hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Beite?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Beite?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nikita

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  11:47:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva synes dere om det med beite? I henhold til foring og feite hester...

Lar dere hestene deres gå 3-4 mnd på beite om sommeren? Rir dere dem da? Hvordan får dere styrt det med for og sånn?

Noen som har hester som blir feite på beite? Hva gjør dere?

Har tenkt litt på det selv, og lurer på om jeg skal kutte ned beite-tiden, da hesten min blir ganske feit. Han har jo godt av å gå ute og kose seg hele sommeren, men jeg vil trene aktivt også. Og det er ikke så lett når han spiser seg skikkelig feit.

Sliter det på en hestekropp, det å blir skikkelig feit om sommeren og ellers litt tynn om vinteren. Hesten min har ellers i året ikke noe ekstra på kroppen for å si det sånn. Og jeg lurer på om det er bra å drive slik jojo-foring?

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  12:19:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Hesten min legger på seg mye på beite og det tar lang tid å slanke ham etterpå. I år skal han bare få gå tre uker på beite, de tre ukene kommer jeg ikke til å ri ham, men skal ha ham på beite å ri samtidig tre uker i tillegg.

Fikk råd av min veterinær om å ikke la hesten gå lengre enn tre-fire uker på beite, slik at jeg kan begynne nesten der vi slapp, og slippe å bruke halve året på å komme opp på samme nivå vi var på før sommeren og aldri komme videre.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  12:44:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Mine går på beite i 5-6 mnd. Eg trener dei stort sett heile tida, men gir dei fri i ein ca 3-4 veker. Dei blir litt tjukkere enn ellers, men ikkje så det gjør spesielt mykje. Eg starter konkurranser og rir på treninger sjølv om hesten er på beite. Synest det er best for hesten å få gå på beite så lenge som muleg. Forer ikkje hestane noko utenom beite så lenge holdet på dei er bra i allefall midt i beiteperioden. Kan bli noko foring i begynnelsen og slutten av beiteperioden. Men det er minimalt.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/02/2006 :  12:48:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min går ikke på beite om sommeren, har ikke gått på beite siden har var åring.

Er traver så må trenes kontinuerlig så han ikke detter ut av formen. Skulle gjerne trent han samtidig som han kunne gå på beite, (om det minste gå på beite om dagen..) Men det er desverre ikke gjennomførbart for meg. Derfor blir det ikke noe beite på han. Men han får spise en del grønt, er flink og sanker gress med ljå til dem hver dag så de får litt å kose seg med. Går også og gresser en del med han..

Syns sommeren er den fineste årstiden å ha hest på, derfor synes jeg det er litt "bakvendt" å la hesten få fri de 3-4 fineste månedene av året, treningsmessig. (Vi sliter jo oss gjennom vintermånedene, med glatt og kaldt og dårlige treningsforhold, men når finværet kommer, skal vi ikke kunne trene hestene..?)

Veldig mange med ridehester gir jo hestene helt fri på sommeren, dette tror jeg ikke jeg hadde gjort selv hadde jeg hatt ridehest, hvertfall om jeg konkurrerte med den. Skjønner jo at å la hesten få gå på beite er fint og motiverende for den, så derfor synes jeg at det mest "perfekte" ville være å kombinere beite og trening jeg. Så får hesten gå og beite og kose seg, uten at den kommer ut av form. Men hvis jeg skulle gitt hesten helt fri, kun beite, ville jeg ikke gjort dette utover max 1 mnd.

Edit: Ser nå at innlegget mitt ble litt off topic, det ble mer et beite/trening - innlegg enn beite/foring, som emnet dreide deg om.. jaja..
Nei jeg tror ikke det har så mye å si om hesten legger litt på seg i sommermånedende, hvis den går på beite.. Men alt med måte, og alt etter bruk... en konkurransehest bør jo ikke bli altfor stor og tung i kroppen..

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 05/02/2006 13:03:41 Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  13:48:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tone:

Må si meg helt enig i at sommeren er den tiden det deilig å ut å ri hver dag. Det er varmt og kveldene er lyse!

Noen jeg kjenner med islandshest gir hestene fri 1 mnd midt på vinteren. Hvorfor ikke?

Jeg vurdere å sette hesten min på beitet 3-4 uker, ikke noe lenger. Men jeg lurer på om jeg ikke skal sette han bort i det hele tatt.

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 05/02/2006 :  16:42:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er bra med beite. Mest naturlig for hesten. Men det kan være irriterende ja, for mange hester blir feite. Der iblant Maxi, men da rir jeg bare mer og forbrenner fettet, så etter en stund går det over.

Maxi går på beite 7 mnd i året. 5 av de mnd spiser hun bare gress og de to siste månedene før hun blir tatt inn om nettene får hun litt kraftfôr hver dag. Jeg rir mye på sommeren, mye mer enn på vinteren.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  17:47:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å slippe hesten min ut i midten på mai og la henne gå ute til midten på august. Rir henne da 4-5 dager i uken for å holde ved like. Ved eventuelt større treninger eller ufyselig vær, så tar jeg henne av og til inn for 2-3 dager, men hun står egentlig ute disse 3 mnd.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  17:49:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte å si at hesten min er desverre av den litt slankere typen, så jeg tilleggsforer gjerne en liter kraft pr dag også om sommeren at hun ikke skal bli for tynn.
Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  20:10:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Viss det er muligheter, hvorfor ikke la hestene stå i egen innhegning uten gress i noen timer i løpet av døgnet? F.eks om natta. Dette gjør jeg for å unngå at de blir for feite. Hesten trenger jo ikke å gå å spise 24 timer i døgnet. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  20:43:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Store vektvariasjoner er jo det som er naturlig for hester. De spiser seg opp om sommeren for å ha noe å tære på i mindre næringsrike vintere. Det er normalt og egentlig slik det skal være. Selv skulle jeg gjerne hatt mine ute hele året. Men da høvene trenger å tørke opp litt, står de nå inne om natten. Regner med å la dem stå ute hele døgnet fra uti april til septemper. Kommer litt ann på hun jeg dele stall med. Jeg rir minst like mye (helst mer) om sommeren enn om vinteren. På sommerbeitet setter jeg en sånn putekasse som man har putene til hagemøblene i. Den kan man sette hengelås på. Så har jeg det mest nødvendige av utstyr i den. Er beitet skrint og det trengs tilleggsforing, lager jeg til porsjoner i poser for noen dager i slengen og har de oppi kassa sammen med bøtter, så slipper jeg å kjøre innom stallen hver dag i tillegg. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  15:45:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hesten min står på beite i 2 1/2 - 3 mnd (juni-august), hun trenes likevel som normalt hele sommeren, legger uansett ikke på seg så mye (selvsagt noe, men det trenes bort ganske fort når hun er tatt inn). Står på fri tilgang på rundball/ensilage resten av året.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  19:17:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg skal ha mine på beite fra midten av mai ca, til vi må ta dem inn..tipper det blir slutten av august/september. Jeg for min del får mye bedre treningsforhold der hvor jeg har dem på beite, for der er det ridebane :)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  20:12:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
slipper ut i mai-juni og tar inn i september. tilleggsforer i begynnelsen og slutten av perioden. gir 3 uker fri midt på sommeren når det er på det varmeste, også får de fri i desember, pga da jobber jeg stort sett hele tiden og da vil jeg heller sove om natta istedefor å trene hest.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.