hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Typisk for travtransporter, eller?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Typisk for travtransporter, eller?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  20:06:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Den ene hesten på stallen her ble solgt, og skulle reise med en travtransport opp til Fauske, nesten til Bodø. Det var vel greit nok? Billig transport over en stor avstand. Ca 10 timers kjøretur.

Transporten ankom stallen. Eieren av hesten visste fra før at hesten ikke likte å bli transportert, så hun hadde på forhånd ringt vetrinær, og bedt han om å være til stede, tilfelle det skulle bli nødvendig å dope ned hesten.

Eieren leide hesten mot rampa og var veldig spent på om den ville gå på. Noe den gjorde, uten problemer. Hesten skulle stå ytterst, så den var nærme kanten på lemmen. Det var ikke ordnet istand noe å binde hesten i, så han som kjørte transporten gikk inn for å ordne dette. Da tråkket hesten ett steg bakover, tråkket utenfor lemmen, og falt ned, og mistet balansen og skled på det glatte underlaget.

Nå skulle det bli langt vanskligere å få hesten innpå, nå hadde den jo blitt skremt da den falt ned. Så hesten gjorde motstand, nekta å sette beina på rampa. Og det var her helvete begynte. Det første de gjorde, var å ta et tau bak rompa på hesten, noe som iogforseg var greit nok. Men hesten gikk ikke på likevel, og begynte å småsteile. Vel, da stappa de kjettingen inn i munnen på hesten, og stramma til. De drog så hardt i denne kjettingen at hesten fikk helt panikk, og begynte å steile og bukke. Det er en hest på 1.75 det er snakk om, og det er store krefter i sving. Vel, da fikk hesten en kjetting nr 2 surret rundt hele mulen, 2 karer sto å drog, og jeg sto der hjelpesløst å holdt en 2 åring de hadde tatt ut av transporten, for at hesten som skulle dra herifra skulle komme lenger inn i transporten. Hesten blånekta, og tok helt av, den bukka og steila, sparka bakut og var helt vill, og klarte til slutt å rive seg løs fra de to idiotene som holdt på med denne galskapen. Vel, nå hadde disse 2 karene fått nok, så de tok frem en dressurpisk, og slo og slo og slo. Vetrinæren hadde ikke dukket opp, og vi fikk heller ikke tak i noen av de 5 andre veterinærene vi prøvde å ringe. Hesten begynte å bli sliten, men fortsatte å steile og bukke, og var helt vill. Og de fortsatte å slå. Til slutt fikk jeg nok, og sa: F*** at det går ann å behandle ett dyr sånn! Kutt ut, det hjelper ikke! Er dere totalt sperra??" Da fikk jeg bare ett stygt blikk, før han som holdt leietauet ga det til eieren av hesten, som var helt på gråten over det som skjedde. Så gikk han og drog i tauet som de hadde dratt bak bakparten på hesten, mens han andre sto og rappa til hesten med pisken.

Omsider fikk vi tak i veterinær, etter å ha stått å se en hest bli regelrett mishandla i over en time. Han kom og fikk satt ei sprøyte, og hesten roet seg ned, etter noen rapp til med pisken, og et tau bak rompa, og litt draing i leietauet, gikk hesten inn, den var helt utslitt etter å ha kjempet mot disse idiotene så lenge.

Vel, vi fikk nå vite at hesten skulle stå på transport til klokka 13.00 dagen etter, altså i 21 timer i strekk. De fikk ikke vann på hele turen, noe som hadde vist seg godt da hesten hadde slukt 2 bøtter med vann da den kom frem.

Hva gjør man i slike tilfeller? Anmelder de som kjører og laster? Er dette typisk i mange tilfeller med travtransport, der de frakter 6-7 hester i lastebil, og kanskje har litt dårlig tid?

Wenche & Amber

Bustetrollet

Skrevet - 07/02/2006 :  20:12:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også hørt om en lignende hendelse.
Eierne fikk aldri hesten på transporten igjen, for den ble bare nervøs og redd da.

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 07/02/2006 :  20:57:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke at jeg har så mye peiling ang transport og de som lever av det men de har sikkert tidspress og dårlig tid som resten av samfunnet dessverre for hestene Jeg skjønner at sjåførene ikke har tid og kan stå å dikke-dare med alle hester som ikke vil på transporten men det finns grenser Syns jo også at det var synd i denne sammenhengen at ikke doktor dyregod kom på forhånd så hadde kanskje alle parter sluppet dette og hesten hadde hatt det litt bedre....
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 07/02/2006 :  21:02:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå tror jeg jeg kjenner nesten det er snakk om og vet at han i likhet med mange av sine rasefrender ikke kan bankes til "fornuft". Han har alltid vært problematisk og transportere og har måtte dopes. Da har han alltid gått på (med et lite dytt i rumpa - evt to som går bak og holder armene sammen og dytter han innpå).

Nå er det desverre mange (sikkert alt for mange) av denne type "travfolk" som tror at alle problemer kan løses med vold i større eller mindre omfang. Kan til nød innse at enkelte hester må "tas" til en viss grad men denne hesten er så langt fra i denne kategorien som det går ann å komme.

Jeg skjønner ikke hvorfor de/dere som så på ikke fikk avsluttet dette scenarioet lenge før det i det hele tatt fikk utarte seg slik det gjorde? Jeg hadde ikke i tre minutter engang orket å se en hest bli utsatt for slikt uansett om den var min eller noen andre sin! Noen ganger må man bare drite i middelaldrende menn som tror de vet alt og er eksperter på hest. Hadde jeg vært vitne til noe slikt ville jeg ikke nølt med å anmelde det!
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  21:03:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åh kjære!!
Slikt skal ikke skje.Hadde i hvertfall tatt kontakt med eier av firmaet og fortalt hvordan sjåførene hans oppfører seg. (Om dere ikke da var så uheldige at det var eier selv...)

Har sendt og tatt imot en god del hest med travtransporter,men det har utelukkende vært positive opplevelser.
Hestene har kommet frem i god form,rolige og fornøyde.

Tror jeg som hesteeier her hadde sagt stopp,lenge før det fikk bli SÅ ille,men det er lettere når man er endel eldre,vet ikke hvor gammel denne eieren var.
Det er nå et firma man aldri bruker igjen,synd det er forbudt her å gi ut navn!!! Sånne bør ikke få mer business!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 07/02/2006 :  21:50:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ut ifra overskriften din kan jeg bare svare nei.

Dette er ikke typisk for travtransporter jeg er vant til å bruke i allefall.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 07/02/2006 :  22:08:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
hørtes ikke kjent ut for min del, heller. Vi har jo stall på en travbane, og ser ca 200 hester komme og reise igjen ca en gang i uka, og det er kun unntaksvis at noen står igjen og træler med å få hestene på transporten igjen.

Har oftere opplevd ridehester som er vrange, for eksempel ved omlasting på lengre transporter, som den som nevnes her. Men dette skulle vel ikke være noen sånn diskusjon travhest- ridehest... ;)

Så- enig med Tone, dette er IKKE typisk, nei.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 07/02/2006 :  22:10:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
hørtes ikke kjent ut for min del, heller. Vi har jo stall på en travbane, og ser ca 200 hester komme og reise igjen ca en gang i uka, og det er kun unntaksvis at noen står igjen og træler med å få hestene på transporten igjen.

Har oftere opplevd ridehester som er vrange, for eksempel ved omlasting på lengre transporter, som den som nevnes her. Men dette skulle vel ikke være noen sånn diskusjon travhest- ridehest... ;)

Så- enig med Tone, dette er IKKE typisk, nei.
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  22:34:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Å HJEPLES!!! Er det mulig?!
Huff, fy flate nå blei jeg FORBANDA!!!
Åh! hadde de gjort dette mens jeg var til stede hadde de skulle få smakt!!! Skjønner ikke hvordan det er MULIG å behandle hesen slik!!! Tenk på hvordan den blir i ettertid da! Å få på hengeren!! Kunne de ikke bare venta på dyrlegen og ikke gjort ting værre?!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  23:09:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Opal. : Du vet hvilken hest det er snakk om.

Jeg prøvde å gripe inn, men det gikk ikke gjennom, de overså meg totalt når jeg prøvde å fortelle dem hva de kunne gjøre, det er så mange andre måter å gjøre det på. Mamma sa at hvis hu hadde vært der, så ville a ha nekta de folka å ta med seg hesten, samme hva de hadde sagt, da hadde heller hesten fått stått hos hos gratis ei uke til, for å vente på ny transport. Når man står der, og er 3 jenter på 17 og 20 år, og 2 "hestekarer" på rundt 50 år, er det ikke så lett å få gjennomslag..

Disse folka lå allerwede 3 timer bak tids skjema, men det syns jeg ikke er noen unnskyldning for å behandle ett dyr slik. Driver de i hestebransjen, bør de vite at ting kan gå galt, de må rett og slett beregne seg mer tid enn hva det er forventet at de skal bruke.

De skulle egentlig vente til dyrlegen kom, men da de hadde venta i 10-20 minutter, sa de at "nei, dette har vi ikke tid til" , og dermed begynte det hele. Det er så ufattelig unødvendig. Den hesten kommer aldri til å gå på en transport frivillig igjen, skal det skje, må det legges ned enorme mengder med trening, riktig trening, etter NH prinsipper, eller Monty Roberts, tror jeg.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  23:45:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
jeg har ikke sånn erfaring med travtransporter...de eg har vert borti har vært snill å grei=)
men det der hadde eg seriøst klaget på!skal ikke gå an å behandle hester sånn!

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  08:42:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Er du sikker på at dette er en som kun frakter travere? Har hørt mye rart (og opplevd) om en transportør som kjører jevnlig sør-nord Norge! Fikk selv en ponni for ca 1 år siden med denne karen, og ponnien var helt dehydrert - drakk flere bøtter vann Jeg lovte nå meg selv at jeg ALDRI skal hverken få eller sende noen hest med denne mannen mer - om han så var det siste alternativet på jord!!!
Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 08/02/2006 :  12:38:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er IKKE typisk travtransport nei!!

Jeg fikk sendt jenta mi med travtransport fra Odda til Oslo i januar, og hesten hadde det som plommen i egget. Spiste på medbrakt høy og hadde drikkekar i "spiltet".

Kjempetrivelig sjåfør, ingen sak
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 08/02/2006 :  14:28:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har bare positivt å si om trav transport.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  15:05:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her skulle man ha grepet inn for lenge siden.... Jeg forstår at det ikke er enkelt for ungdommer å si imot voksne "hestekarer",men vil faktisk tro at selv disse karene egentlig visste at dette ikke er måten å gjøre tingene på... Hvorfor det alikevel ble gjort har jeg ingen folkaring på...det er jo bare helt bak mål...
Men kan iallefall si med hånden på hjertet at jeg hadde grepet inn lenge før...

Om overskriften,"Typisk for travsport,eller?" kan jeg bare si at denne måten å laste hest på er ikke akseptabelt,ikke innen noen grener!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 08/02/2006 :  19:11:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Forstår det var vanskelig å gripe inn.
Men hadde det vært min hest hadde jeg jammen tatt hesten med meg og gådd!!
Og at de kjører i 21 timer!!1 Det er vel ikke lov? Husker ikke antall timer men...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.