hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trav=misshandling debatt.... igjen...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Trav=misshandling debatt.... igjen...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 21/07/2003 :  09:13:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Naa vil jeg faa slutt paa all diskrimineringen. Her kan vi(forhaapentligvis for siste gang), debattere travsporten. Travfolka faar komme med noen gode forsvars kommentarer, for hvis ikke blir dere nok aldri kvitt problemet. Og om dere ikke har noe aa forsvare med(som er bedre enn "Saann er det i sprang og", da vinner jo de som mener trav er stygt.

Kan vi proove aa ha en rolig debatt med saklige poeng? Vaer saa snill aa unngaa aa dra inn sprang og dressur, for jeg vaer gang det har skjedd glemmer man trav, og begynner en ny debatt om noe helt annet...

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2003 :  09:41:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva skal man si om trav da? Selv synes jeg travsporten er en like fullkommen del av hestesporten som all annen hestesport er. Har aldri vært interessert i trav, eller drevet med trav selv. Men det er nok i bunn og grunn kun fordi jeg aldri har vært i et miljø hvor trav er populært. Er jo egentlig hestene jeg liker, og hadde jeg vært på en travstall hadde nok trav vært min greie. Men jeg er mer på ridestaller. Fortiden egentlig på en sprangstall, men har vært mye på dressurstall også, og det har blitt dressur som står meg nærmest. Men kunne sikkert like gjerne vært trav, western eller en annen hestesport egentlig.. Har igrunn ingen tanker om trav. Iallfall ingen negative. Det har bare blitt sånn at det er ikke min greie, og det er det. Vet svært lite om trav også egentlig..

Tror neppe trav i seg selv er misshandling. Som sagt før.. Jeg tror ingen hestesport er mer misshandling i seg selv enn annen hestesport (iallfall ikke blandt hestesport som forekommer i Norge). Misshandling forekommer nok jevnt over kanskje litt i travmiljøet, litt i sprangmiljøet, litt i dressurmiljøet osv. Men ingen hestesport er ene og alene som hestesport misshandling mener jeg. For å oppnå bra resultater kommer man ingen vei hvis man ikke oppnår et samarbeid med hesten. Og et samarbeid oppnår en ikke ved misshandling.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Redigert av spoff den 21/07/2003 09:43:08
Gå til toppen av siden

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2003 :  14:13:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
jeg har alltid likt trav, syns det er moro, og jeg ser flære travhester så har det så fint, så fint så det går annn og bli for en hest, i alle ridesporter er det risikoer for skade, på både hest rytter og kusk.

men selvsagt, jeg har sett travere så er blitt ødelagte på travbanen, og av eiere, trenere alt sånn. f'eks, den beste sprang/ dressur hest kan ha det like vondt som en traver. heile den prosesen om hestenhar det godt, er opp til den enkelte som tar seg av hesten.
om hesten blir trent rett OSV.

jeg syns trav og andre sporter er likadanne, til syvende å sist er det alltid opp til den så tar seg av hesten.

min hest var klin kokos når jeg fikk henne og hun var en traver( og det var ikke oppdreteren sin skyld, for han kjenner jeg og han e snil med hestene) men hun var ike rette hest for miljøet, og kuskene var ikke rette, så ble hun selgt som ridehest, men det var værtfall ikke rette eierene, å ble bære mer stridig. nå er hun ok, og jeg driver og hobby kjører henne i blandt, og da er alt ok syns hun. så til syvende å sist er det de så tar seg av hesten så bedømmer det.

...hest er livet...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 29/07/2003 :  21:06:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
De som holder på med èn hestesportsgren kritiserer en annen hestesportsgren.
Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være.
Tåpelig? Ja, veldig! Men sånn er det altså.

Heldigvis er i hvertfall jeg så heldig at jeg har drevet like mye med trav og galopp, som med sprang og dressur. Derfor kan jeg rask avlive enhver myte om at den ene eller andre grenen er mishandling o.l. Det er opptil enhver heste-eier/trener å avgjøre hvorvidt hans/hennes hestehold skal kvalifisere til 'mishandling' eller ikke. Helt uavhengig av type sport.

Men det er enkelte negative sider som ofte er mer fremtredende i det ene hestesportsmiljøet, og andre negative sider som ofte er mer fremtredende i det andre hestesportsmiljøet.
Eks.
Ridehester står enkelte steder lite ute
Galopphester blir enkelte steder ridd inn for tidlig
Travhester blir enkelte steder ensidig trent

I mange av de løpsstallene jeg har vært (både trav og galopp) så har heldigvis eierne/trenerne vært positive til alternative treningsformer, (f.eks. dressur, gangartstrening, svømming etc.), hvilket vil resultere i en mer komplett muskelsetting, forbedret kondisjon, og økt motivasjon. Dette er jo noe som i seg selv kan bidra til å øke livskvaliteten til hesten, og med det også gi forbedret prestasjon.

Jeg har også vært i mange sprang- og dressurstaller der de flotteste dressurhestene også blir trent foran vogn eller starter i galoppløp. Og mange steder får ridehestene gå ute døgnet rundt sommerstid, og mer enn nok også vinterstid.

Som sagt; Alt avhenger av hestens eier!

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2003 :  11:19:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det er lett å kritisere det man vet lite om. Og de som mener travsport er dyremishandling kan neppe ha særlig kjennskap til trav. Om hesten har det bra eller ikke avhenger av mer enn hva den blir brukt til. Eller om de nå blir trent i det hele tatt da! Noen har hest fordi at "det må da være hest på gården". De fleste hester har det best når de blir mye brukt, og da kan jo ikke traverne ha det så aller verst? Men det finnes desverre unntak i alle disipliner...
Har selv en oppgitt traver. Tok en tur til nærmeste travbane bare for gøy, trodde ikke hesten kom til å like det så veldig godt. Men jeg tok feil! Hesten storkosa seg, og gjorde så godt han kunne! Når jeg er på banen på løpsdager, så ser det ikke ut til at hestene har det så veldig fælt akkurat! De er veldig ivrige, og elsker å løpe omkapp! Og de som ikke liker seg som travere, blir det aldri noe av likevel, så de får slippe.

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2003 :  00:11:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]
De som holder på med èn hestesportsgren kritiserer en annen hestesportsgren.
Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være.
Tåpelig? Ja, veldig! Men sånn er det altså.

Helt enig! Synes ikke man skal kritisere hverandre. Tror ikke det er flere trav hester som en dressur/spranghester som har det fælt. Det finnes selvfølgelig untak, men det er bare sånn d er! Tror travhestene liker det de gjør, nemlig å springe om kapp. Det er det de er trena til, det ligger i blodet demmes, og jeg tror at hvis de blir behandla riktig storkoser de seg =) Trav er en hestesport på lik linje med de andre, og den trenger like mye respekt fra de andre hestefolka som ridegrenen demmes skal ha fra travfolka =) Trav er verken bedre eller verre enn galopp/sprang/dressur. Det må folk snart infatte seg med =)

-sPikE-
Gå til toppen av siden

Store..Johan

» VIP

Skrevet - 30/10/2003 :  10:57:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]
Naa vil jeg faa slutt paa all diskrimineringen. Her kan vi(forhaapentligvis for siste gang), debattere travsporten. Travfolka faar komme med noen gode forsvars kommentarer, for hvis ikke blir dere nok aldri kvitt problemet. Og om dere ikke har noe aa forsvare med(som er bedre enn "Saann er det i sprang og", da vinner jo de som mener trav er stygt.

Kan vi proove aa ha en rolig debatt med saklige poeng? Vaer saa snill aa unngaa aa dra inn sprang og dressur, for jeg vaer gang det har skjedd glemmer man trav, og begynner en ny debatt om noe helt annet...

TRAVSPORT er absolutt ingen misshandling. En traverhest liker å løpe. Dessuten går det ikke i hestens fulle fart (galopp). Under travløp er det alltid dyrlege tilstede. En hest som er halt eller syk på noen annen måte, blir TRUKKET fra løpet.
Det jeg heller synes du burde ta opp bl.a Feltritt & veddeløp m/hinder. Der er det alltid store sjanser for at hesten ramler. Det skjer ofte at hesten brekker noe. Nakke eller bein. Dette er virkelig farlig sport og det er stygt og utsette hesten for noe slik, synes jeg.
Travsport er EN kjempefin sport. Glade mennesker og GLADE HESTER.
Gå til toppen av siden

karinzo
» VIP

Skrevet - 01/11/2003 :  09:34:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er kanskje ikke dette et slikt saklig innlegg som du ber om, men nå er jeg dritt lei!
Alle ridehest-tantene kommer aldri til å forandre mening likevel! De har ikke peiling på trav og vil aldri få det heller, simpelthen fordi de ikke vil.

Kan ikke bare vi med travhester drite i dette da? Det viktigste er tross alt at Vi vet hva vi driver med! At vi VET at hestene våre liker å gå løp! Det er bare tull å bruke energi på en slik debatt...igjen! For det ender bare med enda en debatt der alle slenger drit til alle...

La oss heller konstentrere oss om hestene våre og den grennen innen hest vi driver med...
Personlig tror jeg ikke at en i Norge kan plukke ut en bestemt gren, og si at dette er misshandling. Det forekommer nok misshandling innenfor alle grenene.

Syns heller vi skal diskutere hekkeløp, ja, om det er noe som trengs å diskuteres...

Mvh meg;)
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2003 :  19:08:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Alle ridehest-tantene kommer aldri til å forandre mening likevel! De har ikke peiling på trav og vil aldri få det heller, simpelthen fordi de ikke vil.

Skjønner ikke hvor du har dette fra! Har ikke inntrykk av at alle de såkalte "ridehest-tantene" som du kaller dem, synst trav er skrekk og gru, selv om de selv fortrekker en annen type hestesport. Enkelte er sikkert negative til trav, men det tror jeg ikke gjelder de fleste, hvertfall ikke dem som er litt voksne. Mange har ikke peiling på trav fordi de ikke vil. Jo da, stemmer nok det! Og mange av de som driver med trav vil aldri få noe peiling på dressurridning, de liker også det de holder på med og vil ikke begynne med noe annet istedet. Slike argumenter er bare med på å skape ennå mer splid!

Gå til toppen av siden

karinzo
» VIP

Skrevet - 03/11/2003 :  20:33:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke meningen å fornærme noen! Selvfølgelig er dette forkjellig fra person til person. Men jeg har inntrykk av at det stemmer på mange...

Er det så vanskelig for oss å tro at andre faktisk også vil hestene sin/sine det beste, og er like glad i hester som det en er selv? Ingen av oss ville vel med vilje skadet hesten sin (sikkert noen, men dere skjønner)? La oss prøve å ha såpass tiltro til hverandre at en tror andre også kan ha peiling, uavhengig av rase, gren osv... Jeg har en traver, og jeg VET at han liker å gå løp... Fordi en kjenner hesten sin og kan lese kroppsspråket dens...

Så kan vi ikke bare konsentrere oss om det vi driver med, og ikke kaste bort tid på dumme debatter om hva som er verst av trav og sprang (f.eks)?
Så kan vi heller diskutere noe annet, viktigere! Det var det eg ville fram til, selv om jeg kanskje var litt krass...
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2003 :  12:03:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dene debatten har jo vert 1000 ganger allerede!
Trav er IKKE misshandling!
Traverene har det super fint =)
De fleste får gå ute mye mer enn hva en ridehest gjør, på et ridesenter med 90 hester å 10 peddocker f.eks...
Mange trenere har det og slik at hesten går ute hele døgnet, hele året, bare har et halmhus el. å gå under..
Å er hesten ikke helt frisk, blir den trukket av banens veterinær,slik den ikke får starte !!

Er det noe som er misshandling,så er d inn på det som nevnt tidligere med hekkeløp, der det faktisk dør en hest veldig ofte!!
Ellers så er trav,sprang,dressur,western hesten osv. avlet opp til det di brukes til,så syns ikke noe er misshandling!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 10/11/2003 :  10:55:53  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding

Er det så vanskelig for oss å tro at andre faktisk også vil hestene sin/sine det beste, og er like glad i hester som det en er selv? Ingen av oss ville vel med vilje skadet hesten sin (sikkert noen, men dere skjønner)? La oss prøve å ha såpass tiltro til hverandre at en tror andre også kan ha peiling, uavhengig av rase, gren osv... Jeg har en traver, og jeg VET at han liker å gå løp... Fordi en kjenner hesten sin og kan lese kroppsspråket dens...

her må jeg si meg enig. jeg tror for det første at en hesteeier kjenner hesten sin såpass godt at han/hun ser når hesten trives. å for hundrede gang: trav er ikke misshandling. hva skal vi si om sprang hvor hesten får et ganske hardt "støt" når den lander etter hinderet eller hekkeløp? tror ikke det er en sport som er bedre enn en annen. det er sikkert no negativt i alle grener. men jeg vet i vert fall at trav ikke er misshandling! så dere som mener no annet, tenk dere om, det er sikkert no negativt med den grenen dere driver med å!

Redigert av Montè_jente den 10/11/2003 11:04:56
Gå til toppen av siden

<3Tyra<3

Skrevet - 28/11/2003 :  14:45:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hej!
Må jo bare få sakt at det er eieren/treneren som legger opp om hesten blir misshandlet i sin gren. Ja, det er mange travere som blir "ihjelkjørt" som ung.Det er fordi at hesten viser talent som ung å trenere osv blir for ivrige. Men dette er noe som også skjer i andre ridegrener. Hører og opplever ofte slitarseskader på sener/ben på hester i sprang/gallopp grener osv.

Hester som er med i trav er avlet opp til denne slags løping, å TRAV hestene elsker det! Jeg ville ha kalt trav misshandling hvis hester som ikke trives på banen blir tvunget til det. Men som sagt dette gjelder også andre ride/kjøregrener!
Vær så snill å slutt med anklagene om at trav er mishandling,for det er det ikke. Kom å bli med meg på en tur med min travhest,så skal dere få se:)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  17:28:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Er selv dressurrytter (prøver ihvertfall), men en av de hestefolka jeg virkelig beundrer er faktisk en travtrener, kan jo sitere hva han sa da jeg spurte hvordan han gang på gang får frem så gode travere; "Hemmeligheten bak suksessen er masse kos og ros", så hvordan dette kan relateres til mishandling vet ihvertfall ikke jeg!! Men; Selvsagt finnes det hester innenfor travsporten som ikke behandles godt, men det finnes minst like mange hester i andre grener innenfor hestesporten som også behandles dårlig.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  17:53:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
"Hemmeligheten bak suksessen er masse kos og ros",
Opprinnelig postet av Holter

¨
Utrolig bra sagt

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Anti
» VIP

Skrevet - 11/12/2003 :  21:11:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
er "oppvokst" i travstall jeg, men begynner nå å få masse kontakter i ridemiljøet. det jeg ser er at de fleste travhester er litt tøffere, mannfolka som trener er kanskje litt tøffere enn "dressurtantene"men det går ikke ut over hesten! (er litt dressurtante sjøl...) jeg har ridd og kjørt utrolig mye forskjellig når det gjelder travere, og jeg vil påstå at de er de herligste hestene som finnes. absolutt alle hester burde få seg en måned på travstall som åringer. der får de lære fra de er helt små at biler, traktorer, folkemengder,høyttalere, radioer, vogner og seletøy ikke er farlige... og de får et mer avslappet forhold til "skumle ting" nå sitter jeg for all del ike her å sier at travhester er mindre skvetne enn ridehester_ men jeg har aldri i hele mitt opplevd at noen oppå en traver har sagt-kan vi ikke ta den andre veien, hesten min er redd?- og det er det mange ridefolk som har sagt! konklusjonen min blir altså: alle ridesportgrener er like verdifulle, men alle de som ser ned/bort på trav, har aldri vært inne i miljøet. men i en trenerstall lærer man at hestene kommer først, uansett, du lærer skruktur og hurtighet. hos oss hadde vi aldri tid til å kose mens vi selte på, for mange hester og for lite gulv- men det var alltid tid til kos etterpå, gulerøtter rett før foring... like mye til hver, litt kos til alle... og hvor mange som har hatt en fot innfor miljøet syns/tror at hingster er verre enn andre hester? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.