hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Førerkort klasse BE
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Førerkort klasse BE
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  15:42:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dere som har BE-lappen. Hva tok dere av kurs og kjøretimer før dere gikk opp til oppkjøring?

Nå må man ha lastekurs, i tillegg så har man oppkjøring. Tok dere også kjøretimer? Isåfall hvor mange?

Tenkte bare å regne litt på dette. Skal klare å trene rygging privat med egen bil og henger. Her dreier det seg antagelig bare om litt tid, litt ro og en god dose tålmodighet, så er nok teknikken på plass. Dette trenger jeg ikke kjøretimer for å klare. Men sikkert greit med en kjøretime eller to mer som forberedelse til oppkjøring.

Hva gjorde dere da dere tok BE-lappen?

dressurblogg.no

Bentemor

Skrevet - 03/02/2006 :  15:54:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
I tillegg til lastekurset måtte jeg har 2 kjøretimer også. Gikk helt greit det, men husk at klasse BE har strengeste kravet til å bestå.

Jeg trente faktisk ikke så mye, ble aldri tid til det, men det som "min" kjøreskole gjorde med rygging var kjempelett. Bare å rygge rett bakover. Sånn var det på oppkjøringa og. Kom på store åpne plasser der jeg kunne rette både bil og henger helt opp før jeg rygga rett bakover på plass.

Og jeg sliter fortsatt med rygging...
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  16:04:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ikke noe lastekurs. Hadde en dobbelt time med kjøring med henger da inkl. rygging.
Så var det oppkjøringen. Kjørte en tur midt i byen men slapp å rygge jeg da
Det var ganske enkelt egentlig...

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  16:21:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tok BE i fjor vår, kom vel på rundt 5000, inkl oppkjøring og lappen.. Hadde lastesikringskurs (2 timer ell no sånt) hehe, simple greier bare sitte å høre på og lære å bruke jekkestropper (kunne det fra før - x-cross kjører) to obligatoriske kjøretimer og hadde en oppvarmingstime før oppkjøringa.. Fikk noen spørs ang lasting og vognkortlesing før jeg skulle ut å kjøre, tok en liten tur gjennom Lillestrøm sentrum og så var det vel over i løpet av ca 30 min.. Frivillig rygging - fikk beskjed om å snu på valgfri måte.. Ikke no hokuspokus - anbefales på det sterkeste å ta det! Kjørte med Hønsen, trivlige folk ;)
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  17:06:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
jeg hadde ikke noe laste kurs, vi betalte 4000 til sammen meg og mannen min da vi tok BE, da hadde vi en kjøretime hver og oppkjøring.. men jeg kan ikke huske om vi rygget, men jeg tror det...
mvh Mia..... Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  21:42:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok. Høres ut til at to kjøretimer, lastekurs og oppkjøring er det man økonomisk sett bør regne med til lappen. Gitt at man står Bør nok tenke på dette utover våren, eller til sommern når jeg kanskje ikke har hest lengre og litt mere tid. BE-lappen må jeg ha før eller siden. Skulle helst hatt det nå.. Å tenke på å ta lastekurset i løpet av våren er sikkert ikke så dumt. Så får jeg kanskje trent litt privat etterhvert som føret blir litt bedre også. Håper jeg

Takk for svar forresten.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 03/02/2006 21:45:35 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 10/02/2006 :  23:31:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
I tillegg til lastekurs, er det obligatorisk med en "veiledningstime". Da går man igjennom en del praktiske ting, som feks. hvordan man sjekker hengeren før man begynner å kjøre, og vognkortbestemmelser og denslags. Det er alt som er obligatorisk. Men, kjørelærerne påstår at de som har mindre enn 2 kjøretimer i tillegg til dette stryker, selv om de har kjørt mye før..

Ryggingen er det minste problemet. Pengene det største ;)
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  00:03:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn som jeg skjønte det da jeg tok BE i fjor vår (2005) er det obligatoriske lastesikringskurs og to kjøretimer (dette inkl veiledningstimen eligj nevner) veiledningen tok jeg da bare i første del av ene kjøretimen, gikk ganske fort.. Har foressten også hørt rykter om at det skal bli obligatorisk glattkjøring - stemmer sikkert for da blir det enda dyrere *smil*

LisaFi

Skrevet - 11/02/2006 :  00:13:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Ikke no fare for glatt kjøring tror jeg. ;) Foreslår at dere kontakter en kjøreskole, så slipper dere høre så mye rart rundt omkring. Lastsikringskurs og 2x veiledningstime er det som er obligatorisk. Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  23:36:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Den der lappen må vel jeg oxo ta til sommeren....Så jeg kan kjøre lovlig:)
Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 12/02/2006 :  10:36:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sjekket ut litt priser selv siden jeg er inne på tanken om å skaffe meg det selv. Har kommet over en pakkepris på 5100,- for det obligatoriske, 2 kjøretimer + oppkjøring! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  10:53:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg sjekket en kjøreskole på Kløfta (Romerike Buss og Trailerskole), og de krever lastekurs (kr 950), to kjøretimer (2*750kr) + oppkjøring (kr 1800, inkl. leie av bil og henger). Dette blir totalt 4250kr. Dette var tingene jeg måtte ha, og de har lastekurs hver måned f.eks. Siden det ikke er noe hast tenkte jeg å begynne med lastekurs i det små, kanskje allerede i mars. Treninga er grei å ta når føret er litt bedre.

Prisene krever jo at man står på første forsøk, men det har jeg som en plan i regninga

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 12/02/2006 11:00:56 Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  00:23:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Hva er egentlig denne BE-lappen? Føler meg dum her nå men man blir ikke klokere uten å spørre.
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  07:46:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
B-lappen er førerkort klasse B som gjelder vanlig personbil, og eventuelt henger på inntil 3500kg på totalvekt for bil og henger. Skal man kjøre bil med hestehenger må man ha lov til å kjøre personbil med henger som tilsvarer totalvekt p over 3500kg, og da må man ha E-lappen for førerkortklasse B, altså BE-lappen.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  15:41:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Se innlegget jeg har skrevet om Informasjon om førerkort!

Det er ikke sikkert du trenger å ta E-lappen.

Hvis du har en forholdsvis liten bil (totalvekt rundt 2000 kg eller under), kan du lovlig kjøre med en hestehenger med totalvekt på rundt 1500 kg eller under.
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  16:46:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nikita, tingen er at med en bil med totalvekt på rundt 2t så vil som regel egenvekten på bilen bli for lav, for å få lov til å kjøre en henger med en totalvekt på 1,5t på vanlig B kort så må bilens egenvekt være over hengerens totalvekt (altså over 1,5t) men hengerens totalvekt og bilens totalvekt kan ikke overstige 3,5t.. Dette er vel fallgruven for de fleste, for biler med en egenvekt på 1,5 t har en tendens til å få en totalvekt rett over 2t ergo for tungt, dette da utifra en henger på 1,5t..
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.