hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest og terapiridning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hest og terapiridning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  10:46:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vi skal ha kropp-/helse prosjekt, og kan velge oss et emne og en problemstilling innenfor det. Jeg har litt lyst på å ha om hest i terapiridning, altså hvorfor det er så bra for funksjonshemmede å ri på hest. Linker til informasjon, eller litteratur?
www.hestene.no

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  11:22:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Hva er terapiridning?
Terapiridning en en behandlingsform innen fysioterapi, hvor fysioterapauten bruker hesten til å oppnå ønsket mål.

Hvorfor hest?
Hestens bevegelser er grunnlaget i behandlingen. Gjennom hestens rygg overføres tredimensonale bevegelser til rytteren. Bevegelsene etterligner menneskets gangmønster i stor grad og stimulerer derfor mange muskler samtidig. dette klarer man ikke etterligne på samme måte med hverken maskiner eller annet utstyr! Terapiridning er derfor spesielt gunstig for å få forbedret balanse og gangmønster på en fungsjonell måte. Terapiridning gir også økt muskel styrke og stabilitet i kroppen, tøyer stive muskler og virker avspennende på spastisk muskulatur, alt på en morsom måte!

kilde:http://www.hestemannen.no/terapi.htm

her står det også litt: http://www.mossrideklubb.homestead.com/files/prosjekt_ridesenter.htm#Helsepedagogiske bla veldig langt ned på siden til du finner overskriften: HESTENS helsepedagogiske funksjon .'

Valnesfjord helsesportsenter: http://www.vhss.no/?a_id=164, du kan jo ta kontakt og forhøre deg litt!

høres ut som et spennende prosjekt, lykke til

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  11:24:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk mariie.! Håper jeg finner nok info til å kunne skrive en oppgave om det, hvis ikke tar jeg kneskader ;-)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  13:29:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ta kontakt med en person som faktisk driver med det. Om du tar kontakt med Gaustad/Veksthuset i Oslo, så får du garantert noen tips om terapiridning for de med psykiske problemer også :-) Å bare ta fra internett lønner seg sjeldent. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  14:34:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ta kontakt med en person som faktisk driver med det. Om du tar kontakt med Gaustad/Veksthuset i Oslo, så får du garantert noen tips om terapiridning for de med psykiske problemer også :-) Å bare ta fra internett lønner seg sjeldent.

Opprinnelig postet av Formosissima

Takk!!

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  14:58:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Np. Om jeg ikke tar helt feil, så driver Sandbakken på Vinstra med terapiridning for psykisk utviklingshemmede. Veksthuset på Gaustad driver med ridning for personer med psykiske problemer - det er kanskje litt interessant å skrive om? Det er jo ikke en veldig kjent metode. :-) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  15:04:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Np. Om jeg ikke tar helt feil, så driver Sandbakken på Vinstra med terapiridning for psykisk utviklingshemmede. Veksthuset på Gaustad driver med ridning for personer med psykiske problemer - det er kanskje litt interessant å skrive om? Det er jo ikke en veldig kjent metode. :-)

Fint. Takk for tipset, skal se nærmere på det.

Bustetrollet

Skrevet - 04/02/2006 :  15:05:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(...) Veksthuset på Gaustad driver med ridning for personer med psykiske problemer - det er kanskje litt interessant å skrive om? Det er jo ikke en veldig kjent metode. :-)

Evt. folk med rusproblemer, som drar til avrusning der det er hest. Bue - Stiftelsen feks.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  15:10:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Nå gjenstår det bare at jeg får godkjennelse til å skrive om dette ;)

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  13:51:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Ei jeg kjenner har nettopp søkt om å få begynne med dette! Synes det høres kjempegenialt ut!! Hester er utrolige dyr!
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  13:56:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Det finnes en egen organisasjon som heter Hest og helse. Jeg har vært på kurs på starum med dette. Det kurset het Bruk av hest i spesial- og sosialpedagogiske tiltak, men de har andre kurs og. Sjekk nettsidene til norsk hestesenter Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  13:27:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg jobber på et senter for rusmisbrukere,der det blandt annet blir brukt hester i terapien.

Det finnes mange grunner til at hesteridning er så bra å bruke... Man lærer seg om relasjoner mellom seg selv andre(dyr/menneske -> menneske/menneske),noe disse pasientene ofte sliter med.
Det er stor grad av mestring i det å kunne håndtere et dyr på 400 kg,man lærer seg kroppskontroll og balanse i selve ridningen.
Det å være bevisst på kroppsspråket er en viktig del....spesiellt ettersom disse pasientene ofte ikke er særlig bevist hvilken holdning de har...
Man blir godtatt som man er...og må lære seg å kontrollere følelser som sinne,frustrasjon. Er man i dårlig humør en dag,vil ikke hestene samarbeide om man ikke holder disse følelsene i sjakk... Samtidig lærer de seg at det er lov å være lei seg,vise slike følelser...og hestene/dyrene er flotte trøstere...
Selve bevegelsene innen ridning er også noe spesielle,i skritt er det en avslappet gange,som løser opp anspenthet,og selv bevegelsene trigger muskler...
Også om man er litt mer dreven etterhvert,og får lov å dra på litt mer fartsfyllte turer...som utløser adrenalin For dem som trenger ekstra fart i hverdagen og før har tydd til rusmiddler,så er jo dette så absolutt en positiv opplevelse...

Og ikke minst så er det aspektet innen det å få og vise ansvar for et annet levende vesen.... Det gir så utrolig mye for en som før ikke engang har klart å ta ansvar for seg selv...!!!

Syns det er synd at terapi-ridning ikke blir brukt mer,for det har stort sett kun positive virkninger...og kan faktisk i enkelte personers livssituasjon bety forskjellen på om man skal ta en tur på byen under perm,eller om man skal holde seg i skinnet...fordi man har en ridetime å se frem til neste uke...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  17:03:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Forslag til problemstilling i dette prosjektet ? Må være formet som et spørsmål. (Jaa, jeg er egentlig nynorskelev..)

Korleis kan ein bruke hesten for å betre psykisk og fysisk helse?

Korleis blir hest brukt for å fremje psykisk og fysisk helse?

Andre tips til problemstillinger?

Skal skrive en oppgave på 20 sider. Blir da de overstående problemstillingene for "store" (dekker de for mye av temaet?)

kjersti *

» VIP

Skrevet - 08/02/2006 :  17:20:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
syns den andre problemstillingen din høres grei ut, evt kan du jo velge noe som er mye forsket på :

hvordan påvirker samvær med hest psykisk/fysisk helse (eller noe slikt)

anbefaler deg å ta kontakt med starum eller hest og helse, de har gitt ut en del hefter om slike tema, i tillegg tror jeg det er en slik "ekspert" på hest.no du kan kontakte
lykke til i hvertfall! det er et kjempeinteressant tema!
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  17:27:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
kjersti: Takk ;) Skal ha bestemt meg for problemstilling til i morgen, og skal ha hjelp av lærer til å formulere den, men ingen av lærerne mine har greie på hest

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  18:27:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Synes kjersti* sin var fin. Eller hva med "Hvilke fordeler har hest i terapien?" eller noe i den duren der. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.