hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Unge fôrryttere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Unge fôrryttere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-madeira-

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  05:37:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enda i sjokk etter fredags ettermiddag, og må bare dele dette med dere. Si gjerne hva dere mener også!

Kom i stallen til nyflidd boks. To søte jenter på 10 og 11 år hadde tatt seg av den jobben. De hadde også flidd til en annen hest. Tenkte at det var da snilt gjort, og så søte de er.. Helt til det viser seg at de skulle ri den ene hesten i den dagen, for de hadde han visstnok på fôr! *hjelp* Dette er en hissig traver som ikke er ordentlig omskolert enda, og tre ganger så høy som disse jentene. Først turte de ikke hente inn hesten for det stod andre hester i luftegården. Jeg hjalp dem med han, og de kom seg inn. De børstet og puslet vel og lenge, så skulle de sale på. Etter 20 min samarbeid fikk de på både hodelaget og salen. Ikke værst! Så måtte de vente til jeg skulle ut med hesten min, for de turte ikke leie han alene ned til hallen. Nede i hallen skulle de ri, hesten gjorde for det meste som han ville, og i galoppen fløy de av. Men de karret seg opp igjen, så det gikk vel bra..

Men er dette forsvarlig?! Eieren selv er bare 14 år, men jeg vet ærlig talt ikke hva hun tenker på her...

-Madeira-

Wulfi

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  10:16:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Jeg bare lurer på hvor foreldrene er oppi her? Både til de to småjentene, og hesteeieren.
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  10:20:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei. Hvis jentene hadde hatt kontrol over hesten og foreldrene hadde vært med så adde de vel vært greit.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  10:54:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nei, dette er langtfra forsvarlig om situasjonen er slik du beskriver den. Jenter på 10-11 år skal i min verden ri hyggelige, godt skolerte ponnier, ha glede av sin ridning og bli flinkere. Den situasjonen du beskriver syns jeg høres ut som en ulykke som venter på å skje. Samtidig skal jentene ha ros for å hele tiden "vente ut situasjonen" at de spør om hjelp til å hente inn, at de rir innendørs og ikke legger ut på tur alene de to osv.
Men jeg syns kanskje at det hadde vært på sin plass om eiers foreldre og småjentenes foreldre pratet sammen slik at alle visste hva som foregikk. I forhold til hvilken hest dette egentlig er osv.

Sånn før noen halshugger meg nå: jeg tror ikke at jenter på 10-11 år ikke kan være flinke, men jeg tror det er mye mer utviklende og hyggelig å ri på en ponni som er flink og kan ta dem noe sted.

Guro
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  11:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, dette er langtfra forsvarlig om situasjonen er slik du beskriver den. Jenter på 10-11 år skal i min verden ri hyggelige, godt skolerte ponnier, ha glede av sin ridning og bli flinkere. Den situasjonen du beskriver syns jeg høres ut som en ulykke som venter på å skje. Samtidig skal jentene ha ros for å hele tiden "vente ut situasjonen" at de spør om hjelp til å hente inn, at de rir innendørs og ikke legger ut på tur alene de to osv.
Men jeg syns kanskje at det hadde vært på sin plass om eiers foreldre og småjentenes foreldre pratet sammen slik at alle visste hva som foregikk. I forhold til hvilken hest dette egentlig er osv.

Sånn før noen halshugger meg nå: jeg tror ikke at jenter på 10-11 år ikke kan være flinke, men jeg tror det er mye mer utviklende og hyggelig å ri på en ponni som er flink og kan ta dem noe sted.

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Helt enig! virket som om jentene var redd for hesten og de falt jo av hele tiden, det kan jo ikke være noe gøy!

Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  15:54:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Litt off topic, men 11 år gamle jenter _KAN_ overasske. Hehe...
Sist fredag red min 11 år gamle datter på kurs. (hun har gått på kurs i 1,5 år. Og hun har ridd "bondehester" fra hun var ca 6 år.)
På ridekurset fikk hun ri hesten Diamond, som er en sprek fyr.

Da de skulle galoppere tok han et salig bukkesprang, og sparket ut til siden. Jeg var hellig overbevist om at jentungen kom til å fyke i en svær bue over nakken hans, og lande med nesa godt nedi sanden, men hun satt forbausende nok ganske bra i salen, og fikk stoppet han.

Da hesten sto stille igjen, trodde jeg nesten ikke mine egne øyne. JEG hadde aldri klart å holdt meg på der! Jeg var ganske shaky, men jentungen tok det med ro.
Instruktøren sa at hun skulle bytte hest, og sa samtidig at hun hadde veldig god ballanse som klarte seg så flott.

Så, sånn kan det gå... Hehe :)

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  15:59:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Uff da... Det kan jo ikke være noe moro å dette av hele tiden og sånt... Og de burde jo tørre å hente hesten selv om det står noen andre der... Jeg og venninna mi henter jo to shettiser som står sammen med en polsk trakehner og en norsk varmblods ridehest på 2 år... Jeg er bare 11 år selv, men syns de to store er kjempesøte!
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 11/02/2006 :  23:11:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Stakkars jenter! Det er jo kjempestas å få ri sånn så det der, men når hesten ikkje er til å stole på eller hanskes med, så forsvinner egentlig den litt av den gleden. Eigeren burde tenke seg om, la noen jenter ri en uomskolert hest, er ikkje bra. Men jentene burde kanskje tekte seg om før di galopperte med den hesten? Ble jentene redde? i så fall så burde kanskje eigeren av hesten fikse opp i det.........

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  00:01:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er nok mange 10-11 åringer som er flinke, MEN man må ikke glemme at de ikke er eldre enn de er.. kan jo ikke være noe gøy å ri en hest man ikke mestrer, og hva tenker eier og foreldre? Er jo en fare for både ryttere, hest, andre ryttere og deres hester.. Ikke bra.. Har hatt noen sånn for ryttere på stallen hos oss også, men minimal kontroll over for hest, ført til løse hester, kaos i ridehus, nedridde hester (ridd på andre i huset pga manglende kontroll) og endel knall og fall.. Ville ikke gitt en så ung ansvaret for hesten min (ganske energisk) uansett.. Bruker det som policy tom ved inn og utslipp at jeg aldri spør de yngste i stallen om hjelp til sånn..
Utifra innlegget virker heller ikke disse to som de mest erfrane, men som to små jenter som er overlykkelige over å få ri en privathest (vet ikke om de går på rideskole) og vil klamre seg til den muligheten, koste hva det koste vil..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 12/02/2006 :  23:55:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hørtes ganske uansvarlig ut spør du meg.. Hvor er foreldrene til disse jentene? Siden hesteeiger heller ikke er myndig så blir det vel hennes foreldre igjen som står ansvarlige dersom det skulle skje noe!! Var det ingen i stallen der som kunne stoppet dette?

Hadde selv en 11åring som forrytter til nordlandshesten min, men det var en rolig traust type som alle kunne ri. Hun fikk heller ikke være i stallen eller ri på tur alene. Hadde klar avtale på det at dersom det ikke var noen andre på stallen som kunne være med henne og ri, så skulle moren være med henne. Gikk overaskende bra og hun var kjempe-flink. Hadde han på for et par dager i uka først, så hel-for før hun kjøpte han i fjord vinter. Så ikke undervurder 11åringer... Det er ikke alderen det kommer an på
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  18:10:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sier ikke at jenter på 10-11 år ikke kan ri, men disse var jo så små at sjenklene deres ikke rakk nedenfor salkappa, og de kom seg ikke opp på hesten uten en krakk! Jeg måtte jo hoppe av å hjelpe de opp igjen når de fløy av nede i hallen. Prøvde å hjelpe dem litt, og komme med gode råd, men det ble bare avfeid. I stedet ble jeg spurt om hun ene jenta ikke kunna få varmblods-traveren min på fôr! Nei takk!! De hadde sikkert klart seg fint på en av rideskolens sportsponnier, men med en altfor stor varmblods så går det ikke like bra.

Og på stallen følger de tur-reglene til punkt og prikke, så to jenter på 10-11 år hadde aldri kommet seg ut stallens område sittende på hest!

-Madeira- Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 15/02/2006 :  18:43:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg sier ikke at jenter på 10-11 år ikke kan ri, men disse var jo så små at sjenklene deres ikke rakk nedenfor salkappa, og de kom seg ikke opp på hesten uten en krakk! Jeg måtte jo hoppe av å hjelpe de opp igjen når de fløy av nede i hallen. Prøvde å hjelpe dem litt, og komme med gode råd, men det ble bare avfeid. I stedet ble jeg spurt om hun ene jenta ikke kunna få varmblods-traveren min på fôr! Nei takk!! De hadde sikkert klart seg fint på en av rideskolens sportsponnier, men med en altfor stor varmblods så går det ikke like bra.

Og på stallen følger de tur-reglene til punkt og prikke, så to jenter på 10-11 år hadde aldri kommet seg ut stallens område sittende på hest!

Opprinnelig postet av -madeira-

Forstod det at du ikke mente at 10-11åringe ikke kunne ri, jeg "snakket" mer generelt
Greit at disse jentene ikke hadde kommet seg ut på tur alene, men burde ikke noen stoppet dem i ridehuset/ridebanen også? I stede for å hjelpe dem oppå, heller si at nå burde dem gi seg!?
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  19:29:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde tatt en telefon til jentas foreldre og fortalt dem litt om ansvarsfordeling. Dersom noe skjer med fôrrytterne eller hesten eller omgivelsene er dette hesteeierens ansvar. Selv om hesteeieren ikke er tilstede.
Det er jo lov å håpe at de da tenker seg om, og finner noen mer ansvarlige til å ri hesten..
Jeg vet at det finnes mange ansvarlige og knallflinke unge jenter og gutter, men akkurat denne situasjonen virker ikke særlig ansvarlig.
Er helt enig med Guro, jenter i den alderen skal kose seg, slappe av og bli trygge på hesten, ikke utdannes til å bli kamikazeryttere.

Renate
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  09:01:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg har VELDIG mange dårlige erfaringer med yngre jenter!!!
- Men har også noen få gode.

Tideligere forrytteren min pisket og slo hesten min når hun f.eks longerte han, til dro han til seg tauet og stakk hjem, jeg kan ikke si jeg er særlig sur på han for det, skjønner han veldig godt. Han blir livredd av for strenge folk, slår eller pisker du han, husker han det veldig godt, og hevet hodet vær gang du kommer inn i boksen. Dette har jeg merket mye av, tideligere hovslager var ikke så veldig blid når han ikke sto så i ro som han ville, og fikk noen dårlige erfaringer med han, desverre.

Har sett folk som er for strenge med han, så eneste jeg bruker for å rette på det han evt gjør gale/om han bøller seg litt, gjør jeg bare ved stemme!!! Jeg slår eller bruker aldri pisk selv!

Men tilbake til saken, annet den tideligere fòrryttere min på 12 år gjorde (hun sa hun var eldre også) var å gi hesten kvelds i rundt 2 tiden på dagen! Hesten sto lenge inne og var sulten og kjedet seg! Da hun passet hesten min, var det ikke så mange andre hester på stallen pga at de ikke hadde kommet tilbake fra sommerbeite enda, men stalleierne hadde heldigvis merket hvordan forrytteren var og sagt i fra til meg. Hun stjal også alt av de andre i stallen, spon, høy, kraftfòr, pelsglans - selv om jeg hadde det selv. Og vi var enig om at hun ikke skulle ta noe av f.eks produktene uten å spørre, og det gjor hun ikke heller - hun tok av andre i stallen - noe som er enda verre!

Hun skylte visstnok alltid på meg i følge stalleierne, spurte de henne om hun f.eks hadde sett ett rødt greip eller noe, sa hun ofte "nei, ida har sikkert tatt det". Heldigvis kjenner og stoler stalleierne på meg, men om ikke, hadde det jo ikke vært noe kjekt for meg.

Det var så mye, han løp ut, tullet seg og jeg så han misstrivdes med henne, så måtte si henne opp...!

I begynnelsen var hun veldig snill og grei med han (siden jeg var der sikkert), men etter at noen gode venninner av meg har filmet henne når jeg ikke var der, ble jeg veeeeldig sur.

Gjør så vondt å se at hesten ens har det vondt!

- men for all del, det finnes mange veldig flinke og greie hestefolk i ung alder, men det jeg mener, er at de ofte ikke er ansvarsbevisst nok, de vet ikke helt hva det innebærer. Men det er sånt som kommer med tiden, jeg var ikke særlig ansvarsfull når jeg var i 11-12 års alderen heller.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 17/02/2006 09:02:40 Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 17/02/2006 :  20:53:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg er innmari skeptisk til å la yngre jenter ri på hoppa mi. Av tre grunner; jentene her i bygda KAN ikke hest eller ridning, siden det ikke har vært hest i bygda på 10 år. For det andre er hoppa mi bare 5 år (snart 6), og jeg vil ikke risikere at ho skal få negative erfaringer med yngre ryttere. For det tredje er jentene her så kjepphøy at de setter hesten i trav mens jeg står med ryggen til. Når de så presterer å spørre om denne hesten kan galloppere, så var det siste gang de fikk ri hos meg.

Men jeg må innrømme at datteren min på 6 år rir innimellom. Vi begynte med at jeg leide Electra. Nå går jeg bare foran, siden jeg er helt sikker på at Electra følger meg. Vil til sommeren (om jentungen ønsker det selv) lære henne balanse og sjenkler. Hun øver allerede på styring, stopp og start ved hjelp av stemme.

Ellen Gå til toppen av siden

Ellaaaa
» VIP

Skrevet - 02/03/2006 :  16:03:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er bare 11 selv, hadde faktisk hest på fôr da jeg var 10, men eieren av hesten stolte veldig på meg og kom gjerne og så på når jeg red.
Jeg har fått høre at jeg er erfaren med hester, så som dere sier finnes det jo småjenter som ikke er helt nybegynnere..
Men uansett syntes jeg det der hørtes veldig uansvarlig ut, spesielt fordi de jentene der ikke kunne ri den hesten ordentlig!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.