass smalt foran at salen ikke får noe naturlig leie å ligge i,salen glir frem på skuldrene hans.
Arabian salen har fungert flott i mange år,men nå går det ikke lenger. Jeg skal prøve å kjøre han masse for å styrke ryggen hans og få av litt mage,men det er jo begrenset hvor mye det hjelper.

Har foreslått å bruke bomløst,men equiterapaut,dyrlege og salmaker fraråder meg det siden ryggen hans er så spesiell,det blir feil belastning på ryggen. Men finner jeg ingen annen løsning er jeg villig til å prøve det,så vi i hvertfall får ridd litt.

Takk for tips! Hele situasjonen er litt håpløs..

Redigert av - Kine og Tassen den 11/02/2006 12:30:29 Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 11/02/2006 :  12:31:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utrolig kjedelig å ikke ha skikkelig sal Vet wintec-salen er rimelig svai. Hesten min er også veldig svai i ryggen, men denne ble for svai til henne.. Lykke til hvertfall Gå til toppen av siden

AnneM

» VIP

Skrevet - 12/02/2006 :  20:48:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Arabiansal er ikke spesielt svai i bommen, kan være at din er stoppet svaiere men i utgangspunktet er de ikke kjent for å være de svaieste salene. Prestige ol er mer ofte mer svai.

Jeg har litt av samme problem som deg: har en ponni med kort rygg, overbygd og litt svai. Ingen ryggrad som stikker opp, dvs temmelig rund selv om han egentlig ikke er en bred hest. Jeg har bestilt en Ideal i forrige uke, så det tar vel et par måneder før den kommer.

Jeg har prøvd bomløse saler, men finner ingen som jeg trives i. Bomløse er så sinnsykt brede å sitte i, at knærne mine stikker rett ut.

Jeg vurderte Globus, Juventus, Fieldhouse og KN blandt annet, men alle blir for lange.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2006 :  13:05:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en Ideal dressursal til kadblodsen min tidligere, var kjempefornøyd med kvaliteten, hadde den i 6-7 år (og jeg kjøpte den brukt), og den såg fortsatt ut som ny, og hadde uten tvil det mykeste setet(og for mitt vedkommende er det nesten det viktigste når det kommer til salvalg) jeg noen gang har sittet i (slår tom min elskede Windsor). Det eneste jeg ikke likte var at setet ikke var dypt nok for min del, ellers syntes jeg den ga god knestøtte ol.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  22:13:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!
Salmakeren mente salen min var veldig svai i bommen,ellers har jeg lite peiling på merket. Referer til det jeg har blitt fortalt.
Har sett på en Ideal sal nå,virket veldig myk og fin. Dersom salen må spesialbestilles blir det veldig dyrt,derfor jeg lurer veldig på dette merket. Skal prøve en Globus Loke i morgen,hadde vært supert om det hadde vært mulig å få tilpasset den. Sjekker opp litt på egenhånd og,ingenting skal være uprøvd! Sommer hørtes også ut til å være noe jeg kan prøve ut.
Kroppen på Tassen er visst så vanskelig at det er usikkert om det er mulig å få noe til å passe 100%,i såfall er han nødt til å bli kjørehest på fulltid. Trist med en så ålreit hest,men han skal slippe å få plager av å bli ridd.
Alle tips tas i mot med stor takknemlighet!
Litt OT,men: Anne,var det deg jeg kjøpte en Ellipse av for et par år siden? Det var noe kjent..
Gå til toppen av siden

AnneM

» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  12:43:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan godt være at det er meg du kjøpte sal av ja, jeg solgte en i november/desember 2004 om jeg ikke husker feil Hadde en islandshoppe som salen var for bred til. Er mulig at salen hadde passet hesten jeg har nå

Globus er for lang til min hest, og for rett, men den kan nok stoppes om til å bli svaiere. Planla å teste ut en Clic eller KN, men Fossum har ikke ringt tilbake til meg de tre gangene de har lovt det, så jeg orker ikke handle der mer, tigger ingen om å få være kunde hos dem

Jeg hadde bomløs Flexion til min, han elsket den salen, men den var altfor bred for meg å sitte i Hvis du ikke finner bomsal, så er bomløs evt med oppbyggende pad foran, absolutt verdt å prøve
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  15:26:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da var det nok deg jeg kjøpte dressursalen av! Den ble for vid,så etter hvert var jeg nødt til å selge den.. Synd,for det er en flott sal..
Har ikke for store forhåpninger når det gjelder Globusen,men jeg kan jo legge den på og se. Salmakeren mente at det beste er en sal der bommen er så bra tilpasset som mulig i utgangspunktet,derfor Idealsalen kom på banen.
Har prøvd en Ideal sprangsal for å sjekke lengden,den var "milevis" for lang. Men blir jeg nødt til å kjøpe Ideal,vil den være bygget etter ryggen hans. I hverfall så godt det lar seg gjøre etter bilder og mål.
Tusen takk for gode tips!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  15:48:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg ville prøvd en bomløs jeg. Salmaker/saltilpasser er veldig sjeldent villig til å anbefale bomløst uansett, siden disse tar fra dem levebrødet (jeg har ikke møtt en eneste sådan som anbefaler en, men ingen har i følge meg en god grunn til det). Med god padding på den burde det være mulig å få til noe bra; det finnes like mange forskjellige bomløse som det finnes sadler med bom. Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  21:37:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bomløst er jo verdt å prøve,men gir det de samme mulighetene som jeg har med tradisjonell sal? Går det an å hoppe iblant og å starte dressur? Skjønner at salmaker ikke anbefaler det.
Globusen så rimelig malplassert ut på ryggen hans,så den blir det ikke! Er fristet til å få annen salmaker til å se på salen min,kanskje det finnes noen med andre meninger og begrunnelser.. Lei hele greia,uff.
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 16/02/2006 :  10:07:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bomløst er jo verdt å prøve,men gir det de samme mulighetene som jeg har med tradisjonell sal? Går det an å hoppe iblant og å starte dressur? Skjønner at salmaker ikke anbefaler det.
Globusen så rimelig malplassert ut på ryggen hans,så den blir det ikke! Er fristet til å få annen salmaker til å se på salen min,kanskje det finnes noen med andre meninger og begrunnelser.. Lei hele greia,uff.

Opprinnelig postet av Kine og Tassen

Det finnes bomløse dressur-saler som er tilnærmet lik en vanlig sal. Har hørt at det ikke er så bra å hoppe med bomløs sal, men husker ikke hvorfor, så det kan kanskje noen andre svare på?
Viss du vurderer å bruke hesten kun til kjøre-hest, for du ikke finner sal som passer, så er jo ikke sprang så aktuelt likevel!? Så da ville jeg heller vurdert en bomløs..

Her selger dei bomløse dressur-saler:
http://www.freehorse.no/

Lykke til da

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  10:27:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan hoppe med en bomfri, men det anbefales ikke å hoppe så mye siden det blir trykkpunkter på ryggen (mye vekt i stigebøylene). Jeg ville ikke startet sprang i en bomfri, men å trent en gang i blandt ser jeg ikke noe i veien for.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  10:45:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Nå har jeg sjekket opp litt angående et bomløst alterntiv,ser ikke ut til at det er det letteste heller.
Startrekk sal synes jeg ikke at ser så lovende ut,men smak og behag..
Freeform (som er det alternativet jeg har vært mest positiv til) former seg dårlig etter lengdeleiet på ryggen,det er visst mer problematisk på korte,svaie hester enn på andre. Salen kan i såfall gi trykkskader bak. Men jeg skal få prøve en demosal i tilfelle det ikke vil være noe problem. Synes disse salene er lekre å se på!
Barefoot er det eneste jeg virkelig har blitt anbefalt å prøve,med knestøtter foran til dressurridning. Har jo også en hyggelig pris!

Jepp,helt klart bedre med en bomløs til tur og bakkearbeid enn ingen sal i det hele tatt. Grunnen til at jeg har vært så oppsatt på å fortsette med bomsal, er at jeg gjerne vil fortsette med det vi begge liker og koser oss med. Men går det ikke,så går det ikke!

Redigert av - Kine og Tassen den 16/02/2006 11:02:55 Gå til toppen av siden

AnneM

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  19:36:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kunne hatt en bomløs sal til mitt bruk, dvs hoppet en gang i blandt, men vi hopper maks 60 cm (pysete rytter ja ;) ) og man får starte stevner hvis salen ser ut som engelsk sal. Jeg har såå lyst til å prøve Fhoeinx GP, men det er jo desverre ingen her i Norge som selger de salene Jeg tror ikke din hest er så veldig ulik min, og han elsket Flexionsalen vi hadde.

Star Trekk, Barefoot, Torsion osv er saler jeg syns er altfor brede i setet. Trives ikke i dem i det hele tatt, men for de som f.eks liker Barefoot så tror jeg absolutt at Star Trekk er sal de fleste vil like. Den får man vel starte i konkurranser med.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.