hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Liker seg ikke alene
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Liker seg ikke alene
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Amalie og Frk. Thora<3

Skrevet - 06/02/2006 :  09:56:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei har en hest som ikke liker seg alene, selv når vi rir. Har derfor ikke så lett for å ri når vi er alene... Hun blir observang på alt som skjer rundt henne og nervøs... Noen som kan hjelpe meg, vil gjerne ri uten andre også...

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  10:44:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
De aller fleste hester oppfører seg anderledes når de er alene kontra være sammen med artsfrender.
Flokkinstinktet sier at de vil klare seg bedre i flokk enn alene.
Poenget for deg og din hest vil være å etablere en trygghet, du må vise henne at du er en trygg leder som ikke har noen intensjon om å la henne havne i noen farer.
Anbefaler leietrening, korte turer i begynnelsen lengre etterhvert, hvor du på ingen måte skal dra henne fremover- hun skal frivillig følge deg.
Ved evt. situasjoner hvor hun blir skremt må du ta kontrollen over situasjonen mao, vær en rolig, stødig og trygg leder for hesten din, gjerne prat med henne og ro henne ned på en måte som fungerer best for dere. Vær tålmodig, ikke bli sint på henne når hun blir redd, snakk henne igjennom "farlige" kryss eller "hestespisende" kumlokk, gå foran og skryt massemasse for hver minste lille hindring på veien.
Når dere begge føler dere trygge nok kan du forsøke å ri henne på småturer, og husk at det er ikke et nederlag om du må gå av og leie henne litt i begynnelsen.

Lykke til, jeg er helt sikker på at du snart får en hest du kan ri alene på tur

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  14:07:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Hesten min var slik før. Det er kun trening som skal til, og da må du ri en del alene. Gjør turene lengre og lengre, og tenk på at det kun skal gå fremover. Hesten min hadde tendensen til å kaste seg rundt å sette nesa hjemover hvis han ble skremt/usikker. Nå vet han at det ikke er ett alternativ. Jeg har ikke vært hard, men bestemt. Jeg var usikker og satt å venta på at han skulle bli skremt, altså sikkert ganske anspent. dette merket han klart! Nå når jeg har lært meg å slappe av, og puste med magen, går alt meget bedre
Han slapper jo mer av sammen andre på tur, men sånn er de jo bare.

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  18:46:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg hadde akkurat samme problemet med min hest; Inntil jeg kjøpte ham for nøyaktig et år siden(ettårsdag i dag faktisk;p) hadde han bare gått sammen med andre hester hele livet.

Hvis du gir hesten din masse oppgaver, og overser at den vrinsker/ser etter andre hester, går det nok raskt over. I hvertfall på banen. hesten min fungerer helt supert alene på banen nå, kikker bare litt hvis det går hester forbi, men på tur har jeg fått forbud mot å ri alene fra mamma, pappa og to ridelærere;). (Skrittet han alene etter en ridetime, siden han hadde fungert så bra alene den siste tiden, han hørte en lyd, og løp hjem, jeg våknet 12 timer senere på sykehuset med en kraftig hjernerystelse.)
Gå til toppen av siden

BellaMin

Skrevet - 12/02/2006 :  19:06:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
(nesten) ingen hester liker å stå alene.
Hester er jo flokkdyr, så..

En hest er ikke bare en hest! Gå til toppen av siden

Amalie og Frk. Thora<3

Skrevet - 17/02/2006 :  19:16:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tips Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.